Eka kertaa lapset virpomaan, auttakaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avuton äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

avuton äiti

Vieras
No tänä vuonna laitan lapset ensimmäistä kertaa virpomaan, ovat nyt sen ikäisiä että voivat mennä ainakin tutuille virpomaan.
Ei olla vielä tehty edes virpomisoksia. Saako ne oksat kuivua vai pitääkö pitää vedessä? Miten olette koristelleet ne? Löytyy höyheniä ja silkkipaperia ainakin. Miten tai millä ne kannattaa kiinnittää oksiin?
Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon? En tiedä edes mitä pukea heille päälle. Voinko käyttää omia meikkejä maskeeraamiseen?

Ja se loru, menikö se näin: "Virvon varvon tuoreeks terveeks, tulevaks vuodeks, vitsa sulle, palkka mulle" ??

Minun lapseni tekevät oksat yleensä palmusunnuntaita edellisenä päivänä ja laitamme ne terassille yöksi. Siitä sitten aamulla laitetaan koriin, joka otetaan mukaan virpomisreissulle.

Huivit yleensä on minun lapsilla päässä niin, että ne on sidottu leuan alta. Mitä isompi huivi, sen parempi. Sitten on laitettu mekko ja sen päälle joku villatakki ja sukkahousut sekä kumisaappaat.

Meikannut olen yleensä vain kulmakarvat vahvoiksi omalla kynällä ja sitten pisamia pikkuisen kasvovärillä.

Loru menee aivan oikein.

No meillä ne on vedessä ne vitsat, onhan se kiva kun ne rupee sitten tekemään lehtiä.. Mutta Ei meillä koristelussa mitään erikoisuuksia, kreppipaperia (hieman kestävämpää kun silkkipaperi, mutta käy sekin) ja niitä sulkia.. Liimalla on laitettu kiinni ja sulatkin menee hyvin kiinni kun ottaa pienen palan sitä kreppi/silkkipaperia, siihen liimaa ja kietoo sitten sen sulan ja varvun ympärille.

Loru menee just jotenki noin, mutta ainakin meidän tytölle opetettu että pitää ensin kysyä että saako virpoa..

Ja miksei omaakin meikkiä, tosin voi kyllä ärsyttää ihoa jos on herkkä. Meillä on noita kasvovärejä. ja itellä ainakin oli muksuna joku äidin mekko, essu ja huivi ja sitten tietysti kori.. Tytölle nyt ostettiin kyllä ihan semmonen lasten noitapuku tiimarista, mutta ei se mikään välttämättömyys ole. Voi käyttää sitä sitten naamiaisissa tms.

Heh. Silkkipaperista tykkään tehdä kukkasia, voi laittaa erivärisiä paloja päällekkäin, tulee monivärinen kukka, vihreästä paperista voi tehdä kukalle lehdet. Voi kiinnittää teipillä, rautalangalla. Liimaa en ole kokeillut, pysyykö? Sitten on niitä piipunrasseja mitä voi myös käyttää koristeluun tai kiinnittämiseen.

Ja päälle voi laittaa huivin, mekon/hameen/esiliinan ja omia meikkejä voi käyttää, kunhan ei ripsaria.

Eiköhän vielä onnistu nuo koristelut, vaikka mielestäni olette hieman myöhään liikkeellä. Omassa lapsuudessa haimme oksat (pajun tai koivun) jo viikon tai kaksi ennen palmusunnuntaita kotiin maljakkoon, jolloin niihin tuli hiirenkorvia. Sitten koristelimme ne höyhenillä, silkki-ja kreppipaperi"ruusuilla" ja itsetehdyillä paperikoristeilla (nauhoja, joihin kirjoitimme "hyvää pääsiäistä" ym., tipuja, munia...).

Koristeet kiinnitimme teipillä siten, että tuli aina teippiä vastakkain, koska muuten eivät meinanneet pysyä kosteissa oksissa.

Meillä meikkeinä käytettiin lasten ihovärejä, olivat sellaisia kyniä. Voitte varmasti käyttää meikkejäsi, jos lasten iho sen kestää. Eikä sitä meikkiä siis hirveästi tarvitse, vaan esimerkiksi punaiset posket joihin tummia pisamia.

Mainitsemasi loru on ainakin yksi käytössä olevista. Niitähän on useita erilaisia. Kannattaa muuten opettaa lapset kysymään virpomislupa alusta asti (vaikka menettekin sovittuihin paikkoihin).

Mukavaa virpomisreissua. :)

teillä puetaan pojille päälle? Meidän pojat olisivat ensimmäistä kertaa innostuneet virpomisesta (5 ja 6), mutta mulla lyö päässä ihan tyhjää... Kait pojatkin saa virpoa...?

Alkuperäinen kirjoittaja mitä;23587573:
teillä puetaan pojille päälle? Meidän pojat olisivat ensimmäistä kertaa innostuneet virpomisesta (5 ja 6), mutta mulla lyö päässä ihan tyhjää... Kait pojatkin saa virpoa...?

Meillä pojat puettiin myös noita-asuihin. Oli siis myös huivit, hameet ja essut. Tosin siitä on jo aikaa, kun olimme pieniä. Nykyäänhän voitte pukea vaikka velhoiksi. Suippohattu päähän ja viitta päälle, niin eiköhän ole ihan kelpo velho. :)

Ei mulle tullut mieleen yhtään että ne oksat olisi pitänyt hakea maljakkoon aikaisemmin että olisi tullut noita hiirenkorvia, voi harmi! Mutta vasta nuo askartelivat omansakin koulussa ja päiväkodissa eli ilman hiirenkorvia.

kyllä mun mielestä voi mennä virpomaan vaikka ihan jossain naamiaisasussa. On täällä näkyny jos jonkinmoista Batman-noitaakin :D Tottahan se noita-asu kaiken söpöin on :)

[QUOTE="a p";23587597]Ei mulle tullut mieleen yhtään että ne oksat olisi pitänyt hakea maljakkoon aikaisemmin että olisi tullut noita hiirenkorvia, voi harmi! Mutta vasta nuo askartelivat omansakin koulussa ja päiväkodissa eli ilman hiirenkorvia.[/QUOTE]

Ensi vuonna sitten etukäteen. Kyllä suurin osa taitaa virpoa ilman hiirenkorvia. :)

[QUOTE="iemel";23587602]kyllä mun mielestä voi mennä virpomaan vaikka ihan jossain naamiaisasussa. On täällä näkyny jos jonkinmoista Batman-noitaakin :D Tottahan se noita-asu kaiken söpöin on :)[/QUOTE]

Näkyyhän sitä kaikennäköistä, mutta siinä sitten sekoitetaan kaksi eri perinnettä keskenään (Halloween ja virpominen).

Alkuperäinen kirjoittaja mitä;23587573:

Meillä poika 6v on lepakkomies kyöpelivuorelta.. :laugh:

Meillä "meikataan" huulipunalla posket punaiseksi ja kajaalilla pisamia. Oleellista on laittaa alle perusrasvaa, lähtevät paaaaljon paremmin irti ja suojelee kasvojen ihoa. Kannattaa antaa imeytyä hetken ennen meikkejä.

Päähän nyt käy vaikka sellainen... hmm, bandana-huiviko sen nimi on?

Pojilla olen nähnyt nk. velhoasuja, siis sellainen musta tötteröhattu ja viitta tms. Meillä poika on jo vuosikaudet pukeutunut pääsiäispupuksi, asun olen ommellut joskus itse. Sisko on sitten noita.

Vitsoihin voi kietoa myös piipunrassia oksan ympärille, tehdä silkkipaperista rypistämällä kukkia ja liimata oksaan kiinni, ottaa tavallista lahjapakettinarua, kihartaa se ja solmia oksaan. Kaupan tipuja voi laittaa rautalangalla (tarjolla myös sellaista oikein ohutta versiota) kiinni. Mielikuvitus on vain rajana! ja vitsat veteen, voi tehdä ihan hyvin vaikka tänään.

Munarikasta pääsiäistä pikkunoidille!

[QUOTE="vieras";23587636]Mutta eikös tuo noita-asussa virpominen ole pakanaperinnettä.[/QUOTE]

Koko virpomisperinne on pakana-ajoilta. Kristinuskon tultua se (kuten monet muutkin pakanajuhlat ja perinteet) ympättiin jonkin kristillisen juhlan yhteyteen. Harvempi taitaa muistaa, että joulukin on alunperin ihan muu kuin Jeesuksen syntymäjuhla, kuten kristinusko sen määrittää. :D

Me tehtiin tänään oksat. En ole koskaan niitä vedessä pitänyt. Silkkipaperista nauhoja, haitaria, kukkia. Höyheniä, piipunkrasseja. Joskus ollut pieniä puisia munia koristeena. Teipillä tai rautalangalla laitettiin kiinni.

Meillä on pojat ollut noitia tai pupu tai kissa. On pupu ja kissa naamarit, niin mun mielestä nekin sopii hyvin pääsiäiseen. Noidalle pisamia, kissalle viikset. Ja mun mielestä pukeutua pitää. Ärsyttää ne jotka tulee virpomaan ihan tavallisissa vaatteissa ja kaks höyhentä laitettu oksaan kiinni... vähän vaatimatonta. Tulee tunne että sen palkan toivossa vaan on tultu.

Ja meillä on ap:n kirjoittaman lorun lopussa vielä: Annatko munan vai kanan?

Me tehtiin tänään oksat. En ole koskaan niitä vedessä pitänyt. Silkkipaperista nauhoja, haitaria, kukkia. Höyheniä, piipunkrasseja. Joskus ollut pieniä puisia munia koristeena. Teipillä tai rautalangalla laitettiin kiinni.

Meillä on pojat ollut noitia tai pupu tai kissa. On pupu ja kissa naamarit, niin mun mielestä nekin sopii hyvin pääsiäiseen. Noidalle pisamia, kissalle viikset. Ja mun mielestä pukeutua pitää. Ärsyttää ne jotka tulee virpomaan ihan tavallisissa vaatteissa ja kaks höyhentä laitettu oksaan kiinni... vähän vaatimatonta. Tulee tunne että sen palkan toivossa vaan on tultu.

Ja meillä on ap:n kirjoittaman lorun lopussa vielä: Annatko munan vai kanan?

Samaa mieltä. En anna virpomislupaa, jos oksien eteen ei ole ollenkaan nähty vaivaa. Rahasta se ei ole kiinni, koska hienoja koristeita saa ihan itse tehtyä normaalista paperista vesiväreillä, puukynillä, vahaliiduilla, tusseilla ym värittäen. Jotain paperia ja väritysvermeitä luulisi lähes joka kodista löytyvän.

Koko virpomisperinne on pakana-ajoilta. Kristinuskon tultua se (kuten monet muutkin pakanajuhlat ja perinteet) ympättiin jonkin kristillisen juhlan yhteyteen. Harvempi taitaa muistaa, että joulukin on alunperin ihan muu kuin Jeesuksen syntymäjuhla, kuten kristinusko sen määrittää. :D

Virpominen itsessään kuuluu kylläkin ortodoksien perinteisiin, tullut suomeen karjalan evakoiden mukana ja sekoittunut "pakanalliseen" noidaksi pukeutumiseen= länsisuomalaiset trullit yms.
Etelä-Pohjanmaalla virvotaan pääsiäislauantaina.

Meillä pojat pukeutuvat velhoksi ja lohikäärmeeksi :D

Vitsoista on tehty tosi hienoja, koristeina pieniä munia, höyheniä ja tipuja.

Käydään vaan ihan lähimmissä naapureissa, 8-10 paikassa korkeintaan. Vain tutuilla.

Yhteistyössä