Eka hammas lähdössä, miten irrotettu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja reropera
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

reropera

Vieras
Lapsellamme on eka hammas liikkunut jo pitkän tovin. Olen ajatellut, että kyllä se joku päivä irtoaa. Mutta nyt huomasin, että pysyvä hammas kasvaa jo taakse kieroon ja maito hammas vain heiluu paikallaan. Se varmaan pitäis siitä pikimiten ottaa pois, että pysyvä hammas pääsee kasvamaan oikealle pakalleen..

Mutta miten? Keinoja? Mielellään lapsiystävällisiä.

Onko kokemusta, onko pysyvä hammas oijennut kun maitohammas on lähtenyt pois alta..

Meillä myös ekat lähtialhaalta ja rivi oli valmiina takana. Edessä olevat oli pakko ottaa pois itse eli nykäisemällä tyttö pyöritteli niitä itse ja sit minä otin serlalla kiinni ja nykäistiin pois. Toinen oli tiukemmin ja jouduimme sitä päivittäin pyörittelemään jaheiluttelemaan ja sit kaveri oli takana jo iso niin oli pakko nyppäistä pois. Hammaslääkäri voi myös ottaa jos ei tunnu millään lähtevän, kska uudet tulevat niin kauas taakse. Uudet siirtyvät yleensä helposti oikeaan paikkaa kielen työntämänä.

pitääpä käydä ostamassa salmiakkia huomenna. Koittaa ainakin. Olen vain huomannut että varoo hammasta. Ja jos ei auta, pitää yrittää itse ottaa. Luulis sen jo lähtevän, kun on jo varmaan pari viikkoa tuossa heilunut..

Meidän esikoisella on kaksi rautahammasta jo valmiina, maitohampaat vaan ei tunnu irtoavan. Asiaa on kyselty hammaslääkäriltä, joka oli sitä mieltä, että jos maitoh. yhtään heiluvat niin pitää vaan nitkutella ja että yleensä rautahampaat työntävät maitohampaat alta pois.

Jos maidot ei yhtään heiluis ja koko kruunu olisi jo rautahampaasta näkyvissä, silloin kannattaa käydä hammaslääkärillä vedättää maidot pois. Meillä tosin taitaa tuo reissu on edessä joka tapauksessa, sillä esikoinen pelkää hysteerisesti mahdollista kipua ja verta...

Tuohon että vetää maitohampaat pois, jos ei liiku, kommentoisin vain sen verran, että eka kannattaa kuvata, onko ylipäätään tulossa pysyviä hampaita. Nimittäin itselläni on vieläkin yksi maitohammas, kun luoja ei ole minulle antanut sen tilalle pysyvää hammasta. Yksi vedettiin pois kun oijottiin yläasteiässä hampaita ja piti saada tilaa pysyville.

Alkuperäinen kirjoittaja reropera:
Tuohon että vetää maitohampaat pois, jos ei liiku, kommentoisin vain sen verran, että eka kannattaa kuvata, onko ylipäätään tulossa pysyviä hampaita.

Pojalla on jo edessä ne kaksi rautahammasta selkeästi näkyvissä, mutta maitohampaat on ja pysyy. Hampaita siis jos kahdessa rivissä, siksi käymme vedättää maidot pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaspurantti:
meillä hammaslääkäri sanoi, että jos ei niitä lapsi itse uskalla heiluttaa irti, niin rautahammas kyllä sitten työntää sen maitohampaan pois edestä.

Näin mulle sanottiin kans. Nyt tolla kakkosella on alhaalla jo pysyvä hammas näkyvissä ja maitohammas ei liiku. :/ Mää annan olla ja luotan, että se alkaa kohta heilua ja lähtee pois.

öö... kannattaa vaa oottaa ja heilutella sitä hammasta nii kyl se lähtee ja jos alta on jo alkanut kasvaa rautahammas nii on se kylllä minun lapsilla suoristunut kun se on päässyt kasvamaan

Jos hammas heiluu, ja uusi hammas jo näkyy, silloin hammas tulisi irrotella! Nitkuttamalla ja heiluttamalla jne jne. Joskus niin tiukassa ikenessä, että tartee vähän aikuisen apuakin, mutta irrotus on oikea hoito!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaspurantti:
meillä hammaslääkäri sanoi, että jos ei niitä lapsi itse uskalla heiluttaa irti, niin rautahammas kyllä sitten työntää sen maitohampaan pois edestä.

Näin mulle sanottiin kans. Nyt tolla kakkosella on alhaalla jo pysyvä hammas näkyvissä ja maitohammas ei liiku. :/ Mää annan olla ja luotan, että se alkaa kohta heilua ja lähtee pois.
näin meilläkin ja sit kun niitä hampaita oli tulossa kaks kerrallaan ja alko olla jo puolet maitohampaan koosta,saatiin hammaslääkäriin aika,jossa ne sit puudutuksen kera otettiin pihdeillä irti :D muut maitohampaat on lähteny normaalisti heilumalla ja sit kasvanu rautahampaat tilalle..
muoks,ja kieli työnti jo kasvaneet rautahampaat samalle riville muiden hampaiden kanssa huomaamatta..

Mulla on liikkunu tää sama hammas ainaki 2 kuukautta mä kait varon sitä liikaa:) että kanttii munki tehä jotaki mutta mitä ku se häirittee ku yritän syyä ja en uskalla ottaa sitä pois PS:mulla on ennenki lähteny hampaita:D

mä tässä irrotelin jus yhen hampaan iteltäni ku 15 jo lähteny mut enää yks hammas niin ei tarviin enää huolestua että millon se lähtee hampaan saa niin irti että lenkutat sitä ja sit ku ien on näkyvissä paat sormen ale ja PAM!sit se lähti

mä tässä irrotelin jus yhen hampaan iteltäni ku 15 jo lähteny mut enää yks hammas niin ei tarviin enää huolestua että millon se lähtee hampaan saa niin irti että lenkutat sitä ja sit ku ien on näkyvissä paat sormen ale ja PAM!sit se lähti

Alahampaat saattavat mennä itsellään paikalleen, vaikka kasvaisivat maitohampaiden taakse. Näin meillä kävi, kun eka hammas vedettiin ja toka irtosi itsellään. Yhdessä vaiheessa oli hampaita kolmessa rivissä, nyt ovat molemmat rautahampaat ajautuneet omalle paikalleen alas eteen.

Sen sijaan ylähampaat joudutaan joko tikuttamaan, jos onnistuu, tai sitten raudoilla ohjaamaan omalle paikalleen. Juuri vedettiin molemmat yläetuhampaat pois. Toisen taakse oli kasvanut jo puoliksi rautahammas, ja toisen taakse se oli juuri puhkeamassa.

Meillä tuo neiti on ite repiny maitohampaat pois, eräs kaverimme antoi hälle vinkin että kun ottaa kankaalla siitä hampaasta kiinni niin se irtoaa paaaljon helpommin eikä edes satu :whistle: no totta tuo näky olevan, nyt on tyttö jo vissiin 6 hammastairrottanu ite.

Minulta on lähdössä maitohammas , mutta se on toiselta puolelta kiinni ja toiselta taas ei . Se roikkuu tuossa yt ekä pysty syömään MITÄÄN Hyvä kun juomaan . Help me -,-

Lapsella hampaat ovat kasvaneet vinoon. Lekurit nyt kattoo tarviiko suoristaa. Tyttö ei uskalla repästä hammasta irti, eikä anna mun sitä repästä. Varoo sitä syödessää yms. ...

Huomenna on sitten purutesti, (katotaan miten lapsi puree) ja se hammas, VOI EIIIIIIH!!!! Lapsi pelkää nyt enemmän kuin ennen, koska ei voi purra hyvin kun hammas heuluu. Apua vois tarvita neuvojen kera!??

Yhteistyössä