eikö muka isoon varpaaseen sais tekoniveltä?

Hemmetin Raivostuttavaa

Aktiivinen jäsen
12.02.2008
1 133
0
36
Mä vaan mietin

Eilen pistettiin toka piikki kortisonia, mun varpaani on kaksinkertainen verrattuna toisen jalan varpaaseen.
Kolminkertainen kipu, en pysty liikuttaa yhtään. Buranat ei auta

Olis toive että pääsis liikkuu kohtalaisen hyvin joten joudun kärsii nää pistos jutut jos vaikka auttais sitten kun hoidot ohi
Mutta jos kortisonikaan ei auta, miten mä ihan oikeasti elän loppuelämäni, mä olen vain 29v ja jos hyvin käy elän vielä ainakin 40 vuotta

Onko kellään mitään kokemusta, alkaa niin v##ttaa
Pitäis varmaan ainakin saada lähete lääkärille joka tietää enemmän kuin oma lääkärini, se olis ainakin 1 askel eteenpäin

Anna leikata pois, ei se yhden varpaan menetys loppuelämää pilaa, mutta pahasti oireileva nivel kyllä. Itse pahimmillaan olin valmis jo kätenikin poistattamaan, mutta ihan tyytyväinen olen nyt, leikkauksen jälkeen että kärsein ja käsi on tallella.. :whistle:

Ei mihinkään isovarpaaseen ruveta laittamaan tekoniveltä! Jos siinä on nivelrikkoa tuvinivelessä ja kivut kovat, hoidetaan se yleensä luudutusleikkauksella. Loppuu kivut, mutta niveltä ei sit enää ole...

Alkuperäinen kirjoittaja Puppy-Have-a-nice-seal-pup:
Anna leikata pois, ei se yhden varpaan menetys loppuelämää pilaa, mutta pahasti oireileva nivel kyllä. Itse pahimmillaan olin valmis jo kätenikin poistattamaan, mutta ihan tyytyväinen olen nyt, leikkauksen jälkeen että kärsein ja käsi on tallella.. :whistle:

lol
oon mä sitäkin harkinnu jo

Alkuperäinen kirjoittaja Hemmetin Raivostuttavaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei saa:
Ei mihinkään isovarpaaseen ruveta laittamaan tekoniveltä! Jos siinä on nivelrikkoa tuvinivelessä ja kivut kovat, hoidetaan se yleensä luudutusleikkauksella. Loppuu kivut, mutta niveltä ei sit enää ole...

miten onnistuu liikkuminen sen jälkeen?

No ei varmaan kovin hyvin, kuten arvata saattaa. Eikä ne ortopedit noin nuorelle lähde mitään sille varpaalle tekemään. Eikä se leikkaus autuaaksi tee, vaan leikkauskin saattaa epäonnistua ja lopputulos olla vielä huonompi.

Alkuperäinen kirjoittaja ei saa:
Alkuperäinen kirjoittaja Hemmetin Raivostuttavaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei saa:

miten onnistuu liikkuminen sen jälkeen?

No ei varmaan kovin hyvin, kuten arvata saattaa. Eikä ne ortopedit noin nuorelle lähde mitään sille varpaalle tekemään. Eikä se leikkaus autuaaksi tee, vaan leikkauskin saattaa epäonnistua ja lopputulos olla vielä huonompi.

äsken käväsin päivystyksessä hakee paremmat mömmöt että tän 2-3 päivää kestää jotenkin
Sen päätin että pakko päästä hommansa osaavalle lääkärille

Minulle laitetaan Vantaalla peijaksessa 2012 tammikuussa osittainen tekonivel isovarpaan tyviniveleen. Niitä on laitettu vasta reilu 10 tähänmennessä, mutta kokemukset ovat jo rohkaisevat. Leikkauksen suorittaa ortopedi Timo Juutilainen. Olen siis koekaniini ja otan riskin. Aika näyttää. On kuulemma erinomainen kirurgi.

Ota vain yhteyttä ortpediin Pulssissa Helka Koivu on erittäin hyvä. Varpaaseen saa tekonivelen. Ei lääkärit turhaan leikkaa, joten hän näkee varmasti tilanteesi sitten kun käyt. Röntgeniin ainakin oman jalan kanssa kävin ja hän ehdotti leikkausta. Nyt olen jonossa keinonivelleikkaukseen. Olet nuori ja liikkumaan pitää pystyä vielä monta vuotta.

Hei. Minulle tehtiin luudutusleikkaus puolitoista vuotta sitten, en edes kärsi reumasta tms vaan eräs lääkäri on aikoinaan kortisonilla pilannut nivelkapselini. Leikkaus ei mennyt mielestäni ihan putkeen, ja lääkärikin totesi puoli vuotta sitten että varpaan asento jäi liian suoraksi ja tästä johtuen kävely on ihan tuskaa ja selkä on nyt toista kertaa ihan romuna linkuttamisesta. Kunnalla on anomus vetämässä mittatilauskengistä, mutta kuntoutusta ei heru.
Olisi mukava kuulla miten tekonivelleikkaus onnistui ja miten paraneminen etenee. Toivoisin, että vielä joskus pystyisin kävelemään ilman kipuja ja linkutusta, sillä ainakin nyt tuntuu että luudutusleikkauksen tehnyt lääkäri on pilannut jalkani lopuksi elämää. Olen vasta vähän yli 40 vuotias.

Tarja, joko olet päässyt leikkaukseen. Mulla on aika 24.5, Helka Koivu leikkaa. Olisi kiva kuulla tuloksesta. Niin tai jos se on negatiivinen, niin sitten pelottaa vielä enemmän...

Kiitos vinkistä, mutta olen käynyt teettämässä kahdet eri tukipohjalliset sekä hankkinut MBT sandaalit. Pohjalliset eivät mahdu jalan lisäksi mihinkään kaupan kenkiin ja MBT sandaalit painavat nivelen ja varpaan päällä olevaa jännettä, joka on jatkuvasti tulehtunut sekä hieman myös liian suoraan jäänyttä isovarvasta.

Haluaisin kovasti kuulla miten tekonivelleikkaus on sujunut, sillä ajattelin ottaa Timo Juutilaiseen yhteyttä.

Minulle laitetaan Vantaalla peijaksessa 2012 tammikuussa osittainen tekonivel isovarpaan tyviniveleen. Niitä on laitettu vasta reilu 10 tähänmennessä, mutta kokemukset ovat jo rohkaisevat. Leikkauksen suorittaa ortopedi Timo Juutilainen. Olen siis koekaniini ja otan riskin. Aika näyttää. On kuulemma erinomainen kirurgi.
Hei.
Leikkauksestasi on jo vuosia. Mitä varpaallesi kuuluu?
T. Vasta menossa

Hei. Minulle laitettiin 30.10.2016 puolitekonivel isovarpaan tyviniveleen ja valitettavasti tämä ei ole oikein helpottanut elämää. Aluksi tuntui, että pitkät kävelylenkit onnistuivat jo paremmin, mutta nyt tuntuu, että takapakki iskee. Kyse on lähinnä siitä etten voi ponnistaa varpaalla eli minulla on liikekipu tässä varpaassa. Leikkauksesta kohta vuosi ja pyysin päästä fyssarille, joka katsoisi onko jotain tehtävissä. Lääkäri nyt ensin soittaa. Kunnallisella puolella vaihtoehtona on vain jäykistäminen, mutta yksityisellä puolella on myös kolmas tapa leikata. Haluaisin itsekin kuulla muiden leikkauksessa olleiden kokemuksia. Itse olen tällä hetkellä harmistunut.

Pikkusen amputaation voi tehä ite. Mä leikkasin pikkuvapaan pois ite kun se oli pahasti tulehtunut pitkään. Kova kiristysside vaan. Mä tein sen narusta ja nippusiteestä. Sitten kaveri nappasi leikkurilla sen varpaan veke.

Luulisi, että x-lebtopalloilija tarkoittaa jotain muuta kuin amputaatiota. Se olis ollut niin lyhyt ja helppo laittaa tekstiin sen sisään, että laittoi "yksityisellä on kolmaskin tapa leikata"

Mua kiinnostaa tämä aihe, kun kaovarpaani on yliliikkuva eikä se kestä paljoakaan kävelyä. Teetetyt pohjalliset auttavat vähän.

voisitko make kertoa isonvarpaan tyvinivelessä keinonivel toimii,, kestää rane

Uusimmat

Yhteistyössä