Eikös pph:n lapsia päde samat säännöt kuin hoitolapsia???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mörökölli äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja lköl:
Mikä siinä on hemmetin vaikeaa selittää omalle lapselleen, että tämä ei voi tehdä/saada kaikkea mitä joku toinenkin!!! :o Oli syy sitten siinä, että toinen lapsi on vanhempi, toisella lapsista on allergia/sairaus, toinen lapsi on kotonaan ja toinen kylässä/hoidossa tai naapurin Villellä nyt vain sattuu olemaan eri säännöt kuin meidän Minnallamme...
Eiköhän olisi jo aika harjoitella, että kaikilla ei ole samat säännöt tai tavat. Jos Ville saa jotakin tehdä, ei Minnan tarvitse saada tehdä samaa.
Mitähän näistä lapsista tulee joiden täytyy saada tehdä ja omistaa kaikki sama mitä toisellakin on ja vanhemmat pelkäävät kieltää ja selittää lapsilleen kaikki asiat, jotka eivät ole niin kivoja. :(

Kyllä sen jo näkee nyky nuorista että kun ei saa tahtoaan läpi niin sitten tehdään vaikka mitä. Ei osata käsitellä pettymyksiään kun niitä ei lapsena tullut kun oltiin pumpulissa...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja voisitkö:
selitä pienelle lapselle miksi toinen saa tehdä ja mennä mihin haluaa mutta toinen ei... ei aina pieni lapsi ymmärtää tälläistä...
järkeä käyttäen lapseilla pitäisi olla samoja sääntöjä eikä niin että oma kersa saa tehdä kaikkea ja muiden täytyy olla paikalla ja hiljaa....
jos pph:jaa ei osaa pistä rajoja omallekin lapsukaiselle niin vaihtakoon ammatinsa...
Joskus musta tuntuu, että nykypäivän lapset ei edes kouluiässä ymmärrä, miksi naapurin Nicopetteri saa jotain ja itse ei saa. Lapsen olisi nimittäin varsin hyvä jo pienestä pitäen oppia, että kaikkea, mitä jollain toisella on, ei nyt vaan yksinkertaisesti voi saada.

Perhepäivähoitajan tilanne on aika hankala. Oma lapsi elää omassa kodissaan ja on siihen ihan oikeutettukin. Paitsi jos kunta maksaa perhepäivähoitajalle myös siitä perhepäivähoitajan omasta lapsesta, jolloin siitä omasta lapsesta tuleekin hoitolapsi. Käsittääkseni perhepäivähoitaja ei kuitenkaan saa latiakaan kunnalta omasta lapsestaan. Olenko väärässä vai oikeassa? Joten se perhepäivähoitajan oma lapsi ei ole hoitolapsi vaan elää kodissaan kuten lapset elää.

Kiitos ja kumarrus sinulle, kun ymmärrät tämän asian!
:)

minä selittäisin tuon asian niin kuin se on eli sinä olet hoidossa tämän lapsen kotona. Hänellä on siellä oma huone, jonne ei saa muut mennä, koska se on hänen OMA huone.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
minä selittäisin tuon asian niin kuin se on eli sinä olet hoidossa tämän lapsen kotona. Hänellä on siellä oma huone, jonne ei saa muut mennä, koska se on hänen OMA huone.

peesi. Jokaisella lapsella varmaan on joku lelu tai asia jota ei halua jakaa toisten lasten kanssa, eikä kaikkea tarttekaan jakaa. Sanotaan näin että jos lapsi saa mummoltaan pussin karkkia, sen kuuluu jakaa se, mutta jos se saa yhden tikkarin, syököön rauhassa

Mikä siinä on hemmetin vaikeaa selittää omalle lapselleen, että tämä ei voi tehdä/saada kaikkea mitä joku toinenkin!!! :o Oli syy sitten siinä, että toinen lapsi on vanhempi, toisella lapsista on allergia/sairaus, toinen lapsi on kotonaan ja toinen kylässä/hoidossa tai naapurin Villellä nyt vain sattuu olemaan eri säännöt kuin meidän Minnallamme...
Eiköhän olisi jo aika harjoitella, että kaikilla ei ole samat säännöt tai tavat. Jos Ville saa jotakin tehdä, ei Minnan tarvitse saada tehdä samaa.
Mitähän näistä lapsista tulee joiden täytyy saada tehdä ja omistaa kaikki sama mitä toisellakin on ja vanhemmat pelkäävät kieltää ja selittää lapsilleen kaikki asiat, jotka eivät ole niin kivoja. :(

Niistä tulee näitä "jokela"- ja "kauhajoki"- tapauksia sitten.
Ei ole keinoja käsitellä pahaa mieltä ja sit aikuisena voi purkautua monin keinoin...

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:

peesi. Jokaisella lapsella varmaan on joku lelu tai asia jota ei halua jakaa toisten lasten kanssa, eikä kaikkea tarttekaan jakaa. Sanotaan näin että jos lapsi saa mummoltaan pussin karkkia, sen kuuluu jakaa se, mutta jos se saa yhden tikkarin, syököön rauhassa

ei mielestäni kuulu sitä karkkipussiakaan jakaa, mutta ei myöskään toisten nähden syödä sitä tikkariakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:

ei mielestäni kuulu sitä karkkipussiakaan jakaa, mutta ei myöskään toisten nähden syödä sitä tikkariakaan.

no ei toisten nähden mutta vaikka siellä omassa huoneessaan

Mun äiti teki pph:n töitä silloin kun olin lapsi ja mä todellakin olin silloin OMASSA kodissa ja mun mielestä ihan reilua, että sain omaa rauhaa hoitolasten ollessa paikalla. Varsinkin lähempänä kouluikää ja kouluikäisenä halusi sitä omaa rauhaa, kun hoitolapset alkoivat olla sen verran nuorempia.

Koita nyt hyvä ap tajuta se, että kyse se hoitajan lapsen OMASTA kodista. Ihme niuho olet. Sen kun viet lapsesi päiväkotiin, itte en koskaan veisi lastani isoon ja meluisaan päiväkotiryhmään.

Niin ja entäs jos se oma lapsi on isompi kuin kukaan hoitolapsista? On vaikka oppinut kokoamaan monen sadan pelin haastavaa palapeliä. Ja hän kokoaa sitä oman huoneensa lattialla. Ja sit tulee taapero joka sen rikkoo. Vieras taapero vielä, ei oma pikkusisko tai veli. Kyllä varmaan alahuuli väpättäisi.

Kun mulla on kaverin lapset hoidossa, niin heillä on tasan samat oikeudet ja velvollisuudet meillä, kuin mun omilla lapsillanikin. Samat säännöt kaikille. Tottakai.

Mm. siksi on mun mielestä tosi typerää, jos pph:n oma viisivuotias lapsi saa tehdä sitä sun tätä, mutta hoidossa olevilta viisivuotiailta se on kielletty.

Ja mun lapset ei muuten ikinä menisi pph:lle, jolla on omia alle kouluikäisiä lapsia hoidettavanaan. Hoitolapsethan on siinä vaan tiellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Kun mulla on kaverin lapset hoidossa, niin heillä on tasan samat oikeudet ja velvollisuudet meillä, kuin mun omilla lapsillanikin. Samat säännöt kaikille. Tottakai.

Mm. siksi on mun mielestä tosi typerää, jos pph:n oma viisivuotias lapsi saa tehdä sitä sun tätä, mutta hoidossa olevilta viisivuotiailta se on kielletty.

Ja mun lapset ei muuten ikinä menisi pph:lle, jolla on omia alle kouluikäisiä lapsia hoidettavanaan. Hoitolapsethan on siinä vaan tiellä.

Se on kuitenkin ihan eri asia pitää silloin tällöin kaverin lasta hoidossa, kuin että oma koti toimii vakituisena hoitopaikkana vieraille lapsille. Meilläkin kavereiden ja sukulaisten lasten ollessa samat säännöt pätee kaikille, mutta pph:ksi en ikinä ryhtyisi.

Koti on kuitenkin koti, Scarlett sen hyvin ilmaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja näin on :
omalapsi menee hoitolasten edelle... selitä se pienelle lapselle.
No sen selittää just niin kuin muunkin. Eli jos naapurin Nicopetteri meneekin naapurin varastoon, niin meidän Sofiaemilialle ei ole naapurin varastoon yhtään mitään asiaa, ellei naapuri anna siihen lupaa.

Vähän vaan mun mielestä nyt eri asia. Sofiaemilian kun ei ole pakko olla Nicopetterin seurassa 9 h / pv.

Tässä on se syy, miksi minun lapseni eivät ikinä mene pph:lle, jolla on omia lapsia kotona. Hoitopäivän aikana kaikilla lapsilla on samat säännöt. Tai sitten se hoidossa oleva Sofiaemilia saa ottaa hoitopaikkaan mukanaan omia lelujaan, joilla ei saa leikkiä hoitajan Nicopetteri tai kukaan muukaan hoitolapsi ja hoitaja pitää tästä myös huolen, ettei niin tapahdu. Hoitajalle tämä on ihan ammatinvalintakysymys, jos ei pysty yksiä sääntöjä päivän aikana pitämään, niin vaikeeta tulee olemaan. Ei se Sofiaemilia ole väenväkisin pyytänyt varmaan päästä Nicopetterin äidin hoidettavaksi. Ja minä soittaisin pph-ohjaajalle ja pyytäisin hoitajan vaihtoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:

Kyllä sen jo näkee nyky nuorista että kun ei saa tahtoaan läpi niin sitten tehdään vaikka mitä. Ei osata käsitellä pettymyksiään kun niitä ei lapsena tullut kun oltiin pumpulissa...

Niin, mä mietin tässä, että miten sitä hoitajan lastakaan ei ollenkaan kasvateta pettymyksiin, kaikkea ei saa nyt ja just. Miksi sitä ei uskalleta ollenkaan kieltää? Ja äitinä vielä kasvatusalan ammattilainen?

Mun ei tarvinnu nukkua päiväunia. Mun parvisängyn pöytä ja hyllyt ja tavarat oli vain ja ainoastaan minun. Hoitolapset sai leikkiä lastenhuoneessa olevilla leluilla.

Jossain just luin että hoitajan omien lasten huoneet ovat hoitolapsilta pois suljettuja jos hoitolapsille on vaikka joku leikkihuone ja muut tilat käytettävissä.
Kyllä mun mielestä oma koti on oma ja omien lasten tavarat eivät ole kaikki vapaassa käytössä.

Mä sain siis touhuta omiani sillä aikaa kun pikkuveli ja hoitolapset olivat päiväunilla. Lasten hereillä ollessa tein niin kuin muutkin :D

Kyllähän näitä inisiöitä riittää, äitini oli aikoinaan pph ja isosiskoni sairasti diabetestä... Meni sitten siskolta verensokerit alas kun oltiin hoitolapset plus me ''omat'' puistossa. Äidillä mukana niitä siripiri-sokerijuttuja ja antoi niitä siskolle. Yhdet hoitosisarukset alkoivat mankumaan myöskin karkkia, äitini ei antanut ja selitti miksi siskoni sai ''karkkia'' ja muut eivät. Seuraavana päivänä näiden sisarusten äiti valitti, kun äitini antaa karkkia omille lapsilleen muttei hänen eikä millään mennyt jakeluun että kuinka homma oikeasti meni.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Niin, mä mietin tässä, että miten sitä hoitajan lastakaan ei ollenkaan kasvateta pettymyksiin, kaikkea ei saa nyt ja just. Miksi sitä ei uskalleta ollenkaan kieltää? Ja äitinä vielä kasvatusalan ammattilainen?

Mä teen töitä yksikössä missä tapaan paljon myös pph:ta ja kyllä heidän lapset on kasvatettuja. Mutta heillä kaikilla on kotona joku paikka missä omat lapset saa olla. Se on hoitajan omien lasten koti ja jos hoitolapsia on 7-17 niin pitää omien lasten saada myös omaa rauhaa.

Mä teen töitä yksikössä missä tapaan paljon myös pph:ta ja kyllä heidän lapset on kasvatettuja. Mutta heillä kaikilla on kotona joku paikka missä omat lapset saa olla. Se on hoitajan omien lasten koti ja jos hoitolapsia on 7-17 niin pitää omien lasten saada myös omaa rauhaa.

Niinpä. Kaikki aattelee vaan että "ei mun kullannuppu voi olla yli 8 tuntia jäykästi hoidossa", joten jos pph: n päivä venähtää pitkäksi, on armottoman julmaa sille omalle lapselle jos se ei saa mennä omia juttujaan touhuaan ennen kuin viimeinenkin hoitolapsi on haettu

Meillä asia on ratkaistu niin, että leikkihuoneessa on leikkitavarat, millä hoitolapset saa leikkiä, ja lepohuoneessa, missä on myös tytön sänky (ja missä siis nukkuu yönsä ), on myös tytön "omille tavaroille" hyllykkö, ja sinne lepohuoneeseen hoitolapsilla ei ole menemistä, muutoin kun nukkumaan. Pakkohan on olla joku raja, ettei tytön tarvii antaa esim. barbeja tai hello kitty-linnaansa pienille rajuille leikkijöille rikottavaksi.
Leikkihuoneessa leikitään päivän aikana, ja lepohuoneessa ei. Jos isommat tytöt haluaa leikkiä barbeilla, niin se katsotaan aina päiväkohtaisesti, että ketä millonkin on hoidossa, ja jos pienimmät on hoidossa, niin barbeja ei sillon oteta, mut jos pienimmät on vapaalla, niin tytöt saa hakea sit barbit leikkeihin.

Alkuperäinen kirjoittaja näin on :
omalapsi menee hoitolasten edelle... selitä se pienelle lapselle.
No sen selittää just niin kuin muunkin. Eli jos naapurin Nicopetteri meneekin naapurin varastoon, niin meidän Sofiaemilialle ei ole naapurin varastoon yhtään mitään asiaa, ellei naapuri anna siihen lupaa.

Vähän vaan mun mielestä nyt eri asia. Sofiaemilian kun ei ole pakko olla Nicopetterin seurassa 9 h / pv.

Tässä on se syy, miksi minun lapseni eivät ikinä mene pph:lle, jolla on omia lapsia kotona. Hoitopäivän aikana kaikilla lapsilla on samat säännöt. Tai sitten se hoidossa oleva Sofiaemilia saa ottaa hoitopaikkaan mukanaan omia lelujaan, joilla ei saa leikkiä hoitajan Nicopetteri tai kukaan muukaan hoitolapsi ja hoitaja pitää tästä myös huolen, ettei niin tapahdu. Hoitajalle tämä on ihan ammatinvalintakysymys, jos ei pysty yksiä sääntöjä päivän aikana pitämään, niin vaikeeta tulee olemaan. Ei se Sofiaemilia ole väenväkisin pyytänyt varmaan päästä Nicopetterin äidin hoidettavaksi. Ja minä soittaisin pph-ohjaajalle ja pyytäisin hoitajan vaihtoa.

Voin kertoa, että jos soittaessas kerrot syyksi tuon, et todellakaan saa hoitopaikanvaihtoa- nimim. pph:n ohjaaja

Uusimmat

Yhteistyössä