ei enää kestätätä ihoa!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kutina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kutina

Vieras
Te jotka tiiätte allergioista niin voisitteko auttaa? Mulle tuli lauantaina ihottumaa rintaan,selkään ja kaulaan. Kutiaa todella paljon ja jos kynsii niin polttaa. Sain työkavereilta ataraxin siihen muttei auttanut,illalla levitin hydrokortisonia muttei sekään auttanut.

Eilen sitten menin päivystykseen koska ihottuma levisi yön aikana isoina "lauttoina" ympäri kehoa. Lääkäri sanoi sen olevan allerginen reaktio,määräsi suun kautta kortisonin kerta-annoksena ja ataraxia 1-2 tabl. 3 kertaa paäivässä. no eilisen lääkitsin noilla ohjeilla mutta pahenee vaan!!! Koko iho kauttaaltaan polttavan ihottuman peitossa,kutittaa ja kirvelee. Kaiken lisäksi atarax väsyttää niin paljon että sänkypotilaana joudun olemaan.

Siksi mietinkin että mitä muuta tää vois olla kun noin vahvat(?) lääkkeet ei auta vaan ihottuma leviää ja pahenee ja lääkitys ainoastaan saa pöntön sekaisin ja minut sänkyyn...

Ihanat kiltit,kertokaa mitä tää vois olla ja miten lähtee pois??

listaa mitä oot syöny ennen ku tuo tuli, vaikuttaisi siltä et oot jollekin tosi pahasti allerginen. Kyllä se menee ohi, yritä olla vain raapimatta

En ole raskaana ja mitään uutta en ole syönyt eikä pesuaineet jne vaihtunu. Mies kävi apteekista hakemassa noi ataraxit mulle eilen ja sieltä sanottiin ettei tartte zyrteciä tueksi kun on niin voimakas lääke. Meinaa vaan ihmetyttää kun päivä päivältä pahenee ja ikään kuin räjähtää tää iho,uusimpana nyt kasvot jotka on ihan röpelöllä :(. Mikä tuo utrikaria oikein on? Entäs sen hoito-ohjeet?

Urtikaria jos on pahana, niin se on sellanen, että käy yleensä joka paikan läpi ihossa, ennenkuin rauhoittuu.
JOpa saattaa levitä suuhun ja silmäluomiin jne...
Se voi tulla ihan jostain tulehduksestakin, mitä et ole edes huomannut sairastavasi.
Saattaa nousta kova kuumekkin.
MUlla ensiavussa annettiin kyllä ihan zyrteciä, kun se kuulemma parasta.
Mä olen lapsesta asti kärsinyt tuosta vaivasta.
Googleta, vaikka urtikaria, nokkosrokko, nokkosihottuma.

Mene suoraan ihotautilääkärille! Ihotaudit ja ihottumat on niin spesiaaliala, että tk-lääkärit harvoin oikeaa diagnoosia tekevät.Voi olla, että ihostasi täytyy otta näyte, jotta saadaan tietää oireilun syy.Oireesi kuitenkin kuulostavat siltä, että lähtisin hetimiten käymään yksityisellä ihotautilääkärillä, josta voit myös saada tarvittaessa lähetteen sairaalaan ihotautien pkl:lle/osastolle.

Tää on nyt vähän of topic, suokaa anteeksi.
Meillä tuli 3-vuotiaalle atooppisen ihottuman näköistä kuivaa ja kutiottavaa "röhkää" molempiin reisiin. Arvatkaa millä se on lähtenyt pois lähes kokonaan muutamassa päivässä? Käsirasvalla! Lemon juice& clyserine. Äitini oli kans sillä saanut ihottuman pois. Kokeile sitäkin, ei se ota jos ei annakaan.

toi atarax on vähän semmoista että joko se auttaa tai sit ei :) Käy viilentämässä ihottumaan kylmässä pikaisessa suihkussa,se helpottaa kutinaa.Tee ihan mitä vaan muuta mutta älä raavi!siitä tulee helposti kierre.

Kiitos vastauksista! Tää on tosiaan levinnyt tänään jo silmäluomiinkin asti. Soitin ihan tk:n ja käskivät näyttämään sinne,hoitaja joka vastasi puhelimeen,oli huolissaan ja ihmeissään kun ei päivystyksessä enempää tutkinut. Mulla ollut eilen kuumettakin. Kaikiata ilkein on päänahka kun täynnä ihottumaa...

Yritän olla raapimatta mutta se on niin vaikeaa... Mies sanoi että yöllä unissani kynsin koko ajan ja hän sitten yritti estellä. Atarax ei tosiaan ole auttanu yhtään joten olis varmaan parempi olla ottamatta kun se niin kovin väsyttää. Pitäis kaikkea touhuta,kuopuksen 3v. synttäreitä ja kaikke amutta kun ei pysty... vaatteet hiertää ja polttaa ihoa :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos vastauksista! Tää on tosiaan levinnyt tänään jo silmäluomiinkin asti. Soitin ihan tk:n ja käskivät näyttämään sinne,hoitaja joka vastasi puhelimeen,oli huolissaan ja ihmeissään kun ei päivystyksessä enempää tutkinut. Mulla ollut eilen kuumettakin. Kaikiata ilkein on päänahka kun täynnä ihottumaa...

Yritän olla raapimatta mutta se on niin vaikeaa... Mies sanoi että yöllä unissani kynsin koko ajan ja hän sitten yritti estellä. Atarax ei tosiaan ole auttanu yhtään joten olis varmaan parempi olla ottamatta kun se niin kovin väsyttää. Pitäis kaikkea touhuta,kuopuksen 3v. synttäreitä ja kaikke amutta kun ei pysty... vaatteet hiertää ja polttaa ihoa :(

Puutun sen verran tähän vielä, että pyydä se lähete ihotautilääkärille! Itse saanut atopiaani tk-lääkäreiltä niin vääriä ohjeita esim.kasvoihottumaa käsketty hoitaa kolmannen asteen kortisonilla (joita ei koskaan saa laittaa kasvoille) niin, että paree kääntyä ammattilaisen puoleen.

Kävin sitten vielä tk-lääkärillä ja hän pisti kortisonipiikin lihakseen ja kirjoitti reseptin kortisonitabletteja 10:ksi päiväksi. Joten eiköhän se tästä helpotu :)! ja totta,sanoi sen olevan utrikariaa. Nyt vaan sit tuli mieleen sellainen että mitähän ihmettä mun pitää alkaa välttää ettei ihan heti uusis? Iho on vieläki kauhea ja polttava mut kuulemma täytyy sitkeesti sitä ataraxia syödä vaikka ihan pöllyihin siitä tuunkin... Mut mielelläni kuulisin kauanko teillä on mennyt aikaa että hävisi kokonaan?

ja urtikarian voi laukaista melkein mikä vaan, kylmä, kuuma, yliherkkyys jollekkin aineelle yms.. mulle auttoi muuten hyvin säännöllinen rasvaus decuball nimisellä voiteella, saa apteekista. sitä laitoin monta kertaa päivässä, ja aina suihkun jälkeen kunnon rasvaus. toivottavasti sulla pian helpottaa. :)

Oikeesti kiitos paljon kun vastailitte! Tuntuu että turhasta valitan mutta on vain niin tuskainen olo just tuon ihon polttavan tunteen takia :( ja huolestuttaa koska tää loppuu ja mitä jos palaa takas vieläkin pahempana (vaikkei nytkään oikein tervettä ihoa edes näy...) kaikki tieto tästä utrikariasta ja sen hoidosta otetaan kiitollisena vastaan :)

Yhteistyössä