E-pillerit monien vaivojen aiheuttajana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimsy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mimsy

Vieras
Hei!
Olen 22-vuotias nainen, ja minulla on muutamia ongelmia, jotka luulen liittyvän pitkäaikaiseen,-ja kestoiseen e-pillereitten (yasmin) käyttöön. Syön pillereitä 3 levyä putkeen, ja sitten pidän tauon. Eri lääkärit ovat vakuutelleet että tämä on täysin turvallista, ja minun kohdallani jopa välttämätöntä, koska vuodot ovat hyvin runsaat. Ilman pillereitä pystyisi harrastamaan liikuntaa säännöllisesti, tai edes käymään töissä kamalien kipujen ja erittäin rajun vuodon takia.
Näihin vaivoihin pillerit siis onneksi ovat auttaneet, mutta nyt, seitsemän vuoden käytön jälkeen, on ilmentynyt omituisia juttuja: mielialanheittelyitä, hyvälaatuisia kasvaimia rinnassa, ja pahimpana kaikista harvinainen DIV-tulehdus (deskvamoiva inflammatorinen vaginiitti.) Minulla epäiltiin pitkään tuossa alempana keskustelun aiheena ollutta epäspefiä emätintulehdusta, mutta kun mitään paranemista ei ollut tapahtunut kuuden Flagyl-hoidon jälkeen, aloitettiin pitkäaikainen Dalacin-antibioottikuuri (kerran parissa kuukaudessa kahden viikon kuuri ja sen jälkeen lääkettä otetaan pari kertaa viikossa,ja parin kuukauden kuluttua rumba alusta..) Yksi patti minulta jo rinnasta poistettiin, toisia on alkanut ilmestymään.

Haluaisinkin nyt tietää, onko kenellekään muulla ollut tälläisiä kummallisia kokemuksia, ja voisivatko ne mitenkään liittyä e-pillereihin?
Olen tätä aikaisemmin ollut aina terve kuin pukki.
Kaikkien lääkäreitten (joiden kanssa olen keskustellut) mielestä e-pillerit ovat täysin vaarattomia, mutta itseäni ainakin karmaisi, kun luki tältä foorumilta ihmisten kokemuksia e-pillereitten lopettamisesta; joillakin e-pillereistä toipuminen oli kestänyt jopa puoli vuotta! Voivatko e-pillerit todella aiheuttaa joitakin puolivakavia sairauksia/kasvaimia?
Ja vielä kysymyksiä: olisivatko minipillerit tai jokin muu hormonaalinen ehkäisykeino hieman turvallisempi? Onko kenelläkään tämän palstan lukijalla kokemuksia ihon sisään asennettavasta ehkäisykapselista, ja sen mahdollisista haittavaikutuksista?

Anteeksi pitkä viestini, toivon että joku jaksaa vastata :) Hyvää joulunodotusta kaikille palstalaisille!

Olen juuri samanikäinen kuin sinä, ja minulle on myös nyt ilmestynyt (2 viikkoa kestänyt) bakteeriperäinen emätintulehdus. Arvelisin sen myös olevan DIV, koska tuntuu että flagyl kuuri ei vaan auta, ja oireet viittaavat aika hyvin tuohon.
Olen myös itse nyt käyttänyt 7 vuotta e-pillereitä (mercilonia) ja nyt päätin lopettaa ne tämän ilmestyessä.
Oireina itsellä on ollut voimakas pistely/viiltely yhdynnässä joka tekee homman mahdottomaksi, kutina, pieni kirvely virtsatessa ja erittäin runsas valkovuoto. :( Muita samassa jamassa olevia ja onko tähän olemassa mitään kotikonstia jolla oireita saisi lievitettyä?

Yhteistyössä