Ei niitä töitä vaan saa kaikki vaikka kuinka hakis.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jooodejoo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jooodejoo

Vieras
Alle 30v, työkokemusta kertynyt eri aloilta vuodesta 04 lähtien ja hakenut aktiivisesti jo yli vuoden työpaikkaa niiltä aloilta joista kokemusta on, mut kun ei vaan tärppää. Pariin haastatteluun on saanut kutsun, jotka ei tuottaneet tulosta. Ammattia ei ole, kouluihin on hakenut mutta ei ole tullut valituksi.

Että aika paskapuhetta että niitä töitä saa kaikki kun vaan hakee. Hakenut myös paskempia duuneja mut ei niin ei.

Suomi on tehnyt työllistymisestä ja kouluttautumisesta melko vaikeaa.

No kyllä mua työnantajana hieman epäilyttäisi palkata henkilöä, jolla ei 30 ikävuoteen mennessä ole minkäänlaista ammattia! Tänä päivänä on varmasti työpaikkaan kuin työpaikkaan paljon hakijoita, niin tietysti ne joilla ammattikoulutus löytyy, ovat etusijalla. Herää tosiaan kysymys, miksi ei ole koulutusta/ammattia? Ja eiköhän sitä johonkin opiskelemaan aina pääse, se on sitten eri asia että kelpaako hakijalle nämä alat ja että haetaan sellaisiin, joihin on realistiset pääsymahdollisuudet. Jos ei tunnu ovet aukeavan, niin sitten täytyy lähteä korottamaan peruskoulun, lukion tms. arvosanoja. Keinoja kyllä aina löytyy!

Ikää alle 30v, ja ei ammattia??

Niin, ei kukaan palkkaa koska seuraava hakija on alle 30v, mutta sillä on ammatti..

Ei ihan valtavaa avaruusmatematiikkaa tähän tarvittu???

Jos oikeasti haluat ammatin niin voit muuttaa alueelle missä joitain paikkoja jää joka haussa täyttämättä. Itse olen rekrynnyt ja haastatellut satoja ihmisiä ja noilla eväillä et vakuuttaisi edes sinne haastatteluun asti. Epäilisin pitkäjännitteisyyttäsi ja pysyvyyttäsi. Ja jos työsuhteet ovat olleet lyhyitä ja jatkoa edellisistä paikoista ei ole tullut, valitettavasti sekin kertoo jo jotain. Tiedän, nyt on työnantajan markkinat. Jopa tohtoreita hakee töitä mihin ei tarvitse mitään tutkintoa. En kyllä palkkaisi heitäkään sellaiseen työhön, koska hakisi koko ajan jotain muuta ja pysyvyys ei varmasti ole se vahvin avu sellaisellakaan. Eli ylikoulutus on pahasta myös...

Tota ammatin tärkeyttä yliarvostetaan täällä nykypäivänä ihan liikaa, ei ennen tarvinnut olla joka duunarin hommaan jotain tutkintoa käytynä. Tuskimpa varastoalallekkaan tarvitsee mitään maisterin papereita, ne duunit kun on sellaisia jotka urpoinkin vajukki osaa muutamassa päivässä. Sama juttu lukuisissa muissa duuneissa.

"Alle 30v, työkokemusta kertynyt eri aloilta vuodesta 04 lähtien ja hakenut aktiivisesti jo yli vuoden työpaikkaa niiltä aloilta joista kokemusta on, mut kun ei vaan tärppää. Pariin haastatteluun on saanut kutsun, jotka ei tuottaneet tulosta. Ammattia ei ole, kouluihin on hakenut mutta ei ole tullut valituksi"

Jäätävän hyvä Cv sulla on :)
Taidat jäädä eläkkeelle sos.toimiston luukulta jos et mitään muuta keksi.

Noilla tiedoilla sua ei huoli kukaan tervejärkinen töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;29908797:
Suosittelen, että jätät unelmat seksikkäästä alasta sikseen ja hakeudut johonkin oikeasti työllistävään koulutukseen. Media-alalla työllistyvät vain parhaat, ja sinä kun et ole saanut mitään aikaiseksi, niin et vaikuta miltään ideanikkarilta.

En ole saanut mitään aikaseksi jos olen työskennellyt käytännössä koko aikuiselämäni?

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;29908797:
Suosittelen, että jätät unelmat seksikkäästä alasta sikseen ja hakeudut johonkin oikeasti työllistävään koulutukseen. Media-alalla työllistyvät vain parhaat, ja sinä kun et ole saanut mitään aikaiseksi, niin et vaikuta miltään ideanikkarilta.

Ei todellakaan kannata hakea opiskelemaan media-alaa. Ja toisekseen, jos olet jo muutaman kerran hakenut opiskelupaikkaa media-alalta eikä vielä tärpännyt ota se vinkkinä.

Mikset hae laitoshuoltajan tai siivoojan koulutuksiin. Niillä aloilla riittää töitä.

En ymmärrä, miten tänä päivänä joku voi olla niin hölmö, että jättää koulut käymättä. Kouluttautuminen peruskoulun tai lukion jälkeen pitäisi olla pakollista, aina sitä johonkin kouluun pääsee jos haluaa.

Opiskelemaan lähtemistä minäkin sulle suosittelisn, jos ammatitutkinto puuttuu. Eli mietit mikä ala sinua kiinnostaisi ja mikä voisi työllistää ja siitä sitten eteenpäin. Tällä hetkellä on vaikea saada töitä koulutettujenkin ihmisten, niin vielä vaikeampi sellaisen jolla ei ole koulutusta.

Aina kun olen syystä tai toisesta jäänyt työttömäksi, olen mennyt IHAN MIHIN TAHANSA kakkaduuniin siksi aikaa että löydän parempaa. Puhelinmyyjänä, grillimyyjänä ja kaikilla mahdollisilla siivousaloilla olen ollut.

Pisin työttömyys on kestänyt 2 viikkoa ja se oli omasta tahdosta :)

jos ei nirsoile niin kyllä täitä on.

Jopa tohtoreita hakee töitä mihin ei tarvitse mitään tutkintoa. En kyllä palkkaisi heitäkään sellaiseen työhön, koska hakisi koko ajan jotain muuta ja pysyvyys ei varmasti ole se vahvin avu sellaisellakaan. Eli ylikoulutus on pahasta myös...

No, olen maisteri, mutten usko että tohtorinakaan hakisin koko ajan muuhun työhön jos vaan viihdyn ja pärjään siinä työssä mitä teen. Pääasia on se että on työtä mitä tehdä, toisarvoista on sitten se vastaako se koulutusta. Kaikki työ pitää tehdä hyvin. Tämä on minun filosofiani.

[QUOTE="Leena";29908588] Ja eiköhän sitä johonkin opiskelemaan aina pääse, se on sitten eri asia että kelpaako hakijalle nämä alat ja että haetaan sellaisiin, joihin on realistiset pääsymahdollisuudet. Jos ei tunnu ovet aukeavan, niin sitten täytyy lähteä korottamaan peruskoulun, lukion tms. arvosanoja. Keinoja kyllä aina löytyy![/QUOTE]

Ei missään nimessä korottamaan arvosanoja vaan panostamaan niihin pääsykokeisiin. Eli lukemalla pääsee sisään vaikka oikeustieteelliseen jos haluaa.

Mutta sinuna aloittaisin jostain helpommasta kuitenkin. Mitä muuta alaa olet hakenut lukemaan kuin media-alaa?

Ei niitä saakaan. Siksipä vähän ärsyttääkin sellaiset jotka eivät vastavalmistuneena osaa yhtään arvostaa työpaikkaansa, vaan vaatii ensimmäisenä etuuksia ja on jatkuvasti "sairaana".

Nykyään ei riitä edes se yksi aikoinaan suoritettu koulutus vaan täytyy kehittää itseään jatkuvasti. Kirjoitin ylioppilaaksi vuonna -90 ja sen jälkeen kävin kauppakorkean. Sen jälkeen on tullut suoritettua vino pino erinäisiä ammattitutkintoja ja sertifikaatteja, tälläkin hetkellä yksi tutkinto vaiheessa. Vaikkei mulla olekaan aikomusta vaihtaa työpaikkaa, koskaan ei voi tietää mitä joskus saattaa tapahtua ja ne erinäiset tylsät kirjainlyhennelmät näyttää hyvältä cv:ssa jos tarttee duunia hakea joskus. Toki ne myös takaa sen, että olen kartalla nykyisistä hommistani joten en varmaan ole ekana mahdollisella yt- kierroksella

Ei tällaisena aikana saa ilman koulutusta työtä, koska samaa työtä hakee myös useat koulutetut. Itse olen opiskelija ja hakenut kahtena viime kesänä siivoustöitä, koska minulla on siivousalalta muutaman vuoden kokemus. Molempina kesinä olen lopulta töitä saanut, mutta olen hakenut ihan järkyttävän montaa paikkaa ja suurimmasta osasta ei koskaan kuulunut mitään takaisin. Vaikka siivoustyöt eivät ole mitään suosituimpia töitä ja minulla on kokemusta alalta. Johtuu siitä, että nyt on paljon myös koulutettuja siivoojia työttöminä ja totta kai heidät valitaan minun ohitse.

Suomi on muutenkin sellainen koulutusfetissi-maa, että ihan utopistista kuvitella, että täältä löytyisi töitä ilman koulutusta.

Lähes kaikki ne "hanttihommat" joihin ei juurikaan koulutusta tarvitse, on muutettu työharjoittelu- ja työmarkkinatukityöpaikoiksi ainakin Helsingissä.
Eritysiesti sosiaali-ja terveysalalla ja Helsingin kaupungin paikoissa on kunnostauduttu työttömien työllistämisessä määräaikaisiin työsuhteisiin joissa jatkomahdollisuuksia ei ole koska rahoitus tulee tukina eikä palkkana ja tukia myönnetään vain rajallisiksi ajoiksi. Kaupunkia kun ei koske määräykset siitä, että tukityöllistetyllä ei saa täyttää avoimia työpaikkoja, sillä hiljalleen vuosituhannen vaihteessa ne työpaikat muodollisesti lakkautettiin.