ei nuku eikä pysy sängyssä!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti ei jaksa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti ei jaksa

Vieras
Meillä on mennyt 8 kk ikäisen vauvan kanssa nyt nukkumiset ihan painajaiseksi. Itseltä on mennyt hermot!! Vauva ei siis MILLÄÄN nuku... Ennen vein hänet sänkyyn, siellä hän höpisi hetken itsekseen ja nukahti ja se siitä, mutta nykyään ei nukahda, vaan 2 tuntia laittaa hanttiin ja kieppuu pitkin sänkyä kuin apina! Nousee pystyyn ja sitten parkuu kun ei osaa laskeutua takaisin. Oikeasti varmaan sata kertaa käyn laittamassa lapsen makuuasentoon.

Olen yrittänyt nyt kertakaikkiaan rauhoittaa vauvan jo ennen sänkyyn viemistä, keinuttamalla sylissä kunnes hän on simahtamispisteessä. Sitten vien hänet sänkyyn, mutta sielläpä uni katoaa sen siliän tien!! Sama juttu on päivänukkumisen kanssa. Joskus taistelen monta tuntia lasta nukkumaan, ja luovutan sitten, ja lapsi ei nuku koko päivänä tuntia enempää. Mitään en saa tehtyä, kaikki pyörii lapsen ympärillä, kun koko päivän vain vahdin häntä. Mielestäni ei voi olla normaalia, että näin pieni nukkuu vuorokaudessa näin vähän?!!

Ennen lapsi nukkui sentään aamuisin 9-10, kun meni 10- 11 välillä nukkumaan, mutta ei enää. Ehkä 12- puoli 1 aikaan yöllä nukahtaa ja saattaa 5- 7 välillä herätä. (Itse en tosiaankaan pärjää tuollaisilla unilla, kun en kertakaikkiaan pääse itse nukkumaan kuin sitten 1 kieppeillä kun lapsi on saatu nukahtamaan jne. )Lapsi herää joka aamu siihen, kun mies nousee ja kävelee makuuhuoneesta, jolloin lattia narahtaa... ja peli on menetetty! Jollei herää siihen, herää sitten itse hetken päästä.

Juotan sitten vauvalle maidon siten että hän makaa sängyssään (on aina tehty niin "yösyömisen" kanssa), ja jätän sitten sänkyyn...näyttää aina ensin siltä että jatkaa nukkumista, mutta parin minuutin kuluttua on jo pystyssä sängyssä ja killuu kaltereissa (..pinnoissa). Itse olen tuolloin ihan pirun väsynyt ja ottaa kyllä niin paljon päähän!! En voi vauvaa sinne sänkyyn köyttääkkään joten ei auta kuin nousta ylös. Toivon sitten vaan että saisin edes iltapäivällä vauvan päiväunille!

Voiko 8 kk ikäistä enää laittaa minkään sortin kapaloon? Ajattelen sitä iltasysteemiä, että kun saisi vauvan pysymään edes silloin paikallaan, niin voisi rauhoittua nukkumaan kun tajuaisi että nyt ei peuhata...

Enpäs tiedä onko tästä apua, mutta mun edellinen lapsi oli vähän samantapainen. Meillä pinnasänky joutui lopullisesti hävitykseen kun poika oli 6 kk. Ostin silloin normaalin päästäpidennettävän lasten sängyn ja laitoin sen oman sänkymme ja seinän väliin. Mene yhtäaikaa lapsen kanssa nukkumaan ja laita siihen sänkyyn ja nuku itse omassa sängyssäsi siinä vieressä. Meillä minusta yöt rauhoittu sillä konstilla. Toisaalata ei ole haittaa vaikka ei toimisi koska sänkyhän tulee käyttöön kuitenkin jossain vaiheessa.

Niin ja eihän siitä kapaloimisen kokeilemisesta mitään haittaakaan tuossa tilanteessa varmaan ole? Jos ei auta, niin olet ainakin kokeillu. Olen kyllä lukenu, että monella kapalo toimii just sellaisena rauhoittamiskeinona aina kun näitä poikkeuksellisen levottomia jaksoja tulee ja että sitä ilman nukutaan sitten taas, kun sujuu jo paremmin.

Hei,

Kohtalotoveri löytyy! Meillä 9,5kk pojan yöt ovat menneet hulinaksi. Ennen nukahti omaan sänkyyn itsekseen jopa 10 min:ssa. Nyt on reilu kuukausi ollut hulinaa. Toistaiseksi pisimmillään on mennyt tunti nukahtamiseen. Parhaiten nukahtaa niin, että on selällään ja pidän toisesta kädestä kiinni ettei pääse kääntymään ja kädellä huitomaan. Läheisyyttä saa varmasti päivän mittään, en muuta juuri teekkään kun on hereillä, kuin olen pojan kanssa. Päiväunet on nukuttu kyllä sitten todella hyvin. Kolmet unet nukkuu edelleen... Sänkyyn laitetaan vähän kahdeksan jälkeen illalla ja on yhdeksään mennessä nukahtanut. Yöllä nousen noin 5 kertaa paimentamaan uudelleen unille. Vähän enne viittä on sitten otettava viereen, jossa pyörii ja hyörii vähän yli kuuteen ja sitten on jo noustava. Meillä tilanne ei ihan niin paha ole kuin sinulla ap, joten jaksamisia sinulle ja :hug:

Kiitos vinkeistä. Siitä ei varmaankaan ole kyse, ettei lapsella olisi ollut päivän aikana "virikkeitä" tuossa nukahtamisen vaikeudessa, koska koko päivän touhuan lapsen kanssa.. Tai ehkä tarkoitit että en edes päivällä yrittäisi lasta sänkyyn? Sitten kyllä tulisin ite hulluksi kun en saisi lasta hetkeksikään käsistäni (silloin kun on siellä pinnasängyssä, saan jotain tehtyä kun ei tarvitse vieressä vahtia ettei loukkaa itseään johonkin). Vauva on niin kova konttaaja että joudun kyllä kaiken aikaa kulkemaan perässä ja olemaan vieressä... Sitterissä tai kävelytuolissa ei kauaa viihdy.

Viereenkään en haluaisi vauvaa ottaa, ettei käy niin että nukkuu sitten murrosikäiseksi isin ja äidin kanssa... Sellaista olen yrittänyt, että istun tuolissa pinniksen vieressä ja laulan tms, ja pidän vauvasta kii niin ettei pääse kiipeilemään, mutta silloin hän itkee kiukuissaan eikä ainakaan rauhoitu, vaan pyytää syliin jne...

Itse en laita lasta koskaan päivällä sänkyyn, ainoastaan yöksi. Päivällä päikkärit nukutaan vaunuissa/rattaissa. Laita lapsi valjailla kiinni kuomurattaisiin ettei pääse ylös ja sitten vaikka kynnyksen yli rattaita niin kauan että nukahtaa.

Heippa!

Minä ehdottaisin kapalon asemesta, että kokeilisit unipussia. Meillä esikoinen nukkui unipussissa yli 2-vuotiaaksi ja mielestäni se rauhoitti nukkumista kummasti. Ainakaan lapsen jalat eivät mene jatkuvasti pinnojen väliin ja ylösnouseminenkin hankaloituu hieman.

Voimia ja jaksamista :hug:

Lehmikki ja pojat 2,5v ja 2,5kk

Hei! Meillä poika nukahti ennen tissille ja nostin hänet siitä heti omaan sänkyyn. Yöllä syötin 1-2 kertaa. 5kk poika sitten päätti alkaa tappelemaan unta vastaan (nyt reilu 7kk) Vaikka hän nukahtaisi hyvin, herää hän todella monta kertaa yöllä eikä sitten meinaa millään nukahta uudestaan. Hyörii ja pyörii sängyssään tai huutaa ( jota en kestä ja nostan pojan rinnalle). Nälästä tai virikkeiden puutteesta ei voi olla kyse. Kaipa nämä muksut sitten heräilee yölläkin treenailemaan oppimiaan temppuja. Kapalo ei auta meillä, poikaa ahdistaa jos kädet eivät ole vapaana. Ainut millä olen saanut helpotettua omia öitäni on se, että otin pinniksen ns. sivuvaunuksi. Eli mies otti siitä yhden laidan pois ja ruuvasi sänkyyn kiinni minun puolelleni. Pojan sänky on n. 20cm alempana kuin meidän, mutta saan hänet siitä aina kätevästi nostettua tissittelemään tai rauhoiteltua "tassuttelemalla". Päiväunista ei tule senkään vertaa. Sisälle en saa poikaa nukkumaan millään keinolla ja vaunuissakin nousee koko ajan istumaan ja ihmettelemään- pää ei pysy hetken vertaa alhana. Saan kävellä kilometrikaupalla, että ipana on niin väsynyt, että silmät eivät vain enää pysy auki. Voimia kaikille vilpereiden ja yökukkujoiden äideille! Kyllä se joskus helpottaa ihan varmasti!

Heip,

Liittyisiköhän tuo levottomuus uusien juttujen oppimiseen; kun fysiikka kehittyy mieli ei osaa rauhoittua. Äitini ainakin on kertonut miten nukkumiseni meni ihan sekavaksi kun opin nousemaan seisaalleni; nousin ylös heti jos vähän havahduin, enkä sitten osannut laskeutua itse alas. Pitkin yötä sai huutavaa pinnoissa roikkuvaa lasta laittaa makuulleen. Meni ohi kun seisomaannousun uutuuden viehätys oli hieman himmennyt :)

Unipussia voisi tosiaan kokeilla tai sitten semmosia pinnasänkyjen sisäpuolelle laitettavia kankaita. Niiden tarkoituksena on estää jalkojen ja käsien väliinjoutumista, mutta saattavat ne varmaan estää otteen pinnoistakin, jolloin seisomaan nouseminen vaikeutuu...?

Tsemppiä... Kuulostaa rankalta... :/

Yhteistyössä