Ehkäisylaastari Evra

  • Viestiketjun aloittaja Julia+
  • Ensimmäinen viesti
Sandra
Alkuperäinen kirjoittaja Minä vain;10323793:
Laastarilla on myös pystynyt hyvin siirtämään kuukautisia ilman ylimääräistä tiputtelua yms. )
Miten olet noita kuukautisia siirtänyt? Olen ennen siirtänyt sillä tavalla, että en ole pitänyt väliviikkoa vaan pistänyt seuraavat 3 laastaria putkeen. Ennen on onnistunut sillä tavalla, että saattaa tulla vähän ruskeaa vuotoa, mutta ei paljon. Tällä kerralla taas on outo olo, vatsa on kipeä ja alaselkäkin vähän, tulee enemmän vuotoa kuin yleensä. Onkohan siirtämiseen jotain parempaa keinoa, esim. että kun pitäisi olla väliviikko niin pistää laastarin ja sitten sen yhden ylimääräisen jälkeen pitäisi taukoa...

Jos joku haluaa mun ajatuksia vielä kuulla niin, käytin vähän aikaa e-pillereitä ennen kun siirryin laastareihin, mua ärsytti pillereissä tosiaan se tietty aika mihin piti ottaa ja se kun on kova ripuli tai oksennus, että vaikuttaako ne edelleen. Olen pitänyt laastareista paljon, vaikka ehkä näkyvyys ei ole aina kovin ihanaa. Vähän saattaa kutittaa ihoa, mutta sitä ei ole esiintynyt vähään aikaan ja tietenkin iho on punainen kun laastarin repäisee pois, koska laastari on ollut niin kovasti kiinni ihossa, se sattuu aika paljon kun sen vetäisee juuri sen takia, että sen tarrautuvuus on miljoona kertaa parempi kuin tavallisissa laastareissa. Seksihalut lähti vähäksi aikaa suurin piirtein kokonaan ja nyt ovat palanneet sillä tavalla, että haluttaa melkein koko ajan. Halut voi toki myös johtua uudesta eroottisesta kirjasta, jota luen :D
 
Kyssäri
Ite oon käyttäny evraa pari vuotta ja muuten oon tykänny, mut nyt ihan yhtäkkiä täs yhdessä laastari erässä on kaikki laastarit ollu sellasii et tippuu jo kahen päivän jälkee ja iho on ku palovamman jäljiltä... Aikaisemmin ei oo ollu mitään oireita mut yhtäkkii toi alko...
 
enootykänny
Alotin laastareitte käytön reilu viikko sitte ja mitä nyt oon lukenu ku ihmiset on käytön alottanu nii on kuukautiset kestäny sen pari päivää. No mulla on ollu tosi kova vuoto nyt jo yli viikon ja niin kipeät ollu että pitäny iha lääkäristä hakee resepti vahvempii särkylääkkeisii. Lääkärissä kyllä sanoivat että runsas vuoto ja kipu johtuis siitä että käytin 3kk e pillereitä, jonka jälkee lopetin ja olin kuukauden käyttämättä ehkäisyä. En oo tähä mennessä yhtää tyytyväine ja mielialat vaihtelee ihan hirveesti. Aattelin nyt kuitenkin käyttää vielä ainakin pari kk ja jos ei ala sopimaan niin pitää jotain muuta keksiä.
 
Ehkälaastareiden puolesta
Nostan tämän koska oon nyt käyttänyt 5vuotta evraa 5-6kk putkissa ja olen enemmän kuin tyytyväinen tullut. Menkat siis tulee vaan 1-2krt vuodessa, ja silloinkin vaan koska kroppa alkaa oleen sillon siinä kunnossa et käskee pitämään. Mulla ei oo mitään ongelmia ollut mielialoissa tai kehossa, pidän laastaria aina persepuolella puolta vaihdelle. Pysyy erittäin hyvin kun painaa sen 10s laiton jälkeen. Itse laastari tasottaa mun hormonitasapainoa, mutta ei ole vaikuttanut haluttomuuteen millään tavalla. Päinvastoin edelleen on yliaktiivinen seksuaalisuus ja ikää 23v. Ehdottomasti suosittelen jo senkin takia, että vaihto viikonvälein ja jos nyt sattuu päivis sekoileen tai jotain niin ehkäsy pitää silti. :) ehdottomana plussana ettei tarvi tosiaan kärsii menkoista tai kivuista. <3 Mun kroppa ja mieli menee aivan sekasin jos yritän lopettaa, et näillä on muhun myös terveydellisiä vaikutuksia. Tuo pelkkää hyvää mun elämään. :) suosittelen ehdottomasti joidenkin negatiivisista kommenteista huolimatta! Sen haluun myös sanoo, et alotin laastareilla enkä oo ikinä pillereitä käyttänyt just sen takia etten muistais ottaa niitä päivittäin (kun antibioottikuurillakin unohtuu ottaa lääkkeet välillä) xD
 
vierailija
Ketju on vanha, mutta päädyin tänne vahingossa googletellessa ja ajattelin kontribuoida omalla hyvällä kokemuksella, kun monesti tupataan jakamaan vaan ne huonot.

Itsellä ollut Evra käytössä nyt vajaa 2,5v. Päädyin laastariin, koska olen aiemmin syönyt pillereitä ja minipillereitä joista mikään ei sopinut (menkat sekosi, raivohullu ja mustasukkainen skitsopää, seksihalut katosi, jatkuva aivosumu) ja en jaksa kantaa niitä koko ajan mukana, että tulee varmasti otettua.

Laastari on sopinut mulle todella hyvin, en ole todennut Evrasta mitään sivuvaikutuksia. Paino on pysynyt vakaana, tissit kasvoi AA:sta A:n, ei seksi- tai kostumisongelmia, mieliala on tasainen ja menkat tulee hyvin (pienillä poikkeuksilla). Se miinus näissä on, että menkat ei pysy poissa kauaa jos koittaa siirtää. Itse pystyn pitämään vain 4 tarraa putkeen, jos viidennen laitan niin viidennellä viikolla alkaa tulemaan täysin läpi eli ei toivoakaan että saisi siirrettyä sitä 6vk. Neljä on max. Ja välillä tulee random välivuotoja (kuten nyt, toisen laastarin kohdalla).

Itsellä on herkkä iho joten liima hieman huoletti. Käsissä ja yläselässä huomasin että iho reagoi liimaan ja en voi näitä siellä pitää, mutta alavatsassa ei tule mitään oireita ja se onkin mielestäni paras paikka. Ei ole näkyvillä muille mutta itse kuitenkin näkee aina että se varmasti on paikallaan. Vaihtelen vain vatsan oikean ja vasemman puolen välillä aina kun vaihdan laastarin.

Hinta on mielestäni ok näin helposta ja mukavasta käyttökokemuksesta, itselle ainakin sopii ja toivon ettei nämä välivuodot ala olemaan ihan kokoaikainen riesa ettei tarvitsisi lopettaa, koska mikään muu ehkäisykeino ei enää oikein ole vaihtoehto.
 
vierailija
Olen käyttänyt evraa nyt reilu 2v ja olen ollut tyytyväinen kunnes heinäkuussa 2019 aloin saada outoja puutumis kohtauksia kahsvoihin ja ne tulivat aina kolmen vk välein. Sitten mukaan tuli marrskuussa huimaus kohtauksia joissa näin kaiken kahtena eli neurologidia ongelmia. Mukaan tuli vielä migreeni ja vasta nyt olen tajunnut että kaikki nämä oireet johtuu evrasta. Läkärit myös testanneet magneetin sekä EEG jotta voidaan pois sulkea esim epilepsia jota lääkäri itse epäili. Mitään näitä oireita ei ollut ennen evran käyttöä ja koska kohtaukseni ovat niin vahvoja en tullut ajatelleeksi, että evra olisi niihin syyllinen. Nyt olen lopettanut sen käytön kylläkin kesken kuun, mutten halua laastaria enää kehooni laittaa.
 
vierailija
Mulla ollu nyt puolvuotta ja siis ärsyttää ku lähtee niiin niin helposti irti. Paketissa luvataan että kestää saunomisen, uimisen, hikoilun jne., mutta mulla lähtee kokoajan irti mutta onneks sen jälkeen tarrautuu heti kun on pikkuhetken kuivunu. Ja sit kans se että näyttää tosi rumalle kun reinoihin tarttuu helkutisti nukkaa sun muuta kuraa vaatteista niin ihan mustat reunukset.
Mutta mulla on ollu ehkäisynä muuten luotettava että on ollu luotettava sen suhteen toistaiseksi.
 

Yhteistyössä