Liikunta on se juttu. Vaikka teoriassa liikunnasta ei saa juurikaan hyötyä (puolen tunnin juoksulla yksi leipäpala päällisineen), käytännössä se säännöllistää unta (=auttaa laihdutuksessa) sekä auttaa nälän kontrolloimisessa (=auttaa laihdutuksessa).
Jos laihdutat, ja sen lopettaessa tai löysätessä alat heti lihoa, on tekniikkasi väärä. Sun pitää löytää ruokavalio, jota voit pitää koko loppuelämäsi.
Näin se tehdään:
Etsi netistä kulutuslaskuri. Heitä siihen pituutesi ja tavoitepainosi ja katso tulos. Jos se on esimerkiksi 1900 kcal, ala opetella sen mukainen syöntitapa. Tämän ideana on se, että syöt kuten tavoitepainosi mukainen ihminen, joten laihdut pikkuhiljaa siihen painoon. Lisäksi etuna on se, että tavoitepainoosi päästyäsi ruokavaliota ei tarvitse muuttaa millään tavalla, vaan jatkat samalla tavalla koko ajan.
Yleensä laihdutuksessa tapahtuu seuraavaa: halutaan laihtua nopeasti. Jos tavoitepainon mukainen kalorinkulutus on esim. tuon 1900 kcal päivässä, kidutetaan itseään liian pienellä, vaikkapa 1300 kcal päivässä ja laihdutaan nopeammin. Kun tavoitepainoon on päästy, taas pitäisi tehdä ruokavaliomuutos siihen 1900kcal, mutta kun se laihdutusaika on ollut niin rankkaa, lisätäänkin kaloreita aivan liikaa, jopa entiseen ja aletaan lihoa.
Eli. Ala suoraa syömään tavoitepainosi mukaista kalorimäärää, opettele siitä uusi PYSYVÄ ruokavalio ja elintapa. Älä pidä "rentoja viikkoja" (kokonainen viikko on AIVAN liian pitkä), vaan rentoja päiviä, korkeintaan kerran viikossa. Laske kaloreita.
Äläkä ajattele että laihdutat, ajattele, että teet pysyvän elämäntaparemontin. Esim. oma tavoitepainoni on 48kg (olen pienikokoinen), joten kun painan tuon verran, kalorinkulutukseni on 1450kcal/päivä. Syön siis tuon kalorimäärän mukaisesti, ja laihdun. Hitaasti mutta varmasti. Ja kun tavoitepainoni on saavutettu, painonlasku pysähtyy (loppuvaiheessa viimeisen kilon kuluttaminen saattaa kestää uskomattoman kauan, jopa kuukausia), eikä minun tarvitse tehdä muuta kuin jatkaa syömistä samalla tavalla kuin olen siihen astikin tehdä. Ei muutoksia.