Ei takausta vuokravakuuteen - jatkoa: sosiaalityön johtaja vastasi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Tässä linkki ed. ketjuun
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1714494

Laitoin asiasta sähköpostia sosiaalityön johtajalle, ja hän oli edelleen sitä mieltä, että koska perheellämme (siis mieheni mukaanlukien) ei ollut huhtikuussa oikeutta toimeentulotukeen, ei täydentävääkään toimeentulotukea voida myöntää. Siis takausta vuokravakuuteen minun asuntooni (eron vuoksi) toukokuun alusta lähtien.

Tuloiksi sitä paitsi laskettiin myös autolaina - siis mieheni auto, jonka 3000 euron rahoituksen hän siirsi rahoitusyhtiöltä pankille. Tilillä näkyy 3000 euroa plussaa, jotka ovat siis saman tien siirtyneet pankille. Ne laskettiin huhtikuun tuloiksi.

Lisäksi asuntolainamme (jota olemme siirtämässä miehelleni) tiedoissa näkyy, että meillä on lainaa nostamatta 15 000 euroa. Tämäkin katsotaan käytettävissäni oleviksi tuloiksi :D Uskomatonta, mutta totta. Talosta on siis lainaa tällä hetkellä yhtä paljon kuin talon arvokin on, ja tuo 15 000 euroa on otettu remonttia varten.

Käytännössä tässä nyt sitten käy niin, että mieheni on pakko nostaa tuota remonttilainaa ja lainata minulle rahat, jotta voimme erota. Enpä tiedä mitä tekisin jos välimme olisivat huonot. Kai minun olisi sossun mielestä pakko kavaltaa rahat remonttilainastamme.

Eivät voi olla tosissaan.. Nyt on pakko kysyä, että mikä kaupunki kyseessä? Teet ehdottomasti valituksen eteenpäin. Onhan sulla nyt kirjallisena kaikki nuo päätökset?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Jos teillä välit noin hyvät niin voisit jatkaa avioliittoa.

Ehkä mieheni on sitten tarpeeksi epätoivoinen päästäkseen minusta eroon ja siksi lainaa rahat. Ei tässä muutakaan mahdollisuutta ole, minulta menisi vuosi säästää tuollaista summaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eivät voi olla tosissaan.. Nyt on pakko kysyä, että mikä kaupunki kyseessä? Teet ehdottomasti valituksen eteenpäin. Onhan sulla nyt kirjallisena kaikki nuo päätökset?

En halua tarkemmin sanoa, pieni kaupunki Länsi-Suomessa. Päätös on kyllä kirjallisena ja sähköpostiviesti tallessa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

En halua tarkemmin sanoa, pieni kaupunki Länsi-Suomessa. Päätös on kyllä kirjallisena ja sähköpostiviesti tallessa.

Juu ymmärrän ettet halua tulla tunnistetuksi, mutta tuo ei ole kyllä mitenkään lainvoimainen päätös. Ei voi olla. Toimeentulotuessa huomioidaan (korkeimman hallinto-oikeuden päätöksiäkin on) todellisuudessa käytettävissä olevat varat..

Alkuperäinen kirjoittaja ---:
No toimeentulotukea ei saa jos on jokin muu keino rahoittaa asiansa. Toimeentulotuki on viimesijainen muoto.

Minun tuloni on opintotuki, opintolaina ja lapsilisät. Niiden kanssa jään kolmen lapsen kanssa alle toimeentulotuen rajan. Tuo remonttilaina on otettu tämän yhteisen talomme remonttia varten, eikä varmasti ole sallittua käyttää sitä ihan muuhun (remontin aiheuttama arvonnousu on huomioitu talon vakuusarvossa ym).

Alkuperäinen kirjoittaja ohhoh:
Ota kuule oikeusavustajaan nyt yhteyttä sinua nyt yritetään hiukan huijata,jos ne näin koittaa estää ihmisiä eroamasta luulolla että on vain feikki ero tms.

Kai minun sitten olisi pitänyt sosiaalityöntekijän luona pillittää kuinka mieheni hakkaa minua (mitä hän ei tee).

Joo teet tosta valituksen ylemmäs.
Minä esim. muutin miehestäni erilleen muutama kuukausi sitten.
Sain ekan kuun vuokran ja jääkaapin sossusta eikä siinä tietenkään otettu huomioon mieheni tuloja.
Toi on laitonta.

Onneksi miehesi lainaa sinulle.

Alkuperäinen kirjoittaja www:
No ei kai nyt sossun mikään pakko ole vuokravakuuksia taatakaan.

Kyllä se kuuluu täydentävään toimeentulotukeen. Täällä sosiaalitoimisto näköjään vain kuvittelee sen täydentävän myös mieheni toimeentuloa.

Olisihan se aika pelottavaa jos esimerkiksi väkivaltaisesta parisuhteesta ei pääsisi irti koska ei ole varaa maksaa vuokravakuutta uuteen asuntoon. Monilla on erotessa niin huonot välit, ettei naisella ole mitään asia miehen tilitietoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja huhuu:
oletko ollut yhteydessä sosiaaliasiamieheen?

Minulle ei ole oikein selvää kuka on sosiaaliasiamies, onko hän kunnan työntekijä vai? Täällä on vain sosiaalityöntekijöitä ja tuo sosiaalityön johtaja. Hänen mukaansa voin tehdä muutoksenhaun perusturvan yksilöjaostoon.

ota yhteyttä sosiaalialan lakimieheen!
Ne kyllä puuttuu asiaan.
Mun lapsi joutui olemaan pyörätuolissa pari kuukautta ja tuona aikana oli täysin nosteltavissa (lapsi painoi 25kg, minä alle 50kg), olin itse vakavasti sairas tuolloin. Sairaalan sostyöntekijän lausunnon mukaan tarvitsimme hoitajan kotiin 7h/vrk arkisin (miehen töiden ajaksi). Sossu sitten myönsi tarpeen, muttei suostunut maksamaan kun 3h/vrk.
Otin yhteyttä tähän lakimieheen (netistä löysin yht. tiedot) eipä mennyt montaa päivää kun saatiin asia kuntoon! :)

oliskohan paikkakunta kenties rauma..?

joo tosiaan, sosiaaliasiamieheen yhteys ja heti. tuo päätös tulee kyllä muuttumaan vielä.. laita googleen sanat sosiaaliasiamies+ se paikkakunta, josta tukea haet.

Mulla kävi aikanaan niin että lähdin lasten kanssa väkivaltaisen miehen luota... Oli tosiaan aihetta itkuun kun sossu ilmoitti minulle että eivät maksa vuokraa eivätkä takuuta! Olin kotihoidontuella.

Mieheni päästi minut sillä ehdolla että me ei oteta mitään kalusteita, lapsilla ei ollut sänkyjä, ei ruokapöytää, ei mitään ja sossu vaan ilmoitti että ajan saan usean kuukauden päähän ja näissä hankinnoissa he ei auta kun en ole pitkäaikaisasiakas! (en ollut koskaan ennen käynyt sossussa enkä sen jälkeenkään ole käynyt).

Vieläkin itkettää kun muistelen tuota.... Miten nöyryyttävää se oli... Luojan kiitos viimein isäni jonka kanssa ei olla edes väleissä suostui lainaamaan ja pikkuhiljaa olen takaisin maksellut...
Tässä maassa ei lapsilla eikä naisilla ole mitään arvoa :(

Yhteistyössä