Eikös pph:n lapsia päde samat säännöt kuin hoitolapsia???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mörökölli äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Eims Baum:
Ei todellakaan. Minulle on tärkeää hoitaa lapseni kotona mutta en koe hoitolapsia välttämättömänä pahana. Itseasiassa he kuuluvat meillä jo kalustoon. Ja minä ainakin kiellän omalta lapseltani tasan tarkkaan samat asiat kuin hoitolapsilta, enkä ole sylittelemässä omaani yhtään sen enempää kuin muitakaan lapsia päivän aikana!

Siinä toinen sellainen pph, jollaiselle voisin omat lapseni viedä :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jokainen joka hoitaa lapsia työkseen, tekee sitä rahan takia, ei minkään kutsumuksen.Myös hän joka hoitaa muiden lapsia omiensa lisäksi, kuten myös lastentarhan opettajat.
Päiväkodissa kaikki ovat vieraita (yleensä), joten he ovat aika tasapuolisia toisiinsa nähden.

Ei tätäkään pidä yleistää. Kyllä mä tätä pph:n hommaa teen ihan muun kun rahan takia, ei tää niin hyvin palkattua ala ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Alkuperäinen kirjoittaja tätitomera:
No eikös se sitten tuon ajatusmallin mukaan ole hoitolasten suosimista, kun se äiti mitä ilmeisimmin on niiden hoitolasten kanssa silloin kun se oma on siellä huoneessaan?

Hoitaja ei saa jättää hoitolapsia yksin, hetkeksikään.

Luuletko että päiväkodissa hoitajat on koko ajan samassa huoneessa lasten kanssa?

Ovathan ne (eivät kaikki hoitajat poistu samaan aikaan huoneesta missä lapset ovat), eikä siellä ole erikseen ylä- ja alakertaa.

Annetaan sun pysytä tässä (harha)luulossasi ;)

Alkuperäinen kirjoittaja mörökölli äiti:
Lapsemme ovat pph:ssa ja siellä muutoin näyttäisi lapsia koskevan samat säännöt (niinkuin hän sanoo), mutta hoitajan oma 5v poika saa oleilla omassa huoneessaan yläkerrassa, minne ei hoitolapsilla ole mitään asiaa (meidän 5v ja 2v poika hänellä hoidossa). Alakerta on hoitoaluetta, niin kuin hän on sanonut. Hän vetoaa siihen että pojallaan on oikeus olla yläkerrassa, koska onhan se hänen kotinsa! Voi luoja!!! Pikkasen kihisee....

meidän lapsen pph:lla sama juttu, mutta ymmärrän kyllä sen. Raput on tietysti vähän vaarallisetkin jos pieniä lapsia hoidossa ja kyllä pph:n lapsilla on oikeus omat lelunsa ja tavaransa pitää ominaan. Mutta se mua häiritsee, että sen oma lapsi ei nuku päikkäreitä ja muiden on kuitenkin pakko..

No eikös se sitten tuon ajatusmallin mukaan ole hoitolasten suosimista, kun se äiti mitä ilmeisimmin on niiden hoitolasten kanssa silloin kun se oma on siellä huoneessaan?

Luuletko että päiväkodissa hoitajat on koko ajan samassa huoneessa lasten kanssa?

Ovathan ne (eivät kaikki hoitajat poistu samaan aikaan huoneesta missä lapset ovat), eikä siellä ole erikseen ylä- ja alakertaa.

Täällä on päikässä ylä- ja alakerrat, ja lapset saa leikkiä ylhällä muyöskin. Valvonnan laadusta ja määrästä en osaa sanoa, mut jos aamussa on vaikka yksi hoitaja, niin ei se sinne ylös mene seuraamaan lasten leikkejä, vaan on alhaalla ottamassa tulokkaita vastaan... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja effie:

Kyllä mä tiedän, millaisissa päiväkodeissa mun lapseni ovat.
Kolme huonetta/tilaa missä lapset voivat olla, ja aikuisia on kahdeksan. Ei ole erillisiä kerroksia, ei suljettuja ovia paitsi päiväuni- ja ruokailuaikaan.

Ei todellakaan. Minulle on tärkeää hoitaa lapseni kotona mutta en koe hoitolapsia välttämättömänä pahana. Itseasiassa he kuuluvat meillä jo kalustoon. Ja minä ainakin kiellän omalta lapseltani tasan tarkkaan samat asiat kuin hoitolapsilta, enkä ole sylittelemässä omaani yhtään sen enempää kuin muitakaan lapsia päivän aikana!

Voi jeesus sua!!
Nyt varmaan sua kiitetään ja kumarretaan ja ollaan niiiin polleeta, kun RAVISTETTAVAkin siis tois lapsensa siis mulle hoitoon!!
Sä et mitä ilmeisemmin tiedä päiväkotien arjesta/tavoista/käytännöistä hölkäsenpöläystä. Mut arvaas!?
(kuiskaten; ne on vielä pahempia paikkoja sun mussuilles!)

Eräässä nimeltämainitsemattomassa helsinkiläisessä vuorohoitopäiväkodissa missä olin duunissa lapset laitettiin huoneeseen leikkimään ja ovi kiinni ettei meteli kuuluisi. Kukaan ei ollut vahtimassa. Kun oli talon kokoukset, YKSI hoitaja (tai kuka vaan kävi) jätettiin vahtimaan kahta ryhmää kun muut istuivat kaksi tuntia kokouksessa. Kerran se vahtija olin minä, ja voin kertoa että oli kyllä yhtä helvettiä eikä pätkääkään laillista! Kun olin toisessa ryhmässä, olivat toisen ryhmän lapset täysin yksin!

Mun viesti meni ihan outoon paikkaan!

Jos pph:lla on omia lapsia (hoitolasten ikäisiä suunnilleen, en puhu nyt koululaisista ja teineistä vaan niistä jotka ovat kotihoidossa) niin heillä pitäisi ehdottomasti olla samat säännöt kuin hoitolapsilla.
Eli joko kukaan ei mene yläkertaan, tai sinne menevät kaikki.
Lasketaanhan se pph:n oma viisivuotias kuitenkin päälukuun, eli hänkin on tavallaan hoidossa - omalla äidillään.

peesi tälle-se 5v on siis myös hoitolapsi, siksi on epäreilua että saa mennä yläkertaan ja toiset ei. on ihán eri juttu jos lapsi ois koululainen, toki silloin heillä on omat huoneet ja sinne ei oo asiaa. lelujahan ei tarvi sit kaikkea antaa käyttöön mutta on reilua että käytössä olevilla leluilla leikkii se pph:n oma lapsikin päivän

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:

Täällä on päikässä ylä- ja alakerrat, ja lapset saa leikkiä ylhällä muyöskin. Valvonnan laadusta ja määrästä en osaa sanoa, mut jos aamussa on vaikka yksi hoitaja, niin ei se sinne ylös mene seuraamaan lasten leikkejä, vaan on alhaalla ottamassa tulokkaita vastaan... :whistle: [/quote]

Mä puhun omista lapsistani. Siitä, millaista hoitoa haluan heille.
Olen toki tietoinen siitä, että kaikki pk:t eivät ole yhtä hyviä. Ja olin aika tarkka siitä, mihin päiväkotiin lapseni haluan.

Kyllä mä tiedän, millaisissa päiväkodeissa mun lapseni ovat.
Kolme huonetta/tilaa missä lapset voivat olla, ja aikuisia on kahdeksan. Ei ole erillisiä kerroksia, ei suljettuja ovia paitsi päiväuni- ja ruokailuaikaan.

justjust..juujuu

Sä et mitä ilmeisemmin tiedä päiväkotien arjesta/tavoista/käytännöistä hölkäsenpöläystä. Mut arvaas!?

Mä olen kyllä työskennellyt kolmessa eri päiväkodissa, ja mulla on ystäviä jotka ovat/olivat töissä lasteni pk:ssa, eli kai mä jotain niiden arjesta kuitenkin tiedän.

Voi jeesus sua!!
Nyt varmaan sua kiitetään ja kumarretaan ja ollaan niiiin polleeta, kun RAVISTETTAVAkin siis tois lapsensa siis mulle hoitoon!!

mikähän tää viesti nyt on ja kenelle tarkoitettu?

Myös päiväkodissa hoitajat voivat suosia toisia lapsia ja pitää toisista lapsista enemmän kuin toisista. Ammattilaisina he eivät saisi tätä näyttää, mutta valitettavasti se ei lähellekään aina toteudu. Myös päiväkodissa Nico vie Jessican lelun kädestä ja hoitajat antavat Nicon pitää lelun, koska eivät huomaa, ehdi tai viitsi puuttua. Asioita, jotka lapsi kokee epäreiluksi tapahtuu hänelle jatkuvasti - niin se vain menee.

Alkuperäinen kirjoittaja dfgghhj:
Jos pph:lla on omia lapsia (hoitolasten ikäisiä suunnilleen, en puhu nyt koululaisista ja teineistä vaan niistä jotka ovat kotihoidossa) niin heillä pitäisi ehdottomasti olla samat säännöt kuin hoitolapsilla.
Eli joko kukaan ei mene yläkertaan, tai sinne menevät kaikki.
Lasketaanhan se pph:n oma viisivuotias kuitenkin päälukuun, eli hänkin on tavallaan hoidossa - omalla äidillään.

peesi tälle-se 5v on siis myös hoitolapsi, siksi on epäreilua että saa mennä yläkertaan ja toiset ei. on ihán eri juttu jos lapsi ois koululainen, toki silloin heillä on omat huoneet ja sinne ei oo asiaa. lelujahan ei tarvi sit kaikkea antaa käyttöön mutta on reilua että käytössä olevilla leluilla leikkii se pph:n oma lapsikin päivän

Ei muuten olekkaan hoitolapsi-Hoitaja EI saa palkkaa omasta lapsestaan.Hän ei siis millään muotoa ole hoitolapsi.

Mä olen kyllä työskennellyt kolmessa eri päiväkodissa, ja mulla on ystäviä jotka ovat/olivat töissä lasteni pk:ssa, eli kai mä jotain niiden arjesta kuitenkin tiedän.

voi olla että jotain. 'mulla on kokemusta 24 eri pk:sta eri puolilta suomea. Ja suuri osa ystävistäni työskentelee myös päiväkodeissa. Ja jokainen on samaa mieltä kanssani, että ikin,en kuunapäivänä mahdollista lastani päiväkotiin laittaisi.

että se oma lapsi ei ole HOITOLAPSI. Meille ei makseta yli 3-vuotiaasta mitään siis kun se kotihoidon tuki loppuu.

Miettikääpä tätä: hoitolapsia on klo 6.30-17.30 välillä aina joku paikalla. Miksi hoitajan oman lapsen tarvitsisi jaksaa seurustella ja leikkiä hoitolasten kanssa 11 tuntia päivässä? Kyllä 5v. kaipaa jo sitä omaakin rauhaa ja sitä hän saa omassa huoneessaan, omien lelujen parissa. Onhan hoitolapsillakin omassa kotonaan oma huone yleensä ja omat lelut.

Ja ap:lle tiedoksi: onneksi laitat lapsesi pk:n jonoon! Ei meidän tarvitse sietääkään tuollaisia nipottajia vanhempina. Minulle ei ole yksikään vanhempi valittanut siitä, että leikimme keittiö/olohuone/eteinen -tilassa, jossa on YHTEISET lelut. Mutta omilla lapsillani on huoneet yläkerrassa ja siellä he saavat olla, kun haluavat hetkeksi vetäytyä omaan rauhaan. Se rauha suotakoon esim. koululaiselle, jonka on saatava läksyt tehtyä rauhassa sekä 5-vuotiaalleni.

Entisen pph:n lapsena ihmettelen mikä ihmeen pakko nykyajan pph:n lapsella/lapsilla on mennä sinne suljetun oven taakse hoitolasten hoitoaikana? Mä en aikanaan olisi saanut mennä mutta en sinne olisi halunnutkaan, koska tykkäsin toisten lasten seurasta. Yksin sain leikkiä ihan tarpeeksi (enkä ollut perheen ainut lapsi) kun hoitolapsia ei ollut. Pph:n lapsi on lapsi ihan siinä kuin hoitolapsikin. Jos pph:n lapsen väsymystä pitää ymmärtää ja sen takia antaa hänen mennä minne huvittaa, niin eikö hoitolapsen mahdollista harmitusta siitä ettei pääse samoihin paikkoihin, pitäisi myös ymmärtää. Lapsiahan kummatkin ovat ja tällöin ymmärryskyvyltään samalla tasolla.

voi olla että jotain. 'mulla on kokemusta 24 eri pk:sta eri puolilta suomea. Ja suuri osa ystävistäni työskentelee myös päiväkodeissa. Ja jokainen on samaa mieltä kanssani, että ikin,en kuunapäivänä mahdollista lastani päiväkotiin laittaisi.

Mahdollista lastani? :D
Mun päiväkodeissa työskentelevien ystävieni lapset (todelliset, eivät mahdolliset) ovat - yllätys yllätys - päiväkodissa hoidossa.

Ja vaikka sulla olisi kokemusta sadasta päiväkodista eri puolella Suomea, niin totuus on se, että myös mulla on kokemusta päiväkodin arjesta, tavoista ja käytännöstä. Ja tunnen juuri omien lasteni päiväkodin.

että ryhmässäni on alle vuoden ikäinen lapsi, 2-vuotias ja 3-vuotias hoitolapsi. Noiden pienten kanssa ei portaissa kulkeminen sujuisi kuin hoitajan avulla ja lisäksi lasten huoneissa kaikkea pientä sälää, joka saattaisi kulkeutua lasten suuhun. Hoitajan ON OLTAVA SAMASSA TILASSA KUIN HOITOLAPSET! Näin meille on sanottu.

Yllätys yllätys, totta helvetissä päiväkodeissa on lapset omissa leikeissään ilman vieressä vahtivaa aikuista! Alle 3v osastoilla yleensä vähemmän mutta siitä isommat kyllä leikkii ihan omin päin -suljettujen ovien takana. Käydään vaan kattomassa et kaikki on ok. Lapsen kehitykselle on haitallista se että siinä tojotetaan koko ajan vieressä vahtaamassa.. Eikä nukkumahuoneessakaan oo isojen puolella aikuinen ku tietyn aikaa. Mistä hitosta täällä löytyy näitä ihme tietäjiä joillei oo oikeesti hajuakaan koko hommasta?

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
että ryhmässäni on alle vuoden ikäinen lapsi, 2-vuotias ja 3-vuotias hoitolapsi. Noiden pienten kanssa ei portaissa kulkeminen sujuisi kuin hoitajan avulla ja lisäksi lasten huoneissa kaikkea pientä sälää, joka saattaisi kulkeutua lasten suuhun. Hoitajan ON OLTAVA SAMASSA TILASSA KUIN HOITOLAPSET! Näin meille on sanottu.

Miten sinä käyt vessassa?

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Hoitajan ON OLTAVA SAMASSA TILASSA KUIN HOITOLAPSET! Näin meille on sanottu.

Haa. Tiesinhän :xmas:
Ei toimi käytännössä... Ihan sama mitä sanotaan. Harvemmin jaksaa pienet nakottaa tuntia keittiössä kun hoitaja laittaa ruokaa...

Sama tila tarkoittaa siis, että jos hoitaja on alakerrassa niin hoitolapsetkin ovat. Ei siis että huone kerrallaan, eihän lapset tule sentään hoitajan mukaan vessaan tämän itse siellä asioidessa :/ Ei sentään näsäviisaaksi tarvii ruveta.

Uusimmat

Yhteistyössä