E-pillerien lopetus

  • Viestiketjun aloittaja Anne
  • Ensimmäinen viesti
helmikurki
Itselleni ajankohtainen ja kiinnostava aihe, joten kerronpa pikaisesti omia kokemuksiani.

Lopetin femodenit vajaa kk sitten (käytettyäni pillereitä, kolmea eri merkkiä, 6½ vuotta) ja ainoa negatiivinen seuraus (tähän mennessä) oli pari viikkoa kestävä on-off päänsärky, joka tosin viime viikolla ei enää juurikaan vaivannut. Samoin viime viikolla huomasin olevani rauhallisempi, kärsivällisempi ja yleensäkin innostuneempi asioista kuin pitkään aikaan, mikä muiden kertomien juttujen perusteella saattaisi liittyä pillereistä luopumiseen. Nyt saa sitten ihmetellä kauanko ensimmäisten luomumenkkojen tulo kestää... raskaus ei missään nimessä ole toivottu ja kondomiehkäisty seksielämä on aktiivista, joten pientä stressiä tässä joutuu sietämään.

Painosta hävisi 2 kiloa kuin tuhka tuuleen eli jonkunlaista turvotusta pillerit ilmeisesti aiheuttivat. Saa nähdä mitä seuraa jatkossa, mielenkiinnolla kyllä odottelen :)
 
nappula26
kuukautiset tulivat ihan ajallaan pillereiden lopettamisen jälkeen. "Finnejä"/kovia ihonalaisia paukkuja minulla on tullut aika paljon poskiin, leukaan ja ohimoille, myös niskassa ja leukapielissä niitä on. Tosi rasittavia! Olen nyt ollut ilman pillereitä 7kk. Kuinka kauan teillä on mennyt ettei näppyjää enää ole tullut? En ole juuri kärsinyt iho-ongelmista ennen pillereitä.
Kohta 9kk takana ilman pillereitä ja finniongelma vain tuntuu pahenevan. Minullakaan ei ole koskaan aikaisemmin ole ollut ongelmia finnien takia. Ihan uusia kokemus siis, mutta finnejäkin enemmän huolestuttaa vessan lattialle varisevat hiukset ja mielialan vaihtelut:(
 
Viimeksi muokattu:
Miss Slim?
Luojan kiitos täällä on kohtalon tovereita! Ei siis ole mukavaa kun pillereitten lopettaminen aiheuttaa muillekin oireita, mutta kiva tietää etten ole yksin.

Olen 27- ja viime talvena gyne kieltäytyi kirjoittamasta mulle nää Yasminea. Syynä kohonnut verenpaine, aurallinen toistuva migreeni ja suvun aivoinfarktit. Tilalle tuli Mirena hormonikierukka. Se kierukka oli saatanasta! Anteeksi kielenkäyttö. Laitto sattui! Ja siitä se sitten lähti:

Kierukka ehti olla 48 päivää. Ja koko tuon ajan oli kuukautiset, siis ei mitään pikku tiputtelua vaan ihan sitä kunnon vuotoa. Ja viikko asennuksen jälkeen alkoi ekat merkit naamassa näkyä. Ja kaks viikkoa niin leuka oli jo räjähtänyt paiseille, eikä mitään pikku näppyjä vaan parikymmentä pikkurillinpään kokosta paisetta leuasta. Seuraavaksi kukki otsa ja sitten lopulta posket. Ja arvaatte, että ketutti.

Menin ihotautilääkärille, joka määräsi antibiootit akneen. Ei tehonnut. Sen kierukka poistettiin 48 päivää sen asennuksen jälkeen, koska vuoto ei loppunut ja iho oli niin huonossa kunnossa. Ja ihotautilääkäri määräsi Roaccuttanin ja uudelleen ne Yasminet, koska Roan kanssa piti olla joku kunnon ehkäisy. 2 viikkoa Roan aloittamisen jälkeen leuka siistiytyi ja nyt lähes 6 kk aloittamisen jälkeen iho alkaa olla suht siisti. Toiseen poskeen akne jätti "kraaterit". Lopetin ihotautilääkärin määräämät Yasminet nyt kaksi kuukautta sitten, koska ehkäisyn tarvetta ei ole. Roaccuttania siis jäljellä vielä pari viikkoa. Ihossa näkyi heti se, että pillerit on lopetettu! Siis niinkin kovan kuurin kun Roan aikana tuo pillereiden lopetus näkyy ihossa. Minusta on aika hurjaa. Pillereiden jälkeen on tullut yhdet oikeat kuukautiset, enkä runsaudessa tai kivuliaisuudessa ole vielä huomannut eroa pilleriaikaan. Lopettamisen jälkeen oli kaks viikkoa kestävä päänsärkyputki, joka vei minut kaksi kertaa sairaalaan saakka. Särky on kyllä kaikonnut ja olo on muuten mainio. Mieliala alkaa olla jo huomattavasti parempi ja mitään itkupotkuraivareita ei ole tullut.

Siis minulla tilanne meni niin pahaksi, että jouduin tosiaan tuolle Roaccutan kuurille ja vielähän ei tiedä onko vaikutus pysyvä, vai joudunko kuurin uusimaan. Ennen pillereiden aloitusta nuorena, minulla oli huonohko iho.

En voi muuta kun suositella tuota Roaa, vaikka se joillekin voikin hurja kuuri olla, mutta itsellä lähtötilanne oli niin kammottava, että pakko oli aloittaa. Tukka lähtee minultakin, mutta toisaalta, voi olla, että johtuu tuosta Roasta, koska se tukan lähteminen on yksi sivuvaikutus.

Viime vuonna oli 9 kuukautta kestävä "masennusjakso". Ei välttämättä johdu pillereistä, mutta perusluonteeltani olen yltiöpositiivinen, iloinen ja asioista helposti innostuva. 9 kk meni aivan synkissä merkeissä ja viime joulu oli helvettiä. Mitään erikoista ei elämässä tapahtunut, mutta masensi kuitenin. Nyt olen ihan kuin eri ihminen!

Pillereitä en enää ikinä syö! Aiheuttivat haluttomuutta, päänsärkyä, nostattivat entisestään korkeaa verenpainetta ja tärkein on se, että kun ne kuitenkin pitää joskus lopettaa niin sitten on kaikki sekaisin. En suosittele kenellekään minkään merkkisten e-pillereiden aloitusta. Aina on joku muu ehkäisyvaihtoehto. Meillä ehkäisy tämän kaiken sotkun jälkeen on kondomi, koska mikään hormonaalinen ehkäisy ei minulle sovi. Ennemmin olen silti halukas kondominkäyttäjä kuin haluton ja äkäinen pillereitten popsija.
 
Laurenia
Moikka!

Onpa monilla ollut paljon ongelmia lopetuksen kanssa. Itselläni ei mitään sen suurempia, tai sitten en vain jaksa niin kiinnittää huomioita kun omassa elämässä menee niin lujaa. ;)

Söin yasmin e-pillereitä sellaiset kolme vuotta. Ennen sitä kierto oli pitkä, noin kuusi viikkoa. Lopetin pillerit neljä kuukautta sitten ja sen jälkeen ei ole kuukautisia näkynyt.

Asun vielä seitsemän kuukautta Australiassa ja täällä koen vaikeaksi mennä lääkäriin. Ja todennäköisesti se olisi vieläpä maksullista minulle. Jos ainut mitä he siellä minulle voivat sanoa on "odottelet vaan, kyllä ne sieltä tulee". Niin mielelläni jättäisin käynnin välistä. :D

Onko täällä joku, jolla on samanlaisia kokemuksia?? Tai joku, joka osaisi sanoa milloin viimeistään kannattaa mennä lääkärin puheille?

Kaunis kiitos vastauksesta. :)
 
Löytyi...
Moikka!

Onpa monilla ollut paljon ongelmia lopetuksen kanssa. Itselläni ei mitään sen suurempia, tai sitten en vain jaksa niin kiinnittää huomioita kun omassa elämässä menee niin lujaa. ;)

Söin yasmin e-pillereitä sellaiset kolme vuotta. Ennen sitä kierto oli pitkä, noin kuusi viikkoa. Lopetin pillerit neljä kuukautta sitten ja sen jälkeen ei ole kuukautisia näkynyt.

Asun vielä seitsemän kuukautta Australiassa ja täällä koen vaikeaksi mennä lääkäriin. Ja todennäköisesti se olisi vieläpä maksullista minulle. Jos ainut mitä he siellä minulle voivat sanoa on "odottelet vaan, kyllä ne sieltä tulee". Niin mielelläni jättäisin käynnin välistä. :D

Onko täällä joku, jolla on samanlaisia kokemuksia?? Tai joku, joka osaisi sanoa milloin viimeistään kannattaa mennä lääkärin puheille?

Kaunis kiitos vastauksesta. :)
Yasminin käyttäjillä: "Lopettaminen, kuten aloittaminenkin, aiheuttaa täysin yksilölliset oireet itse kullekin. Jonkun kierto on heti alusta lähtien säännöllinen ja palautuu normaalitilaan. Toisella kierto on epäsäännöllinen pitkään. Kolmannella oma hormonitoiminta ei käynnisty ollenkaan ilman lääkekuuria. " Toivottavasti tästä oli sinulle jotain vinkkiä. Googlaamalla yasminin lopettaminen löydät lisää kanssasisaria.
 
Viimeksi muokattu:
uneton
Hei,

Onko kenelläkään kokemuksia unettomuudesta pillereiden lopettamisen yhteydessä?

Itse olen syönyt Mercilon-merkkisiä e-pillereitä noin kahdeksan vuotta. Yhden kerran lopetin aikaisemmin vuosia sitten, mutta iho-oireiden takia aloitin uudelleen heti kun oma kiertoni oli käynnistynyt (siihen meni aikaa noin neljä kuukautta).

Kesällä pitkän parisuhteen päättymisen jälkeen lopetin pillerit uudelleen. Olen luonteeltani aina ollut aika tasainen, enkä ole huomannut luonteessani mitään muutoksia pillereiden aikana tai ilman. Pillereiden aikana voin mielestäni täysin hyvin (ei mielialanvaihteluita tms muita henkisiä oireita). Olen aina syönyt vain näitä mercilon-pillereitä, koska ne sopivat hyvin eikä sivuvaikutuksia ollut. Nyt lopetuksen jälkeen alkoivat taas tutut iho-oireet. Ennen pillereitä minulla on ollut jonkin verran näppyjä selässä ja naamassa. Nyt näppyjä on ilmaantunut suun ympärille, leukaan, ohimoille, rintaan, kaulaan ja selkään melko paljon = EI kivaa.. Kuukautisia ei ole kuulunut vieläkään (aikaa lopetuksesta on 3,5 kk). Seksihaluja on ollut nyt kyllä paljon, mutta se voinee liittyä myös tuoreeseen parisuhteeseen. Muistelisin että silloin kun aloitin syömään pillereitä, minulla ja silloisella poikaystävällä oli paljon ongelmia yhdyntäkipujen ja limakalvojen herkkyyden/kuivuuden takia. Nyt tuntuu, että limakalvot ovat paremmassa kunnossa.

Koko syksyn olen voinut henkisesti todella hyvin. Ainoa todella rasittava asia on vain se, etten saa nukutuksi öisin! Suurimapana ongelmana on nukahtamisen vaikeus. Ja jos saan unen päästä kiinni niin heräilen paljon ja nukun levottomasti. En koe itseäni mitenkään masentuneeksi tai stressaantuneeksi, joten olen miettinyt voiko tämä unettomuus johtua sekaisin olevasta hormonitoiminnasta?? Alkaa pikkuhiljaa ottaan päästä nämä uniongelmat, päivisin olen sitten aivan poikki huonosti nukutun yön jälkeen, lisäksi silmänaluset alkavat näyttää aivan karmeilta... olen kokeillut myös muutamaan otteeseen nukahtamislääkkeitä ja unilääkkeitä, joiden avulla nukun ehkä hieman paremmin. Mutta en viitsisi niitä nyt kuitenkaan alkaa urakalla popsimaan.

Olen nyt harkinnut, että aloittaisin pillerit taas uudestaan näiden uniongelmien ja finnien takia. Mutta ehkä odottelen ainakin sen verran että oma kiertoni taas käynnistyy niin jos nämä uniongelmat korjaantuisivatkin oman hormonitoiminnan käynnistymisen seurauksena.

Onko kellään muulla ollut tällaisia oireita? Ja ennenkaikkea ovatko ne lähteneet ajan myötä pois?
 
N27N
Minä haluan kanssa kertoa, että en koskaan enää käytä mitään hormonaalista ehkäisyä. Minulla on takana monet merkit ja pitkiäkin taukoja välissä. Käytin e-pillereitä, kunnes sairastuin vaikeaan migreeniin ja ne kiellettiin minulta. Sen jälkeen olen käyttänyt 3vuotta minipillereitä, ensin cerazetteä, sitten mini-pill. Olen lopettanut noin kuukausi sitten koska nuo minipillerit on mielestäni ihan järkyttäviä! En voi käsittää miten typerä olen ollut jä väkisin vain syönyt niitä, vaikka alusta asti ollut selvää, että ne on ihan yhtiä susia koko pillerit. Ensinnäkin iho...voi kamala millaiseen kuntoon keltarauhashormoni saa ihon! Se tekee poskiin, leukaan, hartioille ja vaikka minne omituisiin paikkoihin erittäin kipeitä isoja ihonalaisia finnejä, jotka jättävät vielä pitkäaikaiset arvet poistuessaan!

Lisäksi itselläni ainakin kuivui limakalvot niin paljon, että sairastin mm. virtsatietulehduksia vähän väliä. Helpotti kun aloin rasvaamaan päivittäin paikkoja öljyllä. Kuukautiskierto lyhentyi niin, että tuntui, että minulla on aika menkat. Seksihalut...hah mitkä halut! Itse ainakin aina ollut viriili ja kyllä seksi alkoi tuntua työltä kun ei vaan ollut yhtään fiilistä.

Nyt sitten...Ensinnäkin saan ihan hirveitä omituisia kipuaaltoja lantion alueella. Alaselkään särkee ja koen ikäänkuin supistuksia?! Jotka pakottavat kyykistymään ja sattuu. Alan muistamaan kauhuissani millaiset kuukautiskivut minulla on luomuna...oliko ne näin kovat? Kuukautisia ei kuulu vaikka on kovat kuukautiskivut...silti ei mitään. Paino tippui minulla 3kiloa viikossa kun lopetin ja nyt olen liian rimpula.

Mutta pahinta on olo henkisesti. Minusta tuntuu, että olen masentunut? Minua ei kiinnosta yhtään mikään. Rakastan joulua enemmän kuin mitään ja se ei kiinnosta yhtään. Ei kiinnostaisi nousta sängystä ollenkaan. Ruokahalua ei ole ollenkaan, kuvottaa koko syöminen. Mahakin on ihan sekaisin. Nytkin koen, että menen peiton alla ja makaan koko päivän siellä. Meikkasin äsken ja masensi tämä naamakin niin älyttömästi. Voiko pillereiden lopettaminen aiheuttaa tällaista tilapäisesti vai mitä tämä on? Olen aivan maassa.
 
Neiti88
Moikka!

Tänä vuonna olis tullu 5v. yasmin merkkisten pillereiden aloittamisesta, mutta päätin nyt vuoden vaihteessa lopettaa jatkuvien äksyily-/kiukkupurkausten takia lisänä päänsäryt joita oli ennen pillereitä TODELLA harvoin, lievä ummetus, haluttomuus, kuivuus etc. Pillereiden alussa oli myös mielialavaihteluita, mutta nyt kun oikein pinnistän ja mietin niin eipä ne 4v. aikana mihinkään hävinneet...

Nyt on siis taukoviikon jälkeen ensimmäinen viikko ilman pillereitä ja jo nyt tuntuu siltä, että elämä hymyilee paremmin kuin pitkään aikaan! Turvotuksen tunne hävinnyt lähes kokonaan. Paino pudonnut reilu kilon. Olen tosin pyöreä muutenkin.
Eniten mietityttää väsymys joka on nyt vaivannu viime viikosta vaikka unimäärä/-rytmi ei ole muuttunut pakollista enempää. Teen 2-vuorotyötä. Joka toinen viikko 6-14 ja joka toinen 14-22. Enkä ole aiemmin huomannut samanlaista väsymystä. Hiukset on myös harventunut hirveästi pillereiden aloittamisen jälkeen!

Nyt sitten innolla ja kauhulla odotan ekoja luomumenkkoja. Eivät koskaan oo ollu kivuliaat, mutta sitäkin runsaammat ja epäsäännöllisemmät. Muilla samoja kokemuksia Yasmineista?
 
N25
Minä haluan kanssa kertoa, että en koskaan enää käytä mitään hormonaalista ehkäisyä. Minulla on takana monet merkit ja pitkiäkin taukoja välissä. Käytin e-pillereitä, kunnes sairastuin vaikeaan migreeniin ja ne kiellettiin minulta. Sen jälkeen olen käyttänyt 3vuotta minipillereitä, ensin cerazetteä, sitten mini-pill. Olen lopettanut noin kuukausi sitten koska nuo minipillerit on mielestäni ihan järkyttäviä! En voi käsittää miten typerä olen ollut jä väkisin vain syönyt niitä, vaikka alusta asti ollut selvää, että ne on ihan yhtiä susia koko pillerit. Ensinnäkin iho...voi kamala millaiseen kuntoon keltarauhashormoni saa ihon! Se tekee poskiin, leukaan, hartioille ja vaikka minne omituisiin paikkoihin erittäin kipeitä isoja ihonalaisia finnejä, jotka jättävät vielä pitkäaikaiset arvet poistuessaan!

Lisäksi itselläni ainakin kuivui limakalvot niin paljon, että sairastin mm. virtsatietulehduksia vähän väliä. Helpotti kun aloin rasvaamaan päivittäin paikkoja öljyllä. Kuukautiskierto lyhentyi niin, että tuntui, että minulla on aika menkat. Seksihalut...hah mitkä halut! Itse ainakin aina ollut viriili ja kyllä seksi alkoi tuntua työltä kun ei vaan ollut yhtään fiilistä.

Nyt sitten...Ensinnäkin saan ihan hirveitä omituisia kipuaaltoja lantion alueella. Alaselkään särkee ja koen ikäänkuin supistuksia?! Jotka pakottavat kyykistymään ja sattuu. Alan muistamaan kauhuissani millaiset kuukautiskivut minulla on luomuna...oliko ne näin kovat? Kuukautisia ei kuulu vaikka on kovat kuukautiskivut...silti ei mitään. Paino tippui minulla 3kiloa viikossa kun lopetin ja nyt olen liian rimpula.

Mutta pahinta on olo henkisesti. Minusta tuntuu, että olen masentunut? Minua ei kiinnosta yhtään mikään. Rakastan joulua enemmän kuin mitään ja se ei kiinnosta yhtään. Ei kiinnostaisi nousta sängystä ollenkaan. Ruokahalua ei ole ollenkaan, kuvottaa koko syöminen. Mahakin on ihan sekaisin. Nytkin koen, että menen peiton alla ja makaan koko päivän siellä. Meikkasin äsken ja masensi tämä naamakin niin älyttömästi. Voiko pillereiden lopettaminen aiheuttaa tällaista tilapäisesti vai mitä tämä on? Olen aivan maassa.


Moikka,

tästä keskustelusta on nyt kyllä jo aikaa, mutta ajauduin tänne lueskelemaan oireita pillereiden lopetuksen jälkeen, ja olet näköjään ainoa täällä, joka on myös tuntenut, että mieli olisi ollut maassa lopettamisen jälkeen. Saman olen nimittäin huomannut itsekin ja lueskelin ketjuja sillä silmällä, että, jos vaikka joku olisi kokenut samaa. Sillä yhdistän tämän kyllä lopettamis"tuskiin". Söin yasmineja vain lähes 2 vuotta, mutta tuon kuivuuden (itsellä erittäin useita virtsatietulehduksia) ja haluttomuuden takia päätin lopettaa. Nyt vaan on tullut seuraksi kauhea alakuloisuus. Olen kyllä alakuloisuuteen taipuvainen ihminen muutenkin ja uskoisin, että riesaksi ilmaantuneet näpyt ovat omiaan lisäämään pahaa mieltä. Kuten monella muullakin, kaikki finiongelmat kaikkosivat pillereiden myötä ja nyt ne ovat täällä taas. En pidä.

Mutta ilmeisesti on siis mahdollista, että pillereiden lopettaminenkin voi aihauttaa masennusta?
Vai pitääkö tässä tosiaan enemmän syyttää muita elämäntilanteeseen liittyviä asioita.

Suurella osallahan se on näköjään juuri toisin päin. Tosin pillereiden aikaan sain kiukkukohtauksia tosi helposti, joten en tiedä, kumman näistä nyt valitsisi:D

Menkkoja ei ole vielä näkynyt, eikä tuntunut...
 
Viimeksi muokattu:
kokemuksia
Hei,

Itse lopetin Yasminellet n. 4kk sitten. Ehdin syödä niitä sekä sitä ennen Yasmineja n. 7 vuotta yhteensä. Yasmineista vaihdettiin Yasminelleihin, koska ovat matalahormonisempia ja ajatuksena oli, että helpottaisi migreeneitä. No migreenit eivät loppuneet - sen sijaan tuli uusi oire. Päässä alkoi tuntua ihan kuin suonenvetoja.
Ennen lopettamista kun kävin vuosittaisessa tk-lääkärin e-pilleriterv.tarkastuksessa niin siellä havaittiin sitten rinnassa kyhmy. Jouduin sen johdosta lisätutkimuksiin. Radiologi totesi sitten, että rinnassa on kysta ja rintojen kannalta voisi olla hyvä, että lopettaisin pillerit.

Lopetin lopulta tosiaan Yasminellet, ei ollut muita vaihtoehtoja. En halunnut sitten enää kokeilla mitään muuta pillerimerkkiä tilalle, vaikka lääkäri heti määräsi uutta merkkiä. Ei käynyt tk-lääkärillä mielessä, että nyt olisi hyvä lopettaa.

Nyt olen tosiaan ollut joitain kuukausia ilman pillereitä ja kuten arvata saattaa on aiemmin hyvässä kunnossa ollut iho muuttunut aivan kamalaksi. Näppyjä tulee koko ajan ja paranevat todella hitaasti. Meikkivoide ei niitä peitä. On ihan pientä näppyä sekä sitten isompia rykelmiä. Pääosin kasvojen alueella. En enää tiedä kuinka tätä hoitaa...

Mieliala on ollut vaihteleva. Huomaan, että tunteet ovat yleensä ottaen voimakkaampia kuin pillereiden aikana. Saatan alkaa itkemään aivan pienestä asiasta jos vähänkin olen loukkaantunut, aiemmin itku ei ollut näin herkässä. Joudun tekemään omien tunteiden kanssa töitä. Mutta kuten aiemmin todettu, mielialaa ei helpota huonossa kunnossakaan oleva iho. Itse en ole havainnut onneksi kuitenkaan masentuneisuuden merkkejä.

Jotain positiivista kuitenkin oli myös pillereiden lopettamisessa! ;) Kuukautiset alkoivat pian normaalisti sekä turvotus on hävinnyt! Myös migreenit ovat vähentyneet ja rinnat tuntuvat normaaleilta! Ei ihmiselle ole kuitenkaan luontaista syödä ylimääräisiä hormoneja.

Tsemppiä kaikille pillereistä luopuneille/luopuville!
 
hilipatihippaat
Itselle ainut huono puoli pillereiden lopettamisessa ajoittui noin puolen vuoden päähän viimeisen pillerin syömisestä. Kasvoihin alkoi ilmaantua pieniä näppyjä, ei varsinaisesti finnejä.

Ihohuokoset olivat aivan tukossa ja päädyin kosmetologille. Ei vaatinut kuin kerta käynnin, niin saatiin kaikki töhnö pois ihon alta.

Muuten olen päässyt nauttimaan elämästä omana itsenäni. Ei ole kuiva alapää, ei mielialavaihteluita (itsemurha-ajatuksia, huutoa, raivoa, vihaa, sytytysherkkyyttä, seksuaalista haluttomuutta jne). Elämä alkoi maistua sen kuuden masennusvuoden jälkeen aivan erilaiselta.
 
Finninaama
Moi!

Aloitin Yasminit nelisen kuukautta sitten hoitona akneen. Iho on jo parantunut hiukan, mutta finnittömyyteen on vielä matkaa. Näitä juttuja kun lueskelee siitä, että monella on pillerien lopettamisen jälkeen tullut paha akne, alkaa koko touhu tuntua vähän turhalta...

Varsinaisesti tahtoisin tietää, että onko jollain kokemusta siitä, että pillerien takia suurentuneet rinnat taas pienenisivät lopettamisen jälkeen? Olen ollut tyytyväinen tähän sivuvaikutukseen, ja olisi harmi, jos tilanne normalisoituisi siltä osin. :)
 
jokuvaan
Söin useamman vuoden pillereitä. Jossain vaiheessa aloin miettimään kuinka paljon nuo hormonit vaikuttavat mielialaani. Hermostunko asioista helpommin tms. Lopetin sitten pillerit ja nyt parin kuukauden pillerittömän kauden jälkeen huomasin otsaan tulleen finnejä melkein kuin sieniä sateella. Samoin hiukset tuntuivat yhtä rasvaisilta päivässä kuin ennen vajaassa kahdessä päivässä.
Ekat normaalit kuukautiset alkoivat noin 2 kk lopetuksesta. Tosin silloin kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa, tuli usean päivän ajan ruskeaa vuotoa, jotka ehkä olivatkin kuukautiset kuitenkin.

Mielialojen vaihtelusta en oikein osaa sanoa, itse sanoisin että en ole hermostunut niin turhista asioista, mutta tiedä sitten.

Itselleni ei kerrottu ainakaan pillereitä hakiessani noiden haittavaikutuksista. Tai en ainakaan muista että niistä olisi juurikaan kerrottu.
 
Pelokas''
Mä lopetin Cerazette minipillerit nyt noin puoltoista viikkoo sitten. En syöny pillereitä kuin jonkun 4kk. Finnejä nyt on tietty putkahdellu tossa kasvoihin tasasen tappavaan tahtiin, toivon että mitään kuitenkaan ei nyt tule sen enempää. Koskaan ei oo finnejä paljoo ollu ja tääkin on vielä samaa mitä ennen pillerien alotustakin. Tarkka vaan oon ja kai tämäkin tasaantuu (?) Menkat tuli heti lopetuksen jälkeen ja kesti noin pari päivää. Lopetin pillerit jonkun kaks viikkoo viimesen yhdynnän jälkeen, joten ei kai mitää pelkoo raskaudesta tms? Kaikkee pitää kysyä kun jänskättää. Toivottavasti jollain ois jotain hyvää kerrottavaa myös!
 
naama räjähtää :S
Heippa, onkos uusia kokemuksia siitä, tasaantuuko riehaantunut iho pian entiselleen? Vai oletteko tarvinneet järeämpiä toimia?

Itse lopetin Yasminellet kuluvan vuoden tammikuussa, eli kohta olen ollut vuoden ilman. Ensin lähti railakkaasti tukkaa, mutta vasta noin 7kk pillerien lopetuksesta kasvojen iho alkoi levitä käsiin. :/ Ihoni on aina ollut oikeestaan virheetön, mutta nyt se on koko ajan täynnä ihonalaista hormoni"pattia" jotka on helvetin kipeitä ja lähtiessään jättävät ärsyttävän punaisen laikun ihoon ja sen vaaleneminen kans KESTÄÄ.

Onko tähän mitään apua? En sörki ihoani, syön hyvin ja juon paljon vettä, koitan rauhoittaa ja hoitaa ihoani.. Epätoivoista kun tietää että salettiin johtuu vaan hormoneista tuo yhtäkkinen muutos eikä sille voi oikein mitään :( Pillereitä en tasan alota enää koskaan, olen ollut kuin eri ihminen niiden jälkeen...
 
näppypäppy
Alkuperäinen kirjoittaja naama räjähtää :S;11075386:
Heippa, onkos uusia kokemuksia siitä, tasaantuuko riehaantunut iho pian entiselleen? Vai oletteko tarvinneet järeämpiä toimia?

Itse lopetin Yasminellet kuluvan vuoden tammikuussa, eli kohta olen ollut vuoden ilman. Ensin lähti railakkaasti tukkaa, mutta vasta noin 7kk pillerien lopetuksesta kasvojen iho alkoi levitä käsiin. :/ Ihoni on aina ollut oikeestaan virheetön, mutta nyt se on koko ajan täynnä ihonalaista hormoni"pattia" jotka on helvetin kipeitä ja lähtiessään jättävät ärsyttävän punaisen laikun ihoon ja sen vaaleneminen kans KESTÄÄ.

Onko tähän mitään apua? En sörki ihoani, syön hyvin ja juon paljon vettä, koitan rauhoittaa ja hoitaa ihoani.. Epätoivoista kun tietää että salettiin johtuu vaan hormoneista tuo yhtäkkinen muutos eikä sille voi oikein mitään :( Pillereitä en tasan alota enää koskaan, olen ollut kuin eri ihminen niiden jälkeen...
Minulla on ihan sama ongelma. Lopetin Mercilon-pillerit viime vuoden marraskuussa. Alkuun iho oli hyvässä kunnossa, mutta joskus heinäkuussa alkoi tulla finnejä - ja paljon.

Ongelma ei ole oikein vieläkään helpotunut ja tässä odottelen, josko iho joskus rauhoittuisi. Olin murrosiässä varsinainen siloposki enkä edes voinut kuvitella iho-ongelmien voivan olla näin kamalia. Mieli on hyvä, mutta iho ei.

Kauan muilla on mennyt pillereiden lopettamista seuraavan aknen rauhoittumiseen?
 
joo, ou nou
mulla on alkanu viimesen kuukauden aikana puskee tuota ihonalaista jumalattoman kipeetä pattia erityisesti otsaan.. Eikä iho rauhotu millään, koko ajan tulee uutta ku entinen helpottaa... Mitä hittoo tän kanssa voi tehä :( Auttaako vaan aika... Pillerien lopetus taustalla mullakin...
 
Nimetön
hei!
Itse olen syönyt cypretyl pillereitä yli 3 vuotta ja nyt lopetin 4kk sitten. Kuukautisia ei ole tullut neljään kuukauteen pillereiden lopettamisen jälkeen (en ole raskaana), finnejä tullut naama, turvotusta tullut ja paino noussut 7kg sekä hiuksia lähtee tosi paljon. Elämäntavat ovat muuten hyvin terveelliset, joten painonnousu näin lyhyessä ajassa ei selity epäterveellisyydellä.

Kaikkiin näihin vaivoihin olen kuitenkin löytänyt luonnolliset hoitokeinot! Finneihin syön päivittäin sinkkitabletteja, jotka hieman auttavat pahimpien finnien ehkäisyyn. Hiustenlähtöön olen syönyt vehnäalkioöljyä 5ml päivittäin (samat aineet kun priorin kapseleissa, mutta paljon halvempi vaihtoehto). Menkkojen pois jäännin takia kävin lääkärissä, joka määräsi kymmenen päivän kuurin keltarauhashormonia, jonka pitäisi käynnistää kuukautiset taas normaaliksi. Paino on ja pysyy, mutta kovasti yritän liikunnalla ja veden juonnilla sitä saada normaaliksi.

Todella ikävää nämä pillereiden lopettamisen jälkeiset seuraukset, mutta kovasti toivon, että keho palaa normaaliksi pian!
 
lopettaminen harkinnassa
Moikka! Kiva lukea muidenki kokemuksia pilleriajoista ja lopettamisesta.:)
Ite oon syöny nyt n. 4 vuotta meliane merkkisiä pillereitä, parina ekana vuonna en huomannut muuta muutosta kuin ihon paranemisen (ei kovin huonossa kunnossa ollut ennenkään). Nyt oon huomannu että oon koko ajan tosi itkuinen ja poikaystävän kanssa tulee riitaa ihan mitättömistäkin asioista. Myös limakalvot on aika kuivat eikä haluta yhtään, ennen pillereitä teki koko ajan mieli:D myös hiivatulehduksia ollu nyt usein ja just oli virtsatietuleduskin. Muutama kk sitten kävin gynellä mahakipujen ja tiputteluvuotojen takia, ei löytäny mitään syytä mutta meinas että tarviin vahvemmat pillerit ja käski vaihtaa merkkiä jos vielä jatkuu. No ongelmat vaan jatku ja gyne määräs cypretyl merkkiset pillerit. Tällä viikolla alotan ekan liuskan, mutta oon alkanu miettiä jos lopettais kokonaan. Tuskin ainakaan positiivisesti vaikuttaa korkeempi hormoniset pillerit.. kokeilen nyt ton 3kk noita uusia pillereitä ja sitten varmaan lopetan kokonaan. Kortsun kanssa vaan ärsyttävä tunata mutta mieluummin se kun ettei edes haluta yhtään. :D onneks poikaystävä kuitenkin samalla kannalla mun kanssa että pitää tehdä miten itestä parhaalta tuntuu. Taitaa sekin jo kyllästyä mun jatkuvaan itkemiseen ja mököttämiseen ilman syytä. Vähän jännittää miten iho reagoi ja millasia ongelmia menkkojen kanssa tulee.. myös rinnat kasvo vähän sillon kun alotin pillerit, lopettamisen jälkeen varmaan kutistuu sit taas.:D
 
Ilonainen
Lopetin e-pillerit reilu kuukausi sitten. Normaalisti tuli tyhjennysvuoto ja sitten ekat luomumenkat 26 vrk:n kierrolla. Hiukset on rasvoittunut nopeammin ja hikoillut oon vähän enemmän nyt pillereiden lopetuksen jälkeen. Mielialassa tai seksihaluissa en oo huomannu ainakaan vielä muutosta.
 
vierailija
Itellä oli kauhee kynnys lopettaa pillerit (meliane) vaikka pitkään sitä olinki miettiny. Ehkä siks kun pillereidenki aikana olin usein paniikissa et oonko raskaana jos jotai mahavaivoja oli.. eniten siis se kortsun käyttö tais ahdistaa.

No nyt on menny kolme viikkoo siitä kun otin vikan pillerin ja elämä hymyilee! Tekee seksiäkin mieli ja tuntuu jopa paremmalta kortsun kanssa :D kuivuusongelmat katos heri parin viikon jälkeen ja mielialatkin on pikkuhiljaa paranemaan päin. Nännit on kyllä aika arat koko ajan ja ilmeisesti ovulaatiokipuja ? oli puolessavälissä kiertoa.

Viikon päästä pitäs alkaa ekat luomumenkat, saa nähdä tuleeko ajallaan. Mustapäitä on ehkä tullu vähä enemmän, varmaan finnitkin villiintyy jossain vaiheessa.. mutta ei haittaa kun muuten niin hyvä olla ilman pillereitä!
 
Mitä tapahtuu?
Lopetin hetki sitten pillerit syötyäni niitä noin 15 vuotta putkeen,eli koko aikuisikäni ja osan teini-iästä. Nyt vaan jännittää kaikki tuleva.

Toivottavasti lopettamisessa on edes joitain hyviäkin puolia. En koskaan kärsinyt pillereiden kanssa mistään kummallisesta. En ihmeellisistä mielialoista tai päänsärystä. Ainoastaan viimeisinä muutamana vuotena limakalvojen kuivuudesta.

Minulla on aina tullut vähän näppylöitä naamaan,mutta aknesta en teini-iässäkään kärsinyt. Enkä halua sitä nytkään! Hiukset on aina rasvoittunut paljon, joten pesu ollut pakollista melkeinpä joka päivä. Eniten pelottaa akne ja se, että vuoto vaan jatkuisi ja jatkuisi..

Mitä hyviä puolia olette huomanneet pillereiden lopettamisessa?
 

Yhteistyössä