e-pillerit+tupakointi (lääkärit sarja, nyt)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vicy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

vicy

Aktiivinen jäsen
11.06.2005
17 698
7
36
Seinäjoki
En tiedä kuinka luotettavaa tietoa tuossa sarjassa jaetaan, mutta siinä sanottiin että USA:ssa ei saa e-pilleri reseptiä jos tupakoi (keuhkoveritulppa riski liian suuri)...
Jäin miettimään että Suomessahan ei edes kysytä polttaako vai ei, niin onko Suomessa käytettävät e-pillerit matalahormonisempia vai onko USA:n lääkäreillä paremmin tiedossa tupakoinnin+e-pillereiden vaarat?

Kyllä multa on joka kerta kysytty, siis myös silloin kun käyn uusimassa reseptiä. :O En tosin polta, että en tiedä, kuinka olisivat suhtautuneet tupakointiin.

Itse jouduin käymään verenpaineen seurannassa n.1 kk välein kun poltin askin tupakkaa päivässä ja hain yhdistelmäpillerit. Kyllästyin lopulta tk:ssa ramppaamiseen ja vaihoin minipillereihin.
Migreenin ja yhdistelmäpillerit ottavat myös vakavasti.
Siskolle on jopa lääkäri soitellut perään, että eihän ole tullut kohtauksia eikä outoja oireita.

Itse jouduin käymään verenpaineen seurannassa n.1 kk välein kun poltin askin tupakkaa päivässä ja hain yhdistelmäpillerit. Kyllästyin lopulta tk:ssa ramppaamiseen ja vaihoin minipillereihin.
Migreenin ja yhdistelmäpillerit ottavat myös vakavasti.
Siskolle on jopa lääkäri soitellut perään, että eihän ole tullut kohtauksia eikä outoja oireita.

:O itse en polta, mutta mulla on monta tuttua/sukulaista jotka polttavat ja syövät yhdistelmäpillereitä, mutta ei ne kyllä käy kuin max. kerran vuodessa seurannassa, eikä sekään ole tupakin takia vaan ihan normaali "seuranta" kun syö pillereitä

Meillä lääkäri ottaa kyllä vakavissaan nuo varoitukset ja suositukset.
Käytiin myöskin piiiitkät keskustelut yhtäaikaisten yhdistelmäpillereiden ja tupakoinnin vaaroista.

Varmasti on paikkakunta kohtasia eroja, ja ihan lääkärit itsessäänkin on erilaisia.
Veikkaan että jotkut vain kysyy "poltatko, ahaa eli joo, no tässä on sitten nää varotukset ja riskit jne..." ja se on sillä selvä.

Yhteistyössä