Ei kukaan pyöräilykypärää tarvitse... eihän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juuh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

juuh

Vieras
Selittäkää mulle tää logiikka, millä vanhemmat antaa pienten lastensa, eli 5-10v ajella ilman kypärää. Tiedän kyllä, että teinejä on hankala enää kasvattaa kypärän käyttöön, mutta miksi vaikkapa tokaluokkalaiselta ei vaadita kypärän käyttöä. Miksi pyörä ei mene takavarikkoon, jos sillä ajetaan ilman kypärää? Onko se lapsi niin vahingoittumaton, että on varaa olla käyttämättä kypärää? Mä en tajua!!!!
Asutaan pientalovaltaisella alueella ja täällä on enemmän sääntö kuin poikkeus, että ajellaan ilman kypärää.

Mä näin juuri tänään ryhmän alakoululaisia noin kilometrin päässä koulusta vetävän kypäriä päähänsä. Olivat päässeet koulusta ja ilmeisesti yrittävät välttää esim. vanhemman asettaman takavarikkorangaistuksen.

Ilmeisesti olen jossain onnistunut: tyttö unohti kypärän kun lähti pyöräilemään, huomasi puutoksen n.150 metrin päässä kotoa ja palasi pyörää taluttaen hakemaan kypärää.

Samaa olen itsekin ihmetellyt!
Meillä 12v , 8v ja 4 v käyttävät aina kypärää pyöräillessään. 15v on valinnut sen ettei pyöräile, koska ei halua käyttää kypärää enään yläasteella.Eikä ole pyöräillyt!

Minusta on todella typerää nähdä lapsia vanhempiensa kanssa pyöräilemässä ja nähdä lapsilla kypärät, mutta vanhemmilla ei. Pieni lapsi vielä suostuu tuollaiseen, mutta ei kestä kauaa kun lapsi tajuaa esimerkistä mikä onkaan "oikea" tapa toimia.

[QUOTE="vieras";24753134]Niille, jotka kypärää eivät päähän laittaisi, vanhan opettajani sanoin " Ne käyttävät kypärää, kenellä siellä jotain suojeltavaa" Jokainen ala-astelainen kypärää käytti.[/QUOTE]

Näinhän se menee... Valitettavasti se pään sisältökin on näköjään periytyvää... Toisaalta uskon kyllä senkin, että on paljon lapsia jotka uskottelevat vanhemmalle käyttävänsä kypärää, vaikka suurimman osan matkasta se roikkuu sarvessa.

Muistan varmaan aina, kun näin miten komeassa kaaressa lensi tyttö auton toiselle ja pyörä toiselle puolelle kun törmäsi. Ei ollut kypärää, ja taisi musiikki pauhata nappikuulokkeista niin kovaa ettei kuullut mitään. Eikä edes katsonut sivuilleen kun pyöräili hiukset hulmuten tien yli. Ei liiemmin herännyt sympatiat, vaikka olisi se autonkin kuski ehkä voinut tarkemmin katsoa ympärilleen. Vähän varovaisuutta liikenteeseen ihan kaikille!

Yhteistyössä