Eilen lytättiin mun itsetunto äitinä oikein kahen ihmisen voimin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rouvaliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

rouvaliini

Aktiivinen jäsen
24.09.2007
4 613
0
36
Oltiin viettämässä äitienpäivää mun mummin luona mökillä. Ruokapöydässä meidän 4v olis halunnu lisää porkkanoita ja mä sanoin et muutakin pitää syödä ensin, sit saa porkkanoita. Tätä ei otettu kuuleviin korviin vaan mun äiti joka istu porkkana astian vieressä alko mättämään niitä porkkanoita tytön lautaselle mun vastusteluista huolimatta. Mun anomisia ei edes kuunneltu. Mun mummi vieressä säesti et "Pitäähän lapselle antaa lisää porkkanoita ja sussa on oikeeta mummi-ainesta" ja taputti mun äitiä olkapäälle.

Ja tää ei ollu edes eka kerta vaan aina mun vanhempien luona käydessä ei mun sanomisilla oo mitään merkitystä. Siellä syötetään herkkuja salaa vaikka oisin kieltäny ja vähätellään lähes kaikkee mitä mä sanon. Kylästä lähötki tehdään vaan vaikeemmiks niin et mulla menee hermot sit kun itäs pois lähtee. Eilen tuntu vaan niin pirun pahalta siinä ruokapöydässä et meinas ihan itku tulla ja ois tehny mieli tirvasta nenille niitä molempia. Jotenkin vaan sain hillittyy itteni...

Otitko asian puheeksi, että se suututtaa sinua? Meillä oli aiemmin samaa ongelmaa, mutta aina jos tilanne meinaa lipsua tuohon, mä muistutan, että mitäs on puhuttu ja sovittu. Kovan työn takana oli, mutta kyllä mutsi nyt pikkuhiljaa on oppinut ja esim. kysyy aina minulta ensin, että saako pojalle antaa jätskiä ennen kun kysyy pojalta, että otatko jäätelöä. Pienin askelin...

Ja sitten tyhmä kysymys: miksi lapselle ei olisi saanut antaa lisää porkkanoita?

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Otitko asian puheeksi, että se suututtaa sinua? Meillä oli aiemmin samaa ongelmaa, mutta aina jos tilanne meinaa lipsua tuohon, mä muistutan, että mitäs on puhuttu ja sovittu. Kovan työn takana oli, mutta kyllä mutsi nyt pikkuhiljaa on oppinut ja esim. kysyy aina minulta ensin, että saako pojalle antaa jätskiä ennen kun kysyy pojalta, että otatko jäätelöä. Pienin askelin...

Ja sitten tyhmä kysymys: miksi lapselle ei olisi saanut antaa lisää porkkanoita?

En oo sanonu, mut joskus vielä sanon. En siinä pöydässä halunnu nostaa meteliä asiasta. Mäkin oisin antanu lapselle porkkanoita kun olis ensin syöny muutakin. Lihat, riisit ja muut jäi lautaselle kun tyttö söi vaan niitä porkkanoita. Periaatteena oli et ois syöny muutakin ensin ja sit lisää porkkanoita.

Mun isä harrasti tuota samaa vielä jokin aika sitten. Antoi lapselle keksiä ja karkkia ennen ruokaa, salaa tai ihan avoimesti vaikka olin just lapselle sanonut että ensin syödään lämmin ruoka. Tuhahteli ja naureskeli vaan mulle, hällä on kuulemma oikeus olla isovanhempi joka antaa periksi. Touhu sai lopun kun kilahdin kerran kunnolla :whistle:

Anna seuraavalla kerralla tulla niin että raikaa, osaan ihmisistä ei vähempi tehoa.

Samaa on ollut meillä, niin kauan, kun niitä mummeja oli. Kihisin kiukusta tuon tuostakin, kun minua ei kuunneltu ja yli käveltiin, asiassa kuin asiasa. en osannut imettää oikien, kävelin liian lujaa vaunujen kans, syötin liian isoja lusikallisia, en ruokkinut lasia oikeilla ruuilla....nyt vuosien päästä kaipaan noita mummeja, jotka jo ovat kuolleet. Nyt tämä uusi sarja pieniä lapsia kaipaisi välillä sitä mummolaa, tai ainakin minä, että pääsisin joskus yksin kaupungille, vaikka kampaajalle. Okei, olen huono äiti, kun vaadin omaa aikaa, ainakin mummuni mielestä, mutta siltikin veisin muksun mummille, jos se vielä olisi, kaikesta huolimatta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Mun isä harrasti tuota samaa vielä jokin aika sitten. Antoi lapselle keksiä ja karkkia ennen ruokaa, salaa tai ihan avoimesti vaikka olin just lapselle sanonut että ensin syödään lämmin ruoka. Tuhahteli ja naureskeli vaan mulle, hällä on kuulemma oikeus olla isovanhempi joka antaa periksi. Touhu sai lopun kun kilahdin kerran kunnolla :whistle:

Anna seuraavalla kerralla tulla niin että raikaa, osaan ihmisistä ei vähempi tehoa.

Toki voisi ensin edes yrittää keskustella rakentavasti... On se mummouskin iso juttu ja jos heti alkaa huutaa naama punaisena ilman että ensin edes yrittää keskustella asiasta nätisti, voi siitä mummosta tuntua että häntä mummona ei arvosteta.

Eli ensin asiallinen keskustelu kerran tai pari ja sitten jos ei tehoa, niin kunnon kitarisojen tuuletus. ;)

Tosi ärsyttävää :headwall:
:hug:
Meillä käy tosi usein ihan missä vaan(mun vanhemmille, anoppilassa tms paikoissa) näin:
Poika tekee pahojansa, mä kiellän ja sanon että teet kerran vielä niin tulet äidin syliin istumaan, poika tekee ja mä sitten nappaan pojan syliin niin kaikki mummot ja mammat hyökkää siihen lässyttään että ei sen nyt niin väliä ja vahinko se oli :headwall: ja pojalla desibelitaso nousee mitä enemmän siihen niitä läsyttäjiä tunkee :kieh: mä olen pyytänyt että älkää huomioiko poikaa, se lopettaa heti kun sille ei puhuta tms...mutta ei |O
Ja poika on siis 1v5kk

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä äiti tietää:
Samaa mieltä siitä, että vanhempien mielipidettä pitää noudattaa, mutta miksei kylässä sillointällöin voisi joustaa ja ottaa rennommin?

No esim. jos kylässä käydään usein.....ja joka kerta sama juttu!

Meillä oli saman tapainen ongelma ja minä suuntasin puheeni ja katseeni suoraan mummuun ja sanoin että esim. nyt ei lapselle anneta sitä ja sitä ja otin itse pois lapselta jos ei mummu uskonut!! Nykyään puhe riittää.....

Meillä oli eilen vähän samankaltainen tilanne.Tyttö oli juuri syönyt ruuan ja tahtoi sitten banaania.Mie sanoin että nyt ei syödä banaania kun juuri syötiin ruoka. (ei syö kunnolla oikeita ruokia jos väliin napostelee jotain pieniä välipaloja)
Pappa siihen että "no antaako pappa sulle banaanin"
Onneksi mummu ehti siihen tiuskaisemaan että "et sinä anna kun kerran kiellettiin"
ONNEKSI!Mulla niin kiehahtaa kun kiellän jotain ja pappa on AINA,JOKA KERTA kumoamassa mun kiellot!

Alkuperäinen kirjoittaja :
ihmettelen kans, et miksei porkkanoita olisi saanut syödä?
'

Meillä on samantapaisia mitättömän kuuloisia tilanteita. Miksi lapsi ei saisi vielä mukillista maitoa? Siksi, että hän joisi vaan maitoa. Ruoka pitää ensin syödä.
Tai miksi ei saa lisää jotain siihen lautaselle,. Siksi, että söisi vaan sen lisukkeen. Kun se oikeampi pitää ensin syödä ja sitten saa lisää lisuketta tai maitoa tai leipää tai ihan mitä vaan vaikka sammiokaupalla.

ja miksi AINA pitäisi JOUSTAA kyläpaikoissa???!! Lapsihan oppii, että kylässä hän saa mitä tahtoo, äitiä ei tarvitse kylässä totella - tarvitseekohan kotonakaan?? ja sitten testataan.

Kyseessä on myös se, miten selkeästi ja röyhkeästi kävellään äidin määräysten yli, olkoot ne toisten mielestä miten älyttömiä tahansa! Lapsi oppii tosi hienosti, että äitiä ei tarvitse totella, ei sitä tottele muut - ei aikuisetkaan. Ja se on ihan väärä malli ja vääri oppi, koska ensisijaiseti vanhempia totellaan , he luovat rajat, säännöt, ja niistä joustotkin. Ei ulkopuoliset aikuiset! EI kylässä, ei juhlassa, ei missään!

No eihän tollasen tietenkään kannata antaa omaa itsetuntoa lytätä, mut ärsyttävää se on kyllä, tiedän. Mulla kans eilen kiehu, kun oltiin isomummulla ja sillä on joku kauhee tarve syöttää tuolle meijän tytölle herkkuja ylenmäärin. Likka päivysti kakun syönnin jälkeen suu pullollaan nameja karkkikupin vieressä ja mummo huolehtii samalla mitähän voi sille antaa.. sipsiä, banaania (jostain syystä aina tyrkyttämässä niitä), kakkua, pullaa, keksiä, mehua, limua...Ota ota ota, kuulu aina välillä! Mä koitan siihen väliin, että ei tartte enää mtn, kohta varmaan jo paha olo, ja tää vaan jatkaa.
Mut semmosia ne mummot usein on. Mä yritän vaan niellä hymyillen joka kyläilykerralla, kun en halua mieltä kuitenkaan pahoittaa...

Alkuperäinen kirjoittaja joopajoo:
'

Meillä on samantapaisia mitättömän kuuloisia tilanteita. Miksi lapsi ei saisi vielä mukillista maitoa? Siksi, että hän joisi vaan maitoa. Ruoka pitää ensin syödä.
Tai miksi ei saa lisää jotain siihen lautaselle,. Siksi, että söisi vaan sen lisukkeen. Kun se oikeampi pitää ensin syödä ja sitten saa lisää lisuketta tai maitoa tai leipää tai ihan mitä vaan vaikka sammiokaupalla.

ja miksi AINA pitäisi JOUSTAA kyläpaikoissa???!! Lapsihan oppii, että kylässä hän saa mitä tahtoo, äitiä ei tarvitse kylässä totella - tarvitseekohan kotonakaan?? ja sitten testataan.

Kyseessä on myös se, miten selkeästi ja röyhkeästi kävellään äidin määräysten yli, olkoot ne toisten mielestä miten älyttömiä tahansa! Lapsi oppii tosi hienosti, että äitiä ei tarvitse totella, ei sitä tottele muut - ei aikuisetkaan. Ja se on ihan väärä malli ja vääri oppi, koska ensisijaiseti vanhempia totellaan , he luovat rajat, säännöt, ja niistä joustotkin. Ei ulkopuoliset aikuiset! EI kylässä, ei juhlassa, ei missään!

Tätä ei vois paremmin sanoa :flower:

Tyttö syö muutenkin tosi huonosti ni en tykkää jos vetää pelkästään porkkanoita ja kotona oltiin sovittu et kaikkee maistetaan. Olisin niin suonut sen et olis syöny edes vähän muutakin kun vaan sitä porkkanaa.

Meillä tuputetaan toisessa mummolassa herkkuja herkkujen perään vaikka kiellän. Kiellot kyllä tehoaa, mutta sitten mummo oikeen masentuneella äänellä sanoo lapselle, että mummo ei ikinä saa antaa sinulle mitään ja tätä toistetaan useampaan kertaan. Mielessäni kiroan: ettetkö sinä helvetin vittupää tajua, ettei mummolassa syödä kerralla kahta pullaa, kahta jugurttia, kahta ties mitä kaloripommia. Olen itse reilusti ylipainoinen niin yritän torjua lapseltani liikaa mässäilyä, mutta sitten yksi paska työntää sitä herkkua aina kun vaan voi! Eilen viimeksi oli tämä itkukonsertti, kun mielestäni äitienpäivänä voi ottaa vähän herkkuja muttei sentään niin paljon kuin jaksaa. Minä olen huonoihminen tuon kieltelyn takia, mutta olkoon hän sitten vittupää.

Mun mummo toi pojalle aina kilon karkkia kerrallaan ja sitten ihmetteli että poika oksensi. Kyllä mummo tietää ja saa hemmotella, eikä siinä nyt niin paljon ollut, pojalla taitaa olla oksutauti jne :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:

Toki voisi ensin edes yrittää keskustella rakentavasti... On se mummouskin iso juttu ja jos heti alkaa huutaa naama punaisena ilman että ensin edes yrittää keskustella asiasta nätisti, voi siitä mummosta tuntua että häntä mummona ei arvosteta.

Eli ensin asiallinen keskustelu kerran tai pari ja sitten jos ei tehoa, niin kunnon kitarisojen tuuletus. ;)

Aivan, äsken luinkin ettei ap ole ilmaissut mielipidettään mummojen toiminnasta aikaisemmin.. Siinä tapauksessa on tietty parempi huomauttaa asiasta ihan ystävällisessä hengessä ja mikäli ei mene jakeluun, tiukentaa linjaa =) Meillä kun oli se tilanne ettei mikään muu tehonnut kuin kunnon räjähdys... Ihan tuttua mun isipapan kanssa.

Pointtinahan tässä vuodatuksessa oli se et mun mielipidettä äitinä ei kuunnella ennemminkin kuin se et kielsin niiden porkkanoiden syömisen. Ehkä nyt ei kannata siihen porkkanoiden kieltämisen syihin puuttua.

mä ymmärrän hyvin, jos hermostutaan herkkujen tuputtamisesta ennen pääruokaa. mutta porkkanoista suuttuminen menee musta jo melkoisen överiksi... ;)

Joo ärsyttävää ja erittäin tuttua.
Mä sanon aina heti ja otan vaikka ne "porkanat" lautaselta pois jos mun "yli kävellään". Meillä on kanssa lapsi joka valitsis mitä syö herkkuja, herkkuja ja vielä kerran herkkuja.
Ymmärrän hyvin ton että ensin syödään myös ruoka ja sitten vasta lisää "lisukeita".

Alkuperäinen kirjoittaja pipo pois:
mä ymmärrän hyvin, jos hermostutaan herkkujen tuputtamisesta ennen pääruokaa. mutta porkkanoista suuttuminen menee musta jo melkoisen överiksi... ;)

Ensinnäkin nyt ei oo vielä kesä ainakaan meillä. Ja toisekseen mun mielstä ruualla kuuluu syödä muutakin kun pelkkiä lisukkeita, myös lasten. Ja olisin yrittäny itsepäistä ipanaani opettaa siihen ettei ihan kaikkee saa mitä haluaa ja ennen kaikkea siihen että MYÖS ÄIDIN SANOMISIA KUUNNELLAAN!!!!!!

Yhteistyössä