Eikö nykyään saa lapset jäädä mummulaan yökylään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bööker
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Bööker

Jäsen
22.01.2009
170
0
16
Olin juuri tuolla suomi24.fi-sivuston keskustelupalstalla (tosin täälläkin tunnutaan olevan melko jyrkkiä) ja mieltäni jäi kaivertamaan sellainen asia kuin lasten vieminen mummulaan. Eikö todellakaan lapsiaan saa jättää mummulle ja papalle hoitoon? :o Sehän on vaan positiivistä, että lapsi varsinkin halutessaan jää mummulaan! Isovanhemmatkin nauttii kun saa paapoa lastenlastaan. :xmas: Olen itsekin sitä mieltä, että vanhempien tehtävä on huolehtia lapsistaan, mutta kyllä se muksu nyt yhden yön kerran puolen vuoden välein siellä mummulla pärjää! (tai useamminkin) Tekeekö se musta jotenkin huonon äidin?

Tämmöisiin kommentteihin törmäsin:
'Miksi PITÄS viedä pieni lapsi mummolaan hoitoon? Että itte pääsis lepattelemaan!'
'Miks ei kukaan enää hoida itte lapsiaan, mummolaan vaan tuupataan vähän kun on tissistä irti.'
'Minä en mitään piikaa kaipaa, en todellakaan! lapseni ei ole ollut missään IKINÄ hoidossa, olemme miehen kanssa yhdessä hoitaneet tytön.'
'On suorastaan vaarallista jättää lapsesi isovanhempien seuraan ilman sinun tai miehesi läsnäoloa, siitä huolimatta että he ovat vanhempiasi' :o
'Miksi teidän pitää edes mennä sinne lapsuuden kotiisi, aikuisten ihmisten?' :|

Onko asian laita todella näin? :(
Minulla henk.koht. ei ole kuin ihania muistoja lapsuudestani kun sain olla viettämässä laatuaikaa isovanhempieni kanssa :heart: Ja kyse ei todellakaan ole siitä, että olisin viettänyt KOKO lapsuuteni heidän hoivissa, vaan tuolla puhuimme ihan vain YHDESTÄ YÖSTÄ SILLOIN TÄLLÖIN, HARVOIN! :D

Mielipiteitä kiitos!

Meillä lapset nauttivat olla mummolassa, nytkin itkeä vinkuvat koska mä lähden sairaalaan että pääsevät sinne hoitoon :D Ja oottavat kesää ja mummon lomaa että saavat olla siellä ainakin viikon :)

kohtuus kaikessa!
Se että joku vie muksujaan mummolaan hoitoon ei tarkoita, että ois jotenkin huono äiti jolle vaan viina ja omat menot ois tärkeitä.
ja toisaalta, jos joku ei halua viedä, ei se tarkoita, että olisi tiukkapipo, jolla ei ole omaa elämää.

palstoilla nää asiat aina saa vaan niin sairaan suuret ja vääristyneet mittasuhteet.

No meillä tyttö on isovanhemmilla yötä varmaan kerran parissa kuussa... Aina kun on tarvetta. Ja muutenkin nähdään vähintään kerran viikossa. Mun mielestäni siinä ei ole mitään pahaa että lapsi on isovanhemmilla tms yökylässä silloin tällöin.

Ihan kauheaksi on mennyt maailma, kaikki mikä on kivaa on kiellettyä :( vanhempien täytyy olla 24/7 lasten käytettävissä ym. ym. Toivottavasti vanhemmat opppivat käyttämään järkeään, kuten ennenvanhaan...

Voe helekatti.. :D No siis mun mielestä kyllä voi olla lapsi yön, jopa kaksikin putkeen mummolassa, jos mummo haluaa pitää.. Ite en ole tyrkyttänyt, mutta oma äitini itse välillä pyytää, että vois ottaa yöksi. Kyllä äitikin tarvitsee omaa aikaa! :)

Kaikki ei ole mustaa ja valkoista, välissä on myös harmaata. Nykyään vain tuntuu että ääripäät tappelevat äänekkäästi keskenään, eli toinen ääripää on jatkuvasti pistämässä lasta mummulaan, toinen ei missään tapauksessa koskaan.

Yökylä silloin tällöin on mielestäni ihan ok, ja kun isovanhemmat itse haluavat lapset luokseen. Meillä vaari on varsinkin tuon pojan kaveri, usein on pyytämässä lomilla yökylään ja sitten keksivät yhdessä kaikkea kivaa, onkimista, uintia, hiihtoa, luistelua.

Meillä mummut on pyydellyt jo tuota 6kk hoitoon, mutta mulla on kyllä periaatteena se, että kun lapsi itse osaa sanoa/pyytää haluavansa mummulaan yöksi. Me saamme laatuaikaa miehen kanssa ja olemme kuitenkin niin lähellä, että jos yöllä iskee koti-ikäväm voisimme hakea lapsen kotiin =) Tosin saattaa tällä mammalla olla isompi ikävä pienokaistaan kun ensimmäisen yökylän aika tulee..! :laugh:

Ei miustakaan mitään pahaa ole jos lapsi/lapset isovanhemmilla on yökylässä silloin tällöin. Mutta jos isovanhempia käytetään lapsenvahtina jatkuvasti niin se ei ole oikein. Ja pitää miusta ottaa huomioon myös jaksavatko isovanhemmat kuinka olla lasten kanssa.

Meillä poitsu ei ole halunnut jäädä ukille ja mummolle yökylään mutta muuten sinne aina silloin tällöin haluaa mennä "hoitoon"

Meillä kai saattavat olla usein viikonkin yhteen putkeen meidän työn takia.
Ei ole sen hullumpia lapsia tullut ja tykkäävät kovasti olla.
Tietysti he eivät ole mitään 70-80v ikäisiä vaan 60v paikkeilla eli eivät ikäloppuja.

Olisko noissa ihan jyrkimmissä mielipiteissä takana se, ettei ole sellaisia isovanhempia kenelle sen oman lapsensa uskaltaisi jättää hoitoon? (tarkoitan tätä kommenttia 'On suorastaan vaarallista jättää lapsesi isovanhempien seuraan ilman sinun tai miehesi läsnäoloa, siitä huolimatta että he ovat vanhempiasi*) Esim. toinen isovanhemmista alkoholisti.. ja sen takia ei sitten luoteta siihen että muillakaan olisi tarpeeksi vastuullisia isovanhempia.

Mutta varsinaiseen kysymykseen, niin minäkin kuulun niihin jolla aivan ihania muistoja mummolassa olosta :heart: Äiti ei koskaan "laittanut" meitä sinne hoitoon omien menojen takia vaan itse kinuttiin sinne pääsyä :D Ja välillä mummo itsekin pyysi kylään. Täytyy sanoa, että ilman näitä yökyläilyjä ja sitä kahdenkeskistä aikaa mummon kanssa meidän välit olisi varmaan olleet vähän etäisemmät, vaikka toki muutenkin nähtiin. Mutta kyllä ne tapaamiset ja kyläilyt oli ihan eri juttu kun ne omat vanhemmat ei olleet siinä =)

En kyllä itse näe mitään pahaa noissa yökyläilyssä! Paremminkin päinvastoin; kaikki voittaa kun vanhemmat saa omaa aikaa ja tekee sillä aikaa mitä tekeekin, mummo/pappa näkee lastenlastaan ja lapsi taas saa viettää laatuaikaa mummon/papan kanssa.

Onhan se ihanaa lapsille, että saavat joskus olla yön poissa kotoa. Eka kerta varmaan jännittääkin.
Meillä isommat (7 ja 9v) ovat nyt kertaalleen olleet yötä molemmissa mummoloissa sekä kerran tädillään. Kaikki nämä viimeisen vuoden sisään, ennemmin eivät ole halunneet.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
kohtuus kaikessa!
Se että joku vie muksujaan mummolaan hoitoon ei tarkoita, että ois jotenkin huono äiti jolle vaan viina ja omat menot ois tärkeitä.
ja toisaalta, jos joku ei halua viedä, ei se tarkoita, että olisi tiukkapipo, jolla ei ole omaa elämää.

palstoilla nää asiat aina saa vaan niin sairaan suuret ja vääristyneet mittasuhteet.

Mä en tajua,miksi ne omat menot ei sais olla tärkeitä? Mulla ainakin on..

Alkuperäinen kirjoittaja tuota..:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
kohtuus kaikessa!

Mä en tajua,miksi ne omat menot ei sais olla tärkeitä? Mulla ainakin on..

"huono äiti jolle VAAN viina ja omat menot ois tärkeitä.. " niin mä kirjoitin. ja ihan tarkoituksella kärjistäen.

Alkuperäinen kirjoittaja kade:
missä on sellaisia mummuja ketä haluavat ja omasta tahdosta ottavat lapset hoitoon? :(
terveisin: loman tarpeessa

Meillä mummot kilpailee kumpi saa tytön hoitoon..vaikka toinen mummu asuu 400km päässä niin ajavat tänne tarvittaessa hoitamaan jos toinen mummu ei pysty hoitamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja täällä:
Alkuperäinen kirjoittaja kade:
missä on sellaisia mummuja ketä haluavat ja omasta tahdosta ottavat lapset hoitoon? :(
terveisin: loman tarpeessa

Meillä mummot kilpailee kumpi saa tytön hoitoon..vaikka toinen mummu asuu 400km päässä niin ajavat tänne tarvittaessa hoitamaan jos toinen mummu ei pysty hoitamaan.

meillä pitää AINA pyytää jos joku kattoisi lapsia, ja siksi ne vapaat itsellä on vain silloin kun on ihan pakko, en tykkää olla kinumassa lasten vahtia :(

Minä taas luulen että nämä vastaukset joita olet sieltä saanut,on lähinnä tarkoitettu vanhemmille joita ei kiinnosta lapsensa hoito.Valitettavan moni kun nykypäivänä pitää tätä oravanpyörää,lapset aikaisin päiväkotiin ja haetaan ne viimeisinä,tässä välissä toki vanhemmat on käyneet töissä sekä ruokakaupassa ja jos toinen päässyt aikasemmin töistä kotiin niin voi olla jo ruokakin valmiina ja sekin vielä syödään kahdestaan.Sitten haetaan kullannuppuset tarhasta kotiin,nukkumaan :/ ja taas aamusta tarhaan aamupalan syöntiin.
Viikonloppu tulee niin laapset perjantaina haetaankin heti töiden jälkeen ja viedään ne mummolaan,näin saadaan vapaata taas tänäkin viikonloppuna,tosin sunnuntai iltana voidaan lapset hakea kotiin,nukkumaan,mutta toisaalta voihan ne isovanhemmatkin kun samalla paikkakunnalla asutaan niin viedä sen lapsen tarhaan.
Ja toki jos joku loma tullee (kesä) niin tietenkin isovanhemmat hoitaa,eihän niillle tarvitse edes palkkaa maksaa,joten on edullistakin.

Itse tiedän tämmöisen tapauksen :( vanhemmat vain sanovat että isovanhemmat nauttii kun saa puuhastella lasten kanssa.Isovanhemmat asuvat minun naapurissani ja hiekkalaatikolla alkaa taas valitus mummolla,kuinka halusi joskus edes yhden lapsivapaan viikonlopun kuinka halusi vapaata muulloinkin kuin sen arkipäivät,kuinka olisi mukava jos vanhemmatkin kävisi kylässä eikä vaan vaatekassia ovesta heitä sisälle.
Ja eihän nämä aikuiset lapset usko,eläkeläisillä on aikaa,ja miten te nyt muka väsyneitä,me käydään töissä ja tarvitaan omaa aikaa kun me kasvatetaan lapsetkin
(totuus lapsenkasvatuksesta on isovanhempien harteilla sekä päiväkodin )

Valitettavasti tämä minun tuntema tapaus ei edes häpeä,eivät vanhemmat ymmärrä miksi lasten pitäisi saada vapaata päiväkodista tai miksi muka ei mummolaan saisi jokaviikonloppu ja lomilla laittaa lapsia:(

Onhan se mukava kun on lapset tehty mutta kasvatusvastuun voi sysätä muille :(
itse vanhemmat käyvät 2viikon etelänlomilla,tietenkin ilman lapsia ja milloin ollaan kylpylässä,tietenkin ilman lapsia.Lapset eivät ole koskaan olleet vanhempien mukana lomalla:(

Että on se vaan joillakin rankkaa..ja valitettavasti näitä on PALJON:(
Ja juuri nämä vanhemmat jotka itseään kehtaavat vielä vanhemmiksi kutsua,pilaavat normaalien lapsiperheiden maineen :(

Minusta on hienoa että lapset saavat tutustua isovanhempiin ihan rauhassa,mutta kohtuudella niitä yökyläilyjä,sillä ei ne isovanhemmat tosiaan jaksa ihan jokaviikonloppu.

Meillä lapset on tosi vähän mummolassa. Äitini ei ole ikinä edes pyytänyt. Anoppi ottaa ihan mielellään satunnaisesti, mutta vain yhden kerrallaan. Isäni pitää myös mielellään satunnaisesti ja hän ottaa kyllä kaksi kerralla. Myös omat isovanhempani pitävät, mutta heitä en rasita millään yökyläilyillä mutta olen saanut heiltä tarpeen vaatiessa lastenhoitoapua päivällä.

Nyt viikonloppuna vietän kolmekymppisiä ja nuorin on nyt 1v2kk ja menossa ekaa kertaa hoitoon anopille. Ei ole siis koskaan ollut hoidossa kenelläkään ja syö vielä rintaa, mutta kaippa tyttö vajaan vuorokauden silti pärjää. Kaksi isompaa menevät isälleni.

Tuntuu oudolta, että ekan kerran yli vuoteen saan nukkua ihan rauhassa :) Sanoin yhdelle kaverille, että se on niin iso juttu, että melkein voisin perua koko kemut ja vain nukkua. :D No en sentään peru, mutta nautin sunnuntaiaamulla kyllä, kun ei tarvi nousta heti.

Yhteistyössä