Ei minusta ole työntekijäksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja täytyy myöntää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

täytyy myöntää

Vieras
Kai se on vain myönnettävä, että en ole koskaan tarpeeksi hyvä, nopea, osaava ja virheetön, saati, että ikinä oppisin tajuamaan kuinka asiat, jotka itselle ovat lähinnä merkityksettömiä, ovatkin muille hirmuisen tärkeitä.

Esimerkiksi pari kertaa olin 5 minuuttia myöhässä töistä, ja se oli aivan kauhea asia. Ja arvatkaapa mitä olisin tehnyt sen viiden minuutin (usein 10-15) aikana ? No, en yhtään mitään hyödyllistä, vain seisoskellut ja odotellut, että edellinen työntekijä saa hommansa valmiiksi. (Ja ei, edellisellä työntekijällä ei myöskään koskaan ole mitään kerrottavaa, mitä minun pitäisi tietää.)

Ja lisäksi minulla on onneton taipumus ilmeisestikin astua muiden varpaille töissä. Minua on aina opetettu jo lapsesta lähtien siihen, että aina kannattaa miettiä mitä tekee, eikä vain sokeasti rynnätä tekemään mitään. Ja tätä monet pitävät loukkauksena, jos en teekkään robottimaisesti mitä käsketään, vaan mietin, että voiko työn tehdä jotenkin helpommin tai nopeammin. (Ja se nyt on monessa paikassa ollut ihan kauhea asia, että joku uudehko työntekijä keksii jonkun jutun mitä muut eivät ole huomanneet. Siitä vaan täytyy loukkaantua, kun sitä asiaa ei hoksannut tämä loukkaantuja itse tai edes joku hänen kaverinsa).

Alkuperäinen kirjoittaja täytyy myöntää;27798176:
Kai se on vain myönnettävä, että en ole koskaan tarpeeksi hyvä, nopea, osaava ja virheetön, saati, että ikinä oppisin tajuamaan kuinka asiat, jotka itselle ovat lähinnä merkityksettömiä, ovatkin muille hirmuisen tärkeitä.

Esimerkiksi pari kertaa olin 5 minuuttia myöhässä töistä, ja se oli aivan kauhea asia. Ja arvatkaapa mitä olisin tehnyt sen viiden minuutin (usein 10-15) aikana ? No, en yhtään mitään hyödyllistä, vain seisoskellut ja odotellut, että edellinen työntekijä saa hommansa valmiiksi. (Ja ei, edellisellä työntekijällä ei myöskään koskaan ole mitään kerrottavaa, mitä minun pitäisi tietää.)

Ja lisäksi minulla on onneton taipumus ilmeisestikin astua muiden varpaille töissä. Minua on aina opetettu jo lapsesta lähtien siihen, että aina kannattaa miettiä mitä tekee, eikä vain sokeasti rynnätä tekemään mitään. Ja tätä monet pitävät loukkauksena, jos en teekkään robottimaisesti mitä käsketään, vaan mietin, että voiko työn tehdä jotenkin helpommin tai nopeammin. (Ja se nyt on monessa paikassa ollut ihan kauhea asia, että joku uudehko työntekijä keksii jonkun jutun mitä muut eivät ole huomanneet. Siitä vaan täytyy loukkaantua, kun sitä asiaa ei hoksannut tämä loukkaantuja itse tai edes joku hänen kaverinsa).

Kuulostaa todella tutulle. Minulla on nytkin ollut samoja ajatuksia ja kokemuksia.

Johdon mielestä lopussa kuvaamasi asiat ovat varmasti hyviä. Pyrit parannuksiin ja tarkkuuteen työssäsi. Huonopuoli on se, että johto vaatii usein tehtäväksi heti. Heti pitäisi osata ratkaista asia ja sanoa suoralta kädeltä vastaukset. Ei ymmärretä, että perehtyminen ongelmiin vie aikaa.

Uutena työntekijänä huomaa usein asioita, joita muut eivät nää.

Oletko julkisella puolella töissä?

Johdon mielestä lopussa kuvaamasi asiat ovat varmasti hyviä. Pyrit parannuksiin ja tarkkuuteen työssäsi. Huonopuoli on se, että johto vaatii usein tehtäväksi heti. Heti pitäisi osata ratkaista asia ja sanoa suoralta kädeltä vastaukset. Ei ymmärretä, että perehtyminen ongelmiin vie aikaa.

Kun olisikin, vaan se on yleensä juuri se joku osaston pomo, joka on ottanut nokkiinsa siitä, että olen uudessa työssä hoksannut jotain mitä hän ei. (Ei näitä kertoja ole ollut kuin pari eri paikoissa ja negatiivinen vastaanotto kyllä opetti, että oma harkinta työssä ei ole toivottavaa, mikäli harkitsija ei ole ns. "oikea tyyppi".) Tai sitten sitä pidetään laiskotteluna, että ei vain ryntää oitis tekemään hommia vaan joskus jopa hieman miettii, että mitä on tekemässä.

Tai siis, että jostain pikkuasiasta millä ei oikeastaan ole mitään merkitystä työn lopputuloksen kannalta tehdään ihan hirmuinen ongelma ilmeisesti ihan vain periaatteen vuoksi

1. Tuskin missään työpaikassa katsotaan myöhästelijöitä hyvällä. Mun edellisessä työpaikassa oli kellokortti ja jos myöhästyit yli 3min niin sulla meni 15min palkasta.

2. Yleensä kyse on siitä että on sanottu että joku homma A pitää hoitaa x ajassa ja sitten siirtyä homma B:hen. Nyt sitten joku keksii että homma A saadaan hoidettua nopeammin eli pomo voi laittaa hmman E A:n ja B:n väliin eli joudutaan taas kiristämään tahtia ja tekemään lisää töit samaan rahaan.

[QUOTE="vieras";27798195]Kuulostaa siltä, että sosiaaliset taitosi eivät ole yhtä hyvät kuin älynlahjasi. Siinä käy juuri noin.[/QUOTE]

Tuota epäilen itsekin, ainakin joskus (vaikka nyt kyllä ihmettelen, että miten tuon oikein pystyy kertomastani päättelemään.)

Ne sosiaaliset taidot vaan taitaa valitettavasti olla sellainen synnyinlahjana saatu asia, jota ei pysty parantamaan.

1. Tuskin missään työpaikassa katsotaan myöhästelijöitä hyvällä. Mun edellisessä työpaikassa oli kellokortti ja jos myöhästyit yli 3min niin sulla meni 15min palkasta.

Tuon sisäistäminen on kait minulle ollutkin se vaikea asia, että jokin pari minuuttia, mikä itsestä tuntuu täysin lyhyeltä ja merkityksettömältä ajalta onkin muille iso ja tärkeä asia. Toki ymmärrän, että jokin pitkä, vaikka 10 minuutin myöhästyminen vaikuttaa jo jotenkin, mutta se jokin pari minuuttia ei yleensä vaikuta suuntaan eikä toiseen, etenkään kun ei siinä ajassa kuitenkaan ehdi edes tekemään esimerkiksi mitään työn kannalta oleellista.

Uutena kannattaa pitää mölyt mahassaan että pääsee hieman tutustumaan mitä on tekeillä ihmisten kesken.
Kun ei ole kysymys vain kuinka työt tehdään mahdollisimman hyvin.
Kaikentietävä pentu on vaan niin ärsyttävä.

Mulla taas on ollut "perehdytettävänä" kaltaisesi uusi työntekijä.

Taustalla oli kyllä kaunis ajatus tehdä työ paremmin ja kehittää sitä, mutta todellisuus oli hyvinkin eri.
Tällä uudella työntekijällä ei vaan ollut kokemusta ja tietoa tarpeeksi ymmärtää miten tekemällä saman työn omalla tavallaan se vaikuttikin työn tulokseen tavalla X,jota työntekijä ei tiennyt, eikä selitettäessä ymmärtänyt.

Hänelle oltiin neuvottu tekemään asiat tietyllä tavalla, kertomatta jokaista tarkkaa faktaa miksi näin on, koska 99% tästä tarkasta tiedosta olisi tässä vaiheessa väkisinkin mennyt yli hilseen.
Tarkat faktat kerrotaan sitten pikkuhiljaa kun työ tulee tutummaksi ja on mahdollisuus ymmärtää mitä tarkoitetaan.

Eli älä vänkää vaan tee niin kuin käsketään.

[QUOTE="vieras";27798265]Mulla taas on ollut "perehdytettävänä" kaltaisesi uusi työntekijä.

Taustalla oli kyllä kaunis ajatus tehdä työ paremmin ja kehittää sitä, mutta todellisuus oli hyvinkin eri.
Tällä uudella työntekijällä ei vaan ollut kokemusta ja tietoa tarpeeksi ymmärtää miten tekemällä saman työn omalla tavallaan se vaikuttikin työn tulokseen tavalla X,jota työntekijä ei tiennyt, eikä selitettäessä ymmärtänyt.

Hänelle oltiin neuvottu tekemään asiat tietyllä tavalla, kertomatta jokaista tarkkaa faktaa miksi näin on, koska 99% tästä tarkasta tiedosta olisi tässä vaiheessa väkisinkin mennyt yli hilseen.
Tarkat faktat kerrotaan sitten pikkuhiljaa kun työ tulee tutummaksi ja on mahdollisuus ymmärtää mitä tarkoitetaan.

Eli älä vänkää vaan tee niin kuin käsketään.[/QUOTE]

Jaa-a. Ja sitten kun vaan seuraa sokkona ohjeita, niin silloin pidetään typeryksenä, joka ei itse osaa ajatella mitään.

Ei vaan, se vaan on niin mielenkiintoista, kun kaikkein yksinkertaisiimpiin ja rutiininomaisimpiinkin töihin nykyisin etsitään ja jopa vaaditaan innovatiivisia ja dynaamisia ja luovia ihmisiä, kun se totuus työtehtävistä suurimmassa osassa töitä on kuitenkin jotain ihan muuta.

se on se periaate. on olemassa miesryhmä joiden mielestä olen ihan kauheen kaunis jos mulla on korvissa killuttimet ja turvassa punaa, mutten ollenkaan lähestyttävä ilman niitä. ne on ikään kuin virallinen ilmoitus, että en vihaa miehiä eli alistun olemaan nätisti.

valtaosa työpaikoista tottelee samaa logiikkaa, ja siihen on ehkä kohtuullisia syitäkin. ajoissa tuleminen on kunnioituksen osoitus, myöhässä tuleminen katsotaan uhoamiseksi. oikeesti ihmisiä vituttaa jos joku tulee kadulta opettamaan heille miten hommat tehdään. jos on tarkoitus kokea ryhmähenkeä, siitä ei oikeen tule mitään jos tulokas ei edes yritä mitenkään osoittaa hyväksyvänsä sen, että muut ovat jo ryhmä. ensin on syytä pitää matalaa profiilia, että toiset saavat totutella tulijaan omaan tahtiinsa. sitten kun ollaan kunnon juttuväleissä jo, voi ruveta vienosti kyselemään että miksi hommat tehdään näin. vähitellen.

aika harvassa hommassa pärjää jos ei voi hetkeksikään heretä alleviivaamasta egoaan. eikä ole kiva teettää hommia ihmisellä, kun ei voi ollenkaan luottaa ettei se ala sooloilemaan sanomatta edes mitään. monessa hommassa siitä voi seurata iso vahinko, ja alaportaan pomolle nykypäivänä harvoin maksetaan tarpeeksi, että huvittaisi katsella jotain kukkopoikaa. alkaa risoa ja ahistaa. ketään ei huvita sellainen, kun pitäisi olla vastuussa sinun tekemisistäsi, mutta sinä et anna valtaa johtaa työtäsi.

se on se periaate. on olemassa miesryhmä joiden mielestä olen ihan kauheen kaunis jos mulla on korvissa killuttimet ja turvassa punaa, mutten ollenkaan lähestyttävä ilman niitä. ne on ikään kuin virallinen ilmoitus, että en vihaa miehiä eli alistun olemaan nätisti.

valtaosa työpaikoista tottelee samaa logiikkaa, ja siihen on ehkä kohtuullisia syitäkin. ajoissa tuleminen on kunnioituksen osoitus, myöhässä tuleminen katsotaan uhoamiseksi. oikeesti ihmisiä vituttaa jos joku tulee kadulta opettamaan heille miten hommat tehdään. jos on tarkoitus kokea ryhmähenkeä, siitä ei oikeen tule mitään jos tulokas ei edes yritä mitenkään osoittaa hyväksyvänsä sen, että muut ovat jo ryhmä. ensin on syytä pitää matalaa profiilia, että toiset saavat totutella tulijaan omaan tahtiinsa. sitten kun ollaan kunnon juttuväleissä jo, voi ruveta vienosti kyselemään että miksi hommat tehdään näin. vähitellen.

aika harvassa hommassa pärjää jos ei voi hetkeksikään heretä alleviivaamasta egoaan. eikä ole kiva teettää hommia ihmisellä, kun ei voi ollenkaan luottaa ettei se ala sooloilemaan sanomatta edes mitään. monessa hommassa siitä voi seurata iso vahinko, ja alaportaan pomolle nykypäivänä harvoin maksetaan tarpeeksi, että huvittaisi katsella jotain kukkopoikaa. alkaa risoa ja ahistaa. ketään ei huvita sellainen, kun pitäisi olla vastuussa sinun tekemisistäsi, mutta sinä et anna valtaa johtaa työtäsi.

Ei tässä nyt hyvänen aika siitä ole kyse, että jatkuvasti kieltäytyisin noudattamasta ohjeita ja kuvittelisin ylimielisesti, että osaan kaiken aina paremmin kuin muut. Ei todellakaan. Itse asiassa olen töissä ollessani vain pari kertaa (ja nekin eri paikoissa), ehdottanut muutosta tiettyyn pieneen työvaiheeseen, kun huomasin sen olevan helpompi tehdä toisella tavalla, eikä työn nopeus kuitenkaan kärsinyt mitenkään.
Ja jo siitä tuli kertakaikkisen negatiivista palautetta, että olen idiootti, kun sanon mistään mtään.

(Ja parin viikon päästä toinen työntekijä, joka sattui kuulemaan jutun ehdotti samaa muutosta ja silloin se olikin ihan loistava idea, ja hän sai kaiken kiitoksen ja kunnian itselleen ja jälleen pääsi loistamaan pomojen silmissä)

Mä itse vihaan ylikaiken myöhästelijöitä. Työaika alkaa klo 7 joilloin kuuluu olla työpisteellä. Jos jokainen työntekijä myöhästyy 5min ja lähtee kotiin 5 min etusjas on se aika helvetisti jo viikossa. Ja totta on et aamul menee aloittamiseen aikaa mutta helposti se aloittaminen alkaa venähtämään ja venähtämään. Ja pomo ei voi tietää et sinulla juuri on niin hyvä työmoraali et et ala myöhästymään lisää. Homma ei toimi jos jokainen alkaa tekemään omia sääntöjään. Mä maksan sulle diitä et olet mun käytettävissä jokaisen minuutin, oli sulle käyttöä tai ei.

Uusien työtapojen ehdottamiseen - kannattaa tosiaan odottaa et pääsee hommaan sisälle jotta pystyy paremmin hahmottamaan kokonaisuuden.

Sinulla varmaan on ihan hyviä ideoita ja ajatuksia työnteosta, mutta aloita nyt hyvä ihminen siitä, ettet myöhästy. Niin kauan kuin olet sen asian kanssa löperö ja itsekkäästi tuumit, että mitä se nyt haittaa muutama minuutti sinne tai tänne, muu on melko merkityksetöntä. Niin se vain on, jos tiimissä tehdään työtä, jos työn valmitumiseen tarvitaan useampia kuin yksi ihminen. Ala omaksi pomoksesi, jos ei kiinnosta olla ajoissa paikalla.

Tuota epäilen itsekin, ainakin joskus (vaikka nyt kyllä ihmettelen, että miten tuon oikein pystyy kertomastani päättelemään.)

Ne sosiaaliset taidot vaan taitaa valitettavasti olla sellainen synnyinlahjana saatu asia, jota ei pysty parantamaan.[/QUOTE
Aivan kaikke pystyy muuttamaan ja petraamaan jos vain niin päättää ja haluaa. Tosin aikaa se vie, koska vaatii toistoja ja toistoja.

2. Yleensä kyse on siitä että on sanottu että joku homma A pitää hoitaa x ajassa ja sitten siirtyä homma B:hen. Nyt sitten joku keksii että homma A saadaan hoidettua nopeammin eli pomo voi laittaa hmman E A:n ja B:n väliin eli joudutaan taas kiristämään tahtia ja tekemään lisää töit samaan rahaan.

Ei kaikkialla onneksi ole niin nipoa ja tiukat työajat. Nykysessäkään työpaikassa ei yleensä pääse minuutilleen kotia ja kukaan ei kato jos joku joskus sen 5min myöhästyy aamulla. Riippuu alasta ja työstä pitkälti se että miten vaikuttaa tai ei se 5min.

Kuulostaa että olet ylimielinen toisia ihmisiä kohtaan. Se on ikävä ominaisuus, mutta toivottavasti kykenet kehittämään itseäsi siinä suhteessa ajan saatossa.

5 minuutin myöhästyminen esimerkiksi baarivuorossa tarkoittaa että edellinen työntekijä ei ehkä pääse lähtemään ajoissa hakemaan lastaan tai koiraansa hoidosta. Tai jos asiakastapaaminen on sovittu klo 8 se on klo 8 eikä 8.05. Täsmällisyys on suomalainen hyve, jota täällä kunnioitetaan. Puhumattakaan sitten "etelän maista", joista niin ihannoivasti joskus täällä puhutaan: menepä sinne kokemattomana työntekijänä ja ole tulematta 10 minuuttia ennen kuin työvuoro alkaa - fudut seuraa.

Pahinta on kyllä sellainen "työpaikan kehittäjä", joka itse luulee ja tosissaan uskoo kehittävänsä asioita, mutta tosiasiassa ei vain ymmärrä mitään ja vakeuttaa kaikkien työtä.

Oman työkokemuksen perusteella sanoisin, että uusista innovaatioista palkitaan eikä rangaista. Innovaatiot pitää osata ilmoittaa oikeassa kanavassa ja asiayhteydessä esittäen hyvät perustelut ja taustat. Osa hyvistäkin ideoista voi tulla työnantajalle kalliimmaksi kuin vanhan käytännön säilytys. Voiko olla, että olet hiukan kapeakatseinen kehitysehdotustesi todellisista hyödyistä?

Myöhästymistä en myöskään salli, jos on työajat sovittu niin niissä tulee pysyä. Alun esittelysi kuulostaa jotenkin masentuneelta ja epävarmalta osaamisesta, mutta lopussa jo syytät työnantajia ja esimiehiä epäreiluiksi. Vaikutat aika epätasapainoiselta.

Arvauksia: Olet jollakin tavalla ongelmaisen perheen ei niin viehättävän näköinen kasvatti. Masennukseen taipuvainen, epävarma ja huumorintajuton (näkyy myös kasvoilmeissäsi). Sosiaalisilta taidoiltasi olet keskinkertainen ja alistut, mutta suhtautumisesi on uhmakkaan passiivis-aggressiivista. Ulkonäkösi ei pelasta sinua ja yrität suorituksilla kompensoida muita puutteitasi, mutta koska herätät lähinnä ärtymystä kanssaihmisissäsi, niin on ihan sama mitä teet.

Yhteistyössä