Eikö koulussa enää opeteta tavaamaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Onko se nykyään vanhempien tehtävä, opettaa ekaluokkalainen tavaamaan? Koulussa opettelevat kirjaimet ja sitten heti tulee läksyksi tavata pitkiä sanoja, tekstauskirjaimilla. Esim näin: ensin opettelivat kirjaimen Aa, sitten Ii. Heti Ii:n opettelun jälkeen piti tavata 5 kertaa 15 sanan rypäs, jossa mm. sana imuri. Ja noita muita kirjaimia ei oltu vielä edes opeteltu! Isot kirjaimet on opeteltu eskarissa, mutta tekstauskiraimet tulevat siis vasta nyt ekalla.

Ja sitten toisekseen, koulua on ollut nyt kuukauden, mutta lapsi sanoo, ettei koulussa ole kertaakaan pitänyt tavata mitään ääneen. Ope kuulema näyttää taululta sanoja, ja sitten ne saavat sanoa, jotka osaavat. Siis osaavat edes ne kirjaimet, kun niitä ei ole vielä opeteltu!?! Meidän aikaan alettiin tavaamaan yksinkertaisia tavuja: ai, ui, ei, voi jne. Nyt heti nakki, nalle, nuoli jne. Ja todellakin tavataan tuntitolkulla näitä kotona, ei koulussa.

Tämäkö on yleinen käytäntö nykyään? Kyllä meinaa itellä mennä hermot, illasta toiseen opettaa lapselle kirjaimia ja tavaamista, ja kun siinä todellakin menee helposti se 2 tuntia, kun tavataan kaikkia niitä uusia pitkiä sanoja, ja opetellaan muistamaan ne kirjaimet.

Plääh.

Opetetaan kirjaimet sekä tavaamaan.
Sen verran ope sanoi että jos ei osaa nykytapaa tavata ei kannata kotona opettaa tavaamaan. Mä olen oppinut eri tavalla tavaamaan joten en sitä edes yritä opettaa.

Ei taideta varsinaisesti tavata. Opetellaan lukemaan liukumalla. Sanoja kyllä mm. taputetaan tavuiksi, jotta tavurakenne tulisi tutuksi.

Nuo imurit sun muut kuulostavat Pikkumetsän aapisen leikkilukemissanoja. Niissä ei ole tarkoitus tavata eikä lukea, vaan tunnistaa sanoja. Tuo lapselle lisää motivaatiota, kun "osaa lukea".

Miksi meillä ei opetella noita tavuja ollenkaan? Miksi ihmeessä lapsen pitää heti paukuttaa "i-mu-ri", kun se ei noista kirjaimistakaan tunne kuin tuon i:n? Onko vika opettajassa? Meillä ei todellakaan ole mitään tavuja opeteltu. Aina vaan läksynä: "Sanalistat x5". Ja lapsi itkee, kun on niin vaikeaa. Enkä minä ole mikään opettaja, en tiedä miten nykyään tavataan, enkä osaa opettaa, miten muodostetaan helposti tavuja kirjaimista. Pitää kai ottaa yhteyttä opettajaan.

Enää ei opeteta tavaamista sillä tavalla kuin meille opetettiin. Tosiaan liu'uttamalla ja kirjaimet sanotaan ihan eri tavalla kuin me aikoinaan sanottiin. Esim. k ei ole koo vaan k :D Hankalaa kun on itse oppinut eri tavalla.

Siis juurikin Pikkumetsän aapinen. Ja minä olen aina peittänyt ne kuvat, kun lapsi siitä koittaa aina päätellä, että mikä sana se voisi olla. Olen sanonut, että ei saa luntata, pitää tavata. Kun olen luullut, että ne pitää opetella tavaamaan. Voi itku, että tulee kyllä paskaolo itellekin. Just hermot kiehuen yritin opettaa tavaamaan, ja lapsi itki, ettei hän osaa.

[QUOTE="äiti";22023502]Miksi meillä ei opetella noita tavuja ollenkaan? Miksi ihmeessä lapsen pitää heti paukuttaa "i-mu-ri", kun se ei noista kirjaimistakaan tunne kuin tuon i:n? Onko vika opettajassa? Meillä ei todellakaan ole mitään tavuja opeteltu. Aina vaan läksynä: "Sanalistat x5". Ja lapsi itkee, kun on niin vaikeaa. Enkä minä ole mikään opettaja, en tiedä miten nykyään tavataan, enkä osaa opettaa, miten muodostetaan helposti tavuja kirjaimista. Pitää kai ottaa yhteyttä opettajaan.[/QUOTE]

Ota todallakin yhteyttä opeen ja kyseenalaista asia. Meillä on ainoat oikeat sanat mitä lapsi on opetellut on tyyliin su-si ui. Kaikki muut lukuläksyt on näitä: si sii, su suu, ai au ou jne.
Ja kuule itku on tullut monesti jo noitten opettelussa...

Siinä pikkumetsän aapisessa on tarkoitus, että ensin sanat tunnistetaan kuvan avulla. Sitten peitetään se ensimmäinen sanapalkki ja kokeillaan, tunnistaako lapsi sanat vielä. Jos ei tunnista, palataan ensimmäiseen palkkiin.

En minä kyllä ikinä anna noita leikkilukemistehtäviä kotiin. Kuulostaa tosi oudolta, jos ei edes selitetä vanhemmille, mikä niitten ajatus on. :( Meillä on tullut lukuläksyksi vaan niitä sanojen alla olevia o o oo, o i oi -juttuja.

Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti;22023516:
Ota todallakin yhteyttä opeen ja kyseenalaista asia. Meillä on ainoat oikeat sanat mitä lapsi on opetellut on tyyliin su-si ui. Kaikki muut lukuläksyt on näitä: si sii, su suu, ai au ou jne.
Ja kuule itku on tullut monesti jo noitten opettelussa...

Lisään vielä että kaverini tyttö joka on nyt tokalla, ei oppinut tuolla lailla tavaamaan ja lukemaan ja niinpä kaverini soitti kouluun opelle ja erkkaopellekin ja kysyi lupaa saako opettaa lukemitsa vanhanaikaisesti tyyliin koo, oo, ii, koi, är, aa, ra, koira. Ja kyllä saivat opetella lukemaan vanhanaikaisesti, kuulema pääasia että lapsi itse asian sisäistää ja oppii lukemaan.

Taitaa olla sama kirja ku meidän tytöllä. Vanhempainillassa opettaja selitti, että ne jotka ei osaa lukea niin ei niiden niitä sanoja tarvii lukea vaan ainoastaan ne tavut, jotka on siellä kirjan alaosassa. Ne sanat on siinä laitettu kuvien kanssa niin että niitä voi arvailla ja saada siitä oivalluksia. Oma tyttö jo osaa lukea ja saa semmosia tekstinpätkiä lukuläksyks.

[QUOTE="äiti";22023513]Siis juurikin Pikkumetsän aapinen. Ja minä olen aina peittänyt ne kuvat, kun lapsi siitä koittaa aina päätellä, että mikä sana se voisi olla. Olen sanonut, että ei saa luntata, pitää tavata. Kun olen luullut, että ne pitää opetella tavaamaan. Voi itku, että tulee kyllä paskaolo itellekin. Just hermot kiehuen yritin opettaa tavaamaan, ja lapsi itki, ettei hän osaa.[/QUOTE]

Mutta eikö olekin kiva, että kysyit asiasta palstalla ja asia selvisi? :) . Nyt vain selittämään lapselle, että "äiti oli ymmärtänyt tehtävän väärin".

No voi pas*a. Tämä äiti on ainakin vienyt varmaan sen oivaltamisen ilon lapselta, kun oon vaan yrittänyt sitkeästi opettaa tavaamaan niitä sanoja. Opettaja ei tosiaankaan ole kertonut, että niitä sanoja pitäisikin vaan tunnistaa. Ei. Lukukortissa vain lukee "sanalistat x5" ja niin niitä sitten on hinkattu, kyynelten kanssa, vaikka tarkoitus olisikin visiin joku ihan muu. Tulee kyllä niin huono mieli itelle. Ja opettaja saa kyllä kiukkuista postia... :P

[QUOTE="äiti";22023599]No voi pas*a. Tämä äiti on ainakin vienyt varmaan sen oivaltamisen ilon lapselta, kun oon vaan yrittänyt sitkeästi opettaa tavaamaan niitä sanoja. Opettaja ei tosiaankaan ole kertonut, että niitä sanoja pitäisikin vaan tunnistaa. Ei. Lukukortissa vain lukee "sanalistat x5" ja niin niitä sitten on hinkattu, kyynelten kanssa, vaikka tarkoitus olisikin visiin joku ihan muu. Tulee kyllä niin huono mieli itelle. Ja opettaja saa kyllä kiukkuista postia... :P[/QUOTE]

No, kyllä se oivaltamisen ilo takaisin palaa. Ja syy ei tosiaankaan ole sinun! Juuri tuollaisten väärinkäsitysmahdollisuuksien takia en koskaan anna noita leikkilukemissanoja läksyksi. Opettaja on tässä tehnyt virheen, kun ei ole jutun ideaa teille selittänyt, antanut vaan läksyjä. :(

Nyt vain selittämään lapselle, että on tullut väärinkäsitys. Ja sitten luette sanat niitten kuvien avulla. Kyllä se vielä iloksi muuttuu!

No, kyllä se oivaltamisen ilo takaisin palaa. Ja syy ei tosiaankaan ole sinun! Juuri tuollaisten väärinkäsitysmahdollisuuksien takia en koskaan anna noita leikkilukemissanoja läksyksi. Opettaja on tässä tehnyt virheen, kun ei ole jutun ideaa teille selittänyt, antanut vaan läksyjä. :(

Nyt vain selittämään lapselle, että on tullut väärinkäsitys. Ja sitten luette sanat niitten kuvien avulla. Kyllä se vielä iloksi muuttuu!

Kiitos! Olet vissiin opettaja? Kyllä tämä keskustelu taas avasi paljon! Meillä ei ole ollut vanhempainiltaa ja ope on tavoitettavissa vain opettajainhuoneen puhelimesta, eli korkea kynnys soittaa, kun välituntienkin ajat on niin häilyväisiä. Mitään infoa tuosta lukemistavasta ei ole tullut, joten automaattisesti sitä olettaa, että sanalistat tavataan..
Mutta eiköhän tämä tästä iloksi muutu, nyt kun olen jyvällä siitä, mitä pitäisi tehdä! :)

[QUOTE="äiti";22023653]Kiitos! Olet vissiin opettaja? Kyllä tämä keskustelu taas avasi paljon! Meillä ei ole ollut vanhempainiltaa ja ope on tavoitettavissa vain opettajainhuoneen puhelimesta, eli korkea kynnys soittaa, kun välituntienkin ajat on niin häilyväisiä. Mitään infoa tuosta lukemistavasta ei ole tullut, joten automaattisesti sitä olettaa, että sanalistat tavataan..
Mutta eiköhän tämä tästä iloksi muutu, nyt kun olen jyvällä siitä, mitä pitäisi tehdä! :)[/QUOTE]

Joo, olen erityisopettaja. Opetan myös ykkösluokkalaisia tuossa lukemisessa ja tuo aapinen on siitä tuttu. :) Muuten olisin ollut yhtä pihalla kuin sinäkin...

Hyvin vähän asiaan liipaten, mut miten saatte ne ekaluokkalaisenne tekemään niitä läksyjään?

Meillä älykäs ja fiksu poika, joka osaa lukea ja laskea, mutta niiden kirjainten ja numeroiden harjoitteleminen on to-del-la vaikeaa. Vieressä on istuttu ja kannustettu, mutta äskenkin tuolla lattialla kieri ja itki, et ei osaa eikä voi niitä tehdä... :(

Lukuläksyt menee kuin vettä vaan ja niitä samoja tavuja ja sanoja on luettu mitä edellä on mainittu. Lisäksi erillisiä monisteita, koska osaa jo lukea. Mut ei meidänkään ope vanhempainillassa maininnut miten se "i-mu-ri" -tehtävä kuuluu tehdä. :/

Siis tota, minkään en ole enää opetellut tavaamaan ja olen kuitenkin 29 v. Ilmeisesti meidän koulu oli joku "koekoulu", jossa harjoiteltiin ja tutkittiin uudenlaista lukemaan oppimista. Ja olen oppinut lukemaan.MIKSI pitäisi osata tavata??

[QUOTE="vieras";22023794]Siis tota, minkään en ole enää opetellut tavaamaan ja olen kuitenkin 29 v. Ilmeisesti meidän koulu oli joku "koekoulu", jossa harjoiteltiin ja tutkittiin uudenlaista lukemaan oppimista. Ja olen oppinut lukemaan.MIKSI pitäisi osata tavata??[/QUOTE]

Siksi että oppisi lukemaan? Pitäähän ne kirjaimet osata muodostaa tavuiksi, että voi muodostaa sanan. En minä ainakaan usko, että monikaan lapsi hoksaa, mitä sanassa lukee, jos ei ensin "tavaa sitä sanaa auki", kirjain kirjaimelta. Kyllähän aikuinen näkee, mitä siinä lukee, mutta lapsen pitää se "näkeminen" ensin hoksata. Tavaamalla. Eikö vaan?
Miten te sitten opettelitte lukemaan? Minäkin ole 29v ja kyllä meillä tavattiin, niillä äänteillä.

Ei mekään koulussa niin tavattu että ois sanottu ne kirjaimet tyyliin koo, oo, ii, koi, är, aa, ra. Oon aina pitäny tuommosta ihan idioottimaisena ja jos joku vielä tuommosta menee lapselleen opettamaan niin en vaan tajua. Minun tyttö ollu ihan pienestä asti kiinnostunut kirjaimista niin on ollut minulle ihan luontevaa selittää että kirjain luetaan lyhyenä äänteenä. Ihan niinku maalaisjärjellä ei siihen mitään opettajakouluja tarvita. Siis tietenkin opettajakoulutusta kokonaisuudessaan arvostan, en nyt sitä tässä tarkota.

Ei mekään koulussa niin tavattu että ois sanottu ne kirjaimet tyyliin koo, oo, ii, koi, är, aa, ra. Oon aina pitäny tuommosta ihan idioottimaisena ja jos joku vielä tuommosta menee lapselleen opettamaan niin en vaan tajua. Minun tyttö ollu ihan pienestä asti kiinnostunut kirjaimista niin on ollut minulle ihan luontevaa selittää että kirjain luetaan lyhyenä äänteenä. Ihan niinku maalaisjärjellä ei siihen mitään opettajakouluja tarvita. Siis tietenkin opettajakoulutusta kokonaisuudessaan arvostan, en nyt sitä tässä tarkota.

Joo jos nyt minua tarkoitit, niin niillä lyhkäsillä äänteille olen opettanut tavaamaan. Ihan kuin itsekin olen aikaan tavannut. En kokonaisilla kirjaimilla.

[QUOTE="vieras";22023794]Siis tota, minkään en ole enää opetellut tavaamaan ja olen kuitenkin 29 v. Ilmeisesti meidän koulu oli joku "koekoulu", jossa harjoiteltiin ja tutkittiin uudenlaista lukemaan oppimista. Ja olen oppinut lukemaan.MIKSI pitäisi osata tavata??[/QUOTE]

Tavuttaminen on aika oleellista oikeinkirjoituksen kannalta...

[

Toivottavasti joku viisa lukee tämän , nimittäin on syytä jatkaa keskustelua lukutaidosta ja opetuksesta.

Lapsenlapseni on ekalla luokalla ja ei osaa vieläkään lukea sanan sanaa,ja tenkkapoon tekee erityisesti K -kirjain, kun lausutaan jotenkin kha, ja siitä pitäisisi muodostaa sana, niin metsään mennään, kyllä vanhanajan lukemaan opettamalla oppi oikeasti lukemaan , mutta metsään on menty näillä uusilla höpötyksillä, kyllä a=a ja K=k ja kun lapsen opettaa lukemaan ilman kirjain väänteitä niin oppii, On saannut tukiopetusta , aivan normaalisti kehittynyt lapsi kaikki on oppinut ajallaan ja ei ole puhevikaa, mutta ei myöskään anneta läksyjä ja kotona ei kuulemma saa opettaa, minun ja monenmuunkin mielestä kertaus on opintojen äiti.Nyt ollaan jättämassä luokalle, ja lapsi täyttää 9v.Vahemmat eivät opeta lasta ,eivätkä opettaneet ennen kouluunmenoa, nyt nähdään tulokset, kaikki muut tunsisivat aakkoset ja numerot. nyt on laitettu neuropsykolookille joka harjoittaa en tiedä mitä? lapsen äidille ei voi sanoa mitään kun suuttuu heti ja isällä ei ole mitään sananvaltaa. Kyllä hän oppisi kun opettais vanhanaikaisesti tavaamaan, hänen kanssaa kun pienempänä pelattiin muistipelejä ,ja opeteltiin aakkosia ja numeroita, hän oppi ne hyvin mutta äiti kielsi ja sanoi jotta koulu opettaa, no nyt nähdään jotta on taantumus tullut ja mielenkiinto mennyt, mummulassa kun on yksin tykkää pelata ja yrittää tavata ,mutta on aivan vauva tasolla kun äitensä tulee,kotona ei mitään opeteta, pyytäisin neuvoa jotta voisin auttaa lasta koska selvästi kärsii kun on niin paljon jäljessä muista, joku viisas saisi nyt antaa neuvon, hän pitää itseään tyhmänä ja on alkanut vieraantua ikäisistä kavereista, on vain äidin kainalossa ja koirat kavereina, aina äidin kanssa liikkeellä.

Ihan normaali ja hyvä perhe

QUOTE=aletheia;22023510]Enää ei opeteta tavaamista sillä tavalla kuin meille opetettiin. Tosiaan liu'uttamalla ja kirjaimet sanotaan ihan eri tavalla kuin me aikoinaan sanottiin. Esim. k ei ole koo vaan k :D Hankalaa kun on itse oppinut eri tavalla.[/QUOTE]