E-pillerit ja raskaana

  • Viestiketjun aloittaja eepilleri
  • Ensimmäinen viesti
lapsen äiti
Olen aina elänyt siinä uskossa että jos yksi tai kaksi pilleriä jää laatasta ottamatta, niin ei voi vielä tulla raskaaksi. Kun teho on päällä kuitenkin 24h viime pillerin ottamisesta. Ilmeisesti mulla oli just ovis koska aloin sitten ihmetellä missä tyhjennysvuoto on. Pikkusen tuhrusti kolmantena päivänä. tein testin viimeisenä tyhjennyspäivänä koska halusin varmistua etten syö pillereitä jos olenkin raskaana, ja oli positiivinen. Nyt tuo yllärilapsi on 8kk ikäinen muru. Syön samaa pillerimerkkiä nyt edelleen (Yasmin) ja en ole unohtanut ottaa. Silti voimakkaita oireita raskaudesta. Eli jos nyt oon raskaana niin voi heittää Yasmineilla vesilintua! :)
 
Ihmettelijä
Unohdin viimeisimmästä pillerilistastani juuri oulaation aikaan ottaa 2 pilleriä. Edellisenä päivänä unohduksista olimme harrastaneet seksiä puolisoni kanssa. Nyt tyhjennysvuoto oli todella niukka, eikä kestänyt kuin 2 päivää normaalin 5 päivän sijaan...Olen näitä kyseisiä (Meliane) pillereitä syönyt jo toista vuotta, eikä koskaan vuoto ole ollut tällainen. Nyt tässä vähän mietityttää, että olenkohan raskaana, mitään oireita ei kuitenkaan vielä ole ilmennyt. Ennenkin pillereitä unohdellut... Mitä luulette, onkohan niin huono tuuri päässyt käymään, että olen raskaana?
 
kettumom
Nää on niiin turhia kysymyksiä täällä. Apteekista saa testin nopeasti ja vaivatta, kuin odotella täältä tietävää vastausta monta päivää eikä koskaan se vastaus miellytä kuitenkaan :)
 
pelokas
Siis kuinka usein sitä oikeesti tapahtuu,että syö pillereitä ja sitten tulee vielä kuukautiset mutta on kuitenkin raskaana?Kun aina kun nyt sitten on vähänkin jotain hämärää kuukautissa niin mietityttää.Siis ja niin että kuitenkin tulee ihan kunnollista kuukautisvuotoa eikä mitään töhryjä.Heti kun alkaa vaan päivänki myöhäs ni panic.
 
hmm
Olisiko siis todennäköistä olla raskaana jos on unohtanut kaksi pilleriä peräkkäin kolmannesta liuskasta? Ja harrastanut seksiä siinä välillä? Ovulaatiosta en ole varma mutta se taisi olla jo aikaisemmin:)
 
vastaaja
Siis kuinka usein sitä oikeesti tapahtuu,että syö pillereitä ja sitten tulee vielä kuukautiset mutta on kuitenkin raskaana?Kun aina kun nyt sitten on vähänkin jotain hämärää kuukautissa niin mietityttää.Siis ja niin että kuitenkin tulee ihan kunnollista kuukautisvuotoa eikä mitään töhryjä.Heti kun alkaa vaan päivänki myöhäs ni panic.

Ensiksi pakko korjata että kun syö pillereitä niin vuotoa kutsutaan tyhjennysvuodoksi, ei kuukautisiksi.
Erittäin epätodennäköistä on olla raskaana jos on syönyt pillerinsä ja vielä vuotokin tulee suht.koht. ajallaan. Kolmen päivän viiveet on normaalia. Joskus keho on ns "laiskalla tuulella" ja vuodon alkaminen saattaa heitellä. Johtuen usein hormoonitasapainosta. Stressi melkeinpä yleisin siihen asiaan vaikuttava tekijä, myös painonlasku/nousu.
 
Viimeksi muokattu:
vastaaja
Olisiko siis todennäköistä olla raskaana jos on unohtanut kaksi pilleriä peräkkäin kolmannesta liuskasta? Ja harrastanut seksiä siinä välillä? Ovulaatiosta en ole varma mutta se taisi olla jo aikaisemmin:)

On mahdollista. Tietty riippuen siitä oviksesta. Ja onko ottanut ne pillerit heti unohduksen jälkeen vai jättänyt kokonaan syömättä.
 
Viimeksi muokattu:
huolestunut
aloitin e-pillerit noin kuukausi sitten tänään oisi viimeinen tapletti ja sitten viikon tauko..
minulla alkoi menkat jo viikko sitten perjantaina, eikä ole vieläkään loppunut.. vuodossa
tulee mukana "ns" verihyytymiä.. voinko olla raskaana? tai voiko olla kyse raskauden keskeytymisestä..

ennen kuin aloitin e-pillerit, yhdynnässä ilman mitään ehkäisykeinoa.. mutta menkat tuli siitä huolimatta ja aloitin silloin e-pillerit. e-pillereitten merkki on (Yasminelle)
 
vieras
Olen yrittänyt etsiä tietoa ja yrittänyt lukea keskusteluita aiheesta mutta pakko nyt kysyäkkin, eli söin liuskan viimisen viikon ja sit tuli menkat, empä muistanut sitten pillereitä taas aloittaa silloin kun olisi pitänyt.. aloitin ne muutaman päivän myöhässä, mutta voiko nyt olla mahdollisuus että olisin raskaana... testiähän ei vissiin kannate vielä tehä kun eikai se heti siinä näy...hmmm oon tietämätön tässä ja haluaisin vastauksen, kiitos jo etukäteen jos joku tähän viitsii vastata :)
 
kyllä
on mahdollista, että ovulaatio nyt tapahtuu, kun pillereiden aloitus on myöhästynyt.

Olen yrittänyt etsiä tietoa ja yrittänyt lukea keskusteluita aiheesta mutta pakko nyt kysyäkkin, eli söin liuskan viimisen viikon ja sit tuli menkat, empä muistanut sitten pillereitä taas aloittaa silloin kun olisi pitänyt.. aloitin ne muutaman päivän myöhässä, mutta voiko nyt olla mahdollisuus että olisin raskaana... testiähän ei vissiin kannate vielä tehä kun eikai se heti siinä näy...hmmm oon tietämätön tässä ja haluaisin vastauksen, kiitos jo etukäteen jos joku tähän viitsii vastata :)
 
Viimeksi muokattu:
Helena
Itselläni pelko, kun vaikka en ole ikinä unohtanut yhtä ainutta pilleriä ottaa, ei tyhjennys vuotoa kuulu. Huomenna pitäisi taas aloittaa pillerit. Onko kellään jäänyt kerran väliin kuukautiset ilman että on ollut raskaana?
 
Girl
Hei, mä tarvitsen pikaisesti apua! Olen 16, kohta 17 vuotta täyttävä tyttö ja olen ollun yhdynnässä 3 kertaa. Toisella kerralla kondomi hajosi ja me pelkäsimme poikaystäväni kanssa että jotain voi sattua joten kävin ostamassa apteekista jälkiehkäisy tabletin. Sen jälkeen en uskaltanut luottaa kondomin varaan joten hankin e-pillerit, yaz-merkkiset.
Aloitin pillereiden käytön muutaman viikon sen jälkeen kun olin ottanut jälkiehkäisypillerin. Olin syönyt 16 pilleriä ensimmäisestä laatasta kun päätimme juhlia kavereiden kanssa koulujen loppumista ja otimme alkoholia, kohtuudella tietenkin. Mutta illan aikana tuli masennus joka johti lääkkeiden syömiseen, mm. diabanmin, kofeiini-tablettien ja masennuslääkkeiden syöntiin. Yhteensä 5 erilaista lääkettä jokaista 1 kappale.
Viikko juhlinnan jälkeen olin ensimmäisen kerran yhdynnässä poikaystäväni kanssa ilman kondomia. Seuraavana päivänä alotin 4 lumene pillerin ottamista, jonka aikana kuukautiset oisivat pitänyt alkaa. Niitä ei kummiskaa kuulunut. Voinko minä olla raskaana? Vaikuttivatko lääkkeet viikon jälkeenkin ehkäisytehoon? AUTTAKAA MINUA!
Kiitos etukäteen!
 
stressiherkkä
Ensiksi pakko korjata että kun syö pillereitä niin vuotoa kutsutaan tyhjennysvuodoksi, ei kuukautisiksi.
Erittäin epätodennäköistä on olla raskaana jos on syönyt pillerinsä ja vielä vuotokin tulee suht.koht. ajallaan. Kolmen päivän viiveet on normaalia. Joskus keho on ns "laiskalla tuulella" ja vuodon alkaminen saattaa heitellä. Johtuen usein hormoonitasapainosta. Stressi melkeinpä yleisin siihen asiaan vaikuttava tekijä, myös painonlasku/nousu.

elikkä mikäli jos on syönyt pillerinsä ainakin suht. koht. ajallaan ja tyhjennysvuoto tulee normaalisti, en ole raskaana?
 
Viimeksi muokattu:
ei kai
olen paniikissa vaikka uskon että on erittäin alhainen mahdollisuus olla raskaana. e-pillereitä olen käyttänyt 3kuukautta ja kerran kun olin yhdynnässä unohdin ottaa pillerin. ehdin kuitenkin ottaa sen 14 tunnin kuluessa. menkat tuli sillon ku pitikin mutta mitä ootte mieltä onko tarpeen tehdä testi?
 
ei
Ei ole tarvetta tehdä testiä - ei ne pillerit ihan niin huonoja sentään ole.;)

olen paniikissa vaikka uskon että on erittäin alhainen mahdollisuus olla raskaana. e-pillereitä olen käyttänyt 3kuukautta ja kerran kun olin yhdynnässä unohdin ottaa pillerin. ehdin kuitenkin ottaa sen 14 tunnin kuluessa. menkat tuli sillon ku pitikin mutta mitä ootte mieltä onko tarpeen tehdä testi?
 
Viimeksi muokattu:
pohdinpa vain...
Unohdin ottaa ensimmäiseltä liuskalta kolmannen pillerin, joka jäi kokonaan siis ottamatta, nyt olin yhdynnästä, ilman lisäehkäisyä "otollisimpaan" hedelmöitysaikaan (erään laskurin mukaan). Muuten olen pillerit ottanut suht säännöllisesti ja olen jo useamman vuoden syönyt pillereitä. Tyhjennysvuodon pitäsii tulla parin viikon päästä torstaina. Kuinkahan (epä)todennäköistä on että tälläisessä tapauksessa raskaus olisi mahdollinen?
 
Kristapa
Mitä sanotte tähän:

Olen syönyt e-pillereitä (Yasminelle-merkkisiä) nelisen kuukautta ja mulla on ollut niistä jonkin verran ihan tavanomaisia sivuoireita (tiputteluvuotoa, vatsakipuja, mielialan ailahtelua...), mutta nyt on täysin tyhjästä ilmaantunut ihan törkeä rintojen kipu. En itsekään pysty juuri koskemaan rintoihini, saati sitten antaa avokkini niihin koskea kun sattuu niin jumalattomasti.

En ole koskaan ollut huolimaton pillereitteni kanssa, mutta tämän läpyskän toisen pillerin unohdin tuossa puolisentoista viikkoa sitten.

Rintojen kivun lisäksi olen voinut huonosti esim. bussissa, joka ei ole minulle yleensä kovinkaan tyypillistä. Juotuani kupin kahvia ravaan seuraavan tunnin sisällä ainakin viisi kertaa vessassa ja heräilen myös öisin pissalle. Tuntuu kuin mulla olisi nälkäkin koko ajan, mutta siitä en mene takuuseen, onko se vain psykologinen oire. Noi muut oireet ovat kuitenkin ihan sivuttamattoman tosia.

Mitä mieltä olette, olisiko todella missään määrin todennäköistä, että olisin näin sattumanvaraisesti suorastaan huonolla tuurilla tullut raskaaksi? En viitsisi turhaan tehdä raskaustestiä, vaikka onhan se tietty sitten tehtävä jos läpyskän loputtua ei menkkoja kuulu... Eikö kuullosta ihan jokseenkin fiksulta relata vähän ja odottaa rauhassa tulevatko menkat ajallaan?

Joskus kun rupeaa ajattelemaan sitä, että voisi olla raskaana, luule kaiken liittyvän juuri siihen raskauteen. Minulla on ollut sama vika. Mutta nyt minusta kuitenkin tuntuu että voisin jopa ollakkin sillä rintani ovat herkät ja suurentuneet hieman ja on tosi väsynyt olo jo alkuillasta vaikka minulla yleensä väsyttää vasta joskus 11 aikaan illalla ja yölliset pissa käynnit ovat alkaneet. Syön kyllä e-pillereitä mutta vain, koska minulla on kivuliaat menkat. Olen ottanut pillerit usein säännöllisesti mutta en niin tarkkaan kellon aikaan. Ja aina kun on se viikontauko olen harrastanut yhdyntää pari kertaa päivässä ilman mitään ehkäisyä poikakaverini kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Sudenmarja
Huh, kyllä näitä juttuja lukiessa taas muistuu mieleen, miksi en enää ikinä halua syödä pillereitä. Alituinen pieni stressi ja raskaudenpelko, lisäksi kuukautiset pms-oireineen ja sitten vielä ne mukavat sivuvaikutukset haluttomuus, väsymys ja masennus. Kondomiehkäisyllä välttää sivuvaikutukset mutta moninkertaistaa stressin, ja sitten on tosiaan ne kuukautiset joka kuukausi.

Hormonikierukka oli minulle ihan taivaanlahja: ei raskaudenpelkoa (sterilisaation jälkeen varmin ehkäisykeino), ei muistamista (no joo, viiden vuoden välein), ei kuukautisia (hyvin harvoin vähän tuhruvuotoa), ei sivuvaikutuksia. Ja sitten kun halusin tulla raskaaksi niin tärppäsi heti ensimmäisestä kierrosta kierukan poiston jälkeen, ja nyt täysin ongelmaton raskaus on puolivälissä.

Eipä siis tarvitse montaa kertaa miettiä mikä ehkäisykeino tulee käyttöön sitten kun asia on taas ajankohtainen.

Ei muuten kannata liikaa luottaa mihinkään raskausoireisiin tai liikaa miettiä jotain oiretta. Monet alkuraskauden oireet ovat ihan samat kuin pms-oireet, eikä kaikilla ole mitään raskausoireita. Jos epäilee raskautta niin raskaustesti ei maksa kovin montaa euroa ja ne ovat hyvin luotettavia, ostakaa pari kappaletta valmiiksi lääkekaappiin.
 
ps
Syön e-pillereitä ja olin yhdynnässä 5päivää ennen tyhjennysvuotoa ja tyjennysvuodon jälkeen söin uudesta pillerilaatasta muutaman pillerin. koska oli tarkoitus lopettaa pillerit ja sen jälkeen heti sain menkat. Mutta siis sen yhden kerran jälkeen enne tyhjennysvuotoa en ole harrastanut seksiä Voinko siis nyt olla raskaana? Tein raskaustestin koska luomu menkkoja en ole saanut sen jälkeen kun tuli ne yhdet pillereiden lopettamisesta. mutta näytti negatiivistä. Nännit on ollu arat ja alavatsakipuja. olen myös ollut hyvin stressaantunut viimiset viikot. ja nyt kun stressi alkaa helpottaa tulin myös kipeäksi
 
tyttö
Olin unohtanut ottaa yhtenä päivänä pillerin ja olin sitten ollut yhdynnässä kuitenkin poikaystäväni kanssa. Muistin ottaa pillerin 6 h yhdynnän jälkeen, niin olisko mahdollista että olisin raskaana. Että vaikuttiko se pilleri heti vai? :eek:
 
hämmästynyt (ehkä)iskä
Susanna on syönyt koko aikuisikänsä ajan YASMIN-merkkisiä e-pillereitä. Hän lopetti niiden ottamisen kun laatassa oli vielä seitsemän tablettia jäljellä, syötyään niitä taas yhtäjaksoisesti viiden kuukauden ajan. Normaalisti vuoto on kestänyt viidestä kuuteen päivää, nyt vuoto kesti vain kolme päivää, oli hyvin niukkaa ja loppuivat kuin "seinään" ilman normaalia ruskeaa loppuvuotoa. Nyt Susannan jalat särkevät sääristä ja reisistä, pää on kipeä päivittäin, tisuista tihkuu maitoa, mielialat vaihtelevat, on itkuinen ja mahassa tuntuu sekä nipistelyä että viiltoa. RASKAANAKO?!?!?!?!?!

Aateltiin nyt tähän ketjuun kirjoittaa, kun ei tuu meijän omaan ketjuun vastausta.
 
Pilleriakne
Alkuperäinen kirjoittaja tölleröinen;10249149:
Minä ole syönyt jo 10 vuotta putkeen pillereitä (meliane). Ne aloitettiin aikanaan aknen hoitoon... Nyt olen ajatellut lopettaa pillereiden syönnin. Onkohan kellään kokemusta "helahtaako" naama aivan karmeaksi, kun on lopettanut pillereiden syönnin tai mitenkä nopeasti voisi tulla raskaaksi? olen kyllä kysynyt asiaa terveydenhoitajalat, mutta ei niiltä oikeen minkäänlaista vastausta ole saanut. tokihan ymmärrän ettei mitää varmaa voi sanoa, jokainenhan on yksilö. mutta josko jollain olisi asiaan kokemusta

Hei! On kokemusta. Aloitin itse syömään Meliane-pillereitä 16-vuotiaana ja söin niitä 4 vuotta, kunnes hetkellisesti lopetin. Yläasteaikana ihoni oli aina kuin vauvan peppu, siis poikkeuksellisen hyvä, mutta vuosi pillereiden lopettamisen jälkeen puhkesi asteittain ihotautilääkärin mukaan "naisten aikuisiän hormonaalinen akne", joka kuulemma vielä uusiutuu todennäköisesti raskauden ja imetyksen aikana. Söin akneeni 3 vuoden aikana 2 kertaa Tetralysal-antibiottikuurin peräkkäisinä kesinä ja viimein isotretinoiini A-vitamiinikuurin, jolla se lopulta kukistettiin. Toistaiseksi. En tiedä miksi akne laukesi pillereiden lopettamisen jälkeen, että johtuiko niistä pillereistä vai onko siinä esimerkiksi perinnöllistä taipumusta mukana.

Jos kuitenkin lopetat pillereiden syönnin ja akneoireita alkaa ilmestymään (itselläni ainakin niin selkeästi erilaisia kuin koskaan aiemmin, että olivat helposti tunnistettavissa, vaikkakin vaikeasti uskottavissa), suosittelen että hakeudut ihotautilääkärille mahdollisimman pian. Niin voit välttää tilanteen äitymisen liian pahaksi ennen kuin saat siihen hoitoa sekä pysyvät arvet ym. Itselleni ei onneksi jäänyt kuoppia tai muita, koska reagoin suhteellisen nopeasti, mutta isoimpien finnien jättämillä punaisilla läiskillä kesti kylllä tovin häipyä ihosta.
 
Pilleriakne
Hei! On kokemusta. Aloitin itse syömään Meliane-pillereitä 16-vuotiaana ja söin niitä 4 vuotta, kunnes hetkellisesti lopetin. Yläasteaikana ihoni oli aina kuin vauvan peppu, siis poikkeuksellisen hyvä, mutta vuosi pillereiden lopettamisen jälkeen puhkesi asteittain ihotautilääkärin mukaan "naisten aikuisiän hormonaalinen akne", joka kuulemma vielä uusiutuu todennäköisesti raskauden ja imetyksen aikana. Söin akneeni 3 vuoden aikana 2 kertaa Tetralysal-antibiottikuurin peräkkäisinä kesinä ja viimein isotretinoiini A-vitamiinikuurin, jolla se lopulta kukistettiin. Toistaiseksi. En tiedä miksi akne laukesi pillereiden lopettamisen jälkeen, että johtuiko niistä pillereistä vai onko siinä esimerkiksi perinnöllistä taipumusta mukana.

Jos kuitenkin lopetat pillereiden syönnin ja akneoireita alkaa ilmestymään (itselläni ainakin niin selkeästi erilaisia kuin koskaan aiemmin, että olivat helposti tunnistettavissa, vaikkakin vaikeasti uskottavissa), suosittelen että hakeudut ihotautilääkärille mahdollisimman pian. Niin voit välttää tilanteen äitymisen liian pahaksi ennen kuin saat siihen hoitoa sekä pysyvät arvet ym. Itselleni ei onneksi jäänyt kuoppia tai muita, koska reagoin suhteellisen nopeasti, mutta isoimpien finnien jättämillä punaisilla läiskillä kesti kylllä tovin häipyä ihosta.
Lisättäköön vielä, että aloitin pillereiden syönnin uudelleen ensimmäisten akneoireiden alettua, joita en toki niiksi silloin uskonut. Pillerit eivät enää alkaneeseen akneen mitenkään auttaneet, mutta jatkoin kuitenkin niiden syömistä varmuuden vuoksi ja syön niitä edelleen. Ihoni on nyt siis A-vitamiinikuurin jälkeen ja luultavasti syömieni e-pillereiden takia pysynyt mainiossa kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Hei!

Minua on huolettanut jo n. 6viikkoa pelko siitä, että olisin raskaana.
Ensimmäisinä viikkoina oli pahoinvointia useampana päivänä ja vatsakipuja on esiintynyt usein siitä eteenpäinkin. (Minulla ei yleensä ole paha olo, mutta esim. bussissa matkustettuani jouduin joka päivä istumaan paikallani ja juomaan jaffaa melkein 30min ennenkuin uskalsin edes liikkua, etten oksentaisi) Testejä tein 3 ensimmäisen 2,5 viikon aikana mahdollisesta vahingosta. Kaikki näyttivät kuitenkin negatiivista. Nyt on reilusti yli kuukausi kulunut ja edelleen vatsakivut ja paha olo jatkuvat. Aluksi nousi myös paino 2kg mutta nyt olen saanut 3kg pudotettua kuntoilemalla. Vatsa kuitenkin kasvaa vain jatkuvasti, eikä ole ikinä aikaisemmin ollut näin pyöreä... (En tiedä pitäisikö vauvamahan olla napakka, tämä nimittäin enemmän kylläkin tuntuu sellaiselta läskimahalta :D) En saa kuitenkaan kunnolla edes vedettyä vatsaa sisään vaikka yrittäisin.

Tästä huolimatta edelliset kuukautiset tulivat normaalisti. Syön kuitenkin pillereitä ja olen kuullut, että tyhjennysvuoto voi alussa tulla raskaudesta huolimatta. Minua huolettaa mahdollinen raskaus, sillä olen ulkomailla, joten on tullut viime viikkoina negatiivisten testien huojentamana juhlittua melko paljon. Poltan myös tupakkaa. Lisäksi en aluksi tiennyt missä täällä on apteekki, joten en voinut hakea uutta testiä ja sitten tuli kuukautiset enkä sitä helpottuneena hankkinut. Tilanne ei kuitenkaan ole helpottanut ja olen myös lukenut, että joissain tapauksissa myös testi voi näyttää negatiivista melko pitkäänkin. Pelkään myös mahdollista aborttia, sillä en tiedä onko sitä enää kohta mahdollista tehdä pelkillä lääkkeillä... Haluasin saada asiaan selvyyden.

Osaisiko kukaan arvioida, kuinka todennäköistä on että voisin silti olla raskaana, vaikka alkuviikkoina (ensimmäisten kuukautisten alkupäivän molemmin puolin, mutta söin 2 liuskaa peräkkäin joten niitä ei tietenkään tullut) tehdyt testit näyttivät negatiivista ja myös kuukautiset tulivat, että olisin silti raskaana?
 

Yhteistyössä