Ehkäisylaastari Evra

  • Viestiketjun aloittaja Julia+
  • Ensimmäinen viesti
Julia+
Minkälaisia kokemuksia löytyy? Hyviä ja huonoja.
Itse sain tänään reseptin ja aloitan käytön seuraavista kuukautisista eli loppu kuusta. Jotenkin vain epäilyttää, kun tuo Nuva Ring ei sopinut minulle.Tässähän on kyllä eri hormoonia, mutta silti... Ja toinen kun minulla on erittäin herkkä iho, voiko tulla ongelmia sen takia? Jos tämä ei onnistu, niin alkaa olla vaihto ehdot vähissä...
 
hona
Hei, käytin kolmisen kuukautta tuota laastaria mutta nyt lopetin ehkäisyn tarpeen loputtua. Muutenkin harkitsin lopettamista koska mulla vaikutti negatiivisesti niin että säännölliset normaalivuotoiset 3pvän kuukautiset muuttui 5-6 päivän kuukautisiksi joista viimeiset 3pvää oli pientä vuotoa mutta kuitenkin. Ja toinen vielä ikävämpi juttu oli että rinnat tuntuivat jatkuvasti kipeiltä.

Ihoärsytystä oli vähäsen eli kun laastarin otti pois niin parin päivän kuluttua kohta oli hilseilevän kuiva. Mutta rasvaaminen tietenkin auttoi. Muuten laastari pysyi tosi hyvin paikallaan enkä muuta negatiivista tuosta ehkäisymuodosta joudu sanomaan.
 
itseoppinut lääkäri
Evra-ehkäisylaastaria käyttävät saavat 60 % enemmän estrogeeniä kuin esim. ehkäisypillereitä käyttävät. Myös veritulpan riski on kolminkertainen verrattuna pillereiden käyttäjiin. Googlatkaa vaikka "evra too much estrogen" tai "evra law suits"... Itse olen käyttänyt laastaria monta vuotta, mutta näiden syiden takia aion vaihtaa pillereihin. Menkkamigreeni lisääntyy aina, kun käytän Evraa (estrogeenin kohonneet arvot ovat yhteydessä päänsäryn lisääntymiseen).
 
tikku (vierailija)
Käytin Evraa puolen vuoden ajan, ja kokemukseni olivat huonoja. Meni kertakaikkiaan usko hormonaaliseen ehkäisyyn.. Rajut kuukautiskivut hävisivät, mutta PMS-oireet pahenivat: rinnat todella turvonneet ja arat jo 2 viikkoa ennen kuukautisia. Selittämättömiä masennus- ja vitutuskohtauksia ja jotenkin sellainen olo, ettei ole ihan oma itsensä.

Viimeinen pisara oli kuitenkin halutomuus. Olin käyttänyt Evraa muutaman kuukauden, kun huomasin lopulta olevani täysin frigidi. (Vaikka seksiä olisi tehnytkin mieli, en vaan kiihottunut)

En tiedä oliko vika vain Evrassa, vai olenko niitä, joille hormonaalinen ehkäisy ei kertakaikkiaan sovi. Olen ainakin tyytyväinen siihen että lopetin käytön - huomasin pian alkavani palautua taas itsekseni, ja laastarin aikaiset ongelmani hävisivät..
 
_i_
Olin huomaavinani käsien puutumista sitä kokeillessani ja kropan turvotusta, mutta varsinainen käytön lopettaminen johtui allergiasta, joka tuli ensimmäisten kuukausien aikana. Ihoa kutitti laastarin alta ja vaihdon yhteydessä paljastui punoittava sekä pahasti ärtynyt iho. Eli en sitten Evraa voinut jatkaa.
 
_Lii
Mulla Evra toimi ihan hyvin. Laastari pysyi paikallaan ihan ok, joskus saattoi irrota ennen aikojaan, mutta ihoärsytystä ei esimerkiksi liimasta tullut. Paino pysyi kurissa, iho-ongelmat myös ja mieliala oli oikein hyvä. Seksihalut olivat käytön aikana kadoksissa, mutta en osaa sanoa johtuiko se kuolevasta parisuhteesta ylipäätään vai itse laastarista. Käytin Evraa noin vuoden.
 
nanna
Aloitin Evran käytön n. 2 kuukautta sitten. Rinnat on kasvanut kohta kahdella kuppikoolla, AA:sta C:hen. Olen jopa harkinnut silikooneja pienirintaisuuteni takia mutta laastarin aloittamisen jälkeen harkinnat on jäänyt pois. Mielialavaihteluja on jonkun verran muttei kuitenkaan niin paljon, että ne häiritsis itseäni.
Akne paheni vähän ensimmäisen käyttökuukauden aikana.
 
Minä vain
Itselläni ollut Evra käytössä 2 kertaa 1½ vuotta. Ekalla kerralla lopetin vain, kun ehkäisylle ei ollut tarvetta ja nyt tosiaan taas ollut käytössä se 1½ vuotta ja jatkuu. Itse olen kokenut Evra erittäin käytännölliseksi ja hyväksi. Iho on laastarin poiston jälkeen voinut olla hieman punakka, mutta palautunut nopeasti ennalleen. Kuukautiset pysyneet normaalin pituisina ja muutenkin ihan perusolo. Ensimmäisellä kerralla laastari taisi toimia paremminkin, mutta johtuneen varmaan, että nyt on hieman erilainen siitä, että raskauden jälkeen kroppa on muutenkin erilainen. Laastarilla on myös pystynyt hyvin siirtämään kuukautisia ilman ylimääräistä tiputtelua yms. Suosittelen siis kokeilemaan ainakin sen 4 kk mitä yleensä sanotaan. Itse olen kokeilkut aikanani kolmea eri pilleriä ja hormoonikierukkaa, joten omat vaihtoehtonikin olivat vähissä ja toivon, että tämä tulee jatkossakin toimimaan yhtä hyvin :)
 
Julia+
Kuten ensimmäisestä viestistä huomaa aloitin laastarin käyutön hieman epäillen, mutta kohta tulee 2 vuotta täyteen ja olen ollut todella tyytyväinen.
Ensimmäisen vuode aikana putosi paino lähes 20 kg! mitään muuta syytä sille ei löytynyt kuin tämä laastari, mutta hyvä niin oli kyllä mistä lähteäkkin. Putosi ns. normaaliin painoon ja on sen jälkeen pysynyt siinä. Muut hyvät asiat, migreeni poistunut lähes kokonaan, kuukautiset lyhentyneet ennen 7 pv ja nyt 3-4 pv, PMS oireet hävinnyt lähes kokonaan. Seksi haluihin ei ole vaikuttanut mitenkään. Ainoa huono puoli on että en pysty muuttamaan kuukautis kiertoani laastarin avulla, vaan tiputtelua esiintyy.
Eli kaiken kaikkiaan olen hyvin tyytyväinen ja jatkan laastarin käyttöä ainakin toistaiseksi.
 
Minä vain
Kappas enpä yhtään huomannut katsoa päivää, kun oli niin ylhäällä ketjussa :), mutta toisaalta ihan hyvä saada näille palstoille sitten myös ns. hyvä loppu kun asioista ei aina huomioida kaikkia puolia ja huonot tulevat esiin =)
 
evran käyttäjä
Heippa! Aloitin vähän aikaa sitten evran käytön. Olen ollut hyvin tyytyväinen laastariin, eli se ei ole aiheuttanut mitään haittavaikutuksia tai muuta sellaista. Ainoa mitä olen pohtinut ja toivoisin, että joku osaisi vastata: onko sillä suuri merkitys jos laastarin kulmat irtoavat hieman? Eli "toimiiko" laastari niin kuin pitäisi, vaikka reunat olisivat hieman irti?
 
Ane
Alkuperäinen kirjoittaja evran käyttäjä;10379197:
Heippa! Aloitin vähän aikaa sitten evran käytön. Olen ollut hyvin tyytyväinen laastariin, eli se ei ole aiheuttanut mitään haittavaikutuksia tai muuta sellaista. Ainoa mitä olen pohtinut ja toivoisin, että joku osaisi vastata: onko sillä suuri merkitys jos laastarin kulmat irtoavat hieman? Eli "toimiiko" laastari niin kuin pitäisi, vaikka reunat olisivat hieman irti?

Kyllä se toimii! Siinä on varaa reunoilla vähän irrotakin, kun kuitenkin pysyy muuten hyvin paikoillaan eikä ala "vaeltamaan" niin kuin huono laastari.
 
jade
Kun kerrotte, että olette lopettaneet, esim. vuoden/3kk jne. käytön jälkeen.. niin miksi?
Miten laastari toimii, kun on kovat ja kivuliaat kuukautiset? Helpottaako? Nämä jotka kerrotte laastarin olleen hyvä, hyviä kokemuksia, onko teillä kovat/kivuliaat kk:t?
 
eipä sopinut
Minusta tuli itkuinen ja ahdistunut parissa viikossa. Samat oireet sain jostakin e-pillerimerkistäkin. Eipå toimi minulla.

Oma hyvä olo tuli kyllä aika pian takaisin laastarin poistamisen jälkeen.
 
joku
Mulla on toiminut hirveän hyvin. Aiemmin olen kokeillut useita pillerimerkkejä, joista yksikään ei sopinut sivuvaikutusten takia (suurimpana vaikutus mielialaan; itkuisuus, jatkuva ketutus jne).

Evran kanssa olen taas oma ihana itseni. Pari vuotta olen käyttänyt, eikä tulisi enää mieleenkään vaihtaa muuhun.
 
Entinen Evran käyttäjä
Käytin Evraa kahteen otteeseen noin vuoden pituisen jakson kerralla. Jaksojen välillä oli viiden vuoden tauko. Laastarin positiiviset vaikutukset olivat niukat ja säännölliset kuukautiset, sekä hyvä iho.

Negatiiviset vaikutukset ajoivat kummallakin kerralla itsemurhan partaalle. Ahdistuneisuus ja masennus olivat sietämättömät. Seksuaaliset halut katosivat kokonaan. Nyt olen ollut kuukauden ilman Evraa ja mieliala on huomattavasti parempi. Ainoastaan kuukautiset hieman huolestuttavat, koska saattavat olla runsaat ja epäsäännölliset.
 
Julia+
Minulla on ollut tuo Evra nyt käytössä reilut 2,5 vuotta ja huomenna olen menossa lääkäriin,
haluan vaihtaa sen johonkin muuhun.... :( Syynä sama kuin edellisellä, mielialat on alkanut heittelehtimään liikaa nyt tämän vuoden aikana, alku kesästä olin yli kuukauden sairaslomalla masennuksen takia, no osa syyllinen ja suuri sellainen on työpaikkani, mutta epäilen että laastari ja hormonit ovat toinen paha vaikuttaja, halut hiipuu koko ajan vähemmiksi....
Minulla ei ole koskaan ollut pahoja kuukaustiskipuja eikä kovaa vuotoa, mutta laastarin avulla ne vähätkin väheni vielä entisestään, hyviä puolia on todella paljon, mutta nyt viime aikojen huonot liian huonoja... saa nähdä mikä on seuraava vaihtoehto, niin moni on jo todettu minulle vääräksi :(
 
jane
Evran lopetus 2 kk jälkeen teki sen että menkkoja ei kuulu...ihmetyttää. Rinnat tosiaan turposi niin kuin aiemmin joku toinenkin oli todennut. Tämä olisi ollut ihan vaan hyvä piirre, mutta turvotuksen aiheuttama kipu ei. Ja sitä pelkää että tuollaiset kivut aiheuttavat rintasyöpää. Myös hermot olivat kireällä. Sen sijaan tällä ehkäisylaastarilla, kuten minipillereillä, minusta tulisi seksi peto. Mihin sellasita tarvitsee, kun ei ole vakituista miestä, varsinkaan.Minipilleri sen sijaan teki kystan, joka puhkesi. Kipu oli sietämätön, ja kesti puoli tuntia.

Ei ole helppoa elämä naisilla. Meikäläinen sentään jo vm 70...mutta miehiin ei uskalla koskea raskauden pelossa. Ei ne kortsutkaan kestä aina...kokemus...
 
mettis
laastarien käytön. Vaihdoin renkaasta. Ensimmäinen laastari ei sitten pysynyt, kaipa se oli jotenkin huonosti laitettu :p Seuraava laastari onkin pysynyt. Tosiaan noin viikon ollut käytössä ja muuten on mennyt hyvin, mutta nännit on tosi kipeät. Vielä en ole kovinkaan ihastunut laastariin. Tuntuu ongelmalliselta, että se on näkyvissä ja joka välissä saa olla tarkistamassa, että se on paikallaan. Noh, jokaisessa ehkäisymenetelmässä on omat plussansa ja miinuksensa. Katsoo sitten muutaman kuukauden päästä, että miten näiden laastarien kanssa jaksaa säätää.
 
evraan tykästynyt
Tuntuu ongelmalliselta, että se on näkyvissä ja joka välissä saa olla tarkistamassa, että se on paikallaan.
Itse olen käyttänyt evraa nyt putkeen 3 vuotta. Aluksi pidin sitä selässä, mutta tuntui hankalalta repiä se sieltä pois ja siellä ihokin ärtyi. Ja tosiaan topin/bikinien kanssa näkyi, ja saatoin välillä laittaa sen vahingossa juuri topin olkaimien kohdalle.

Vaihdoin sitten paikkaa ja nyt olen pitänyt sitä alushousujen rajan alapuolella, niin että pöksyt peittää sen. Ja hyvin toiminut ko. paikassa :) Ainut vaan että taukoviikolla kannattaa karvotusta hieman karsia ;) Pari kertaa olen joutunut uhraamaan ylimääräisen laastarin kun on irtoillut niin pahasti, mutta ne kerrat onkin johtuneet helteestä tai useasta saunomisesta sen viikon aikana.

Pillereitä en ole ikinä kokeillut kun kuullut niistä paljon haittavaikutusjuttuja..
 
Viimeksi muokattu:
,.,
Ite alotin nämä laastarit jokin aika sit. Ensimmäinen viikko, ensimmäinen laastari, alko hyvin; ei ollut muita oireita, kuin pientä pahoinvointia. Kun vaihdoin seuraavan laastarin, sain oksentaa koko seuraavan vuorokauden. Myöskään menkat ei loppuneet millään. Kun tätä oli jatkunut jonkin aikaa, eikä mitään muutosta tapahtunut kumpaankaan asiaan, lääkäri käski lopettaa käytön. Että sellanen kokemus.
 
heek
myöskään minulle. Pari ekaa kuukautta meni hyvin - ei vaikuttanut haluihin eikä mielialoihin, vaan olin ihan normaali itseni. Laastari pysyi hyvin helteelläkin ja mökillä paljon saunoessa, mutta sitten alkoi iho-ärsytys. Laastarista jäi iholle kutiava ihottuma ja punoitus, johon ei auttanut mikään rasva. Vika laastari oli pakko ottaa pois kahden päivän jälkeen, kun kutina oli niin sietämätön. Laastarin poistosta on nyt 3 viikkoa, ja edelleen iholla on punainen, kuiva ja kutiseva neliö laastarin jäljiltä :/ Olisin mielelläni jatkanut laastarin käyttöä, sillä se oli helppo muistaa, pysyi hyvin paikallaan ja suht huomaamaton, mutta iho ei sitä kestänyt.
 
carrie
Heip!

Itse sain Evra-laastarit ensimmäiseksi ehkäisykeinokseni kun olin varmaan 16-vuotias ja pillereitä en halunnut,koska ajattelin silloin että unohtaisin ne.
Laastari ei ole huomaamaton,paikkoja pitää vaihtaa ja jos joskus esim. paitaa laittaessa päälle oli laastari esim olkapäässä niin se saattoi hieman lähteä irti ja piti tarkkailla,ettei laastari vain irtoa. En omasta mielestäni ollut käyttänyt tätä ehkäisykeinoa kuin 2kk niin ihoni alkoi märkimään aina siitä kohtaa missä laastari oli -> olin siis herkistynyt laastarissa olevalle liimalle.

Menin terkkarille näyttämään kirveleviä,kudosnestettä valuvia neliönmuotoisia haavojani laastareista johtuen,hän laittoi minut akuuttitapaukseksi ja sain pillerit!

Eli jos on yliherkkyyttä niin en suosittele,omasta mielestäni ei näkyvä laastari ole muutenkaan kovin mukava keino ehkäisyksi :S
 
teekuppi
Mulla on ollut parisen vuotta Evrat. Hyvin on toiminut. Ensimmäisten parin kuukauden ajan oli aika paljon hormonaalisia vaihteluita, masiskohtauksia ja raivokohtauksia, mutta sen jälkeen laantunut ihan täysin. Ennen todella runsaat ja kivuliaat kuukautiset (niin kivuliaat että useampaan kertaan meinannut pyörtyä) muuttuneet niukoiksi ja lähes huomaamattomiksi. Tämä on kaikista isoin plussa minulla Evran käytössä - en oikein edes uskaltaisi enää lopettaa jos ne jokakuukautiset ikävyydet tulisivat takaisin...

Iho on laastarin alla punainen ja joskus kutiseva. Ei sinällään haittaa, mutta herkkäihoisille ei ehkä paras vaihtoehto. Jonkun verran on kuivuutta ja haluttomuutta esiintynyt, mutta vaikea sanoa onko se enemmänkin stressistä johtuvaa, vai sitten Evran syytä.
 

Yhteistyössä