Eikö tämä ole jo lasten laiminlyöntiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja käsittämätöntä välinpitämättömyyttä...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

käsittämätöntä välinpitämättömyyttä...

Vieras
Muutimme uuteen taloon, jonka naapurissa asuu suuri vl-perhe. Tiedän, että lestadiolaiset saavat täällä jo "p****aa" niskaan tarpeeksi mutta nyt alkaa oma ärsytyskynnys olla sen verran korkealla, että pakko kirjoittaa.

Naapurin 1- ja 2-vuotiaat toistaiseksi-nuorimmaiset kulkevat ulkona aivan omin nokkinensa. Ei kai siinä mitään, jos kulkisivat vaan omalla pihalla mutta kuljeskelevat tietenkin myös ympäristössä. Asumme "maalla" ja liikennettä ei ole paljon ympärillä mutta tietenkin autotie löytyy. Samoin ympärillä on paljon laajaa metsää, johon kyllä helposti eksyy. Nämä taaperot taapertavat tosiaan siellä sun täällä itsekseen. Usein myös meidän pihallamme, mikä ärsyttää, koska en halua joutua naapurin lastenvahdiksi enkä vastuuseen siitä, mitä heille pihallamme sattuu (vaaranpaikkoja pienille kyllä on). Ja kun olen seurannut, ei heitä kukaan kaipaakaan piiiitkiiin aikoihin. Useita tunteja saavat yksinään kuljeskella (tai jonkun 3-5-vuotiaan sisaruksen seurassa). Huoh. Ärsyttää jo tosissaan ja surettaa lasten puolesta...

Kohta olisi varmaan jo ilmoituksen paikka...

Joo ei kyllä noin pienet saisi kulkea yksinään edes omalla pihalla saati muitten pihoilla! Ainakaan mun mielestä! Voihan sitä nimettömänä vihjasta/kysyä sossusta tai mistä sitä ny yleensä kysytään et tämmöstä touhua naapurissa.

Niin, en ole koskaan ennen tehnyt mitään aloitusta lestadiolaisista tänne. Omassa suvussanikin heitä löytyy eikä ole ollut tarvetta turhaan mustamaalata heitä. Mutta nyt tosiaan se ärsytyskynnys on ylittynyt.

Olen lasten vanhempien kanssa "hyvää päivää" -väleissä eli juttelemme niitä näitä kun näemme. Isää ei vissiin paljon siellä kotona näy mutta äiti on tietenkin yleensä koko ajan kotona (ja sisällä), välillä pienemmät ovat kai isompien sisaruksien kanssa kotona.

Pitänee kai ottaa puheeksi vanhempien kanssa. Arastelen vain sen takia, että ei kiva, jos naapurussuhteet menevät heti solmuun...

Perustelen ilmoituksen antamista sillä, että se voi tehota paremmin huolehtimaan jälkikasvusta. Antaa aihetta ajatella lasten turvallisuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sockervadd:
Tee ilmoitus.

Oletko väleissä vanhempiesi kanssa?

Jonkunlaisissa kyllä, mutta huonoissa väleissä, johtuen suurimmaksi osiksi ihan muista asioista kuin uskonnosta.

Voithan sanoa vanhemmille, että olet nähnyt jotain sattuvan lapsille vaikka ei oliskaan, jos siitä ymmärtäisivät.
En kyllä missään nimessä tuon ikäisiä päästäisi ulos yksistään.
3 ja 5 vuotiaat eivät kyllä mitään lastenvahteja ole.

onhan tuo sossuun ilmoitettava asia, vaan ei tuo uskonto siihen asiaan liity. Vastaavaa heittejättöä näkee kyllä ihan muutenkin, ei siinä vakaumusta kysellä. Aloituksesta sen verran, että provoksi kategorioisin koska asiaan sotkettiin juuri tuo perheen vakaumus.

Alkuperäinen kirjoittaja käsittämätöntä välinpitämättömyyttä...:
Muutimme uuteen taloon, jonka naapurissa asuu suuri vl-perhe. Tiedän, että lestadiolaiset saavat täällä jo "p****aa" niskaan tarpeeksi mutta nyt alkaa oma ärsytyskynnys olla sen verran korkealla, että pakko kirjoittaa.

Naapurin 1- ja 2-vuotiaat toistaiseksi-nuorimmaiset kulkevat ulkona aivan omin nokkinensa. Ei kai siinä mitään, jos kulkisivat vaan omalla pihalla mutta kuljeskelevat tietenkin myös ympäristössä. Asumme "maalla" ja liikennettä ei ole paljon ympärillä mutta tietenkin autotie löytyy. Samoin ympärillä on paljon laajaa metsää, johon kyllä helposti eksyy. Nämä taaperot taapertavat tosiaan siellä sun täällä itsekseen. Usein myös meidän pihallamme, mikä ärsyttää, koska en halua joutua naapurin lastenvahdiksi enkä vastuuseen siitä, mitä heille pihallamme sattuu (vaaranpaikkoja pienille kyllä on). Ja kun olen seurannut, ei heitä kukaan kaipaakaan piiiitkiiin aikoihin. Useita tunteja saavat yksinään kuljeskella (tai jonkun 3-5-vuotiaan sisaruksen seurassa). Huoh. Ärsyttää jo tosissaan ja surettaa lasten puolesta...

Kohta olisi varmaan jo ilmoituksen paikka...

Meillä naapurustossa ihan samaa paitsi että eivät ole lestaadiolaisia eikä suurperhe vaan kolme lasta jotka meidän hoidettavinamme jatkuvasti..
Niin ja sit löytyy kans toinen perhe jossa yks lapsi ja joutuu katteleen päivästä toiseen vanhempien ryyppäystä..

Että kyllä näitä löytyy meissä kaikissa ihmisissä...

(toinen perhe on jo soskun asiakas..lastensuojelupuolella)

Ja mä kans uskon provoksi tän nimenomaan ton uskon julki tuomisen takia

Öö, tyhmä kysymys, miten asiaan liittyy se, että he ovat lestadiolaisia?
Ja sinuna sanoisin vanhemmille, ettet halua heidän lapsia sinun pihallesi ja silmiesi alle, heidän oman turvallisuuden takia, ettei siis mitään vain pääse tapahtumaan..

Saattaahan tuo vakaumuskin asiaan osittain liittyä. Meinaan ainakin mun tuntemissa vl-perheissä (joita on peräti kaksi :D eli seuraavaa ei voi yleistää koskemaan koko ihmisryhmää ) saavat pikkulapsetkin ulkoilla yksin. Ajattelevat kai, että ei ennenkään ole mitään tapahtunut, ja Luoja pitää huolen omistaan.
Olen kyllä toisen perheen äidille sanonut, että mun mielestä kaksivuotiasta ei voi päästää kerrostalon pihalle alle kouluikäisten sisarustensa vahdittavaksi, mutta hän vetoaa siihen, että heidän piireissään on lapset tottuneet ottamaan vastuuta pienemmistään. Niin tai näin, se on mun mielestä silti väärin. Mutta kai tämä on jonkinlainen kulttuuriero, vaikka suomalaisista ihmisistä onkin kyse.

Moneskohan aloitus tää oli jo tässä viime päivien aikana missä haukutaan lestoja. Itse en ole lesta mutta olen vaan pistänyt merkille tässä että aina pitää kertoa että on vl perhe miks ei voi kirjoittaa että monilapsinen perhe tms. Eihän täällä erikseen sitäkään mainita jos kyseessä on luterilainen perhe mikä on tehnyt jotain tyhmästi.

Alkuperäinen kirjoittaja wh:
Moneskohan aloitus tää oli jo tässä viime päivien aikana missä haukutaan lestoja. Itse en ole lesta mutta olen vaan pistänyt merkille tässä että aina pitää kertoa että on vl perhe miks ei voi kirjoittaa että monilapsinen perhe tms. Eihän täällä erikseen sitäkään mainita jos kyseessä on luterilainen perhe mikä on tehnyt jotain tyhmästi.

Niinpä, kummasti ne lestat on aikaan saanut kun kaikilla on jotain kerrottavaa : ) Hupaisaa

Tee ilmoitus lastensuojeluun ennenkuin lapsiraukoille tapahtuu jotain. Surullista, että vanhemmat eivät välitä, mutta onneksi ympäristöstä löytyy ihmisiä (sinä), jotka voivat puuttua lasten hoidon laiminlyöntiin.

Ei noin pieniä saa yksin päästä kuljeksimaan.

Alkuperäinen kirjoittaja wh:

Olen entinen lestadiolainen ja tämä on todella yleistä ainakin mitä mä tiedän, että todella pienet lapset ovat joko yksinään ulkona tai pienempien sisarusten kanssa ja vanhemmat pitää sitä ok asiana, kun niin on aina tehty ja muillakin tehdään. Eikä välitetä lasten turvallisuudesta pätkääkään ja siksi tiedänkin esim yhden jolta hukkui oma lapsi pihaojaan, kun alle kouluikäiset vahtivat pienempiä sisaruksia pihalla ilman vanhempia.

No anteeksi kun satuin mainitsemaan, että ovat vl-perhe. Mainitsin tämän ehkä siksi, etten itse ole nähnyt koskaan muissa perheissä tällaista tapahtuvan. Olemme asuneet kolmessa eri paikassa ja kun täällä pohjoisessa ollaan, aina on naapurustosta löytynyt vl-perheitä. Ja tämä pienten lasten yksin ulkoilu on ollut tavallista näissä muissakin tuntemissani vl-perheissä. Mutta täytyy sanoa, että en ollut aiemmin törmännyt sentään näin pieniin yksin ulkoilijoihin.

Ja totta kai tiedän, että kaikenlaista lasten laiminlyöntiä tapahtuu kyllä muissakin perheissä uskonnosta riippumatta. Mutta ehkä olen sattunut asumaan niin "hyvillä" alueilla, etten muunlaista näin vakavaa laiminlyöntiä ole vielä havainnut...

Ja provo tämä ei tosiaan ole, miksi ihmeessä tällaisella asialla provoilisin... huoh.

Yhteistyössä