Ei se nyt oo niin vaikeeta kasvattaa lapsia "kurissa ja herran nuhteessa".

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiskirätti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tiskirätti

Aktiivinen jäsen
23.01.2009
3 112
0
36
Mä olen auktoriteetti, mä sanon että näin tehdään nyt, ja lapsella ei ole siihen asiaan mitään nokan koputtamista, oli kyse sitten nukkumaanmenosta, kaverin luota lähtemisestä, hampaiden pesusta, syömisestä tms.

Kun lapsi tietää, että kaikki kuitenkin tapahtuu niinkuin aikuinen määrää, niin mitään sotia ei edes synny.

Toki kuuntelen lapsenkin mielipiteitä, nukkumaanmeno saa myöhästyä jos siihen on hyvä syy, vaatteet saa valita itse, aamupalaksi syödään mitä lapsi haluaa, mutta kaikki tärkeimmät asiat päätän loppujen lopuksi MINÄ!

kyllä itsekin tuohon pyrin, mutta mulla on ongelma tuon kylästä lähdön kans neiti vaan menee karkuun ja huutaa, jos on leikit kkesken, miten toimit silloin? otatko vaan lapsen syliin ja raahaat väkisin pihalle?

Jaa, ei meillä vaan saa syödä aamupalaksi mitä haluaa, eikä pukeakaan ihan mitä haluaa. Ihan vinkkinä vaan, että kyllä niitä sotia joskus syntyy, vaikka kuinka aikuinen määrää. Kaikki lapset eivät ole samanlaisia, vaikka olisivatkin samoista puista veistetty.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kyllä itsekin tuohon pyrin, mutta mulla on ongelma tuon kylästä lähdön kans neiti vaan menee karkuun ja huutaa, jos on leikit kkesken, miten toimit silloin? otatko vaan lapsen syliin ja raahaat väkisin pihalle?

Jep, niin mä toimin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras toinen jatkaa:
Jaa, ei meillä vaan saa syödä aamupalaksi mitä haluaa, eikä pukeakaan ihan mitä haluaa. Ihan vinkkinä vaan, että kyllä niitä sotia joskus syntyy, vaikka kuinka aikuinen määrää. Kaikki lapset eivät ole samanlaisia, vaikka olisivatkin samoista puista veistetty.

Varmasti syntyy, mutta aikuisen tehtävä on osoittaa että "minä määrään, minä päätän". Toki lapsi jossain vaiheessa koittelee rajojaan, mutta silloin on oltava yhtä johdonmukainen kuin muutenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras toinen jatkaa:

No sitähän tässä aloituksessa ei kai kielletty, etteikö sotia syntyisi. Pointtina on, että aikuisen kuuluu voittaa ne. Aina. Tai no, meillä ainakin kuuluu. :D Siis jos muksu ei suostu lähtemään kotiin kylästä, niin mä en kyllä viittä kertaa rupea vikisemään, että mennään jo, mennäänkös?

Peesaan "Rättiä" :)

Tuolla systeemillä perhe-elämä on yleensä kivempaa ja rennompaakin kun kaikenlaiseen kitinään ja vääntämiseen ei tuhlata ylettömästi aikaa. Aika pienetkin lapset jo näkevät ja aistivat sen, kenessä on auktoriteettiä, itsekunnioitusta ja asennetta ja kenessä ei.

Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
Jaaha, vai niin. Oliko tässä nyt jotain erikoista?

Joillekin näkyy olevan, kun kysellään lapselta että tehtäiskö nyt niin tai näin, syötäiskö nyt pitsaa vai porkkanaa vai ei kumpaakaan, juotko nyt muumikupista vai mummon perintökupista, vai et kummastakaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Rosalie Hale:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mä olen samaa mieltä Tiskirätti. :D Olen diktaattori, joka hallinnoi ehdottomalla yksinvaltiudella. B)

Niin mäkin, mut meillä kyl silti puhkee pieniä kapinan alkuja suht usein. Vissiin toi kruununprinsessa haluaa jo kaliffiks kaliffin paikalle :whistle:

:laugh: Älä ny vaan vielä luovuta kruunua!

Alkuperäinen kirjoittaja ******:
Peesaan "Rättiä" :)

Tuolla systeemillä perhe-elämä on yleensä kivempaa ja rennompaakin kun kaikenlaiseen kitinään ja vääntämiseen ei tuhlata ylettömästi aikaa. Aika pienetkin lapset jo näkevät ja aistivat sen, kenessä on auktoriteettiä, itsekunnioitusta ja asennetta ja kenessä ei.

:attn: Näin!

Mä olen samaa mieltä Tiskirätti. :D Olen diktaattori, joka hallinnoi ehdottomalla yksinvaltiudella. B)

Niin mäkin, mut meillä kyl silti puhkee pieniä kapinan alkuja suht usein. Vissiin toi kruununprinsessa haluaa jo kaliffiks kaliffin paikalle :whistle:

Se on kato lapsella perusluonteessa, et anna periksi vaan sanot vaan, että saat sitten kulta kostaa tämän omille lapsillesi. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
Jaaha, vai niin. Oliko tässä nyt jotain erikoista?

Joillekin näkyy olevan, kun kysellään lapselta että tehtäiskö nyt niin tai näin, syötäiskö nyt pitsaa vai porkkanaa vai ei kumpaakaan, juotko nyt muumikupista vai mummon perintökupista, vai et kummastakaan...

No ei siinäkään mun mielestä mitään erikoista ole, että kasvatustapoja on erilaisia? Jaa niin, sinä et taida arvostaa heidän kasvatustaitojaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:

:laugh: Älä ny vaan vielä luovuta kruunua!

Ei ollu aikomuskaan, diktaattorina on sen verran kiva olla :D

Se on kato lapsella perusluonteessa, et anna periksi vaan sanot vaan, että saat sitten kulta kostaa tämän omille lapsillesi. :D

Joo niinhän ne väittää et on äitinsä kopio :headwall: eli meillä lyö kaks kovaa yhteen, onneks silti mä olen se luupää joka ei taivu vaikka mikä olis

Osalla lapsista on sellaisia neurologisia häiriöitä että niitä ei kasvatuksella kuriin saa. Kasvatuksen puutteesta ne häiriöt eivät tule, vaan ovat lieviä aivotoiminnan häiriöitä mitkä eivät kasvatuksen puutteesat tule eikä kasvatuksella korjaannu.

Yhteistyössä