Ei juma***ta!!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vihainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vanhemmat vaativat Lumijoella:
Koulupäivän alettava myöhemmin!
3.9.2008 19:10
Kuntalaisaloitteen tehneet vanhemmat murehtivat sitä, että lapset ovat koulussa väsyneitä ja oppimishaluttomia.

Koulun alkamista haluttaisiin myöhentää kello kahdeksasta Lumijoella Pohjois-Pohjanmaalla. Vanhemmat perustelevat aloitettaan sillä, että monet harrastukset venyvät myöhään iltaan, mikä rokottaa koululaisten uniaikaa entisestään.

- Muu yhteiskunta siirtää toimintojaan myöhäisemmäksi, Lumijoella on siirretty koulun alkamista varhaisemmaksi, aloitteessa arvostellaan.

Allekirjoittajat ovat huolissaan myös lasten turvallisuudesta. He muistuttavat, että työmatkaliikenne on vilkkaimmillaan silloin, kun lapset kulkevat kouluun.

Kuntalaisaloitteen on allekirjoittanut 56 henkilöä. Sitä käsiteltiin Lumijoen kunnanhallituksessa keskiviikkoiltana. Asia siirtynee seuraavaksi sivistyslautakunnan pureskeltavaksi.

Käsitellään perusteellisesti

Kunnanhallituksen puheenjohtaja Kaarlo Sutela (kesk) vakuuttaa, että aloitteeseen suhtaudutaan vakavasti. Lukujärjestysten muutos ei suju kuitenkaan sormia napsauttamalla, vaan asia pitää käsitellä perin juurin.

- Koulun aikainen alkamisajankohta aiheuttaa ongelmia varsinkin koulukuljetusoppilaille. Säästöjäkään ei pidä ajatella, jos nykyinen järjestely aiheuttaa epäinhimillistä väsymystä koululaisille, Sutela pohtii.

"Aamu parasta oppimisaikaa"

Rehtori-sivistystoimenjohtaja Kari Satamo muistuttaa, että kahdeksan aamuja on ollut kouluissa iät ja ajat. Lumijoella ne koskevat nyt vain entistä useampia oppilaita. Uusi lukujärjestys on käytössä toista vuotta.

- Tässä on intressiristiriita: Aloitteen tekijät kokevat tämän ongelmaksi. Toisaalta olemme saaneet monelta vanhemmalta viestiä siitä, että he ovat tyytyväisiä kello kahdeksan aloitusaikaan. Oppimisen kannalta aamu on hedelmällisintä aikaa.

Kunnat saavat Satamon mukaan itse päättää koulupäivän alkamisajan. Esimerkiksi Oulussa jotkin oppitunnit alkavat kello 7.45.

- Pohjois-Suomessa monissa kunnissa koulukuljetusmatkat ovat ihan eri luokkaa kuin Lumijoella. Siellä on paljon heikommassa asemassa olevia oppilaita sankoin joukoin, Satamo suhteuttaa.

STT

On kyllä opettajia, jotka ovat samaa mieltä. Murrosikäisen päivärytmi muuttuu ja aamu ei todellakaan ole sitä "hedelmällisintä aikaa oppimisen kannalta". Juuri Aamulehdessä oli kokosivun juttu, jossa akaalainen yläkoulun ja lukion kuvaamataidon opettaja puhui tästä asiasta.

Jaahas, eli lasten HARRASTUKSET on syynä siihen, että koulunalku siirtyy myöhäsemmäks :headwall: Pitäisköhän laittaa kuitenkin asiat tärkeysjärjestykseen?? Miten ihmeessä lapset on aina ennen jaksaneet mennä kahdeksaan kouluun mutta nyt sitten ei? Ja mä kyllä uskon, että osa vanhemmista sitten protestoi sitä, kun koulupäivät kestääkin sitten pidempään..

Niin? Mikä nyt on ongelma ap? Mun lapsella on kasin ja ysin aamuja, kyllä huomaa, että lapsi on yliväsynyt aina kasin päivinä kun kuuden jälkeen pitää herätä! Ja illalla nukkumaan meno puoli yhdeksältä. Mä ainakin olisin tosi tyytyväinen jos joka aamu alkais yhdeksältä...

mä joka päivä töitä teen, joka ainoa aamu seitsemäksi meen...

entäs ne lapset jotka menee jo nukkumaan viimeistään klo20, ei pääse harrastuksiin ollenkaan kun ovat niin myöhään? he heräävät luultavasti ainakin ennen pidettyyn "normaaliin" aikaan..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin? Mikä nyt on ongelma ap? Mun lapsella on kasin ja ysin aamuja, kyllä huomaa, että lapsi on yliväsynyt aina kasin päivinä kun kuuden jälkeen pitää herätä! Ja illalla nukkumaan meno puoli yhdeksältä. Mä ainakin olisin tosi tyytyväinen jos joka aamu alkais yhdeksältä...

Miksei sun lapsi mee tuntia aikasemmin nukkuun niinä iltoina, joina on tiedossa aikanen herätys. Jos kerran on väsyny jos menee puoli ysiltä nukkuun?

Ja liikaa nukkuminenkin tekee pöpperöiseksi ja väsyttää, vai nukkuuko se tosiaan ysin aamuina puol ysistä puol kasiin seuraavana aamuna?

Lapsilla tulee olla harrastuksia ja ainakin Oulussa monet urheiluharrastukset loppuvat aikaisintaan kahdeksalta illalla. Sitä paitsi olisi paljon mukavampaa, jos lapset menisivät kouluun, kun on jo hiukan valoisampaa. Pimeät aamut väsyttävät itse kutakin.

Jos itse saisin työaikani päättää, tekisin talvisin vain iltaa. Saisi sen päivänvalon hyödyntää! =)

Alkuperäinen kirjoittaja Hei:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Miksei sun lapsi mee tuntia aikasemmin nukkuun niinä iltoina, joina on tiedossa aikanen herätys. Jos kerran on väsyny jos menee puoli ysiltä nukkuun?

Ja liikaa nukkuminenkin tekee pöpperöiseksi ja väsyttää, vai nukkuuko se tosiaan ysin aamuina puol ysistä puol kasiin seuraavana aamuna?

No tuskin pieni koululainen voi liikaa nukkua! Meetkö sä herättämään sun lapses jos nukkuu yliaikaa, kyllä mä veikkaan, että LAPSET nukkuvat just sen verran kuin tarvitsevatkin unta. Aikuisilla eri juttu.

No en jaksanut lukea koko juttua, mutta mulla kuohahti sisällä kun näin että kyse kello kahdeksan aamuista koululaisilla. Teineistäkö siinä oli kyse?

Mulla on ekaluokkalainen tyttö ja sen jälkeen, kun niillä toisella kouluviikolla alkoi käytäntö, että kuljetuslapsilla koulua 9-13 ja muilla 8-12, meillä on kyllä ollu aamut yhtä helvettiä. Ja koko päiväkin sitten aina pilalla, kun kaikki on koko päivän ihan väsyneitä. Nyt on tullut kiiteltyä sitä, ettei meillä ole mitään kodin ulkopuolisia harrastuksia. Jos olisi, varmasti niihin ei riittäisi enää energiaa. En käsitä miten minunkin pitäisi pian alkaa jaksaa täysiä työpäiviä, kun kuuden jälkeen jo nousen ja meidän lapset on oikeita energiarosvoja aamuisin ja iltaisin.

Tuo itse koululainen on aamuisin vielä niin väsynyt, ettei jaksa edes syödä kunnon aamupalaa. On sitten nälissään kolme ekaa tuntia siellä. Miten nälkäinen ja väsynyt lapsi mitään oppii??? Ja pukeminen on likalla väsyneenä niin hidasta, että tiedän myöhästymisiä olevan lähitulevaisuudessa, kun ulkovaatetus lisääntyy.

Silloin, kun minä olin lapsi niin noita kahdeksan aamuja alkoi olla vasta yläasteella. Silloin niihin sopeutui kohtuu hyvin. Mutta mikä helvetin järki ala-astelaisille laittaa tuommosia kouluaikoja??!! Mitä ihmettä se tyttö sitten tekee 12-16 kun minä olen töissä eikä se päässyt edes sinne iltapäiväkerhoon???

Olen harkinnut ottaa opettajaan yhteyttä ja kysyä josko tyttö voisi siirtyä yhdeksän aamuihin. Kehtaanko? Nauraako se vaan mulle sitte? :kieh:

kyllä mä ymmärrän ton siinä tapauksissa jos on kyse pienestä koulusta ja matkat on pitkiä! jos kasiksi menee ja matkoihin vaikka tuhraantuu 30min-1h suuntaansa niin kyl siin aikaisin saat mennä nukkumaan et ennen kuutta ylös.

mun nyt toka luokkalaisella on pelkkiä kasin aamuja ja oli myös ekalla..lapsi menee ajoissa nukkuu 20.00,koska on ihan puhki jo silloin.aamulla joutuu vielä bussilla lähtee kouluun.harrastuksia ei ole,eikä varmaan enään jaksaisikaan.kun on jo iltapäivällä ihan väsy!

Minun 6-luokkalainen poikani harrastaa jalkapalloa ja harjoitukset loppuu 2 iltana viikossa 20.30 kun ei niitä aikaisia vuoroja kaikille riitä. Nukkumaanmeno venyy kun harkkojen jälkeen pitää käydä vielä suihkussa ja vyödä iltapala yms... Ja todellakin on urheilu pojalle tärkeää, pitäisikö sitten rakas harrastus jättää pois.

Tiedän alaluokkalaisten vanhempien oikein toivovan, että koulut alkaisi kasilta. Silloin lapsen ei tarvi jäädä yksin kotiin odottamaan koulun alkua, vaan vanhemmat voi työmatkalla heittää lapsen kouluun.

Mikään ei oo siis ikinä hyvä nykyvanhemmille :/ .

Niin ja jos menee 8 kouluun, niin pitkämatkalaiset joutuu lähtemään jo ennen seitsemää. Koulukyyditykset on toooosi hitaita kun ne kiertää koko kunnan. Kyllä ne lapset on monessa perheessä ekat lähtijät aamulla

En jaksanut lukea kokko ketjua, mutta ymmärrän ihan hyvin sen, että lapsi on väsynyt, jos illalla on harkat ja aamulla aikainen aamuherätys. Toki lapsi voisi harrastaa käpyjenkeräilyä sunnuntaisin, mutta valitettavasti maailma on muuttunutja harrastukset sen mukana.

Aikaisemmin kritisoin sitä, miksi juuri lasten harrastukset on niin myöhään iltaisin. Eli ne lapsen kannalta otollisimmat harrastusajat on varattu aikuisille ja lapsille jää urheiluhalleista ne vuorot, mitä aikuiset eivät tarvitse. Mutta tässäkin on ongelmansa... moni lapsi pitää kuljettaa sinne harrastuspaikkaansa. Eli vanhempien on pitänyt ehtiä tulla töistä kotiin sitä ennen. Monilla työpaikoilla ei olla enää klo 8-16, vaan työaika on liukunut. Ja useimmiten niin, että mennään myöhemmin ja päästään töistä myöhemmin.

Ja sitten vielä... monet vanhemmat ovat ihan tyytyväisiä, kun lapsen koulu alkaa klo 8 ja oma työaika klo 9. Ei tarvitse järjestää pikkukoululaisille aamuksi hoitopaikkaa eikä olla huolissaan siitä, että lapsi muistaa lähteä, laittaa riittävästi päällensa, ottaapa vielä avaimensakin mukaan.

En usko, että koskaan päästään sellaiseen koulunalkamisaikaan, että se sopisi kaikille. Mutta kyllä musta tämä yhteiskunta on muuttunut "myöhäisemmäksi". Siis jos vertaan esim omaan lapsuuteeni 1960-luvulla.

Yhteistyössä