Eikös pph:n lapsia päde samat säännöt kuin hoitolapsia???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mörökölli äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Alkuperäinen kirjoittaja lköl:
Mikä siinä on hemmetin vaikeaa selittää omalle lapselleen, että tämä ei voi tehdä/saada kaikkea mitä joku toinenkin!!! :o Oli syy sitten siinä, että toinen lapsi on vanhempi, toisella lapsista on allergia/sairaus, toinen lapsi on kotonaan ja toinen kylässä/hoidossa tai naapurin Villellä nyt vain sattuu olemaan eri säännöt kuin meidän Minnallamme...
Eiköhän olisi jo aika harjoitella, että kaikilla ei ole samat säännöt tai tavat. Jos Ville saa jotakin tehdä, ei Minnan tarvitse saada tehdä samaa.
Mitähän näistä lapsista tulee joiden täytyy saada tehdä ja omistaa kaikki sama mitä toisellakin on ja vanhemmat pelkäävät kieltää ja selittää lapsilleen kaikki asiat, jotka eivät ole niin kivoja. :(

Kyllä sen jo näkee nyky nuorista että kun ei saa tahtoaan läpi niin sitten tehdään vaikka mitä. Ei osata käsitellä pettymyksiään kun niitä ei lapsena tullut kun oltiin pumpulissa...

Niin, mä mietin tässä, että miten sitä hoitajan lastakaan ei ollenkaan kasvateta pettymyksiin, kaikkea ei saa nyt ja just. Miksi sitä ei uskalleta ollenkaan kieltää? Ja äitinä vielä kasvatusalan ammattilainen?

Mitä häneltä pitäisi tässä tapauksessa kieltää?
Pääsy omaan huoneeseensa?

Mä en ole pph, enkä sellaiseksi alkaisikaan. Joten mun lapseni eivät ole pph:n lapsia. He ovat hoitolapsia.
Ja hoitolapsen äitinä minä haluan, että hoitopaikassa on kaikilla lapsilla samat säännöt. Ainakin kaikilla saman ryhmän lapsilla.
Ja siksi mun lapset ovat päiväkodissa. Jos he olisivat pph:lla, niin en tykkäisi siitä, että pph:n oma lapsi saa mennä makuuhuoneeseen, yläkertaan, leikkiä sillä ja tällä kivalla lelulla (jonka olemassaolosta hoitolapset taatusti tietävät) ja saa enemmän hellyyttä & huomiota kuin hoitolapset.

Alkuperäinen kirjoittaja tätitomera:
Mikä siinä on hemmetin vaikeaa selittää omalle lapselleen, että tämä ei voi tehdä/saada kaikkea mitä joku toinenkin!!! :o Oli syy sitten siinä, että toinen lapsi on vanhempi, toisella lapsista on allergia/sairaus, toinen lapsi on kotonaan ja toinen kylässä/hoidossa tai naapurin Villellä nyt vain sattuu olemaan eri säännöt kuin meidän Minnallamme...
Eiköhän olisi jo aika harjoitella, että kaikilla ei ole samat säännöt tai tavat. Jos Ville saa jotakin tehdä, ei Minnan tarvitse saada tehdä samaa.
Mitähän näistä lapsista tulee joiden täytyy saada tehdä ja omistaa kaikki sama mitä toisellakin on ja vanhemmat pelkäävät kieltää ja selittää lapsilleen kaikki asiat, jotka eivät ole niin kivoja. :(

Kyllä sen jo näkee nyky nuorista että kun ei saa tahtoaan läpi niin sitten tehdään vaikka mitä. Ei osata käsitellä pettymyksiään kun niitä ei lapsena tullut kun oltiin pumpulissa...

Niin, mä mietin tässä, että miten sitä hoitajan lastakaan ei ollenkaan kasvateta pettymyksiin, kaikkea ei saa nyt ja just. Miksi sitä ei uskalleta ollenkaan kieltää? Ja äitinä vielä kasvatusalan ammattilainen?

Mitä häneltä pitäisi tässä tapauksessa kieltää?
Pääsy omaan huoneeseensa?

Nähtävästi... Vaikka mun mielestä on paljon reilumpaa että lapsi leikkii tai touhuaa omilla tavaroillaan omassa huoneessaan, missä muut lapset ei näe eikä oo kateellisia. Kuin että hän leikkisi lempilelullaan olohuoneessa muiden lasten nähden. Kun ei se niinkääns aa mennä että sen oman on luovuttava kaikista oikeuksistaan kotonansa, ja hoitolapset saa vallata sen huoneen ja lelut (kun olohuoneen + äidin huomion joutuu joka tapauksessa jakamaan, siinä on minusta tarpeeksi jaettavaa noin pienelle )

Ei lapsia pidä silti turhaan kieltää...

Se pphn lapsi ei ole hoidossa, vaa kotonansa, joten miksi ei saisi mennä omaan huoneeseensa? On typerää alistaa lapsia vain sen takia että oppisivat jonkun läksyn. KYllä tuo hoitajankin lapsi kokee sitten ne pettymykset (esimerkiksi sen, että pitää jakaa äiti hoitolasten kanssa) toisillakin tavoilla.

Siis eikö näille hoitolapsille ole selvää, ettei pph ole heidän äitinsä, mutta pph on oman lapsensa äiti...? Eikö lapsille ole selvää, että äiti suhtautuu lapsiinsa eri tavalla kun toisten lapsiin? Mä en näe tossa mitään ongelmaa. Kyllä se ojn hyvä lasten oppia, kuka on kenenkin äiti ja mitä se tarkoittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Mä en ole pph, enkä sellaiseksi alkaisikaan. Joten mun lapseni eivät ole pph:n lapsia. He ovat hoitolapsia.
Ja hoitolapsen äitinä minä haluan, että hoitopaikassa on kaikilla lapsilla samat säännöt. Ainakin kaikilla saman ryhmän lapsilla.
Ja siksi mun lapset ovat päiväkodissa. Jos he olisivat pph:lla, niin en tykkäisi siitä, että pph:n oma lapsi saa mennä makuuhuoneeseen, yläkertaan, leikkiä sillä ja tällä kivalla lelulla (jonka olemassaolosta hoitolapset taatusti tietävät) ja saa enemmän hellyyttä & huomiota kuin hoitolapset.

Sehän meistä ammattilaisia tekeekin, että huomioimme/hellimme/kohtaamme kaikkia lapsia tasapuolisesti. Omia erottelematta. On kuitenkin aivan eri asia, jos oma lapsi haluaa mennä omalle yksityiselle alueelleen (sellainen meillä ihan jokaisella on) se ei ole suosimista missään muotoa.

Mun äitini oli pph kun olin alle kouluikäinen ja olen siis saanut olla kotihoidossa. Muistelen, että meillä oli tietyt huoneet (pääosin mun vanhempien sisarten) joihin ei ollut pääsyä niin minulla kuin hoitolapsilla. Kun hoitolapset olivat hoidossa mä olin samoissa tiloissa kuin he enkä mennyt minnekään sellaiseen huoneeseen leikkimään jonne ei hoitolapset olisi saaneet tulla. Tottakai lapsia alkaa kiinnostaa se huone ja harmittaa jos joku lapsi saa mennä jonnekin huoneeseen minne toiset ei. Lapsia ne hoidossa olevatkin ovat aivan kuten kotona asuvakin lapsi. Vaikka mun äitini oli oikeudenmukainen hoitaja niin täytyy sanoa, että omaa lastani en veisi, ellei olisi aivan pakko, sellaiselle pph:lle jolla on omia lapsia myös kotona.

Sehän meistä ammattilaisia tekeekin, että huomioimme/hellimme/kohtaamme kaikkia lapsia tasapuolisesti. Omia erottelematta. On kuitenkin aivan eri asia, jos oma lapsi haluaa mennä omalle yksityiselle alueelleen (sellainen meillä ihan jokaisella on) se ei ole suosimista missään muotoa.

Mutta mun mielestä se, että kun pph:n oma lapsi loukkaa yläkerrassa ollessaan, niin äiti jättää hoitolapset yksin ja ryntää lapsensa luo, on nimenomaan sitä suosimista.
Sekä se, että jos pph:n oma lapsi haluaa mennä vaikkapa vanhempiensa makkariin, niin hän saa sinne mennä, mutta sama kielletään hoitolapselta joka myös haluaisi sinne.
Eli ei se ole tasapuolista, ja siinä erotellaan hyvinkin selvästi se, kumpi on oma lapsi ja kuka vaan hoidossa.
Ja siksi minä, äitinä, en haluaisi lastani pph:lle, jolla on myös omia kotihoidossa olevia lapsia.

Entisenä pph.na kommentoin tähän sen verran että ei ole omallekaan lapselle kiva selittää miksi omat rakkaimmat lelut saa toinen hajottaa. niinpä päädyttiin siihen että leluista ne kalleimmat ja rakkaimmat laitettiin hoitopäivän ajaksi pois koska pph.lle ei kukaan tai mikään korvaa rikki menneitä leluja jotka on siitä omasta tilipussista ostettu ja se tilipussi ei järin suuri ole. Meillä kyllä kaikki tilat oli käytössä kaikilla lapsilla, mutta vaatehuoneeseen ja kaappeihin laitettiin osa leluista (omakin kyllä sai vasta illalla käyttöön ne) selitin omille että silloin kun on muita niin leikitään yhdessä samoilla leluilla välillä oli kyllä pakko antaa isommalle hengähdys tauko kun hoito lapsista yksi oli melko vilkas ja oma esikoinen taas rauhallinen ja luonteeltaan sellainen että kaipaa omaa rauhaa, nykyään on päiväkodissa ja sieläkin haluaa välillä yksin leikkiä omassa rauhassa. myöskin hoitolapsella oli oikeus omaan leikkiin halutessaan eli ei ollut pakko ottaa muita mukaan aina.

haistakaa paska mokomat vikisijät. mites moni se aattelee että otanpa tohon pari hoitolasta et saan hoitaa omiaki kotona? eikö siinä oo just se ajatus että niillä omilla on sit hyvä olla kotona oman äidin kans ja sit ne hoitolapset on ne joista saa rahaa? turhaa jeesustelua että ei saisi pitää alakertaa hoitopaikkana ja yläkertaan mennä oma lapsi leikkimään jos tahtoo. siitä omasta ku ei kuitenkaan sit makseta eikä sitä tarvi lain puitteissa koko ajan vahtia kuten hoitolapsia.. toisekseen mitäs sit jos siinä samassa huushollissa pyörii vaik hoitajan puoliso?mitäs se saa tehä ja millon? saako tulla syömään samaan aikaan ku hoitolapsetki vai pitääkö kenties eri aikaan tehä sekin?se koti on pph:n työpaikka, riittää ku hoitolapset saa riittävän hoidon ja se siitä -samalla ku se sattuu olemaan hoitajan ja hänen perheensä koti!

Mutta mun mielestä se, että kun pph:n oma lapsi loukkaa yläkerrassa ollessaan, niin äiti jättää hoitolapset yksin ja ryntää lapsensa luo, on nimenomaan sitä suosimista.
Sekä se, että jos pph:n oma lapsi haluaa mennä vaikkapa vanhempiensa makkariin, niin hän saa sinne mennä, mutta sama kielletään hoitolapselta joka myös haluaisi sinne.
Eli ei se ole tasapuolista, ja siinä erotellaan hyvinkin selvästi se, kumpi on oma lapsi ja kuka vaan hoidossa.
Ja siksi minä, äitinä, en haluaisi lastani pph:lle, jolla on myös omia kotihoidossa olevia lapsia.

Mut ei kaikilla ole näin. Meillä ei mennä lepohuoneeseen, kirjastoon eikä meidän makkariin, ei oma eikä hoitolapset. Eri asia sit luvan kans, ja lepohuoneessa tietysti nukutaan päiväunet.

syvä, syvempi huokaus... voi pyhä yksinkertaisuus... pph ON kodinomaista hoitoa, ja jos pph:lla on omia lapsia, he saavat käyttäytyä kuten OMASSA kodissa ollaan muutenkin. Vai mites luulet sen pph:n miehen suhtautuvan, jos ei esim sais aamutakkisillaan tulla aamupalalle halutessaan?
Koska pitää ajatella, mitä ne vi..tun hoitopennut ja niiden vanhemmat aattelee????

Alkuperäinen kirjoittaja voi:
haistakaa paska mokomat vikisijät. mites moni se aattelee että otanpa tohon pari hoitolasta et saan hoitaa omiaki kotona? eikö siinä oo just se ajatus että niillä omilla on sit hyvä olla kotona oman äidin kans ja sit ne hoitolapset on ne joista saa rahaa?

Tuo nimenomaan tuntuu olevan ajatuksena (lähes) kaikilla niillä perhepäivähoitajilla, joilla on omia suht pieniä lapsia. Useampi pph:ksi alkanut tuttuni on suoraan sanonut että tuo on ainoa syy sille, että he perhepäivähoitajia ovat.

Ja siksi moni, mukaanlukien minä, karsastaa perhepäivähoitoa etenkin jos hoitajalla on omia pieniä lapsia: hänelle pääasia on saada hoitaa omat lapsensa kotona, ja hoitolapset ovat vain välttämätön paha.

Ja siksi minä, äitinä, en haluaisi lastani pph:lle, jolla on myös omia kotihoidossa olevia lapsia.[/quote]

..........

Mä oon Ravistettava sun kanssas harvinaisen samaa mieltä, tunnut olevan yksi harvoista, jotka ymmärtävät ap:n kannan. Kyse ei siis ole siitä, että joitain huoneita suljetaan hoitopäivän ajaksi, vaan siitä, että kaikkia (ehkä vois sanoa alle kouluikäisiä kotihoidossa olevia) koskee hoitopäivän aikana samat säännöt.

En minäkään hyväksy sitä, että se pph:n oma muksu lällättelee ylös omaan huoneeseensa mennessään (näinhän se usein menee), tyyliin "meenpäs leikkimään pleikkarilla, tepäs ette pääsekään".

toimitaan jos teille tulee vaik sukulaisperhe vierailulle? sukulaisten pennut saa tehä ihan samaa ku omatkin ja jos sattuu vaikka vanhempia huvittamaan pieni päiväpaini niin sinne vaan teidän sänkyyn hommiin kun toki kaikki saa tehä kaikkea niinku perheenväkiki..

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Mut ei kaikilla ole näin. Meillä ei mennä lepohuoneeseen, kirjastoon eikä meidän makkariin, ei oma eikä hoitolapset. Eri asia sit luvan kans, ja lepohuoneessa tietysti nukutaan päiväunet.

No niin, sun kaltaiselle hoitajalle mä voisin lapseni tuodakin, jos he olisivat pph:lle menossa :)

No eikös se sitten tuon ajatusmallin mukaan ole hoitolasten suosimista, kun se äiti mitä ilmeisimmin on niiden hoitolasten kanssa silloin kun se oma on siellä huoneessaan?
Ja ihan vasmasti se laukkaa myös itsensä loukkaavan hoitolapsen luo.
Mutta se nyt yksinkertaisesti on niin, että lapsen koti on hänen kotinsa. Ja se taas on jokaisen oma ammatinvalintakysymys, että alkaako näinollen pph:ksi vai ei. Jos tuo nimittäin kynnyskysymys on.

No eikös se sitten tuon ajatusmallin mukaan ole hoitolasten suosimista, kun se äiti mitä ilmeisimmin on niiden hoitolasten kanssa silloin kun se oma on siellä huoneessaan?

Hoitaja ei saa jättää hoitolapsia yksin, hetkeksikään.

Jokainen joka hoitaa lapsia työkseen, tekee sitä rahan takia, ei minkään kutsumuksen.
Myös hän joka hoitaa muiden lapsia omiensa lisäksi, kuten myös lastentarhan opettajat.
Päiväkodissa kaikki ovat vieraita (yleensä), joten he ovat aika tasapuolisia toisiinsa nähden.

Olen ypph ja meillä ei ole hoitolapsilla lupa mennä meidän makuuhuoneeseen. Oma lapseni nukkuu siellä vain päiväunet.
Tulevaisuudessa, kun meille tulee yläkertaan lapsille omat huoneet, niin se yläkerta rauhoitetaan hoitolasten käytöltä. Meillä on koululaisia ja heidän huoneisiinsa ei silloin ole asiaa. Alakertaan jää kokonainen iso huone hoitolasten leikkihuoneeksi. Tämä on myös ihan turvallisuuskysymys eli hoitolapset eivät ravaa rapuissa näin minimoimme vahingot.
Hoitolasten käyttöön tulee heidän ikätasoaan vastaavia leluja, tämä myös turvallisuuskysymys eli 2v ei voi leikkiä esim. magneettikuulilla turvallisesti. Meillä on tietyt lelut tällä hetkellä joita ei oteta esille hoitopäivän aikana, ihan siitä syystä että eivät ole hoitolasten ikäisille tarkoitettuja. On myös leluja, jotka haluamme säilyttää ehjinä pidempään.
Ap:kö kirjoitti että hoitajan lapsi menee lällättäen yläkertaan. Jos näin on, niin se on väärin. Muuten mielestäni on oikein että hoitaja saa päättää missä ja miten hoitolasten sopii olla. Kyllä se oma lapsikin kaipaa sitä hetken hiljaisuutta omassa rauhassaan.

Kannattaisi kysyä suoraan hoitajalta ensin kuinka asia on ennekuin lähtee soittelemaan. Onneksi olen ypph ja olen näistä asioista keskustellut vanhempien kanssa jo siinä vaiheessa kun ovat hoitoon minulle hakeneet. Heistä kukaan ei ole kokenut asiaa ongelmalliseksi. Asioista avoimesti keskustelemalla selviää hyvin.

Rauhallisia ja mukavia syksyisiä hoitopäiviä kaikille!

Luuletko että päiväkodissa hoitajat on koko ajan samassa huoneessa lasten kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja voi:
haistakaa paska mokomat vikisijät. mites moni se aattelee että otanpa tohon pari hoitolasta et saan hoitaa omiaki kotona? eikö siinä oo just se ajatus että niillä omilla on sit hyvä olla kotona oman äidin kans ja sit ne hoitolapset on ne joista saa rahaa?

Tuo nimenomaan tuntuu olevan ajatuksena (lähes) kaikilla niillä perhepäivähoitajilla, joilla on omia suht pieniä lapsia. Useampi pph:ksi alkanut tuttuni on suoraan sanonut että tuo on ainoa syy sille, että he perhepäivähoitajia ovat.

Ja siksi moni, mukaanlukien minä, karsastaa perhepäivähoitoa etenkin jos hoitajalla on omia pieniä lapsia: hänelle pääasia on saada hoitaa omat lapsensa kotona, ja hoitolapset ovat vain välttämätön paha.

Ei todellakaan. Minulle on tärkeää hoitaa lapseni kotona mutta en koe hoitolapsia välttämättömänä pahana. Itseasiassa he kuuluvat meillä jo kalustoon. Ja minä ainakin kiellän omalta lapseltani tasan tarkkaan samat asiat kuin hoitolapsilta, enkä ole sylittelemässä omaani yhtään sen enempää kuin muitakaan lapsia päivän aikana!

kerroppa mulle, missä hoitopaikassa tämä toteutuu? Todellisuudessa ne sunkin nuppusi ovat siellä päikyssä useitakin hetkiä ilman valvovaa silmää. Tämä on fakta.

Luuletko että päiväkodissa hoitajat on koko ajan samassa huoneessa lasten kanssa?

Ovathan ne (eivät kaikki hoitajat poistu samaan aikaan huoneesta missä lapset ovat), eikä siellä ole erikseen ylä- ja alakertaa.

Uusimmat

Yhteistyössä