Eikö muka vielä ala-asteella saisi opettaa ihmisen biologiaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Maisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Maisa"

Vieras
NetPaper - Seutu-Sanomat - 24.8.2011 N:o 32 s. 5

Tämä äiti siis ensimmäinen joka 40v aikana tekee valitusta asiasta. Pitäisiköhän miettiä onko valittaminen kuinka aiheellista?

On tietenkin hyvä, että keskustellaan siitä millä tavoin ja minkä ikäisenä lapsille kerrotaan ihmisen biologiasta ja lisääntymisestä. Kyllä lapset aika varhain jo kyselevät mistä lapset tulevat ja mielestäni näihin kysymyksiin tulee vastata asiallisesti. Mutta tulee tosiaan miettiä mitä tietoa ja miten kerrotaan, otetaan huomioon lapsen kehitysvaiheen sanelema käsityskyky.

Ei sekään välttämättä ole hyvä asia että tällaiset sukupuolien fyysisiin eroavuuksiin liittyvät asiat jätettäisiin yläasteelle kerrottavaksi. Silloin tieto kyllä hankittaisiin jo muualta, kuten kavereilta ja netistä. Kuten artikkelissakin todetaan, kouluissa opetetaan ala-asteella anatomiaa eikä seksikasvatusta. Joten ei siellä kehoteta seksiä harrastamaan.

Minusta ihmisen biologian voisi opettaa jo vaikka ekalla luokalla. Osa tuosta tiedosta, oli se sitten oikeaa tai väärää tulee kuitenkin kuultua kavereilta, eikä siis mitenkään luotettavalta taholta, joten parempihan se olisi, jos se tulisi opettajan suusta.

Ilman muuta pitää kertoa, kavereiden jutuistako valistus pitäisi saada vai? Jotkuthan jo kokeilee seksiäkin ala-asteen lopulla (ei hyvä toki). Mitä pahaa on ihmisen anatomiassa ja mitä paineita sen kertomisesta muka tulee? Saman logiikan mukaan ehkäisyvalistus varmaan kannustaa seksiin? En ymmärrä moista ajattelua, ihan käsittämätöntä. Nuo on luonnollisia asioita, ei mitenkään hävettäviä.

Mun mielestäni on jotenkin surullista, että kaikki luonnollinen on nykyään ihmisiltä kadoksissa. Meilläkin päin on nyt käyty keskustelua tuosta asiasta ja mä olen välillä kuunnellut sitä täysin hämilläni. Eräskin äiti, jonka 11v poika on jo vuosia saanut pelata K-18 pelejä ja katsoa saman laadun leffoja (joissa myös harrastetaan seksiä!), on sitä mieltä, ettei tuollaista saisi ala-asteella opettaa. Teki mieli sanoa, että tiedätkö, kuka meidän pojallemme oli 8-vuotiaana jo kertonut, mitä hmot ovat ja mien seksiä harrastetaan...:headwall: En kuitenkaan viitsinyt kyseistä henkilöä nolata, joten jäi sanomatta. Eli joo, asiallinen opetus kiellettäisiin ja sen sijaan lapset sitten netin ihmeellisestä maailmasta (ja näiltä kavereilta, jotka saavat katsoa vaikka mitä) löytäisivät vastaavat tiedot, eikä kukaan aikuinen käsittelisi niitä heidän kanssaan.

Minun viidesluokkalainen poikani pääsee biologian tunneille myös tuossa kohtaa (samat kirjat meillä) ja aion vielä pojalle sanoa, että kyselee lisää minulta, jos joku askarruttaa mieltä. Ainakin omassa nuoruudessani (olen vm.1977) jotkut harrastivat seksiä jo seiskaluokalla, joten jos tiettyjä asioita ruvetaan käsittelemään vasta tuossa yläasteella, niin ollaan auttamattomasti myöhässä.

Siis se on todella hyvä, että vitosella nuo asiat tulee. Niin tuli minullakin aikoinaan ja en kyllä koe että se esti minua olemasta yhtään sen enempää lapsi. Sitäpaitsi vitosella jo ennen kuin nuo asiat tuli kaikki meidän luokalta tiesi jo valmiiksi miten lapsia tehdään. Nykyään kun lapset vielä kehittyvät aikaisemmin niin on erittäin hyvä että asioista puhutaan avoimesti ja ne ovat luonnollisia.

Yhteistyössä