Ei voi olla totta mistä äitini on vetänyt herneen nokkaansa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meillä on kolme lasta joista nuorin reilu 1v kerkiäväinen tapaus, jota luonnollisestikin seuraan 24/7 silmäkovana.

Viikko sitten äitini oli omien teini-ikäisten lastensa kanssa tässä meillä ja meidän 1v oli keittiössä ja äitini oli myös siinä pöydän ääressä. Kävin nopsasti pesemässä vessassa käteni ja ihan automaattisesti kurkkasin sinne keittiön suuntaan siitä, kun pesin käsiäni. Sama ele jonka teen AINA jos käyn vessassa pesemässä kädet ja jätän 1veen siihen keittiöön. Vessasta näen hyvin mitä hän tekee.

Mutta äitinipä onhuomannut tämän ja on nyt jauhanut kaikille siitä miten minä en luota häneen sen vertaa, että jopa vessasta kurkin lastani, vaikka hänkin on vieressä.

Ei jumankauta! Äitini etsii ihan joka paikasta jotain piilomerkityksiä ja tälläisiä ihme juttuja keksii. Jos en käy hänen luonaan hetkeen tai soita viikkoon niin heti kuvittelee, että on tapahtunut jotain ihan ihmeellistä ja olen suuttunut jostain enkä ota yhteyttä.

Alkaa olla aika raskasta, kun jo muutama vuosi on näitä piilomerkityksiä tässä saanut kuulla. Epäsuorasti tosin aina, ei koskaan voi suoraan kysyä.

Minussa ei vain ole sellaista nappia, että lakkaisin huolehtimasta lapsista kun joku tulee kylään. Eilenkin veljeni oli vaimoineen tässä ja kun menin keittiöön tekemään jotain niin erikseen veljeni vaimolle sanoin, että voitko vahtia tuota 1veetä kun menen keittiöön. Eli en osaa vain poistua keittiöön ja OLETTAA, että kyllä sitä joku vahtii. Minulla vain on sellainen tapa, että sitten mainitsen että katsotko tuon perään. Olen huomannut, että monet, etenkin miehet, eivät tajua vahtia ellei heille ole erikseen asiasta mainittu.

Alkuperäinen kirjoittaja Mie:
Hmmh... Joa et luota vieraisiisi omassa kodissasi, niin ymmärrän ehkä äitisi vainoharhaiselta vaikuttavan vouhkaamisen.

Siis mitä? Mitä siis tarkoitat? Kotimme ON turvallinen, mutta tarkoittaako turvallinen koti mielestäsi sitä että 1v ikäistä ei tarvi vahtia? Esim. keittiössä tuo tyttö usein menee läiskyttelemään kättään koiran vesikipolle eli sellaisia asioita pitää kyllä tosiaan katsoa.

En yhtään käsitä mitä höpötät.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Asetupa nyt äitisi tilalle. Kuka tässä loukkaantui ja mistä ???

Mitä tarkoitat? Äitini veti herneen nenäänsä ja kertoi siitä koko lähisuvulle, kun minä kurkkasin käsiäpestessä 1v ikäistä lastani, joka oli keittiössä ja jota äitini ei muuten katsellut. Hän oli kääntänyt keittiön tuolin kohti olohuonetta ja puhui siellä oleville ihmisille. Mutta en tosiaan katsonut lasta sen takia vaan koska se on selkärangassani, että minä seurailen hänen touhujaan. Ihan kauhean kamala äiti siis olen, kun lastani vahdin. Sen sijaan, että äitini on höpöttänyt tuota omituista luottamuspula juttua koko suvulle niin hän olisi voinut vain kysyä asiaa.

Hmmh... Joa et luota vieraisiisi omassa kodissasi, niin ymmärrän ehkä äitisi vainoharhaiselta vaikuttavan vouhkaamisen.

no mä en ainakaan oleta, että joka ikinen ovesta astuva vieras ottaa mun lapsen vastuulleen, ellei sitä ole jotenkin erikseen sovittu. kyllä mä katson lapseni perään vaikka meillä olis tupa täynnä porukkaa.

Äidilläsi on selvästi ongelmia, joihin et voi vaikuttaa. Jos ymmärsin oikein, äitisi saa aikaan tällaisia riitoja jatkuvasti ja mitä pienemmästäkin aiheesta? Oma äitini on samanlainen ja pidän vuorovaikutuksen mahdollisimman neutraalina, koska koskaan ei tiedä, mitä hän jälkeenpäin keksii mistäkin kommentistani tai teostani:( JAKSAMISTA!

Niin, tarkoitan siis jos ei mitään vaarallista voi tapahtua, niin vieraat katsovat varmaan tarpeeksi ilman sanomistasi.

Varmaan, mutta minä en OLETA mitään. Olen aivan liian usein sanonut esim. pöydästä noustessani että katsokaa tuota tuossa syöttötuolissa, kun menen pois. Pöydän ääressä saattaa istua neljäkin miestä eikä kukaan huomaa, kun likka könyää pystyyn.

Kyllä mä ainakin uskallan kädet pestä kurkkimatta lasta välillä.

Kyse ei ole mistään uskaltamisesta. Eikö teillämuka ole juttuja joita teette automaattisesti, ilman ajattelematta asiaa? Oletko siis sitä mieltä, että olen nyt osoittanut suurta epäluottamusta äitiäni kohtaan ja ollut aivan järkyttävän yliholhoava äiti, kun olen kehdannut vilkaista lastani siitä? Siis ihan kauheeta.

Ja aamulla tääll haukuttiin, kun jonkun 6kk oli tippunut sängyltä ja lasta ei saa jättää sekunniksikaan vahtimatta, koska siinä sekunnissakin jo tapahtuu vaikka mitä. Ja nyt sitten minä olen megapaska, kun automaattisesti katson lapseni perään.

Äidilläsi on selvästi ongelmia, joihin et voi vaikuttaa. Jos ymmärsin oikein, äitisi saa aikaan tällaisia riitoja jatkuvasti ja mitä pienemmästäkin aiheesta? Oma äitini on samanlainen ja pidän vuorovaikutuksen mahdollisimman neutraalina, koska koskaan ei tiedä, mitä hän jälkeenpäin keksii mistäkin kommentistani tai teostani:( JAKSAMISTA!

Joo todellakin näin. ESim. nyt isommat lapsemme ovat menossa isälleni hoitoon niin siitä äitini on taas sättinyt, että miksi häneltä ei kysytty. Ei ole siis minulle sanonut mitään, mutta kaikile muille on jauhanut.

Sitten taas viikko sitten äitini naureskeli sitä miten veljeni oli sanonut, että äitimme saa sitten hoitaa heidän tulevaa vauvaansa myös, jos he menee vaikka baariin joskus. Äitini asuu siis ihan lähellä veljeäni ja heille tulossa nyt eka lapsi. Äitini sanoi minulle (ei tietenkään veljelleni) että hänen ei tarvitse enää kenenkään lapsia hoitaa ja kuunnella huutoja yöllä ja että hän katsoo jo hoitaneensa omat lapsensa ja se riittää lastenhoitoa.

Niin että koittaisi nyt päättää, että tahtooko hän hoitaa lapsia vai ei. Mikään ei näimmä tunnu kelpaavan.

Tätä sietää miettiä.

Miksi olet loukkaantunut, kun äitisi on huomannut sun katselevan lapsen perään, vaikka hän on vieressä?

Eikö äitisi ole ihan oikeassa. Et luota siihen, että äitisi vahtii lasta sen aikaa, kun käyt nopeasti pois, ellet erityisesti sanomalla sano, että vahdi.

En ymmärrä missä on ongelma. Äitisihän sanoo vain sen minkä on todennut ja mikä on selkeesti näkyvissä myös tässä keskustelussa.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

no mä en ainakaan oleta, että joka ikinen ovesta astuva vieras ottaa mun lapsen vastuulleen, ellei sitä ole jotenkin erikseen sovittu. kyllä mä katson lapseni perään vaikka meillä olis tupa täynnä porukkaa.

Just näin! Monesti ne lasten vahingot sattuvat just silloin kun on paljon porukkaa koolla, ja syntyy jokin kummallinen harhakäsitys että "kyllä lasta JOKU vahtii". Todellisuudessa kukaan vieras ei lapsen perään katso, ellei häntä ole erikseen tähän hommaan nimetty.

Alkuperäinen kirjoittaja heillo:

Tätä sietää miettiä.

Miksi olet loukkaantunut, kun äitisi on huomannut sun katselevan lapsen perään, vaikka hän on vieressä?

Eikö äitisi ole ihan oikeassa. Et luota siihen, että äitisi vahtii lasta sen aikaa, kun käyt nopeasti pois, ellet erityisesti sanomalla sano, että vahdi.

En ymmärrä missä on ongelma. Äitisihän sanoo vain sen minkä on todennut ja mikä on selkeesti näkyvissä myös tässä keskustelussa.

Siis minua vituttaa se, että äitini on jälleen kerran jauhanut asiasta koko suvulle, mutta ei ole kysynyt mitään minulta. Ja isäni oli sanonut, kun äitini oli hänellekin soittaut (ovat siis eronneet) että ei hän edes huomaa mitään tuollaisia asioita, kun käy meillä. Ei siis vainoharhaisesti kyttää jokaista liikettäni ja mieti, että mitähän minä silläkin meinasin.

Ja kyllä on totta, että en äitiini 100% luota, mutta kyse ei ole mistään tuollaisesta vahtimisjutusta. Vaan siitä, että äitini mielestä on esim. kivaa syttää 6kk ikäiselle suklaata, kun on hauska nähdä millainen ilme tulee ja se on kivaa tehdä nin etten minä huomaa, koska tietää etten asiaa hyväksy. Äitini mielestä on myös kiva tartuttaa tahallaan kariesta lapsille, koska sehän siirtyy geeneissä - saman lusikan käytöllä ei ole merkitystä.

Mutta tässä kyseisessä jutussa en ole minä loukkaantunut vaan suoraan sanottuna vittuuntunut siitä, että miten jaksaakin keksiä tuollaisia ihme piilomerkityksiä. Minä en edes muista sellaista tilannetta, mutta tiedän että niin varmaan on tapahtunut, koska minulla on tapana kurkata lapsen perään ettei vaikka tosiaan läiskytä sitä koiran vesikippoa kun nyt on taas ollut kova hokki sen vesikipon kimppuun. Eli ihan sama vaikka siellä keittiössä olisi istunut ihan kuka tahansa niin olisin kurkannut ihan automaattisesti. Sama juttu kuin ihan ilman ajattelemistä pyyhin perseeni vessakäynnin jälkeen. En mieti sitä erityisesti tehdessäni enkä jälkikäteen pohdi, että tuliko pyyhittyä.

Yhteistyössä