Eikö teillä oikeasti ole rahaa elämiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelijä

Vieras
Täällä on tosi paljon aloituksia, joissa valitetaan kun ei ole rahaa lapsen lääkkeisiin tai ruokaan tai milloin tulee sossusta mikäkin raha ja miten pärjään viikon eurolla...
onko tänne jotenkin keskittyneet köyhät perheet,
vai mitä kun mietin et kuinka voi olla tuollaisia ihmisiä niin paljon joiden talous menee konkurssiin kun pitää käydä lääkärissä?

mikä teistä on tehnyt köyhiä, lapset vai?
vai oletteko olleet jo ennen sitä?
oletteko tosissanne yrittänyt parantaa tilannetta?
yhtään ei ole säästössä yllätysten varalta vaan pihistellään odottaen sitä seuraavaa valtion tukienmaksupäivää..?
kuulostaa hyvin pelottavalta muuten nykylapsiperheen tila.

en ole rikas mutta mietin menoni tarkkaan jolloin ei tarvi sitten valittaa ettei oo rahaa lähteä kahville tai ostaa uusia kenkiä.

Minäkään en ymmärrä tuota.

Koskaan ei ole ollut puutetta rahasta ja olen elättänyt itseni 16-vuotiaasta saakka. Palkka ei päätä huimaa ja silti maksan tukevan hintaista asuntolainaakin. Ja rahaa jää yli todella reippaasti.

-B

Eiköhän täällä kirjoittele monia vähävaraisia ihan vaan siitä syystä, että kyseessä on lapsiperhefoorumi ja lapsiperheet ovat yksi suurimpia ryhmiä huonosti toimeentulevien joukossa. :(

Köyhän rikkaus on hyvä terveys! Kolmesta lapsestamme on yksi sairastanut korvatulehduksen 4v sitten jonka takia olemme joutuneet mennä lääkäriin. Muuten emme, ollut vain pikkuflunssaa joka hoidettu ihan lasten kipulääkkeillä...
Ja tukia emme saa. Mutta viimeinen viikko aina ennen tiliä on yhtä kitkuttelua, ei tosin eurolla mutta kuiteskin...

jos en tehnyt itseäni tarpeeksi selväksi, sitä mitä juuri ihmettelin ja kyselin syytä,
MIKSI lapsiperheet ovat niin köyhiä ?
ovatko ne lapset tehneet perheen köyhäksi vai onko vanhemmat olleet köyhiä jo ennen lasten tuloa ? jos on, niin miettisin uudestaan lasten hankintaa, jos muutenkin ollaan jo köyhiä, onko se sitten sen arvoista että jokapäivä kituutetaan ?

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
"Köyhyys" periytyy, uskomatonta mutta totta.

Tää taitaa olla totta. Sama pätee myös päin vastoin eli rikkaus periytyy, enkä tarkoita nyt pelkästään perintöä tms. Ihan vaan noin kaveripiiriä seuraamalla huomaa, että kummasti kaikki varakkaiden perheiden lapset on hyvissä duuneissa ja ostelevat juuri sellaisia asuntoja kuin haluavat. Tavallisen duunarin lapsena sitä ihmettelee välillä, miten helposti toisilta asiat sujuu. Itse kun joutuu omalla pärställään se työpaikankin hankkimaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
jos en tehnyt itseäni tarpeeksi selväksi, sitä mitä juuri ihmettelin ja kyselin syytä,
ovatko ne lapset tehneet perheen köyhäksi vai onko vanhemmat olleet köyhiä jo ennen lasten tuloa ? jos on, niin miettisin uudestaan lasten hankintaa, jos muutenkin ollaan jo köyhiä, onko se sitten sen arvoista että jokapäivä kituutetaan ?

Siksi kun eläminen on niin kallista, oletko huomannut että ruoka on todella hintavaa???
Ja kyllä, on se sen arvosta!Oma rakas pieni ihme!Lapsi ei tuo rahaa pöytään mutta ei sitä lastakaan rahalla saa...

Jos sitä muutenkin vuokralla asutaan ja tuilla eletään niin samahan se on jos siihen lapsen tai pari tekee. Eihän se elämä ainkaan huonommaksi tai tiukemmaksi muutu. Harvemmalla talous siihen lapsen tulemiseen on kaatunut, kyllä se "köyhyys" on ollut olemassa jo ennen lapsia. Ja jotkut on varmasti "köyhiä" siksi että esim. työt on loppuneet ja lainat painaa päälle. Tai sitten on muuten vaan vedetty lainanlyhennykset niin isoiksi että tiukkaa tekee.

Esimerkiksi siksi, että minimiäitiyspäiväraha ja kotihoidontuki ovat varsin pieniä tuloja verrattuna palkkaan. Ei se työttömyydestä saatava peruspäivärahakaan kaksinen ole.

Täällähän puolustellaan koko ajan sitä että lapset voi tehdä ennen opiskeluja ja jo tosi nuorina. Sitten ihmetellään kun ei olekaan aikaa/rahaa/motivaatiota/jaksamista kouluttaa itseään kun niitä lapsia on jo kolme. Sehän nykyään on aika selvää, että ilman koulutusta on aika heikko työtilanne.

Voih, kun meidän suunnitelmat meni pieleen kun sairastuin. Vuoden verran eletty säästöillä muiden tulojen ohella. Mies opiskelee vielä ainakin puoli vuotta ja mun piti olla se kuka käy töissä ja elättää perheen.. Aina elämä ei mene kuin elokuvissa:)

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Tää taitaa olla totta. Sama pätee myös päin vastoin eli rikkaus periytyy, enkä tarkoita nyt pelkästään perintöä tms. Ihan vaan noin kaveripiiriä seuraamalla huomaa, että kummasti kaikki varakkaiden perheiden lapset on hyvissä duuneissa ja ostelevat juuri sellaisia asuntoja kuin haluavat. Tavallisen duunarin lapsena sitä ihmettelee välillä, miten helposti toisilta asiat sujuu. Itse kun joutuu omalla pärställään se työpaikankin hankkimaan.

Kunnissa on sellaisia perheitä joissa sosiaalityöntekijät ovat käyneet jo reilut 20 vuotta sitten hoitamassa perheen asioita. Ja sama ralli jatkuu edelleen, nyt vaan silloisten lasten, nyt aikuisten kotona. Kaipa jotkut ei vaan pääse irti siitä surkeudesta vaikka Suomessa pitäisi kaikilla olla samanlaiset mahdollisuudet kouluttautua ja edetä elämässään.

jos on, niin miettisin uudestaan lasten hankintaa, jos muutenkin ollaan jo köyhiä, onko se sitten sen arvoista että jokapäivä kituutetaan ?

on todellakin sen arvoista, harmi ettet ole itse saanut sitä kokea. Niin ja mikä ihme se on jos on rahat tiukalla kun vain toinen on palkkatöissä ja nälkäisiä suita kaksi enemmän kuin ennen. Rahatilanne oli vähän eri ku kahestaan palkkatulojamma tuhlattiin..

Periaatteessa jos köyhyys tai sen mahdollisuus on syy olla hankkimatta lapsia niin harva tässäkään maassa pystyis lapsia tekemään. :xmas: Kuka tahansa voi jääd esimerkiks työttömäksi. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Siksi kun eläminen on niin kallista, oletko huomannut että ruoka on todella hintavaa???
Ja kyllä, on se sen arvosta!Oma rakas pieni ihme!Lapsi ei tuo rahaa pöytään mutta ei sitä lastakaan rahalla saa...

Samaa olen ihmetellyt kuin ap!

Meillä on 8 henk perhe, ja sitä ruokaa kuluu uskomattomat määrät, ei edes omaa perunamaata ole vaan kaikki pitää ostaa. Mies töissä pienipalkkaisena, ite monta vuotta jo kotiäitinä, mutta silti meillä rahat riittä hyvin. Ei me matkustella eikä osteta muotivaatteita, tavallista kotiruokaa syödään ja ilmaiset (lähes) harrastukset hyödynnetään. Miksi ei kaikki osaa elää taloudellisesti? Meil ei koskaan mitään stressiä rahasta, mutta tottakai joskus hajoaa auto tai kodinkone, ja pitää suunnitella rahankäyttö paremmin, mutta ei siis oikeesti mitään hätää.

Voih, kun meidän suunnitelmat meni pieleen kun sairastuin. Vuoden verran eletty säästöillä muiden tulojen ohella. Mies opiskelee vielä ainakin puoli vuotta ja mun piti olla se kuka käy töissä ja elättää perheen.. Aina elämä ei mene kuin elokuvissa:)

Tää on ymmärrettävä syy! Mutta suurin osa köyhistä lapsiperheistä on ihan perusterveitä ja asiat pitäsi kaiken järjen mukaan olla hyvin, mutta kun ei ole :o

Tää on ymmärrettävä syy! Mutta suurin osa köyhistä lapsiperheistä on ihan perusterveitä ja asiat pitäsi kaiken järjen mukaan olla hyvin, mutta kun ei ole :o

Elämä nyt ei aina mene samaa rataa tasaisesti, voi tulla vaikeampiakin tilanteita...
Mulla ei jää tällä hetkellä oikein yhtään mihinkään ylimääräiseen rahaa. Asumiskulut+muut laskut saan hoidettua ja ruokaa on pöydässä, mut ei voi ostaa kauheesti mitään muuta. Mitään tukia en saa. Lapselle on säästössä rahaa, että voin ostaa esim. toppapuvun.
Tilanne ei ollut tällainen vielä vuosi sitten, nyt on. Yrittäjä olen.

Ehkä niiden joilla rahat tiukilla ei ne tulotkaan ole kun muutama satanen kuussa toisella?
Tai sitten ostetaan eineksiä ja muita kalliita tuotteita, eikä mitään tehdä itse että säästettäisiin.
Myös jos hetken mielijohteesta ostellaan muutamankin euron tavaroita niistä voi äkkiä kertyä iso kasa rahaa.
Yks mikä monella tuntuu kuluttavan ainakin toisen kohdalla on työpaikkaruokailu, jota en kyllä ymmärrä. Miksi ihmeessä maksaa siitä kun voi viedä omat eväät ja se on vähintään puolet halvempi vaihtoehto jos sen vain oikein tekee.

Kyllä talous veti aika tiukille kun olin kotihoidontuella. Mutta ei sillä: itse valitsin mieluummin lasten edun kuin talouden. Eikä kaduta kun katslee näin aamuisin tuolla kadulla töihin ja päiväkotiin paahtavia ihmisiä.

Mä en ymmärrä miten perheessä voi kaikki olla "hyvin" jos vain yksi tienaa ja toisen rahat on 250 e / kk (esim. kotihoidontuki).

Meillä on 8 henk perhe, ja sitä ruokaa kuluu uskomattomat määrät, ei edes omaa perunamaata ole vaan kaikki pitää ostaa. Mies töissä pienipalkkaisena, ite monta vuotta jo kotiäitinä, mutta silti meillä rahat riittä hyvin. Ei me matkustella eikä osteta muotivaatteita, tavallista kotiruokaa syödään ja ilmaiset (lähes) harrastukset hyödynnetään. Miksi ei kaikki osaa elää taloudellisesti? Meil ei koskaan mitään stressiä rahasta, mutta tottakai joskus hajoaa auto tai kodinkone, ja pitää suunnitella rahankäyttö paremmin, mutta ei siis oikeesti mitään hätää.
Ystävälläni myös 6 lasta ja on ollut todella tiukoilla taloudellisesti. Vaikka onkin asunut kaupungin vuokra-asunnossa, saanut minimielatustuet, asumistuen, lapsilisät yh-korotuksineen ja minimiäitiyspäivärahan/kotihoidontuen.