Ei jaksa ku ei oo hetken rauhaa tuosta vauvasta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsyny
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsyny

Vieras
se täyttää kohta 6kk ja oon saanu olla siitä rauhassa varmaan maksimissaan 10min. Se ei koskaa nuku ilman mua! v7äsyttää niin paljo, siivoaminenki on ihan hätästä ja se huutaa koko ajan ku en oo sitä viihyttämässä, kusellakkaa ei saa käydä että se ei ala huutamaan perään...Edes illalla ei saa olla rauhassa kun se alkaa vasta nukkumaan ku minäki alan, tissille. Vaikka nukkuis vaan 23-7, ja kun itse nousen 7ltä niin 5min ja vauva huutaa perään...
Niin väsyttävää ku ei nuku ikinä päikkäreitä niin että sais olla HETKEN RAUHASSA...
Joka paikka rempallaan ku ei jaksa siivota ku se huutaa ja huutaaaaaa.
Ja joo iteppä oon vauvan hankkinu, niin oonki, mutta oikeasti, on tää niin väsyttävää..

Niinkuin itsekin totesit, sellasta se on kun on vauvan hankkinut. Voisko isä hoitaa vauvaa sen ajan että kävisit yksin vaikka ulkona kävelyllä, kaupassa tms? Pieni hetki jo riittää, sitten jaksaa taas vauvan kanssa paremmin. Ihanan pitkät yöunet teillä, siis vauvakin nukkuu klo 23-7? Wau!

Miten niin pitkät yöunet 23-7 ja vielä Wau ?? Minusta nuo kuulostaa kyllä kovin vähäisiltä.

Meillä on vauvat 6kk iässä nukkuneet aina noin 18- 6 tai 7. (Aika aikaisin kyllä nukkumaan menneet, mutta että 23.00.. )

Unikoulua kyllä kokeilisin.

Vauvalle selkeät merkit iltaisin (esim. iltapuuro, kylpy, yöpuku, unilaulu ) joista hän tietää että nyt on aika käydä nukkumaan. Sen jälkeen vauva omaan sänkyynsä nukkumaan.

Jos ei itsellä kestä hermot kuunnella huutoa, niin sairaalaankin otetaan tuon ikäisä unikouluun.

[QUOTE="annika";25962502]
sitte jos ei oo niin suosittelen unikoulua.[/QUOTE]

Puolivuotiaalle?! :O

Ap, meidän kolmas vauva oli myös tuollainen, että ei nukkunut ilman mua aluksi. 3kk lähtien nukkui kyllä yönsä heräämättä, mikä olikin ihan superhyvin, jos oli mun vieressä. :) Annoin olla ja yksi ilta sitten koittikin se hetki, kun pystyin jättämään vauvan nukkumaan ja siitä alkoi "vapaat" illat. Siis meni ihan itsellään ja yhtäkkiä ohi tuo, että vauva vaati minut viereeni. Joku kehitysvaihe vaan vaihtui ilmeisesti.

Ellei mitään allergiaa tai sairautta taustalta löydy niin teillä varmasti alkaa pian helpottaa. Vauva lähtee kohta jo liikkeelle ja kiinnostuu muutenkin ympäristöstään kuin vain äidistä. Minäkin kyllä raahaan lasta (1,5v) edelleen paljon mukana, (mm. sinne vessaan ja suihkuunkin usein ;)) mutta isommalle on helpompi keksiä tekemistä siinä ohella, ei ole niin 100% viihdyttämistä.

Ja tärkein, ota omaa aikaa esim. iltaisin kun vauvan isä tulee kotiin! Jos isä on siis kuvioissa mukana... Jos ei niin voisiko joku muu hoitaa vauvaa välillä?

Vauvalle selkeät merkit iltaisin (esim. iltapuuro, kylpy, yöpuku, unilaulu ) joista hän tietää että nyt on aika käydä nukkumaan. Sen jälkeen vauva omaan sänkyynsä nukkumaan.

Jos ei itsellä kestä hermot kuunnella huutoa, niin sairaalaankin otetaan tuon ikäisä unikouluun.

No ei varmana oteta MIHINKÄÄN sairaalaan 6kk vauvaa unikouluun!!! Kyllä nyt pitää jotain muuta keinoa keksiä äidille levähtää vauvasta. Miten ruokailut menee? Siinä on ensimmäinen kohta mikä pitää selvittää ennen kuin alkaa mistään unikouluista puhuakaan!!! 5 kiinteää pitäisi mennä jo hyvin päivällä, että voisi olla varma, ettei vauvaraukalla ole nälkä. Ja tosiaan, onko vauva tutkittu, että on terve?

[QUOTE="minää";25962630]Puolivuotiaalle?! :O

Ap, meidän kolmas vauva oli myös tuollainen, että ei nukkunut ilman mua aluksi. 3kk lähtien nukkui kyllä yönsä heräämättä, mikä olikin ihan superhyvin, jos oli mun vieressä. :) Annoin olla ja yksi ilta sitten koittikin se hetki, kun pystyin jättämään vauvan nukkumaan ja siitä alkoi "vapaat" illat. Siis meni ihan itsellään ja yhtäkkiä ohi tuo, että vauva vaati minut viereeni. Joku kehitysvaihe vaan vaihtui ilmeisesti.

Ellei mitään allergiaa tai sairautta taustalta löydy niin teillä varmasti alkaa pian helpottaa. Vauva lähtee kohta jo liikkeelle ja kiinnostuu muutenkin ympäristöstään kuin vain äidistä. Minäkin kyllä raahaan lasta (1,5v) edelleen paljon mukana, (mm. sinne vessaan ja suihkuunkin usein ;)) mutta isommalle on helpompi keksiä tekemistä siinä ohella, ei ole niin 100% viihdyttämistä.

Ja tärkein, ota omaa aikaa esim. iltaisin kun vauvan isä tulee kotiin! Jos isä on siis kuvioissa mukana... Jos ei niin voisiko joku muu hoitaa vauvaa välillä?[/QUOTE]

Kiitos vastauksesta..Kyllä itsestäki tuntuu että ei raaski alkaa unikoulua vielä tuon ikäiselle, on se niin pieni.Ja raukka niin onnellinen ku saa olla äidin vieressä :) Ainoa vaan että nyt alkaa itsellä tökkiin ku ei tosiaan saa olla ikinä rauhassa, mutta kai tää tässä vielä muutaman kuukauden meneeeee..........................................................

[QUOTE="minää";25962649]No ei varmana oteta MIHINKÄÄN sairaalaan 6kk vauvaa unikouluun!!! Kyllä nyt pitää jotain muuta keinoa keksiä äidille levähtää vauvasta. Miten ruokailut menee? Siinä on ensimmäinen kohta mikä pitää selvittää ennen kuin alkaa mistään unikouluista puhuakaan!!! 5 kiinteää pitäisi mennä jo hyvin päivällä, että voisi olla varma, ettei vauvaraukalla ole nälkä. Ja tosiaan, onko vauva tutkittu, että on terve?[/QUOTE]

syö hyvin jne, ja hyväntuulinen muuten, vaatii vaan minut koko ajan lähelleen..Eivät oo mitenkää neuvolassa olleet huolissaan, sanovat vaan että kyllä se ajan kans..

[QUOTE="Mmmm";25962519]Niinkuin itsekin totesit, sellasta se on kun on vauvan hankkinut. Voisko isä hoitaa vauvaa sen ajan että kävisit yksin vaikka ulkona kävelyllä, kaupassa tms? Pieni hetki jo riittää, sitten jaksaa taas vauvan kanssa paremmin. Ihanan pitkät yöunet teillä, siis vauvakin nukkuu klo 23-7? Wau![/QUOTE]

Ei se kuule sellaista aina ole. Toiset vauvat ovat paljon vaativampia kuin toiset. Toiset viihtyvät välillä yksikseenkin tyytyväisinä, toiset vaativat vanhemmat läsnäoloa ja viihdyttämistä koko ajan. Tiedän, sillä minulla on kaksi lasta, joista toinen vauvana ns. normaali (ei tosin superhelppo, sellaisiakin kuulemma on) ja toinen huomattavasti vaativampi.

Kannattaa selvittää aluksi ne allergia ja refluksiasiat, vaikka syy ei aina ole niissä. Etsi ap tietoa netistä ns. suuritarpeinen tai vaativa vauva. Syy ei ole sinussa ap, mutta muista silti leikitellä, höpötellä, puuhailla vauvan kanssa tarpeeksi. Kokeile kantoliinaa, nukuta päiväunia rattaissa, niin pääset pitkille kävelyille tai ostoksille samalla. Yritä järjestää myös omaa aikaa. Se vauvan tyytymättömyys ja kitinä on tosi uuvuttavaa vaikka olisit miten hyvä ja kärsivällinen äiti, ns. helpon vauvan omaavat eivät sitä ikinä voi ymmärtää.

Siinä vaiheessa kun lapsi pääsee jo hieman liikkeelle ja itsekseen tutkimusmatkoille, saattaa vähän helpottaa ainakin hetkeksi. Tosin vaativa vauva saattaa olla myös hieman vaativampi taapero. Meillä tämä vaativa lapsi on yhä hyvin tempperamenttinen, mutta toisaalta hyvinkin iloinen ja toimelias lapsi.

Kuulostaa todella raskaalta, en olisi itse jaksanut tuollaista. Onko sulla mies joka voi auttaa? Olen itse huono nukkumaan, tai nukahtamaan joten meillä yösyötöt hoidettiin niin että mies syötti pullosta joko pumppaamani maidon tai korvikkeen ja minä sain nukkua. Elämästä tulee ihan hullua jos ihminen ei saa tarpeeksi unta! Toiset selviää helpommin, toiset ei.
Kyllä tuohon jotain keinoja varmaan olisi, mutta ei mitään ihme unikouluja! Kannattaa varmaan selvittää nuo allergia-asiat. Onko vauvalla lämmin muutoinkin kuin sinun lähelläsi? Eli tarpeeksi vaatetta päälle, turvalllinen ja pesämäinen sänky.
Onneksi omat vauvani eivät ole koskaan olleet noin vaativia, tosin välillä on joutunut miettimään mikä mistäkin johtuu jos ei ole suostunut nukkumaan ja heräilee. Yleensä syynä on ollut nälkä tai se että vauvalla on todellakin kylmä!
En voi muuta kuin toivoa että asiat paranevat, saat hoitoapua ja aikaa itsellesi levätä ja rutkasti voimia!

Meillä oli vähän sama homma. Tai siis siltä osin, että vauvalla oli reilun 4 kk ikäisenä vaihe, jolloin minun piti olla KOKOAJAN lähellä tai huuto tuli. Ei kelvannut isänsä, tai kenenkään muun seura tai syli ollenkaan, mutta heti kun pääsi minun syliin niin rauhoittui. Nyt se on alkanut helpottamaan pikkuhiljaa, kesti vajaan kuukauden ajan. Luulen että meillä ainakin johtui jostakin kehitysvaiheesta.
Tuon nukkumisen kanssa, oletko kokeillut laittaa vauvaan kiinni esim tyynyn, tai antaa hänelle unirievun kun nukahtaa. Meillä vauva pitää monesti minua kädestä kiinni, mutta sitten kun nukahtaa uneen, laitan unirievun käsien lähettyville, saa sitten sitä hypistellä unissaan. Ja meidän äiti neuvoi mulle aiemmin, että kun nukuttaa vauvaa, niin laittaa harson, tai muun pehmeän kankaan pään taakse päähän kiinni, niin vauvalla on turvallisempi olo, vaikka ei olisikaan vieressä äiti. Meillä ainakin toimi.
Jos saisit edes jonkun puolen tunnin hengähdystauon itsellesi päivässä, käyt vaikka kävelylenkillä yksin, niin sekin auttaisi jo paljon. Onko mahdollista saada ketään hoitamaan lasta pieneksi hetkeksi?
Voimia sulle, kyllä se siitä!

Ymmärrän tämän, koita pärjätä, vaikka välillä vauva vituttaisi niin saatanan perkeleesti. Älä esim. pistä vauvaa lihoiks, vaan josset jaksa niin esim. adoptoituta se jollekkin naapurille tai jtn.

Vielä mietin tuossa noita käytännön vinkkejä että vauva viihtyisi myös itsekseen. Oletko kokeillut jotain kivaa lastenmusiikkia laittaa soimaan? Sitten vauva sitteriin tai lattialle puuhailemaan mielenkiintoisten lelujen kera. Syökö millaisia kiinteitä? Tuleeko vatsavaivoja helposti, piereskeleekö, puklaileeko? Nukkuuko siis ollenkaan pinnasängyssä? Ellei, niin voisit koittaa opettaa niin että pinnasänky siihen ihan viereesi, pidä vaikka vauvaa kädestä kiinni jos auttaa. Sinne lämmin peti, unilelu, mobile muita hetkiä varten. Tarkista ettei vaatteissa ole mitään karkeaa lappua tai muuta häiritsevää kohtaa, joka saattaa tuntua vauvasta ilkeältä. Yöksi kunnolla päälle, vaikkapa hanskatkin käteen jos teillä on viileää.
Vaikka moni on sitä mieltä että sängyn tulisi olla mahdollisimman neutraali ja vain nukkumista varten, niin minä olen toista mieltä. Meillä pinnasängystä on aina tehty mukava paikka jossa viihtyy ihan vaikka päivälläkin mobilea ja leluja katsellen. Toisin sanoen, sänky ei ole vain nukkumispaikka jonka pitäisi olla kalsea. En tiedä, toivottavasti näistä oli jotain apua :)

Onko sinulla kantoliinaa tai -reppua? Sillä saat vauva selkään, niin se ei vie koko ajan sinun käsiäsi. Oma kuopukseni on ollut varsin suuritarpeinen, enkä olisi voinut tehdä esikoisen kanssa mitään (ilman hätääntynyttä huutoa), jos en olisis saanut nuorempaa sidottua selkään.

Repussa/liinassa selässäsi vauva saa olla lähellä, mutta itse olet hieman "vapaampi".

Alkuperäinen kirjoittaja väsyny;25962475:
se täyttää kohta 6kk ja oon saanu olla siitä rauhassa varmaan maksimissaan 10min. Se ei koskaa nuku ilman mua! v7äsyttää niin paljo, siivoaminenki on ihan hätästä ja se huutaa koko ajan ku en oo sitä viihyttämässä, kusellakkaa ei saa käydä että se ei ala huutamaan perään...Edes illalla ei saa olla rauhassa kun se alkaa vasta nukkumaan ku minäki alan, tissille. Vaikka nukkuis vaan 23-7, ja kun itse nousen 7ltä niin 5min ja vauva huutaa perään...
Niin väsyttävää ku ei nuku ikinä päikkäreitä niin että sais olla HETKEN RAUHASSA...
Joka paikka rempallaan ku ei jaksa siivota ku se huutaa ja huutaaaaaa.
Ja joo iteppä oon vauvan hankkinu, niin oonki, mutta oikeasti, on tää niin väsyttävää..

ei kuole huutoon! ja ihan rauhassa voit käydä vessassa menee 2 min. Otat syliin ja teet juttujas. Vauva: kolme asiaa mistä huutaa. 1.nälkä2.vaippamärkä.3 läheisyys ja etkä ole kireä! Vauvalla on primitiiviset opit jos sinä olet hermostunut vauva pelkää. joten sinä olet aikuinen joten osaat rauhoittua ja pitää lapsen sylissä vaikka teetkin juttuja kun kaks ensimmäistä on hoidettu. jos vielä nälkä niin tarjoa vaikka pullosta. joillakin ei vaan tule maitoa tissistä.

Yhteistyössä