(ei otsikkoa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Salla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Salla

Vieras
Kysyisin muilta allergisten lapsien äideiltä, millaisia ovat vauvojen oireet olleet? Meillä pojalla 6 kk nyt maitoallergia, joka puhkesi jo täysimetysaikana. Lisäksi nyt kiinteistä saa poskien punoitusta, ei kuitenkaan vastaavaa ihottumaa kuin maidosta, imetysdieetillä olen ja maito enkä munaa en siis syö. Mikä on allerginen oire?

Mitä ruokia lvauvat ovat sietäneet, jos on ollut maito- ja muna-allergia?

Kiitolliinen vastauksistanne.

Kaikki on yksilöllistä. Oireet voivat vaihdella ripulista, itkuisuudesta ja ihottumasta lehahteluun. Ja myös muiden ruoka-aineiden sietokyky on täysin yksilöllistä. Nyt kannattaisi seurata poskien punotusta seuraavasti ja pitää ruokapäiväkirjaa: mitä ruokaa söi, milloin punoitus alkoi, miten kauan kesti jne. Jos alkaa punottaa, jätä kyseinen ruoka-aine joksikin aikaa pois ja kokeile sitten uudelleen. Se on salapoliisityötä.

Meillä myös maito ja muna ja jatkoksi ovat tulleet vehnä, soija ja kaakao muun muassa.

Meillä tytöllä 8.5kk todettiin lehmänmaito- ja kananmuna-allergia 5kk iässä. Oireet oli iho-oireita eli niihin paikkoihin iholla mihin maito on koskenut, tuli nokkosihottuma. Nyt sitten yritetään opetella rintamaidon lisäksi SoijaTuttelia, mutta huonosti käy kauppaansa. Ilmeisesti ei tykkää mausta. Ruokiin tytölle olen sitä laittanut ja siellä ei maku häiritse.
Itse en ole maitoa tai kananmunaa jättänyt pois ruokavaliosta, koska sen syöminen ei näytä haittaavan tyttöä. Tämä oli myös lääkärin ohje; siedätys rintamaidon kautta on hellintä siedätyshoitoa mitä lapsi voi saada. Toki siten, ettei siitä tule vauvalle harmia.
Oikeastaan kaikki ruoka-aineet missä ei ole lehmänmaitoa tai munaa, on sopineet. Kovasti tykkää mm. Muksun maidottomista puuroista (Puolukkainen puuro, Marjaisa luomupuuro, Luumu-omena-ohrapuuro (8kk) ja kana/nauta/sika/peruna ruoista, sekä itse tehdyistä että joistain kaupan purkkiruoista.
Aina uusi ruoka-aine on kuitenkin tarkkailussa ja onneksi vielä ei ole tullut muita sopimattomia ruoka-aineita vastaan, koska maidoton/munaton ruokavalio on tarpeeksi vaikea jo olemassa eli saisi riittää.

Yhteistyössä