e-pillerit parisuhteessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mirku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mirku

Vieras
hei! en ole ollenkaan varma kirjoitanko oikeaan paikkaan, mutta apua kaipailen kipeästi.. olen siis 17 vuotias tyttö ja seurustellut yli vuoden. Syön yasminelle-nimisiä ehkäisypillereitä, alunperin kipujen takia. Päätettiin tuossa viime viikonloppuna jättää kumi ekaa kertaa pois, kun kummallakaan ei ole mitään tauteja ja olenhan jo puolitoista vuotta syönyt pillereitä niin tunnollisesti kun vain mahdollista.

Nyt kuitenkin iski pienoinen paniikki, sillä jo ehkä viikon pillerit ovat kurkkuongelmien takia juuttuneet kurkkuun, tai ainakin se tuntuu siltä.Olen ottanut pillerit nyt runsaan veden kanssa aamuisin mutta pillerit tuntuvat silti jäädä kurkkuun. Mietin että toimivathan pillerit silti normaalisti, sillä kyllä ne sieltä kurkkusta sitten liukenevat alas vatsaan, ja kyllähän ne kurkustakin elimistöön imeytyvät? Ennen yhdyntää pillerit menivät alas moitteettomasti joten ehkäisyteho ainakin silloin oli kunnossa. Lääkäriinkin ajattelin piakkoin mennä, kun en äidille osaa tälläisitä asioista puhua... :/

Osaisiko kukaan auttaa tässä asiassa ja kertoa heikentääkö pillerin ensiksi kurkkuun takertuminen sen tehoa? entä osaisiko kukaan kertoa näiden yasminelle-pillereiden ehkäisytehon luotettavuutta? olisin todellatodella kiitollinen asiallisista vastauksista!:)

En jaksa uskoa, että pillerit jäävät kurkkuun roikkumaan, vaikka siltä saattaisikin tuntua. Itse olin aikoinani aikamoinen pillerinnielijä, niitä vanhanmallisia hiilitablettejakin (jotka olivat kuivia ja karheita, ja oikein imeytyivät kiinni kitalakeen, kieleen ja kurkkuun) saatoin kerralla niellä neljä-viisikin kappaletta vesihuikan kera. Viime vuosina tämä taito on kuitenkin kadonnut, ja nyt ihan pikkuinen thyroxin-nappikin saattaa eksyä jonnekin suun ja nielun välimaastoon, ja harmittavan usein "jää kurkkuun" juuri kuten nim. "mirku" kuvasi. Esim. vilustumisen tai kurkkukivun yhteydessä ongelma on usein korostunut.

Nielun hermot ovat syystäkin herkkiä kosketukselle, ja tabletin hetkellinenkin puristus antaa aistiviiveen, ihan kuin tabletti olisi siellä ihan paikallaan. En kuitenkaan ole huomannut, että näin koskaan olisi käynyt ainakaan itselläni, tunteesta huolimatta.

Jos pillereiden nieleminen tuottaa vaikeuksia, kannattaa kokeilla jonkun kiinteän aineksen pureskelemista nielemisvalmiiksi, niin että nielemisrefleksi melkein jo on tulossa, ja sitten heittää pilleri kyytiin mukaan, ja puraisematta niellä. Sen jälkeen voi ja kannattaakin kulauttaa myös vettä päälle. Ainakin itselläni tämä konsti toimii jopa paremmin kuin pelkän veden kera nieleminen. Toinen konsti on niellä tabu kiisselin tai jonkun muun paksumman nesteen kera, se voi myös helpottaa pillerin alasmenoa kummasti.

Toki kannattaa lääkärin puoleen kääntyä, jos asia edelleen vaivaa nämä kepulikonstit kokeiltuaan, kuten myös tuossa ehkäisypillerin tehoa koskevassa kysymyksessä.

Olen myös huono nielijä ja käytän tuota edellämainittua konstia. Jotain pehmeätä ruoka-ainesta, pullaa tms. pieni pala suuhun, pureskelet sitä nielemisvalmiiksi ja sitten pilleri veden kanssa mukaan .... lumps, sinne meni. Itselläni olen "vaivani" kokenut jotenkin psyykkiseksi. Ei vaan uskalla niellä mitään "vierasta esinettä." Hyviä "nielemisiä" sinulle!

kiitos paljon vinkeistä, aamulla kokeilin leivän kanssa, ja alas meni! ekaa kertaa vähään aikaan voi koulussa olla ilman sitä tunnetta että kurkussa olis jalkapallo.

tätä onnistumisen riemua!:)

kiitos paljon vinkeistä, aamulla kokeilin leivän kanssa, ja alas meni! ekaa kertaa vähään aikaan voi koulussa olla ilman sitä tunnetta että kurkussa olis jalkapallo.

tätä onnistumisen riemua!:)

Ablodit sinulle! :) Kokeile vielä jonkin pehmeämmän ruo'an kanssa. Leivästä voi tuntua teräviä muruja nieltäessä. Ajatuksesi voit myös siirtää sillä hetkellä jonnekin muualle. Itse en voinut ennen niellä edes nuppineulanpään kokoista pilleriä. Nyt tällä "kepulikonstilla" taitaisi mennä vaikka pingispallo? (no ei ihan)

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä