Ehdotuksia keittiöön

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Haaveilen keittiöremontista. Mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon? Talo on parikymmentä vuotta vanha, putket ihan ok.
Onko joku tietty firma, jota kannattaa välttää? Tai joku firma, joka tekee hyvää jälkeä ja laatu hyvää? Kannattaako ottaa kodinkoneet keittiöfirmasta vai ostaa erikseen?

On mahdollista, että itse teemme osan eikä osteta täysin valmista pakettia. Nelihenkinen perhe eli vanhemmat ja kaksi teiniä. Keittiö on neliö, jossa L-muotoinen ratkaisu tällä hetkellä sekä kaksi jääkaappia vielä eri seinällä.

Tykkäämme leipoa eli laskutilaa pitäisi olla. Onko kattilakaapin karuselli kätevä? Entä millaiset kaapit ovat kätevät? Apteekkikaappi? Onko kaksi astianpesukonetta kätevä ratkaisu? Yläkaapit kattoon asti vai kokonaan pois?
Kertokaa hyviä ja huonoja kokemuksia keitiiöstänne!

Yläkaapit kattoon asti ellet tykkää kiikkua pyyhkimässä ylätasoilta pölyä.

Ja roskiskaapin ovi hajoaa aina ensimmäisenä, ostakaa sellainen heti valmiiksi niin voi sit viiden vuoden kuluttua vaihtaa vain sen eikä joudu uusimaan kaikkia ovia.

Alakaapeissa ja ruokakaapissa toimii hyvin vetolaatikot. Itse laittaisin kaikki alalaatikot sellaisikasi leveiksi vetokaapistoiksi.

Ikealla oli ainakin ennen ihan hyvä suunnitteluohjella, millä pystyi helposti kokeilemaan erilaisia vaihtoehtoja.

Miksi ihmeessä kaksi astianpesukonetta olisi tarpeen, kun teillä on noin pieni perhe? Ei mene pitkään, kun lapset muuttavat pois ja jäätte kahdestaan. Sitten olisi kummallekin oma pesukone, niin ei tarvitse tapella pesukoneen täyttö- ja tyhjennysvuoroista.

Toinen pesukone veisi turhaan tilaa. Sen sijasta esim. pieni viinikaappi olisi kätevä. Viinikaapissa on hyvä säilyttää kaikki juomat ja tarpeen vaatiessa sitä voi käyttää lisäjääkaappina esim juhlapyhien tai juhlien aikaan.

Klassisuus väreissä; valkoinen mattaovi on aina valkoinen ja ajaton. välitilassa myös. Väriä vaikka verhoilla, pyyhkeillä, patalapuilla jne.
Avohyllyt, joita sisustusblogeissa jne tyrkytetään eivät ole keittiössä toimivat; rasva+pöly kerryttää mukavan pinnan niihin, kun hella lähellä.
Miksi ihmeessä kaksi tiskikonetta? Ehkä korkeintaan, jos on tosi iso perhe. Meillä yksi kone ja hyvin riittää; heti astiat koneeseen kun tiskiä on tullut ja heti kone pyörimään kun on täysi. Siinä välissä kun kone pyörii (reilu tunti pitkällä ohjelmalla) ei ehdi tulla montaa uutta likaista astiaa.
Asennus maksaa - mutta hermoja säästyy ja työlle saa takuun. Vanhoissa taloissa ei koskaan ole suorat seinät ja ammattilaiselta koolaukset + kaappien asennus sujuu ilman ongelmia. Naapurimme päättivät säästää asennuksessa ja toistaiseksi keittiöremontti on jatkunut kuukauden, kun seinät niin vinot. :)
Ja hosuen ei kannata olla liikkeellä; remontti tulee olemaan kallis, joten kannattaa selvitellä kunnolla mitä alkaa ja kenen kanssa.

Hyviä pointteja tullut esiin! Lisääkin saa laittaa.

Tuo kaksi astianpesukonetta-idea tuli siitä, että olen katsonut joitakin sisustusohjelmia ja tuntuu, että ihan järjestään laitetaan kaksi konetta. Ideana on, että perhe on laiska tyhjentämään konetta ja näin ollen puhtaat astiat voi ottaa toisesta koneesta ja laittaa likaiset saman tien toiseen. Näin voi vähentää astiakaappien tarvetta. Tämä on uusi ajattelutapa minulle, joten sen takia halusin tästä kommentteja. Ehkä jollain toimiikin.
ap

Hyviä pointteja tullut esiin! Lisääkin saa laittaa.

Tuo kaksi astianpesukonetta-idea tuli siitä, että olen katsonut joitakin sisustusohjelmia ja tuntuu, että ihan järjestään laitetaan kaksi konetta. Ideana on, että perhe on laiska tyhjentämään konetta ja näin ollen puhtaat astiat voi ottaa toisesta koneesta ja laittaa likaiset saman tien toiseen. Näin voi vähentää astiakaappien tarvetta. Tämä on uusi ajattelutapa minulle, joten sen takia halusin tästä kommentteja. Ehkä jollain toimiikin.
ap
Vanha ideahan tuo 2 Apk:ta on ja tuskin käytännössä niintoimiva kuin ehkä hassu idea. Samoin yläkaapit kattoon asti - joo ehkä käytännöllistä mutta annatko mitään painoarvoa kauneudelle? Mä en osaa neuvoa muuta kuin että paljon vetolaatikoita ja vähän hyllyjä. Ei avohyllyjä. Ei liian korkeita kaappeja, vaikka niihin mahtuisi paljon rojua - parempi on, että kaapeissa on ulkonäössä keveyttä ja ilmavuutta ja yritä pitää tavaroita kohtuullinen määrä ja järjestyksessä tavarat.

Askeettiset keittiöt integroituine kodinkoneineen ja vetimettömine korkeakiiltovalkoisine kaappeineen on jo niin mennyttä niin mennyttä.

Kokemuksen syvällä rintaäänellä: ottakaa avaimet käteen -keittiö. Silloin TE ETTE ole MISSÄÄN vastuussa mistään. Firmasta, mikä se sitten ikinä onkaan, tulee suunnittelija, joka mittaa kaiken. Toivottavasti oikein. Suunnittelija piirtää teille kuvat. Toivottavasti oikein. Suunnittelija suunnittelee sen keittiön, tekee tilauksen firmaan. Firmassa toivottavasti osataan lukea suunnittelijan muistiinpanoja ja tehdä oikein kaapit sun muut. Firman oma asentaja, oma sähkömies ja oma putkimies (kaksi viimeksi mainittua todennäköisesti yhteistyöfirmasta) laittavat keittiön kasaan.

Jos keittiöstä löytyy virhe. Mittavirhe. Tai kaappi halkeaa kun sitä porataan seinään kiinni. TE ETTE ole siitä vastuussa. Silloin vastuu on suunnittelijalla tai asentajalla. Ja usko pois, keittiöfirmat tekevät kaikkensa livahtaakseen vastuusta.

Ja oikeasti, kannattaa vaatia. Jos papereissa lukee, että kaapistojen valmistaminen kestää 2 kk ja asennus oletettavasti max. 2 viikkoa, niin silloin kannattaa vaatia, että näin myös tapahtuu. On nähty, että asentajaa ei näy, on toisella työmaalla, työt viivästyy, kun sähkäri ei saavu silloin kun pitäisi. Silloin voi ihan pokkana soittaa firmaan, että hakekaa rojunne pois kun ette niitä edes paikalleen saa.

Laskun maksatte tietenkin sitten, kun kaikki on kunnossa ja hyväksi ja toimiviksi havaittu.

Sitten niitä vinkkejä:

Roskikset ovat yleensä sijoitettu tiskialtaan alle. VIRHE. Tehkää tiskialtaan alla olevasta kaapista vaikka siivousainepullojen säilytyslaatikko. Sijoittakaa roskikset, yleensä joko 1 tai 2 ämpäriä, tiskialtaan joko oikealle tai vasemmalle puolelle eikä mihinkään lattiatasoon vaan "ylimmäksi laatikoksi". Tällä tyylillä: http://tinyurl.com/zj4bw8p
Tai jos kaupungissa on tarkka jätteiden lajittelu, niin lasi-metalli-palautuspullot-lääkkeet ym. sinne tiskialtaan alle ja oikea biojäte-sekajäteroskis siihen viereen, kuten edellä linkitetyssä kuvassa. On muuten huomattavasti kätevämpi.

Karuselli -kulmakaapin lisäksi on olemassa Le Mans -mekanismi, jolla hyllyt vedetään täysin ulos sieltä kaapista. Harmi vaan, että tilan määrä vähintäänkin noin puolittuu. Noille Le Mans -hyllyille ei nimittäin paljoa mahdu. Vinkkini onkin, että ottakaa ylemmälle hyllylle Le Mans ja alempaa le manssia ei sitten asennetakaan. Vaan alin hylly on se kaapin alaosa. Ai niin ja karusellissa ei tavarat pysy paikoillaan kun sitä pyörittää. Toki voi firmasta tilata kulmaan laatikoston, voi kyllä maksaa, ei ole mikään vakiotuote. Jossain ulkomaisissa keittiökuvissa olen sellaisen nähnyt. http://tinyurl.com/zwklrzd

Miettikää, mitä oikeasti teette siellä keittiössä. Jos mulla olisi isompi keittiö, olisin ottanut sinne kaksi uunia. Kyllä, kaksi kalusteuunia. Niin paljon nimittäin tehdään uunissa ruokaa ja leivonnaisia, että pitää ihan suunnitella, kuinka tehdään ruoka ja leivonnaiset kun uuni on koko ajan varattu.

Jos käytätte pelkästään astianpesukonetta, niin voi miettiä, onko kuivauskaappi niin tarpeellinen? Kaksi astianpesukonetta on lähinnä suurperheille, jossa päivän ruuat ja ruuanlaitot täyttää koko koneen tupaten täyteen. Ja on muuten järkyttävä tilanviejä. Pienellä vaivalla sen kyllä tyhjentää.

Itse haaveilen täysin erillisestä astiakaapista. Että siellä olisi kaikki lautaset, kupit ja ruokailuvälineet. Kaikki yhdessä kaapissa. Lautasia ei laitettaisi mihinkään kuivauskaapin toiselle reunalle pystyyn, vaan siisteihin nätteihin pinoihin astiakaappiin, jossa olisi lasiovet. Tällainen mutta vetolaatikoilla http://tinyurl.com/zlyza2f

Sitten niitä vinkkejä:

Roskikset ovat yleensä sijoitettu tiskialtaan alle. VIRHE. Tehkää tiskialtaan alla olevasta kaapista vaikka siivousainepullojen säilytyslaatikko. Sijoittakaa roskikset, yleensä joko 1 tai 2 ämpäriä, tiskialtaan joko oikealle tai vasemmalle puolelle eikä mihinkään lattiatasoon vaan "ylimmäksi laatikoksi". Tällä tyylillä: http://tinyurl.com/zj4bw8p
Tai jos kaupungissa on tarkka jätteiden lajittelu, niin lasi-metalli-palautuspullot-lääkkeet ym. sinne tiskialtaan alle ja oikea biojäte-sekajäteroskis siihen viereen, kuten edellä linkitetyssä kuvassa. On muuten huomattavasti kätevämpi.

Karuselli -kulmakaapin lisäksi on olemassa Le Mans -mekanismi, jolla hyllyt vedetään täysin ulos sieltä kaapista. Harmi vaan, että tilan määrä vähintäänkin noin puolittuu. Noille Le Mans -hyllyille ei nimittäin paljoa mahdu. Vinkkini onkin, että ottakaa ylemmälle hyllylle Le Mans ja alempaa le manssia ei sitten asennetakaan. Vaan alin hylly on se kaapin alaosa. Ai niin ja karusellissa ei tavarat pysy paikoillaan kun sitä pyörittää. Toki voi firmasta tilata kulmaan laatikoston, voi kyllä maksaa, ei ole mikään vakiotuote. Jossain ulkomaisissa keittiökuvissa olen sellaisen nähnyt. http://tinyurl.com/zwklrzd

Miettikää, mitä oikeasti teette siellä keittiössä. Jos mulla olisi isompi keittiö, olisin ottanut sinne kaksi uunia. Kyllä, kaksi kalusteuunia. Niin paljon nimittäin tehdään uunissa ruokaa ja leivonnaisia, että pitää ihan suunnitella, kuinka tehdään ruoka ja leivonnaiset kun uuni on koko ajan varattu.

Jos käytätte pelkästään astianpesukonetta, niin voi miettiä, onko kuivauskaappi niin tarpeellinen? Kaksi astianpesukonetta on lähinnä suurperheille, jossa päivän ruuat ja ruuanlaitot täyttää koko koneen tupaten täyteen. Ja on muuten järkyttävä tilanviejä. Pienellä vaivalla sen kyllä tyhjentää.

Itse haaveilen täysin erillisestä astiakaapista. Että siellä olisi kaikki lautaset, kupit ja ruokailuvälineet. Kaikki yhdessä kaapissa. Lautasia ei laitettaisi mihinkään kuivauskaapin toiselle reunalle pystyyn, vaan siisteihin nätteihin pinoihin astiakaappiin, jossa olisi lasiovet. Tällainen mutta vetolaatikoilla http://tinyurl.com/zlyza2f

1-2 ämpäriä?? Meillä on 5. Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin se ettei pahville, metallille ja lasille löydy omia keräysastioita ja sitten ne pyörii tiellä.

Kaksi tiskikonetta??? Anteeksi mutta :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO: En ottaisi kahta tiskikonetta vaikka saisin ison keittiön ja rahaa olisi tuollaiseen. Kyllä yksi riittää tälle väelle ja pitäisi riittää teillekin. Vaikuttaa aika kermaperseilyltä tuollainen.

Meillä veisi ainakin ihan turhaan tilaa toinenkin tiskikone. Ei meilläkään aina jakseta sitä tyhjätä heti, mutta ei se meidän elämää haittaa. Sen verran sanon tiskikoneen paikasta, että jos on mahdollista niin kannattaa nostaa se ylemmäs. Aluksi oudoksuin sitä kun keittiöfirman sen suunnitteli niin, mutta nyt käytännössä olen huomannut, että sehän onkin kiva kun on korkeammalla. Tiskikoneen alapuolelle tuli yksi vetolaatikko ja yläpuolelle taso mihin laitettiin mikro. Erittäin toimiva ratkaisu.

Meillä on ainakin pakko olla yläkaapit koska jos ne olisi jättänyt pois, niin kaappitilaa olisi ollut aivan liian vähän. Kaapit on ns. kattoon asti, ylhäällä toki sokkeli. Meillä kun ei ole mitenkään jumalattoman iso keittiö niin pelkät alakaapit olisi ollut liian vähän. Keittiössä on pelkkä iso jääkaappi ja arkkupakastin on eteisessä.

Alhaalla on käteviä vetolaatikot kattiloille yms. ja sitten olen laittanut kuivatarvikkeita vetolaatikkoihin. Kaksi roskisämpäriä meillä on ihan tavalliseen tapaan tiskialtaan alapuolella ja se on mun mielestä kaikkein toimivin ratkaisu. Etummaiseen tulee roskat ja takimmaiseen metallit. Lasia ei tule kauhean paljon joten ne kerätään pieneen pussiin toiseen tiskialtaan alakaappiin. Lehtikeräyspussi on aulan komerossa ja pahvit mies vie autotalliin.

Iso tiskiallas, jossa mahtuu tilavasti pesemään uunipellit.
Sokkeleiden alle peitelevyjen sijaan vetolaatikoita, jos eivät jää avoimiksi.
Kylmiö.
Iso astiakaappi.
Paljon ritilätilaa kuivauskaappiin.

Onpa erikoinen ratkaisu kulmaan tuossa linkissä. En ole ennen nähnyt. Voi olla toimivakin.

Tässä alkaa itsekin haaveilla keittiöremontista.

1-2 ämpäriä?? Meillä on 5. Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin se ettei pahville, metallille ja lasille löydy omia keräysastioita ja sitten ne pyörii tiellä.

Niin, jos olisit ajatuksella lukenut, niin kirjoitin, että sekajäte siihen tiskialtaan viereiseen vetolaatikkoon heti työtason alle ja sinne tiskialtaiden alle, minne yleensä sijoitetaan roskikset, niin sinne sitten nämä lasimetalliparistolääke- jne.

Mikään ei ole niin vituttavampaa, kuin kumartua joka kerta, että saa roskia edes suurinpiirtein sinne roskikseen (esim. jokin roiskuva tai muuten vaan leviävä, esim. täysi suodatinpussillinen kahvinporoja). Tai kun tiskaa, niin eikö joku juuri sillä minuutilla tuo jatkuvasti roskia roskikseen.

Joo, kaksi tiskiallasta. Me otettiin sellainen, missä on yksi iso ja toinen pienempi. Käytännössä se pienempi on täysin turha. Oikeasti haluaisin sellaisen, mikä olisi yhtä syvä, kuin kaikki tiskialtaat normaalistikin ovat, mutta leveys olisi 1,5 kertainen (eli esim. juuri tuo normaali+pienempi). Kuka tarvitsee kahta erillistä tiskiallasta? Jos omistaa astianpesukoneen?

Pöydät kivitasoa ja kodinkoneet kaikki integroituna, kuten mm. kahvimasiina joka jauhaa itse pavut ja johon tulee oma vesiliitäntä. Myös jääkaappiin vesiliitäntä, että saa jääpaloja. Kodinkoneet rosteria tietty. Musavehkeet kannattaa suunnitella ja integroida heti alkuvaiheessa, kun aika moni haluaa kuunnella musaa laittaessaan ruokaa. Mutta ne saa kivasti pois näkyviltä, kun sen suunnittelee heti.

Yhteistyössä