ehkäisykapselit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja käsivarteen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

käsivarteen

Vieras
Kokemuksia ja tietoa kaivataan kipeästi.
Kuudes vauva nyt tuloillaan ja ehkäisy sen jälkeen mietityttää.Lapsilukumme olisi tässä mutta sterilisaatio on liian lopullinen.Kierukka ajatuksena ei iske.
Siispä kyselen ym hormoonikapseleista.
Millainen toimenpide?
Mitä maksaa?
Voiko laittaa jo heti synnytyksen jälkeen vaikka imettäisinkin?
Hyvät ja huonot puolet?

Olisin kiitollinen vastauksista!

ehkäisykapselit toimivat samalla periaatteella kuin minipillerit, eli niissä on vain keltarauhashormonia (voi siis käyttää imettäessä). samat hyödyt ja haitat siis kuin minipillereillä, tosin parempi ehkäisyteho, 99,9% muistaakseni, koska ei ole unohdusvaaraa. noita ei kuitenkaan ilmeisesti suositella (ainakaan pidettäväksi sitä koko kolmea tai viittä vuotta kapselista riippuen) jos painoa on reippaasti yli 60 vai 70 kiloa koska rasvakerros ilmeisesti haittaa hormonin imeytymistä. kapseleiden sopivuus kokeillaan yleensä ensin syömällä muutama kuukausi minipillereitä.

suomen markkinoilla olevia merkkejä ovat implanon (3 vuoden käyttöaika),n. 170e ja jadelle (5v) n. 190e, ja niiden ostoon tarvitsee reseptin. kapselit laitetaan käsivarteen kyljen puolelle paikallispuudutuksessa, parin millin arpi jää siihen kohtaan. kaikki lääkärit ei laita noita kapseleita, joten voit joutua vähän etsimään.

minulla siis vuosi sitten paikallis puudutuksessa laitettiin jadelle 5 vuoden kapselit käteen.paikallis puudutuksessa toimen pide ei sattunut käsi oli 3 päivää kipeä laiton jälkeen vähän kuin mustelma kipeä.ongelmia on ollut olen 39 vuotinen.paino nousi 10 kiloa.lisäksi on menkat ja joka toinen viikko välivuotoa.siksi itse mietin kapseleiden poistoa.kaikille ei tule ongelmia kapseleista.minulla oli aijemmin pillerit joista ei tullut samoja ongelmia.jos siis kapseli sinulle sopii se on myyös pitkällä käytöllä 5 vuotta halvin ehkäisy keino.ja erittäin huoleton jos ei tule kuten minulle ylimääräisiä' vuotoja ja painon nousua runsaasi.kapseleita laittavat terveys keskus ja yksityiset lääkäri asemat kapselit maksaa yliopiston apteekeissa 160 muisssa enenpi.laittaminen yksityisessä maksoi 50 euroa.mutta ehkäisy on 5 vuodeksi taattu

on ollut 4kk ehkäisy kapselit ja olo on kuin olisi raskaana. kuukautisia ei ole näkynyt jälkivuodon jälkeen ja paino on noussut ja maha pyöristynyt. ehkä olisi testin aika?!