E-pillerit ja raskaana

  • Viestiketjun aloittaja eepilleri
  • Ensimmäinen viesti
eepilleri
Kun pillerit "pettävät" ja tuleekin niistä huolimatta raskaaksi, niin mistä tietää että on raskaana? Muusta kuin tietysti testin tekemällä. Jääkä tyhjennysvuoto pois vai miten? Jos ehtii kuukaudenkin syömään pillereitä, koska ei tiedä raskautuneensa, niin onko siitä sikiölle vaaraa?
 
eiooo
Ei ole vaaraa sikiölle. Nykyaikaisissa e-pillereissä hormonimäärät on niin kohtuullisia että niistä ei ole todettu olevan haittaa jos raskaudesta tietämättömänä syö. Tyhjennysvuoto ei välttämättä jää kokonaan pois jos syö pillereitä raskaana ollessaan, saattaa olla että e-pillerit saavat sen pienen tyhjennysvuodon aikaan vaikka raskaus olisikin alkanut, voihan joskus "kuukautisetkin" tulla vaikka on raskaana.

Jos e-pillereitä on jäänyt ottamatta, tai tietää muuten että on mahdollisuus olla raskaana, tai on oireita, kannattaa testi tehdä.
 
pelottaa..
en viitsinyt uutta keskustelua aloittaa, joten laitan tähän samaan..
itse olen muutaman vuoden syönyt pillereitä (aina säännöllisesti), nyt on toinen laatta menossa putkeen (toisesta laatasta vikko jäljellä), nyt on muutaman päivän aikana tuntunut hieman niinku menkka kipuja ja eilen oli tullut ihan hieman ruskeaa pikkareihin ?? enkai raskaana ole :S vai voiko tuo ruskea vuoto (jota oli tosi vähän) johtua siitä etten antanut menkkojen tulla.. olen joskus ennenkin syönyt kaksi pilleri laattaa putkeen, eikä sillon ole tullut mtn oireita..
 
minulle tavallista
Ihan tavallista ainakin minulla, jos on siirtänyt menkkoja pillereillä, että tulee tuhruvuotoa. Minulla myös näin tapahtui aika ajoin. Pillereitä syödessäni, söin yleensä aina kaksi laattaa putkeen ja välillä tuli viimeisen laatan loppupuolella pientä tiputtelua, välillä sitten ei. Tiedä sitten mistä johtui, mutta raskaana en ollut kertaakaan. Ja minä vielä söin pillereitä hieman huolimattomasti.
 
pelottaa..
huh, tuo hieman helpotti tätä pelkoani :) itselläni koskaan aijemmin tullut mitään tuhruvuotoa, ja tänäänkään sitä ei ollut, eilen pelkästään.. mietinkin että kun siitä on kuukausia kun viimeksi söin kaksi laattaa putkeen, niin vois ehkä olla että sen takia mahakipeä kun en antanut menkkojen tulla ja liekkö se vuotokin siitä..
 
maikku_
Alkuperäinen kirjoittaja tytåh:
Mistä tietää sitten olevansa raskaana jos e-pillereitä käyttää ja tulee vuotoa samalla?
tota samaa mietin. en edes ole unohtanu pillereitä välistä, mutta nyt on sen verran kauan ollu huono olo, että alkaa pelottaa...
 
lellu_
muistin vasta äsken kun jostain luin että rintojen kipu voi olla raskauden oire. alkoi pelottaa kun viime e-pilleri laatasta unohdin. nyt jo kolmas laatta menossa ekalla viikolla. niin sanottua "tuhruvuotakin" on tullut sen unohtuneen pillerin jälkeen ja muutamana aamuna on ollut huono olo kun jotai hajua on tullut haisteltua. alko tässä mietityttämään pitäisikö testi käydä ostamassa jos ei oireet lopu.
 
testiä tekemään.
Lellu; kannattaa tehdä se testi nyt heti. Turhaan kulutat energiaa asian miettimiseen, kun vastauksen saat kolmessa minuutissa.
Täytyy muistaa sekin, että pillerit itsessäänkin voi joskus aiheuttaa raskausoireita, eikä vuodoista ym. voi mitään päätellä, koska ne on pillerien aiheuttamia. Terveisin yksi, jolla tälläkin hetkellä on raskausoireet eikä välivuoto vielä viiden päivän päästä liuskan lopettamisesta ole alkanut, ja silti tiedän etten ole raskaana. Yasminet vaan aiheuttaa mulle raskausoireita tasaisisin väliajoin.
 
vierailija__________
Olen syönyt n. 10v e-pillereitä, ilman mitään taukoa perustaukoja lukuunottamatta. Kertaakaan en ole vielä ollut raskaana, vaikka pillereitä olen syönyt suht holtittomasti. Merkit ovat vaihtuneet matkan varrella; Mercilon, Marvelon, Diane Nova, Cypretyl ja nyt käytössä Vreya. Ensimmäinen laatta loppui viime pe.

Laatasta unohtui aika monta pilleriä jokaisella viikolla, ja pientä tiputtelua oli laatan viimeisen viikon yhtenä päivänä. Menkkoja odotan alkavaksi nyt tulevalla viikolla (alkaa yleensä tiistaina taukoviikolla). Kannattaisiko testi tehdä ens viikolla, vaikka tyhjennysvuoto tulisikin..? Mitään raskauteen viittaavia oireita ei ole. Hieman nipistelyä alavatsassa ollut tämän illan, niinku menkkasärkyä, mutta eipä muuta.
 
ei tarvitse
Vierailija; ei ole pakko, voit tietenkin sen tehdä jos vaivaa, eihän se testi maksa kuin pari euroa, jos ostaa halvimman. Mut kyllä raskausoireet, jos niitä on, on niin voimakkaat että hoksaat ne. Yleensä pillereiden ehkäisyteho on hyvä vaikka pillereitä unohteliskin. Ennen lasta söin 5 vuotta diane novaa huolettomasti,pillereitä unohtui jatkuvasti, eikä koskaan ollut raskausoireita. Nyt yasmin- pillereiden kanssa on ihan eri meininki; yksikin unohtunut pilleri saa tuhruvuodon alkamaan ja tunnen selvästi omassa kehossani myös normaalin kierron merkit. Liuskoja ei myöskään voi syödä putkeen, vuoto alkaa joka tapauksessa. Alun huolettomuuden jälkeen olen siis syönyt näitä hysteerisen tarkasti.
 
ei ole yhtä vastausta
Alkuperäinen kirjoittaja ei tarvitse:
Vierailija; ei ole pakko, voit tietenkin sen tehdä jos vaivaa, eihän se testi maksa kuin pari euroa, jos ostaa halvimman. Mut kyllä raskausoireet, jos niitä on, on niin voimakkaat että hoksaat ne. Yleensä pillereiden ehkäisyteho on hyvä vaikka pillereitä unohteliskin. Ennen lasta söin 5 vuotta diane novaa huolettomasti,pillereitä unohtui jatkuvasti, eikä koskaan ollut raskausoireita. Nyt yasmin- pillereiden kanssa on ihan eri meininki; yksikin unohtunut pilleri saa tuhruvuodon alkamaan ja tunnen selvästi omassa kehossani myös normaalin kierron merkit. Liuskoja ei myöskään voi syödä putkeen, vuoto alkaa joka tapauksessa. Alun huolettomuuden jälkeen olen siis syönyt näitä hysteerisen tarkasti.
Ei niinkään pillereistä, mutta raskaudesta kuitenkin. On ihan turha väittää että raskauden tietää sen voimakkaista oireista. Noita oireita kun ei tule jokaiselle eikä jokaisessa raskaudessa. Osalle tulee voimakkaat oireet ja osalle ei oikein mitään oireita. Jopa saman naisen eri raskaudet voivat olle hyvinkin erilaisia.
itse olen raskaana kolmannella kuulla (puolen vuoden yrityksen jälkeen) ja yhtenäkään päivänä ei ole ollut pahoinvointia, edes paino ei ole noussut (vielä). Ainoat raskausoireet ovat olleet kuukautisten poisjäänti ja vasta toissaviikolla yhden kuppikoon kasvaneet rinnat. vatsakaan ei vielä pömpötä sen enempää kuin mitä pömpöttäisi siloin kun olen syönyt kokonaisen pitsan.

Ja pillereistä
Myöskään se ei pidä aina paikkaansa, että liuskoja ei voisi syödä useampaa putkeen, sillä joitain merkkejä voi. Oma gyneni itseasiassa suositteli minulle syömään aina kaksi liuskaa putkeen, jos en ihan joka kuukausi halua "nauttia" todella kivuliaista kuukautisista. (tämä tapahtui joskus pari vuotta sitten).

Pillereiden ehkäisyteho riippuu myös siitä onko kyseessä tavalliset vai ns. minipillerit ja lisäksi siitä missä vaiheessa kiertoa on sen pillerin unohtanut.

Varmin tapa varmistua siitä että ei ole raskana on tehdä se testi. Kuten sanoit, ne halvimmat testit ei maksa kovinkaan montaa euroa. Negatiivisen testituloksen jälkeen onkin sitten pidettävä huoli, että ei vastaisuudessa unohtele niitä pilereitä, ellei sitten halua tulla raskaaksi.
 
Vierailija 2
Mitä sanotte tähän:

Olen syönyt e-pillereitä (Yasminelle-merkkisiä) nelisen kuukautta ja mulla on ollut niistä jonkin verran ihan tavanomaisia sivuoireita (tiputteluvuotoa, vatsakipuja, mielialan ailahtelua...), mutta nyt on täysin tyhjästä ilmaantunut ihan törkeä rintojen kipu. En itsekään pysty juuri koskemaan rintoihini, saati sitten antaa avokkini niihin koskea kun sattuu niin jumalattomasti.

En ole koskaan ollut huolimaton pillereitteni kanssa, mutta tämän läpyskän toisen pillerin unohdin tuossa puolisentoista viikkoa sitten.

Rintojen kivun lisäksi olen voinut huonosti esim. bussissa, joka ei ole minulle yleensä kovinkaan tyypillistä. Juotuani kupin kahvia ravaan seuraavan tunnin sisällä ainakin viisi kertaa vessassa ja heräilen myös öisin pissalle. Tuntuu kuin mulla olisi nälkäkin koko ajan, mutta siitä en mene takuuseen, onko se vain psykologinen oire. Noi muut oireet ovat kuitenkin ihan sivuttamattoman tosia.

Mitä mieltä olette, olisiko todella missään määrin todennäköistä, että olisin näin sattumanvaraisesti suorastaan huonolla tuurilla tullut raskaaksi? En viitsisi turhaan tehdä raskaustestiä, vaikka onhan se tietty sitten tehtävä jos läpyskän loputtua ei menkkoja kuulu... Eikö kuullosta ihan jokseenkin fiksulta relata vähän ja odottaa rauhassa tulevatko menkat ajallaan?
 
äippäliini
No voit tietty koittaa laskea että missä vaiheessa sinulla on ollut ovaulaatio. Unohtuiko pilleri ottamatta just ovulaation aikaan? Ovulaatiolaskureita on netissä. Ne päivät "suurinpiirtein". Rintojen kipu voi johtua monista eriasioista. Nukutko mahallasi, onko avomiehesi puristellut esim. seksin aikana tms. Rauhaset voi tulehtua aika herkästi tuollaisesta. Ei tarvitse olla edes kivuliasta puristelua. Seuraa tilannetta, mutta muista, jokaisen oireen seurailusta voi tulla tunne että on nyt sitten raskaana, kun kiinnittää liian pieniin asioihin suurta huomiota. Testi on lopullinen tuomio.
 
edellinen
Niin ja piti mainita vielä, että joidenkin pillerimerkkien syömisestä raskaudenaikana voi aiheutua keskenmenoja ja vuotoa. Itselläni oli minipillerit joita puolivahingossa söin raskaana ollessani, ihan alussa. Kun huomasin raskauden, lopetin niiden syönnin tottakai. raskaus meni kuitenkin kesken viikolla 7+2 koska pillerit ohensivat limakalvoa liikaa.
 
tölleröinen
Alkuperäinen kirjoittaja äippäliini:
No voit tietty koittaa laskea että missä vaiheessa sinulla on ollut ovaulaatio. Unohtuiko pilleri ottamatta just ovulaation aikaan? Ovulaatiolaskureita on netissä. Ne päivät "suurinpiirtein". Rintojen kipu voi johtua monista eriasioista. Nukutko mahallasi, onko avomiehesi puristellut esim. seksin aikana tms. Rauhaset voi tulehtua aika herkästi tuollaisesta. Ei tarvitse olla edes kivuliasta puristelua. Seuraa tilannetta, mutta muista, jokaisen oireen seurailusta voi tulla tunne että on nyt sitten raskaana, kun kiinnittää liian pieniin asioihin suurta huomiota. Testi on lopullinen tuomio.



Minä ole syönyt jo 10 vuotta putkeen pillereitä (meliane). Ne aloitettiin aikanaan aknen hoitoon... Nyt olen ajatellut lopettaa pillereiden syönnin. Onkohan kellään kokemusta "helahtaako" naama aivan karmeaksi, kun on lopettanut pillereiden syönnin tai mitenkä nopeasti voisi tulla raskaaksi? olen kyllä kysynyt asiaa terveydenhoitajalat, mutta ei niiltä oikeen minkäänlaista vastausta ole saanut. tokihan ymmärrän ettei mitää varmaa voi sanoa, jokainenhan on yksilö. mutta josko jollain olisi asiaan kokemusta
 
vieras
Vierailija; ei ole pakko, voit tietenkin sen tehdä jos vaivaa, eihän se testi maksa kuin pari euroa, jos ostaa halvimman. Mut kyllä raskausoireet, jos niitä on, on niin voimakkaat että hoksaat ne. Yleensä pillereiden ehkäisyteho on hyvä vaikka pillereitä unohteliskin. Ennen lasta söin 5 vuotta diane novaa huolettomasti,pillereitä unohtui jatkuvasti, eikä koskaan ollut raskausoireita. Nyt yasmin- pillereiden kanssa on ihan eri meininki; yksikin unohtunut pilleri saa tuhruvuodon alkamaan ja tunnen selvästi omassa kehossani myös normaalin kierron merkit. Liuskoja ei myöskään voi syödä putkeen, vuoto alkaa joka tapauksessa. Alun huolettomuuden jälkeen olen siis syönyt näitä hysteerisen tarkasti.
Minulla on endometrioosi ja syön noita pillereitä lääkärin ohjeen mukaisesti kuusi laattaa putkeen. Vuodan siis joka kuudennen laatan välillä tyhjennysvuodon. Kaksi-kolme laattaa peräkkäin on kuulemma tätä nykyä hyvin tavallinen käytäntö.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä räjähti
Alkuperäinen kirjoittaja tölleröinen;10249149:
Minä ole syönyt jo 10 vuotta putkeen pillereitä (meliane). Ne aloitettiin aikanaan aknen hoitoon... Nyt olen ajatellut lopettaa pillereiden syönnin. Onkohan kellään kokemusta "helahtaako" naama aivan karmeaksi, kun on lopettanut pillereiden syönnin tai mitenkä nopeasti voisi tulla raskaaksi? olen kyllä kysynyt asiaa terveydenhoitajalat, mutta ei niiltä oikeen minkäänlaista vastausta ole saanut. tokihan ymmärrän ettei mitää varmaa voi sanoa, jokainenhan on yksilö. mutta josko jollain olisi asiaan kokemusta

No minulla vähän sama vika, eli pillereillä naamataulu pysyy kunnossa. Joka kerta kun olen lopettanut pillerit, naama räjähtää tosi pahasti. Ja kun tulin ekan kerran raskaaksi, niin sen pahemmassa kunnossa ei naamataulu ole ikinä ollutkaan. Onneksi raskauden loppupuoliskolla sitten näpyt katosivat tyystin.

Mutta kuten kirjoitat, eri ihmiset reagoivat eri tavoin, minulla näin.
 
vierailija
jätin viime laatan kesken, että olisin saanu menkkoja siirrettyä ja aloitin seuraavan laatan normaalin tauon jälkeen vaikka menkat jättikin tulematta. Yhdynnän aikana tuli vähän vuotoa, mutta paria päivää ennen kuin menkkojen olisi pitänyt alkaa. Tein kyllä raskaustestin mikä näytti etten olisi raskaana. Nyt olen syönyt toisen laatan ja menkkojen pitäisi alkaa kuulua, mutta ei!! mitä tapahtuu, olen erittäin huolissani. onko teille muille käynyt näin?
 
hyviä kokemuksia
Tölleröinen; ei mulla mennyt iho ollenkaan huonoon kuntoon ennen kuin tulin raskaaksi, vaikka aikanaan, ennen pillereitä, mulla oli todella paha akne. Mut raskausaikana iho oli hirveä, finniä pukkas toisen viereen niin et naama oli kuin pottupelto. Mut ne oli erilaisia kuin akneaikoina, eivät sellaisia ihonalaisia, pahasti tulehtuneita onteloita, vaan ihan tavisfinnejä. Iho sit parani raskauden edetessä, eikä sen jälkeen ole ollut ongelmia vaikka pillerit jätinkin pois. Satunnaisia näppyjä silloin tällöin, ei muuta. Tulin raskaaksi kolmannesta kierrosta pillerien poisjättämisen jälkeen.
 
Ohikulkija
Tällä hetkellä syön toista laattaa putkeen ja tänään jälkimmäisen laatan 4. päivä menossa. Unohdin eilen ottaa pillerin ja nyt mietityttää se, että kuinka suuri mahdollisuus on että olisin raskaana? Tänään otin eilisen ja tämän päivän pillerin. Edellisellä viikolla olen harrastanut seksuaalista kanssakäymistä, kuten myös tänä aamuna. Olen helposti stressaantuvaa tyyppiä ja sen takia olen huolissani. En raskaustestiä vielä hetkeen pysty tekemään ja sen takia kysynkin, jos vastauksenne lievittäisivät (tai pahentaisivat) hermostuneisuuden tasoani.

Uskottelen itselleni että raskauden mahdollisuus on todella pieni mutta mitä mieltä olette?
 
CVCV
Tällä hetkellä syön toista laattaa putkeen ja tänään jälkimmäisen laatan 4. päivä menossa. Unohdin eilen ottaa pillerin ja nyt mietityttää se, että kuinka suuri mahdollisuus on että olisin raskaana? Tänään otin eilisen ja tämän päivän pillerin. Edellisellä viikolla olen harrastanut seksuaalista kanssakäymistä, kuten myös tänä aamuna. Olen helposti stressaantuvaa tyyppiä ja sen takia olen huolissani. En raskaustestiä vielä hetkeen pysty tekemään ja sen takia kysynkin, jos vastauksenne lievittäisivät (tai pahentaisivat) hermostuneisuuden tasoani.

Uskottelen itselleni että raskauden mahdollisuus on todella pieni mutta mitä mieltä olette?

No mullehan kävi myös noin. Tosin,minulla taisi olla kolmas tai neljäs laatta mitä putkeen olin syömässä kun unohdin laatasta yhden ensimmäisen viikon pillerin. Itsekin ajattelen että aika pienet mahdollisuudet tulla raskaaksi, mutta vaikka minulla on nyt tyhjennysvuoto menossa aion silti tehdä varmuuden vuoksi raskaustestin.
Samoin varmaa sunki kannattaa tehä eli oottelet levyn loppuun ja pidät sen viikon tauon ja teet varmuuden vuoksi raskaustestin tyhjennysvuodon jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
:-(
Hei! Tarvitsisin kipeästi jonkun apua! syön e-pillereitä säännöllisesti (en ole unohtanut ottaa niitä) ja harrastin seksiä ilman kondomia mutta en antanut kuitenkaan mieheni tulla sisälleni, joten enhän voi olla raskaana? Vastatkaa PIAN! kiitos
 
KukkaKo
Hei! Tarvitsisin kipeästi jonkun apua! syön e-pillereitä säännöllisesti (en ole unohtanut ottaa niitä) ja harrastin seksiä ilman kondomia mutta en antanut kuitenkaan mieheni tulla sisälleni, joten enhän voi olla raskaana? Vastatkaa PIAN! kiitos

Riippu ihan siitä kuinka pitkään olet pillereitä syönyt. Mutta omasta mielestä - tuskin olet raskaana. Seuraile tilannetta kuukautisten alkaessa, etköhän viimistään sillon saa selvyyden.

Oma tilanne: söin puoli vuotta pillereitä unohtelematta, ja nyt pari kuukautta olen ollut "luomuna" ilman pillereitä ja harrastellut (lue: yrittänyt) innoissani puolison kanssa peiton heilutusta. Kerran taisi jopa onnistaa mutta kesken meni. Eli voi sanoa että Yasminellet on hoitanut vähä turhankin hyvin hommansa, eikä ihan pienestä unohduksesta tarvii säikähtää että tulisi raskaaksi.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä