Ei oteta esikoista katsomaan äitiä+vauvaa synnärille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piili
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä luulen, että kannattaa ottaa se mukaan, muuten se voi kokea, että jää ulkopuolelle. Isompi lapsi kokee itsensä tärkeäksi, kun saa katsoa ja pitää sitä pienenpää ja kun hänelle kerrotaan, että hän voi sitten opettaa sille juttuja.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mä luulen, että kannattaa ottaa se mukaan, muuten se voi kokea, että jää ulkopuolelle. Isompi lapsi kokee itsensä tärkeäksi, kun saa katsoa ja pitää sitä pienenpää ja kun hänelle kerrotaan, että hän voi sitten opettaa sille juttuja.

peesaan

Meillä oli esikoinen vajaa 2 v.myös. Noudatin Anna Wahlgrenin ohjetta: poika tuli heti seuraavana päivänä käymään. Sai pikkuveljen syliinsä siinä sairaalasängyllä. Tutki hiukka veljeänsä. Ja kaiketi hyväksyi, kun ei myöhemminkään kovin mustis ollut.

Ehdottomasti esikoinen isän kanssa katsomaan. Vauvakin isosisarruksen syliin. Meillä ainakin isosisko 2v tykkäsi, kun oli mukana vauvaa hoitamassa. Sairaalassa sai herkutella ja jutella äitin kanssa kuulumisia. Lähtiessä vähän haikeana, mutta hän pääsi isän kanssa hissiin niin siinähän oli sen verran jännittämistä ettei äitiä ovesta ulos päästyään ollut paljon kysellyt. Tyttö oli niin äidin tyttö tuohon asti. Synnärillä olon jälkeen hänestä tuli myös isin tyttö :D

Vastasin tuonne jo pitkästi aiemmin, mutta unohdin mainita, että meillä on "vauva antanut" aina isosisaruksille lahjan. Eli kun keskimmäinen syntyi niin 2v poika sai pikkusiskoltaan sairaalassa sellaisen formula-auton mistä tykkäsi. Ja kun kolmonen syntyi niin isoveli sai Cars-sarjan pikkuauton ja isosisko sai jonkun Steffi nuken. Olin siis itse ostanut ne ja paketoinut ja kun tulivat sairaalaan niin saivat ne.

Täällä monet sanoo aina, että on typerää että vauva muka antaa jotai, koska sen vauvan itsessään pitäisi olla sisaruksille niin suuri lahja ettei tarvita mitään romuja. Mutta nuo on sellaisia pieniä juttuja, jotka ainakin meidän lapsilleon jääneet mieleen. Muistavat myös mitä ovat itse sairaalaan vauvalle tuoneet.

Alkuperäinen kirjoittaja Jestasmummo:
Voi luoja... mikä vieras vauva se lapsesi sisarus oikein on??

no kyllähän se aluksi on vieras!!! varsinkin jos on mahdottoman omistuis haluineen äidistään kuten sen käsityksen ap:n kirjoituksesta saa :headwall: mää ymmärrän ap:ta ja itse toimisin varmaankin just niin, että näkee vasta kotona sinut ja sisaruksensa ellei sairaalassa viikkoa tarvii olla...

Sillon kun oltiin kakkosta hakemassa, tehtiin niin, et esikoinen tuli ensin sinne sairaalaan päivähuoneseen ja menin sinne hänen kanssa leikkimään, sitten lähdettiin yhdessä vauvaa katsomaan. Meni ihan hyvin.
Nyt tällä kolmannella kerralla jouduin oleen sängyssä, mut pojat kävi siel kattomassa huoneessa vauvaa, joka oli isin sylissä - itse he pääs mun viereen. Ihan hyvin meni, vaikka kakkonen on aina ollut ihan hirmuisen kiinni minussa ja pitänyt syliä yksityisoikeutenaan.

No minä just pelkään, että jos esikoinen tulisi sairaalaan, kokisi jäävänsä ulkopuolelle kun joutuu lähtemään pois mutta äiti ja vauva jää :(

En käsitä miten esikoinen voisi kokea ulkopuolisuutta asiasta jota ei tiedä. Siis kun synnyttämään lähdetään, se tod.näk. tapahtuu yöllä, enkä aio silloin esikoista herättää ja sanoa että "äiti lähtee nyt tekemään vauvaa" vaan ihan vaan lähdetään. Isä sitten kertoo esikoiselle myöhemmin, että "äiti lähti hakemaan meille vauvaa, äiti tulee kohta takaisin" tai jotain sinnepäin. Ja meillä siis tyttö on tottunut olemaan minusta erossa pari-kolme päivää ilman mitään ongelmia, kunhan on vaan isänsä/ isovanhempien seurassa. Kuten nytkin tulee olemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

No minä just pelkään, että jos esikoinen tulisi sairaalaan, kokisi jäävänsä ulkopuolelle kun joutuu lähtemään pois mutta äiti ja vauva jää :(

En käsitä miten esikoinen voisi kokea ulkopuolisuutta asiasta jota ei tiedä. Siis kun synnyttämään lähdetään, se tod.näk. tapahtuu yöllä, enkä aio silloin esikoista herättää ja sanoa että "äiti lähtee nyt tekemään vauvaa" vaan ihan vaan lähdetään. Isä sitten kertoo esikoiselle myöhemmin, että "äiti lähti hakemaan meille vauvaa, äiti tulee kohta takaisin" tai jotain sinnepäin. Ja meillä siis tyttö on tottunut olemaan minusta erossa pari-kolme päivää ilman mitään ongelmia, kunhan on vaan isänsä/ isovanhempien seurassa. Kuten nytkin tulee olemaan.

Mutta vauvan kotiintulo olisi pehmeämpi, jos isompi olisi nähnyt sen aiemmin. Voithan ostaa valmiiksi sille isommalle jonkin lahjan, jonka annat sitten synnärillä, niin isompi sitten tuntee, että oli sinun ajatuksissa kumminkin.

Meillä sama ikäero pojilla. Tulivat heti käymään kun vauva syntyi ja esikoinen toi vauvalle pehmolelun minkä valkkas ite ja mulla oli valmiina sairaalassa pikku auto vauvalta esikoiselle. Ja meillä joutui poika olemaan erossa minusta viikon kun olin vauvan kanssa sairaalassa. Se teki tiukkaa. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Iloinen Possu:
Meillä sama ikäero pojilla. Tulivat heti käymään kun vauva syntyi ja esikoinen toi vauvalle pehmolelun minkä valkkas ite ja mulla oli valmiina sairaalassa pikku auto vauvalta esikoiselle. Ja meillä joutui poika olemaan erossa minusta viikon kun olin vauvan kanssa sairaalassa. Se teki tiukkaa. :/

:D Meillä ei kyllä tyttö varmasti suostuisi antamaan vauvalle yhtään mitään, etenkään uutta lelua, kun haluaisi pitää sen itse... Toisaalta ehkä tätä juttua on turha hirveästi miettiä ja suunnitella etukäteen, kun synnytyksessä voi kuitenkin tulla vaikka mitä...minäkin olin esikoisen kanssa viikon sairaalassa, ja olin kyllä niin kipeä, että jos olisi lapsia ollut aiemmin, en olisi uskaltanut laskea niitä itseäni katsomaan! Elän vaan siinä toivossa, että tämä toinen kerta sujuisi paremmin...

:D Meillä ei kyllä tyttö varmasti suostuisi antamaan vauvalle yhtään mitään, etenkään uutta lelua, kun haluaisi pitää sen itse... Toisaalta ehkä tätä juttua on turha hirveästi miettiä ja suunnitella etukäteen, kun synnytyksessä voi kuitenkin tulla vaikka mitä...minäkin olin esikoisen kanssa viikon sairaalassa, ja olin kyllä niin kipeä, että jos olisi lapsia ollut aiemmin, en olisi uskaltanut laskea niitä itseäni katsomaan! Elän vaan siinä toivossa, että tämä toinen kerta sujuisi paremmin...

Meillä kyllä lapsille on pienestä pitäen opetettu juuri tuota lahjojen antamista, jotta ei aina kuvitella että kaikki on omaa eikä mitään ikinä voi antaa toisille.

Itse epäilen kuitenkin nyt, että tässä taitaa olla vähän sitä että ap itse kuvittelee nyt vain kaikkea ja on kehittänyt päässään kaikkia kauhuskenaarioita. Ap on päättänyt, että lapsi varmasti traumatisoituu ja lapsi ei taatusti antaisi mitään lahjaa vauvalle jne jne jne.

Meillä ainakin pienille oli hirmu tärkeää se, kun sai itse valita kaupasta vauvalle sen lelun ja sitten viedä sen. Ei 2v voi olla ihan umpihölmö, joka ei käsitä jos hänelle puhutaan, että "käydään ostamassa vauvalle joku ihana lelu, saat itse valita ja sitten antaa sen". Yleensä tälläinen on jo ihan pienillekin hirmuisen tärkeää eikä tule mitään omimista siitä lelusta. Voi olla kivaakin joskus tehdä sen isän kanssa jotain tuollaista spesiaalia ja sitten käydä katsomassa äitiäja vauvaa. Ei kannata tehdä siitä mitään isoa numeroa, koska lapsi aistii sen. Isä voi mennä katsomaan äitiä ja sitten ikäänkuin siinä sivussa lapsentahtisesti esitellään se vauvakin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Meillä kyllä lapsille on pienestä pitäen opetettu juuri tuota lahjojen antamista, jotta ei aina kuvitella että kaikki on omaa eikä mitään ikinä voi antaa toisille.

Itse epäilen kuitenkin nyt, että tässä taitaa olla vähän sitä että ap itse kuvittelee nyt vain kaikkea ja on kehittänyt päässään kaikkia kauhuskenaarioita. Ap on päättänyt, että lapsi varmasti traumatisoituu ja lapsi ei taatusti antaisi mitään lahjaa vauvalle jne jne jne.

Meillä ainakin pienille oli hirmu tärkeää se, kun sai itse valita kaupasta vauvalle sen lelun ja sitten viedä sen. Ei 2v voi olla ihan umpihölmö, joka ei käsitä jos hänelle puhutaan, että "käydään ostamassa vauvalle joku ihana lelu, saat itse valita ja sitten antaa sen". Yleensä tälläinen on jo ihan pienillekin hirmuisen tärkeää eikä tule mitään omimista siitä lelusta. Voi olla kivaakin joskus tehdä sen isän kanssa jotain tuollaista spesiaalia ja sitten käydä katsomassa äitiäja vauvaa. Ei kannata tehdä siitä mitään isoa numeroa, koska lapsi aistii sen. Isä voi mennä katsomaan äitiä ja sitten ikäänkuin siinä sivussa lapsentahtisesti esitellään se vauvakin.

Ja edelleen jatkan, että siellä sairaalassahan on kaikkea mielenkiintoista. Voi käydä lapsen kanssa kanttiinissa ja sitten vaikka tutkia niitä Liberon ja Pampersin antamia esitelaukkuja/laatikoita, niissähän on kaikkea isompia kiinnostavaa; kirjoja ja leluja. Meillä ainakin isoveli tykkäsi, kun sai sieltä vauvan laukusta itselleen kirjan luettavaksi.

mäkin ajattelin etukäteen että esikoisen(2v2kk sillon) "ei tarvi" tulla laitokselle kattomaan, ei viihdy autossa ja matkaa n.tunnin.
Ja juur se että sit sitä ois joutunut hätisteleen pois kun vierailuaika loppuu..onneks en nytkään sairaalassa ollu kun 2pv, mieskään ei ollut katsomassa kun sit vasta kun tuli hakemaan.esikoisen piti sillon tulla mukana hakemaan äitiä ja pikkuveljeä mutta tulikin kipeeks niin päätettiin ettei oteta sinne osastolle ettei vaan sit ainakaan tartuta ketään.
mukavammin meni kun kotona sai rauhassa tutustua vauvaan, ei ollut mustasukkanen, äidille vähän kiukkunen kun ei pariin päivään nähty.

Yhteistyössä