Hae Anna.fi-sivustolta

Ei wc-paperia

Viestiketju osiossa 'Kodinhoito' , käynnistäjänä Voluntary Simplicity, 07.04.2010.

1. JohannaK Vierailija

...ja hyvänen aika, Suomi elää metsästä! Eikö olisi jo ihan hyvä asia ostaa kansantaloudellekin eduksi olevaa paperia! Katsokaa vain, että se on Suomessa tehtyä. Ja ekoihmiset voivat ostaa uusiopaperia.

2. jiihaa---- Vierailija

Taas wanha kunnon pyllypyyhekeskustelu, olikin jo ikävä tätä.

3. jiihaa---- Vierailija

Hehheh. Kysynpä vain, normaali-paprua suosivana, että miten minä vieraana tuollaisessa kyläpaikassa oikein toimisin, jotenkin inhottaa jo niin etten edes pysty ajattelemaan moista tilannetta.

4. huhelihuu Vierailija

Lopetan tästä päivästä taloyhtiön pesukoneessa pesemisen ja ostan tänään oman pyykkikoneen. Nimittäin jos naapureissa sattuu asumaan näitä ekosikoja.

5. jiihaa--- Vierailija

Sanoisin tämän ketjun luettuani että Suomi elää metsäläisistä.

6. Ihmettelevä Vierailija

Itse käytän vessapaperia, ja kakkoshädän jälkeen pepun pestyäni kuivaan sen myös vessapaperiin, MUTTA siitä huolimatta minulle ei ihan aukea tuo "pyllypyyhebakteeri"-asia. Minä ainakin suihkusta käytyäni kuivaan itseni pyyhkeeseen kaikkialta ja sen jälkeen puen ylleni kylpytakin. Hiuksien päälle kiedon turbaaniksi toisen pyyhkeen. Käytän samoja kylpypyyhkeitä viikon verran. Kun olen pessyt kädet vessassa tai keittiössä, kuivaan ne käsipyyhkeeseen. Käsiä meillä pestään ahkerasti, joten käsipyyhkeet vaihdan pari kertaa viikossa.

Jos siis puhtaan, pestyn alapään kuivaaminen erilliseen pyllypyyhkeeseen on bakteereita levittävää, niin silloinhan sitä täytyy olla muunkin puhtaan kehon, hiusten ja käsienkin kuivaaminen kylpy/käsipyyhkeisiin. Mihin te vielä enemmän minua bakteerikammoiset kuivaatte itsenne suihkun jälkeen? Kertakäyttöiseen paperipyyhkeeseenkö? Niin, itse olen muuten ihan tarpeeksi bakteerikammoinen, pesen siis käsiä usein ja kannan käsidesipurkkia mukanani, en voisi kuvitellakaan esim. syöväni ennen kuin kädet on pesty, en voisi liikkua likaisena jne., mutta en siitä huolimatta pidä pyyhkeeseen pesun jälkeen kuivaamista mitenkään epänormaalina tai "yököttävänä".

7. JohannaK Vierailija

http://www.metla.fi/hanke/50168/pdf/uusivuori_paattajienmetsaakatemia2011.pdf

Tuossa yksi artikkeli siitä, miten paljon meille metsäläisille on metsästä hyötyä. Ettei tarvitse "metsänsuojelusyistä" ryhtyä näiksi flanelilappuihmisiksi... :)

8. Krista Vierailija

Hiivasieni ym:t vuodot, vauhtiraidat, sukupuolitaudit, jalkasilsa. Niitäkö et sitten ole pelännyt yleisissä pesukoneissa, mutta pyyheliinoja pelkäät.

Minua taasen inhottaa nuo yllämainitut asiat, mutta uima-altaassa. En todellakaan halua liottaa itseäni niiden seassa.

9. bak teeri Vierailija

Itse en ui koskaan lomamatkoilla uima-altaissa. Siellä kuseskellaan ja ties mitä. Pahimpia ovat ne joissa on baari samassa yhteydessä. Sen tietää mitä tapahtuu kun äijät juovat 5 olutta eikä kukaan käy vessassa välissä. Olen seurannut.

10. hihhih Vierailija

Ai että luonto säästyy kun lopettaa vessapaperin käytön? Ensinnäkin puu on uusiutuva luonnonvara ja toisekseen vessapaperi tehdään aika suurelta osin kierrätysmateriaalista. Sitten kun ajatellaan ap:n tapaa toimia, niin paljonkohan juomakelpoista vettä hän käyttää peräpäänsä lotraamiseen ja minkähänlaisella energialla tuo lämmin vesi on tuotettu jota hän suihkustaan laskee? Ettei vain olisi peräti fossiilisella polttoaineella lämmitettu tai peräti puulla... Lisäksi siihen vielä energia, joka menee niiden perslappujen pesemiseen pyykkikoneessa väh. 60 asteessa. Kumpikohan tapa nyt loppujen lopuksi on se ekologisempi....?

11. hohoo Vierailija

nämä samat ellit sitten pohtivat muotipalstalla 5000 euron LV laukkujaan... rohkenen epäillä..

12. laatua Vierailija

Hyvä laukku on sellainen että siitä löytyy riittävästi sivutaskuja flanellilapuille, puhtaille & käytetyille.

13. hohhoo Vierailija

:) Sinä sen sanoit :)

14. ennen Vierailija

Siis pesettekö aina ulostamisen jälkeen alapäänne ? Itse olen 70-luvulla syntynyt ja ihan hyvin pärjännyt, että olisi tarvinnut pestä takapuolta joka krt. Melkoisen turhamaista veden kulutusta, en kyllä ihan ymmärrä.

15. Jos saat paskaa käsiisi, puhdistatko ihon kuivalla pyyhkeellä vai pesemällä?

MINÄ en todellakaan halua paskanjämiä jo hikiseen persvakoon muhimaan ja haisemaan. Tietysti pesen ne pois ennen pyyhkimistä.

16. Blondi Vierailija

Olin virtsatietarkastuksessa ja sain kopion itselleni. Siinä luki suurin osa latinaksi, ettei alapäässäni ollut ulostuksen jämiä. Olisin joutunut vaihtamaan gynekologia, jos siinä olisi lukenut päinvastaista.

17. Vähemmän blondi Vierailija

Niin, blondi, uloste ei tulekaan virtsateiden kautta vaan peräsuolesta...

18. LV.n laatu Vierailija

Minulla on tosiaan kallis monte carlossa teetetty louis vuittonin erikoisversio johon on sisällytetty monta sivutaskua juuri perslappuja varten. Käytän yleisessä wc:ssäkin vain vett ja kuivaan lappusiin. Jos kopissa ei ole pideetä kurotan pyllyäni käsienpesualtaaseen ja läpsyttelen vettä aukkooni samalla kun pitelen hameenhelmaani hampaillani. Sitten kuivaan lappuihin joita löytyy vuittonista. Kerran jouduin käymään wc:ssä jossa ei tullutkaan kuin jääkylmää vettä. Jouduin sitten pyyhkimään ulostetta näihin lappuihini ja kantamaan niitä ympäri monte carloa vuittonissa. Onneksi laatu on niin hyvää, että laukku on lähes ilmatiivis ja pitää myös tyttäreni käärittyjen kestovaippojen tuoksut ja nesteet sisällään.

19. ILE Vierailija

Kun olin nuorena opiskelija ja asuin itsekseni, en ostanut ollenkaan WC-paperia.
    Kun paskansin, huuhtelin perseen suihkulla ja lopuksi kuivasin perseeni pyyhkeellä. Se sama pyyhe oli käytössä niin itselläni - kuin mahdollisilla vieraillakin.

Muistaako kukaan käyneen 90-luvulla luonani ja pyyhkineen pyyhkeeseeni ? Nimi on: Ilkka Vuori, Helsingistä

20. päivän naurut Vierailija

Kiitos ILE kun nostit tän ketjun, multa oli jäänyt tää hieno kuvaus huomaamatta. Vetäisin melkein kahvit väärään kurkkuun :D :D

21. pakko nauraa! Vierailija

Aasialaiset eivät käytä wcpaperia. Sieltäkö te viherpiiperöt olette ideanne saaneet?
    Ilmankos ootte kaikki niin epähygieenisen näköisiä, siis myös ulkopuolisesti katsoen.
    Tiedoksi: metsä eli puu on uusiutuva luonnonvara, mestänomistajana tiedän sen kokemuksesta. Metsää täytyy hakata ja edistää sen kasvua ja terveenä pysymistä. Kyllä siitä riittää myös wcpaperiksi. Eli minä ainakin tuotan ihan itse oman paperini.

22. Näin Karjalassa Vierailija

Liikuskelen Venäjän Karjalassa ja siellä näkee ja kokee kaikenlaista ja saa jopa ekovinkkejä. Eräässä opettajaperheessä on maalla puusee (nuusniekka) ja seillä näin siisitissä korissa pinkan leikattuja kangaskaistaleita, jotka oli tarkoitettu käytettäväksi vessapaperin tavoin. Toisella puolella istuinta oli kannellinen pönttö, jonne lappusen voi laittaa rievun käytön jälkeen.

Tuskin laput pestään vaan päätyvät kaatopaikalle. Itsekkin ekoihmisenä säästän rahaa ja luontoa maalla nykyään samoin. Vaatteita, joita ei voi enää muuten kierrättää, saa käyttökelpoista vessapaperia.

23. esme Vierailija

Samaa mieltä. En pidä pyllypyyhettä mitenkään ällöttävänä tai epähygieenisenä asiana. Asun yksin, joten ketään ei pitäisi haitata jos säilytän kylpyhuoneessa takapuolen kuivaamiseen tarkoitettua pyyhettä. Käytän kyllä wc-paperia, mutta mahdollisuuksien mukaan myös pesen takapuolen isomman hädän jälkeen.

24. pöyristynyt Vierailija

Tätä ketjua selatessani meinasi mennä kahvit väärään kurkkuun totaalisesti. Monella kaveriperheelläni tai sinkkukaverilla on käytössä näköjään nämä persepyyhkeet. Miuta inhottaa nyt ja kovasti! Olen joskus vessassa saattanut kuivata käteni "Outin" nimikkopyyhkeeseen TAJUAMATTA MIHIN OLEN KÄTENI SIIS KUIVANNUT!. Ja mennyt vaikka ruokailemaan sen jälkeen. Ihme etten ole saanut salmonellaa koskaan. Tästä lähin kuivaan takuulla veskipaperiin perspyyhekyläpaikoissa käteni.

Kiitos tästä valaisevasta tiedosta, kaikkea sitä uutta voikin jo 35-vuotias ihminen oppia.

25. BB Vierailija

Mitäs menit kuivaamaan "Outin" pyyhkeeseen...

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri