E-pillerit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ja migreeni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

ja migreeni

Vieras
Menin uusimaan e-pillerireseptini gynelle, jolla en ollut aikaisemmin käynyt, ja hän ilmoitti, että minun ei pitäisi enää syödä yhdistelmäpillereitä, koska minulla on aurallinen migreeni (kohtauksia todella harvoin). Olen syönyt pillereitä monta vuotta, eikä yksikään lääkäri ole aiemmin tällaista maininnut.

Mitenkäs te muut, joilla on aurallinen migreeni: syöttekö yhdistelmäpillereitä? Onko tässä lääkärikohtaisia eroja vai onko yleinen linja nykyään sellainen, että yhdistelmäpillereitä ei suositella (aura-) migreenipotilaille?

Mä käytän DianeNovaa ja kävin tässä kuukausi takaperin kans lääkärillä, jolla en ollut ennen käynyt, uusimassa reseptiä. Tulin sitten maininneeksi aurallisesta migreenistäni (jota ei ole hirveän usein). Lääkäri sanoi heti, ettei mun pitäs syödä noita pillereitä lainkaan, mutta kirjotti vielä reseptin tuohon Dianeen, kun mulla oli pitempi reissu tulossa, enkä uskaltanut uusia pillereitä tai rengasta siinä sitten alottaa, kun noi Dianet on kuitenkin toiminu mulla hyvin.

Yksikään lääkäri ei ole multa kysynyt, onko mulla migreeniä, enkä oo itekään sattunu ottaan asiaa puheeks. Mutta ilmeisesti noi pillerit (saattaa) vahvistaa migreenioireita tai lisätä kohtauksia tms., joten siksi niitä ei suositella niille, joilla on aurallinen migreeni.

Itse syön vielä puolisen vuotta tuota DianeNovaa, mutta käyn kyllä keväämmällä puhumassa uudelleen lääkärin kanssa.

on mini-pillerit ja aurallinen migreeni on hallinnassa. jouduin yhdestä syystä kokeilemaan yhdistelmäpillereitä Diane Nova ja jouduin kahden viikon käytön jälkeen lopettamaan sen merkin kokonaan. sain niin rajuja migreenikohtauksia,että ei tosikaan! kyllä jotkut pillerimerkit tai ylipäätään yhdistelmäpillerit vahvistaa migreeniä jos on siihen taipumusta. luulenkin,että ne naiset jotka joutuu syömään estolääkitystä migreeniin, syövät kaiketi yhdistelmäpillereitä. oletko Ap-kokeillut minipillereitä? kun pidin taukoa kokonaan pillereistä,migreeni oli lievempää ilman mitään pillereitä!

Minulla migreenikohtaukset eivät lisääntyneet pillereiden syömisen aloituksen jälkeen. Päinvastoin, kohtaukset ovat vähentyneet viime vuosien aikana. Niitä tulee enää n. kerran vuodessa, jos sitäkään.

Mutta gyne sanoi, että yhdistelmäpillereiden syöminen voi aiheuttaa aivohalvauksen ihmisellä, jolla on (aurallinen) migreeni. Riski on käsittääkseni hyvin pieni, mutta kuitenkin olemassa. Ilmeisesti tämä on todella uutta tietoa, koska yksikään lääkäri ei ole tällaista ennen maininnut, enkä ole tällaiseen tietoon missään törmännyt.

En ole kokeillut minipillereitä, mutta ilmeisesti se on edessä, jos ei gynekologit enää suostu määräämään yhdistelmäpillereitä migreenin takia. Minipillereiden syönnissä ahdistaa mahdolliset vuotohäiriöt ja epäsäännölliset kuukautiset. Noiden yhdistelmäpillereiden kanssa kun on tottunut helppoon elämään...

minipillereitä aloittaessa oli vähän välivuotoa. se oli lähinnä ruskeaa pientä vuotoa joka kesti 1-4 päivää ja pikkuhousun suoja riitti. Huomasin sen,että mitä tarkemmin otan pillerin esim.kello 12 sitä vähemmän vuotoja enää tuli ja loppuivat kokonaan.jos myöhästyin otosta esim tuo kello 12,niin vuotoa tuli helpommin sen seurauksena.minipillereissä kun pilleri saa heittä KORKEINTAAN 3 tuntia.yhdistelmäpillereissä ei ole nin tarkkaa. menkat tulivat säännöllisesti ainakin mulla.

Juu, kyllä minullekin lääkäri on tästä maininnut. Mulla oli diane novat, jotka sitten pikkuhiljaa nostivat verenpainetta. Tuolloin lääkäri sanoi, et pillerit+migreeni+verenpaine+tupakka on aika tuhoisa yhdistelmä. No nyt niistä ei ole jäljellä enää kuin migreeni, lopetin nimittäin pillerit ja röökin...ja verenpaine laski hetimiten tämän jälkeen.

Oikeesti hyvä yksi parhaita päätöksiä pitkään aikaan oli ainakin mun osalta lopettaa pillerit!

Lopetin e - pillerit ja tulin raskaaksi. Migreeni on hävinnyt. Nyt 3kk synnytyksestä ja otin kuparikierukan, kun en halua tuohon pillerirumbaan enää lähteä migreenin takia. Minulle lääkäri sanoi viimeeksi, ettähän ei mielellään migreenipotilaalle kirjoita pillerireseptiä.

Minäkin lopetin hiljattain vuosia kestäneen pillereiden syönnin gynekologin kehoituksesta. Aurallisia migreenikohtauksia minulla on ollut alle kerran vuodessa, mutta siitä huolimatta hän oli sitä mieltä, että riski on liian suuri. (olen hoikka, alhainen verenpaine, en tupakoi jne. joten muita riskitekijöitä minulla ei ole). Mitä eniten tietysti ihmettelen, on miksei koskaan aikaisemmin minulta ole edes kysytty migreenini laadusta, vaikka usein olen kertonut siitä myös gynekologilla. Uusi gynekologini oli erittäin vahvasti sitä mieltä, ettei pillereitä olisi hyvä syödä. Kannattaa lukea aiheesta lisää googlettamalla. Sieltä löysin myös em. muut riskitekijät.

Yhteistyössä