Ehkäisykapselista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mamma03"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on ollu nextplanon ehkäisykapseli nyt helmikuusta lähtien. Ei ole ollut moittimista. Menkkoja ei ole ollut kertaakaan ja fiilis on muutenkin ollut hyvä.

Ehkäisykapselin laittoa ennen olis hyvä testata hormonin sopivuus syömällä minipillereitä ensin puolivuotta. Jos ne toimii hyvin, pitäis kapselinkin toimia. Ne sisältää samaan hormonia. Jos kapselin laittaa suoriltaan on se aika kallis kokeilu,jos se ei olekaan hyvä.

Anteeksi tää ikäväsävytteinen vastaus, mutta ihan tosi tarina, itselleni sattui kolme vuotta sitten. Mulle asennettiin implanon heti synnytyksen jälkeen, ja kun viilto oli tehty ja asetin käsivarressa, ei tää saanu sitä paikalleen. Kättä runnottin ja veri valui pitkään operaation jälkeen. Minut paikalle vienyt hoitajakin pahoitteli, mitä käsittelyä jouduin kestämään. Väitti, että asetti oli tyhjä, käsivarressa ei tuntunut kapselia, joka yleensä on helposti tunnettavissa ihon alle. Päätti sitten ottaa uuden kapselin asettimineen, ja sitten kapseli tuntuikin ihon alla hyvin.
Aloin ihmetellä valtavia mielialan vaihteluita ja kaikinpuolin outoa oloa. Meni poistattamaan kapselin ja se saatiin nätisti ulos. Sama jatkui, olo oli hirviömäinen ja marssin uudestaan terveykseskukseen ja kerroin, että väitettiin ensimmäisen asettimen olleen tyhjä, mutta epäilen että se toinenkin siellä olisi. "Jos sä nyt välttämättä haluat lisää arpia käteen" Käsivarsi aukastiin uudestaan ja sieltä se toinenkin kapseli löytyi.. Tapahtui Taysissa. Jos päätätte ottaa kapselin, ja joku väittää ensimmäisen asetin olevan tyhjä, niin menkää lääkäriin tarkistuttamaan asia.. Mulle tuskin olisi sopinut koko kapseli, kun sinne oli se yksi jäänyt niin silti olo oli kumma, tosin ehdin jo aloittaa pillerit ensimmäisen poiston jälkeen joten taas tuli tuplahormoonit, kuten kahden kapselin kanssa :(

Jotain 4kk muistaakseni ollut. Ekat 2 viikkoa tuntui kurjalta eikä kättä voinut käyttää normaalisti kun tuntui kuin tikku olisi tökännyt aina lihakseen. Lisäksi ihoa kutitti ja kapselin alue punoitti, mutta ei ollut kuitenkaan tulehtunut. Nyt ei tunnu lainkaan eikä haittaa menoa. Yhdet menkat oli, kesti 2vko ja se siitä.

Mulle ihanan huoleton ehkäisykeino, ei maksanut mitään kun sain pillereiden/kierrukan sijaan.

Mulla on ollut Jadelle nyt pari vuotta, ja sen kesto on 5 vuotta, hinta vähän alle 200e. Hyvin on sopinut ja kuukautiskivut pysyneet poissa pääosin, samoin PMS on helpottanut murto-osaan entisestään. Ainoa haitta on että satavarmasti ei voi tietää koska kuukautiset tulee, vaikka kiertoni on edelleen suht säännöllinen. Aluksi käsi oli muutaman päivän vähän arka ja mustelmilla, mutta se meni tosiaan nopeasti ohi. Ennen laittoa kokeilin Cerazettea muutaman kuukauden ja koska niistä ei tullut mitään sivuvaikutuksia, uskalsin laitattaa implantaatin.

Piparnakkeli, miten oikein sait maksutta??? Tuota kun ei saa edes halvemmalla vaikka reseptissä lukisi sairauden hoitoon, se koskee vain hormonikierukkaa!

kannattaa ottaa huomioon että noita kapseleita on kahta eri sorttia. Jadelle kapselit ja sitten tuo nexplanon(tais olla ennen nimeltään implanon). Jadellessa on noretisteronia ja nexplanonissa etonogestreelia(joka muuttuu kehossa desogestreeliksi).

Eli jos minipillereissä cerazette sopii kannattaa ottaa tuo nexplanon koska cerazettessa on myös desogestreeliä. Jos taas Mini-Pill sopii kannattaa ottaa Jadelle koska jadellessa on sama vaikuttava aine eli noretisteroni.

Mulla oli implanon 3 vuotta ja nyt viime helmikuussa piti vaihtaa, nykyään on sama uudella nimellä, eli nexplanon. Luulenpa vain, että sen asettanut hoitaja on tehnyt jonkun virheen, edellinen oli nätisti ihan ihon alla, mutta tämä paljon syvemmällä. Välillä siihen nousee kohoumia ja sitä kutittaa järjettömästi.. enkä tiedä mistä tässä vois olla kysymys.. muilla vastaavia oireiluja?

kannattaa ottaa huomioon että noita kapseleita on kahta eri sorttia. Jadelle kapselit ja sitten tuo nexplanon(tais olla ennen nimeltään implanon). Jadellessa on noretisteronia ja nexplanonissa etonogestreelia(joka muuttuu kehossa desogestreeliksi).

Eli jos minipillereissä cerazette sopii kannattaa ottaa tuo nexplanon koska cerazettessa on myös desogestreeliä. Jos taas Mini-Pill sopii kannattaa ottaa Jadelle koska jadellessa on sama vaikuttava aine eli noretisteroni.

Korjaan tätä sen verran että Jadellessa on levonorgestreeliä eikä norestisteronia.
Jos cerazette sopii käy todennäköisesti myös nexplanon. Microluton minipillerissä on samaa levonorgestreeliä kuin Jadellessa.

Mulla on nexoplanon (3 vuoden kapseli). Ekat 8 kk oli yhtä juhlaa - hädin tuskin menkkoja, ei kipuja, ei mielialanvaihteluja, naama ihan sileä. Sen jälkeen alkoikin sitten kammottavat menkkakivut, naamaan tuli valtavia finnejä (itselläni ei ole koskaan ollut aknea tai paljoa finnejä, jotain pieniä näppyjä vaan). Siis puhun nyt pikkusormen pään kokoisista pateista, joita on naamassa ja kaulassa 8+. Pienempiä finnejä alkoi myös ilmestyä kaikkialle, jopa selkään ja käsivarsiin, joissa minulla ei ole koskaan ollut finnejä. Finnien paranemisessa menee pari kuukautta vähintään. Migreenikohtauksia tulee silloin tällöin, koskaan ennen ei ole ollut yhtään.

Nyt vasta 12 kk kapselin käytön jälkeen en tiedä enää mitä tehdä. Ekat 8kk kapseli oli niin hyvä, en tajua miksi nyt on tällaista ja mitä nyt pitäisi tehdä. Onko kenelläkään muulla ollut vastaavia kokemuksia?

Niin ja jatkuvia vuotoja on myös nykyään, menkat tulee miten sattuu, saattaa olla 2 vk menkkoja, 4 pv ei mitään, sitten taas 6 pv menkkoja... 6vk tauko ja taas mennään. Ja jotain välivuotoja vielä siellä välissä.

Mulla on ollut Jadelle nyt pari vuotta, ja sen kesto on 5 vuotta, hinta vähän alle 200e. Hyvin on sopinut ja kuukautiskivut pysyneet poissa pääosin, samoin PMS on helpottanut murto-osaan entisestään. Ainoa haitta on että satavarmasti ei voi tietää koska kuukautiset tulee, vaikka kiertoni on edelleen suht säännöllinen. Aluksi käsi oli muutaman päivän vähän arka ja mustelmilla, mutta se meni tosiaan nopeasti ohi. Ennen laittoa kokeilin Cerazettea muutaman kuukauden ja koska niistä ei tullut mitään sivuvaikutuksia, uskalsin laitattaa implantaatin.

Piparnakkeli, miten oikein sait maksutta??? Tuota kun ei saa edes halvemmalla vaikka reseptissä lukisi sairauden hoitoon, se koskee vain hormonikierukkaa!

Kysyin vaan ennen jälkitarkastusta onnistuuko moinen kun pillerit ja kierrukka ei kiinnosta. Tuohon varattiin sitten vaan erillinen aika kun itse tarkastuksen yhteydessä ei ollut laittajaa paikalla.

Mulle laitettiin huhtikuussa nexoplanon kapseli ja toistaiseksi kaikki on ollu ok. minipillereitä söin 3,5kk ennen asennusta. Toimenpide meni hyvin ja kapselin tuntee ihon alla. Tuli huomattua miten toimenpide eroaa jopa saman hoitopiirin alueella. Kaverilla oli ihan erilainen tarina asennuksesta (istuen, ilman mitää etäisyyden mittausta kyynerpäästä, eikä huomioitu lihasta, laastari yms yms.) :O

pitää kai tehdä varmuuden vuoksi raskaustesti ettei vaan ole yllätystä kun menkat ovat jääneet pois :)

Mulle laitettii 5v kestävät Jadelle kapselit vuos sitten helmikuussa. Plussaa on oikeastaan mulla kaikki, eli ei oo menkkoja koko aikana, ei tarvii muistaa ehkäisyä, ovat tosi huomaamattomat. Miinusta ehkä hinta 185e ja laitto pelotti ihan törkeesti ja mulla oli käsi tosi kipee operaation jälkeen. Mut silti suosittelen :)

mulla vaan hyviä kokemuksia eli laittaminen ei sattunut yhtään, puudutus saittui kyllä.
menkoista:ekat 2 vko vuosin kuin seula ja ajattelin jo et pakko mennä poistattamaan, mut sit ne loppu ja ei niitä ole näkynyt. ei kipuja eikä mitään haittavaikutuksia. mulla ollu jo kohta 3 vuotta. kesto siis 5 v.
Mulla on ollu aikaisemmin käytössä minipillerit niin tiesinkin et pitäis toimia mulla. hinta oli ainut kammotus, mut kun ton 200 e jakaa 5 vuodelle niin halvemmaksi se tulee kuin pillerit.

Tunnetteko te sen koko kapselin ihon alla? Mulle asennettiin kapseli alkuviikosta, ja huomasin sen olevan vinossa. Toinen pää on todella lähellä ihon pintaa (epäilyttää että onkohan se jopa osittain ihon "sisässä" eikä alla...) ja toista päätä en edes tunne kun se menee jo niin syvälle alleihin :/ Ei kai kapselin asento ehkäisytehoon vaikuta, mutta vähän tietysti mietityttää... Ihon pintaa lähimpänä oleva pää tuntuu kipeältä.

Mulle ei myöskään lääkäri täyttänyt niitä pakkausken mukana tulevia lappusia/kortteja tai antanut oikein muitakaan ohjeita kapselin suhteen. Toivottavasti kaikki nyt menee hyvin, tuo vajaa 200€ oli kuitenkin iso paukku näin opiskelijana ja korpeaa kyllä jos on väärin asennettu ja esim. tulehtuu siksi :(