Hae Anna.fi-sivustolta

Ei sipulia missään muodossa

Viestiketju osiossa 'Erityisruokavaliot' , käynnistäjänä perheenäiti, 03.03.2007.

1. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17

Eräät kuten sinä luulevat tietävänsä kaiken, mutta ovatkin väärässä eivätkä sitä voi myöntää. Jos sinä et jotain pystyisi edes kohteliaisuudesta syömään ymmärtäisit mistä on kyse.

2. Hmmmmm... Vierailija

Niinkuin sekin sukulaiseni, joka ilmoitti, ettei voi syödä sipulia tai sieniä, koska oksentaa välittömästi! Kannoin pöytään kevätrullia, jossa oli molempia enkä ehtinyt vielä asiasta häntä valistaa, kun hän jo oli hyvällä ruokahalulla kaksi niitä syönyt, kun olin vielä keittiössä. Jäin sitten itse ilman ja söin hänelle tarkoitetun salaatin 😏

3. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17

Meitä ihmisiä on monenlaisia. Minä tuskin olisin kevätrulliasi syönyt.

4. Veikkaus 1X2 Vierailija

Varmasti sinäkin olet syönyt sipulia tietämättäsi monet kerrat. Kunhan esität ja keräät huomiota kun sipulinumerosi on mielestäsi jotakin hyvin erikoista. Pystyt syömään sitä ihan hyvin ja ehkä syötkin kotonasi ja täällä vedät roolia tarinasi kanssa. Tai sitten heittäydyt todella hankalaksi ja vaadit kyläpaikoissa ihmisiä kokkaamaan sinulle erikkoruokia. Tuollainen sipuli-inho ei ole enää normaaleissa rajoissa vaikka oikeasti et siitä tykkäisikään. Kukaan ei vie "inhojaan" noin pitkälle! Tuon on jo pakko olla itsesuggestiota ja teatteria.

Menee ehkä monelle läpi mutta ei esim. minulle. Taluttaisin sinut niskasta ulos temppuilusi kanssa!

Samoin kuin "hmmmmmm..." olen tavannut pari muka sipulia inhoavaa syömämiestä ja naista jotka kuitenkin ovat hyvällä ruokahalulla panneet murkinat alas ja kehut päälle vaikka padassa oli sipulia aimo annos. Tuumasivat vaan, että no eipä tuota huomannut.

5. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    En syö sipulia missään tilanteessa enkä myöskään osta eineksiä. Luen tuoteselosteet hyvin tarkkaan kaupassa, jos on kyse jostain uudesta tuotteesta jota mieluilen. Kyllä jos kyläpaikassa on ruoka tehty sipulia käyttäen syön sitten vain sen osan ruuasta, jossa ei ole sipulia. Yleensä, jos kylään pyydetään syömään niin sanon, että ruuan pitää sitten olla sipulitonta. Kyllä tämä on toiminut erittän hyvin eikä minulla ole tuollaisia tuttavia kuten sinä, jotka eivät ymmärrä asiaa.

6. Tosi noloa! Vierailija

Ilmoitat, että ruoan on sitten oltava sipulitonta. On sulla otsaa! Miten esim.pataruoasta syöt sen osan missä ei ole sipulia???? Myönnät, että syöt siis sipulia koska padassa se häviää niin olemattomaksi, että et huomaa sitä etkä maista. Sipulin aromit ja ravinteet ovat liuenneet siihen niin hyvin.

Minä teen erikkoruokia jos tiedän jollakin olevan oikeasti allergian mutta sinunlaiselle temppuilijalle en kyllä teksi mitään ja sanon sen ihan suoraan. Et tarvitse ymmärrystä vaan kunnon sapiskat. Aikuinen nainen kehtaa esittää tuollaista ja kehittää itselleen "kammon" vain ollakseen erilainen. Sillä kehität kammon sinua kohtaan, minä en voisi haistaa enkä nähdä sinua samassa pöydässä tuon retkumisen takia!

7. arroganttia Vierailija

Aika arroganttia käytöstä määrätä noin. Ymmärrän ruokarajoitteet - perheessämme on kala-allergikko, joka joutuu hengityskoneeseen, jos saa jotain kalasta peräisin olevaa ruokaa. Mutta sitä en ymmärrä, että vieraisille mennessä määrätään, millaista ruuan pitää olla. Meidän kala-allergikkomme ilmoittaa ennalta, että hän ei voi syödä mitään kalaperäistä sisältävää. Se on minusta oikea tapa - eli sinunkin kannattaisi vain sanoa, ettet syö mitään sipulia sisältävää eikä määrätä millaista ruokaa pitää tehdä. Kohtelias tarjoaja tekee silloin sinua varten sipulitonta ja muille sitten normaalia ruokaa.

8. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17

En minä nyt ihan noilla sanoilla sentään sitä sano, mutta etukäteen ilmoitan tietysti, jos kyse on vähän vieraammasta paikasta. Tutut kyllä ymmärtävät eivätkä tee sipuli ruokaa, jos haluavat, että minä tulen syömään heidän tekemäänsä ruokaa. Osaava kokki osaa tämän asian eikä asiasta tarvitse tehdä suurta numeroa.

9. sipili-inho Vierailija

Joillekin ei se sipulinmaku niinkään haittaa tai erotu muuten mausteisesta ruoasta, mutta jos niissä ruoissa näkyy sipulinlotiskoja, niin ne tuntuu hampaissa limaisina möykkyinä, niin se tuntuu inhalta syödä semmosta ruokaa.

10. o tempora o mores Vierailija

Mutta miksi sinun sitten pitää tehdä asiasta niin iso numero! Täälläkin olet huutanut asiasta jo lähes 20000 viestin verran!

Meilläkin on yksi ärsyttävä tuttava, jolla on laktoosi-intoleranssi. JOKA IKISILLÄ kutsuilla hän messuaa asiasta ja kertoo, kuinka kamalat vatsanväänteet tulee ja pierettää. Siis ihan oikeasti. Eikö millään riitä että etukäteen ilmoittaa emännälle ystävällisesti rajoitteistaan. Pöytätapoihin ei kuulu keskustelu ripulista! Nykyisinhän lähes automaattisesti kaikki valmistetaan joko laktoosittomana tai vähälaktoosisena, mutta auta armias, jos noutopöydässä on jotain tavallista maitoa sisältävää. Sitten alkaa vaikerrus siitä, kuinka hankalaa ruokarajoitteisen elämä on ja kuinka ihmiset eivät osaa LAINKAAN ottaa huomioon. Siis vaikka voi halutessaan syödä yli 90 % pöydän antimista.

11. Sipuliton Vierailija

Miksi tehdä numero jostain sipulista.?Me kyläilemme paljon ja tuttavat tietävät, ettei mieheni pidä sipulista ja sellaista ruokaa ei koskaan ole tarjottu.

Tuttavamme ovat fiksuja ja ottavat muiden mieltymykset huomioon. En minäkään käytä ruusukaalia tai paprikaa, kun tätini tulee meille syömään, enkä katkarapuja, kun naapurit tulevat illalliselle.

Me grillaamme ja savustamme paljon; eivät grillattu liha tai savustettu kala mitään sipulia tai yllämainittuja raaka-aineita kaipaa. Lihapullataikinaan laitan munan, turkkilaista jugurttia, raastettua inkivääriä, korianteria, mustapippuria, jeeraa ja suolaa - tulee super herkullista ja ihan ilman sipulia.

12. Limamöykky Vierailija

Kaurapuurokin on kuin kokkareista räkää. Oikeastaan kaikki ruoka-aineet ovat jollakin tapaa löllöjä ja etovia jos oikein alkaa analysoimaan. Viilit venyy kuin sperma tai lima mädäntyneessä lihassa, mämmi näytää juuri ulostetulle jauhelihapihville. Vellit ovat kuin tulehtuneen haavan kellertävää mätää...jne.

Kaikilla on syy oksennella ruokapöydässä kuten jixikin.

13. arroganttia Vierailija

Pitääkö kaiken kyläpaikassa olla sinulle sopivaa? Etkö hyväksy sitä, että sinulle on sipuliton vaihtoehto ja muille normaalia? En ymmärrä, että yhden mieltymysten vuoksi pitäisi koko menu muuttaa. Kun nykyään on niin paljon rajoitteita, voi pahimmassa tapauksessa ruuasta tulla todella mautonta.

14. Kolmas vaihtoehto Vierailija

Jos ei halua potkaista jatkuvan teatterin esittäjää kylmästi pihalle, voisi sitten sanoa, että tuo omat sapuskasi mukana ja istut sitten pöydässä siististi sen kanssa. Tuollaiselle vielä kokkaamaan eri ruokia....en jukolauta tekisi!

Lasted edited by : 14.10.2013
  15. Siitä syystä... Vierailija

onkin hävettävää, että käyttäydyt kuten täällä julistat, vaatimalla erikkkoruokia, oksentelet lautaselle ja teet suuren numeron keksitystä sipuli-inhostasi. Alkuviesteissä ilmoitit miten oksennus lentää välittömästi jos haistat keittiössä paistetun sipulin hajun!!

Eihän sinun kanssasi voisi mennä minnekään tai kutsua sinua kylään kun puklauttelet pöydälle tai nurkkiin sitä mukaa kun haistat sipulit. Olet ns. ongelmaihminen jonka voi kutsua korkeintaan kahville mutta kun leivonnassakin sinulla on niitä rajoituksia niin, että tarjouksien tulisi supistua kupilliseen kahvia. Sekin kai on oltava pikakahvia sitten...

16. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17

Ei ole keksittyä tuo, etten sipulia voi missään muodossa syödä. Oi jospa sinulle olisi sattunut sellainen sukulainen tai perheenjäsen, jolla on sama ongelma ymmärtäisit asian tai sitten pakottaisit kyseisen henkilön syömään sipulia ja sitten näkisit mitä tapahtuu.

17. Minulla on ollut sellainen sukulainen ja söi meillä sipulia kuin myös kerran kylässä käydessä meni alas emännän tekemä jauhelihapaistos eikä huomannut sipulin makua ollenkaan. Hän tiesi, että meillä syödään sitä mitä tulee pöytään eikä kitinää kuulunut koskaan ja lautasensa söi tyhjäksi kiltisti.

Ei tapahtunut mitään, ei ilmavaivoja, pyörtymisiä, oksenteluja eikä halvaantumista järkytyksestä. Aihe ei ollut meillä koskaan esillä, hän piti siitä kiinni vain kotonaan. Vieraisilla söi talon tarjoamat ruoat ja sillä siisti.

Mutta hän olikin sivistynyt ihminen eikä kailottanut joka paikassa asiasta mitä oletettavasti inhosi!

18. uskotaan Vierailija

sinulta että uhkailet niitä jotka kutsuvat sinun luokseen. Tuohan vaikuttaa ihan tapaus Hautalalta, siinäkin oli uhkailtu AS:iä.
    "Pitää sitten olla..." on sivsitmätön, härski sanonta. Sivistynyt ja tapoja omaava, kohtelias ihminen sanoisi: toivon että ...jne., ei mitään ehdotonta ultimatumia.
    Missään et onnistu koskaan, mutta omapa on ongelmasi.

19. sanon että on ihmisiä ja ihmisiä, eroa on sivistyneellä ja sivistymättömällä.

20. sipuli Vierailija

voidaan helposti freesata eli kuullottaa pannulla, laitetaan sitten ruokaan. Noita sairaalloisen ennakkoluuloisia vaikuttaa olevan enemmänkin, voivat olla syömättä jos ei tuore, hyvinvalmistettu ruoka kelpaa.
    limaisnen on vain sinun sairasta mielikuvistusta.

21. pah Vierailija

Ei kaikki sun pöperöistä tykkää. Taitaa olla liikaa rasvaa joukossa.

Lasted edited by : 16.10.2013
  22. Ei sipulia Vierailija

Mikä siinä on niin vaikea ihmisten ymmärtää, jos ei tykkää sipulista? Itse vihaan sipulia, koska se maistuu mielestäni erittäin pahalta. Voitte itse kuvitella, miltä tuntuisi syödä esimerkiksi paskaa. Älkääkä valittako, ettei voi verrata paskaan. Kyllä voi.

• Tykkään Tykkään x 1
  23. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Niinpä. Eivätpä sipulia syövät voi tuota käsittää. Saisivat kokeilla niin tajuaisivat. Pelkkä hajukin minua oksettaa valitettavasti ja sipulin ystävien kiusaksi.

24. wies Vierailija

"ja sipulin ystävien kiusaksi"
    Ja sama ihminen sitten mahtailee, kuinka hän määrää tuttaviaan tekemään itselleen sipulittoman annoksen kylässä aterioidessaan. Ei vaikuta aikuisen käytökseltä.

25. dipl Vierailija

Onpa ihmeellinen kommentti! Jos ihminen on jollekin ruoka-aineelle allerginen, niin eikö ole itsestään selvää, ettei ko ruoka-ainetta hänelle tarkoituksella tarjota? Normaalisti menee kai niin, että kun vieraita kutsutaan ja heille jotakin tarjotaan, niin tarkoitus on tarjota jotakin maistuvaa, eiköö niin? Olisiko se sitten aikuisen käytöstä, ettei osaa kertoa olevansa esim. sipulille allerginen ja sitten syö sitä ikävin seurauksin?
    Itse järjestän aika usein päivällisiä kotonani ja jos kutsun uusia vieraita kysyn aina etukäteen mahdolliset allergiat tai inhon aiheet. Ja niin kyllä tekevät kaikki tuntemani henkilöt. Ja kyllä, jopa ihan paremmissakin piireissä.

• Tykkään Tykkään x 1
Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari