Eka/tokaluokkalaisten koulumatkat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saraldo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Saraldo

Vieras
Pistetääs tällainen kysely perjantai-illan ratoksi...

Jos teidän perheessä olisi mahdollisuus viedä ja hakea eka/tokaluokkalainen koulusta, niin tekisitkö niin? Kulkisitko hänen kanssaan matkat mennen tullen (kulkuvälineen saa ihan itse päättää)? Vai oletko sitä mieltä, että tuon ikäisen pitää oppia kulkemaan koulumatkat yksin, vaikka hänellä olisi mahdollisuus saattajaankin?

Meillä tuo tilanne ei ole ihan vielä ajankohtainen, mutta kyllä se jo mietityttää. Meiltä on kouluun vain kilometrin verran, mutta kyllä mua kylmää pistää noin pieni kulkemaan ne matkat yksin. Itse ajattelin anoa silloin osittaista hoitovapaata, jotta pääsisin viemään aamuisin ja iltapäiväkerhosta pääsisi sitten kumpi vaan hakemaan.

Kilometri matkaa ja lapset kulkee kävellen. Minusta lapsen kuuluu kulkea itse, jos vain koulumatka on tuttu. Sitähän voi harjotella. Olen hyötyliikunnan puolestapuhuja ja opetan omat lapseni kulkemaan kaikki pikkumatkat muuten, ku autolla. Niin teen itsekin... Voin vapaapäivinäni hakea tai saatella, mutta aina kävellen.

En kuljettaisi enkä hakisi. Kouluun 900metriä matkaa, muksut tokalla ja viidennellä. Ekalla luokalla hain iltiksestä juniorin, sen kolme päivää viikossa mitä siellä oli.

ekat pari viikkoa vein ja hain, matkaa oli ehkä puolisen kilometriä ja sekin kokonaan kävelytietä. sitten halusi jo kulkea yksin ja kavereiden kanssa.

nyt on muutettu vähän kauemmaksi ja vien&haen taas. sekä on iltapäiväkerhossa.

Meillä kuljetetaan, koska koulu on miehen työpaikan vieressä. Aamulla pääsee isän kyydillä töihin, ruokatunnilla isä vie pojan ip-kerhoon, koska sinne ei pääse koulusta suoraan bussilla ja matka on viitisen kilometriä.

Ekaluokkalaista saatettiin niin kauan kun tuntui tarpeelliselta (ja niin kauan kun huoli saattajan) tokaluokalla meen joskus vastaan, mutta lasta selvästi nolottaa välillä jos kulkee yhtämatkaa kaverin kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Kilometri matkaa ja lapset kulkee kävellen. Minusta lapsen kuuluu kulkea itse, jos vain koulumatka on tuttu. Sitähän voi harjotella. Olen hyötyliikunnan puolestapuhuja ja opetan omat lapseni kulkemaan kaikki pikkumatkat muuten, ku autolla. Niin teen itsekin... Voin vapaapäivinäni hakea tai saatella, mutta aina kävellen.

Niin siis kyllä meilläkin tuo matka mentäis kävellen. Mutta jotenkin tuntuu, että ekaluokkalainen on vielä niin pieni... :/ Ja jos kuitenkin olis siihen mahdollisuus, että pääsisi viemään ja hakemaan, niin... Tällä matkalla ei tarvitsisi ylittää yhtään tietä, mutta se on ainakin syksyisin aika pimeä ja synkkä.

Ekat pari kuukautta olen saattanut eskariin ihan varmuuden vuoksi, matkaa on ainoastaan n 200 m koululle mutta yksi vilkasliikenteinen tie tuossa ikkunan alla pitää ylittää sekä tuosta talon kulmasta vielä toinen tien joten vien alkuunsa että oppii katsomaan ja varomaan =)

Mutta jos olisi pidempi matka niin varmasti saattaisin pidempään, ovat kuitenkin pieniä ja varomattomia ...

meillä koulumatkaa 2,9 km ja kaupunki ei meille anna koulukyytiä ( raja 3 km ). Nyt tilanne se että olemme molemmat työllistyneet ja mietin tuota bussia... mutta, kouluun mentäessä pojan pitäisi odottaa yli puoli tuntia että pääsee sisälle kouluun ja melkein tunti toiseen suuntaan, että bussi tulee :/ kävellen tuo matka on aivan liian pitkä, varsinkin kun on kaksi isomman tien ylitystä. Samalla luokaalla ei ole ketään kaveria, kun ei päästy lähikouluun johon olisi ollut alle kilometrin matka...

Alkuperäinen kirjoittaja zanna74:
Ekat pari kuukautta olen saattanut eskariin ihan varmuuden vuoksi, matkaa on ainoastaan n 200 m koululle mutta yksi vilkasliikenteinen tie tuossa ikkunan alla pitää ylittää sekä tuosta talon kulmasta vielä toinen tien joten vien alkuunsa että oppii katsomaan ja varomaan =)

Mutta jos olisi pidempi matka niin varmasti saattaisin pidempään, ovat kuitenkin pieniä ja varomattomia ...

saako teillä lapset kulkea yksin eskariin? Meillä vaaditaan aikuinen viemään ja hakemaan. Meilläkin alle 300m matkaa.

Vein ja hain lapsen 1-2luokilla. Matkaa oli 1,8km ja asumme helsingin keskustan alueella. Tosin tästäkin sai koulu aihetta ihmetellä. Totta kai kuljetin koska mahdollisuus oli!

Esikoinen on nyt kolmannella.

Eka- ja tokaluokalla koulumatkaa oli 1,5KM suuntaansa. Yksi iso tienylitys.
En missään nimessä olisi kuljettanut, vaikka olisi ollut mahdollisuus. Enkä myöskään saatellut kävellen, eskarivuosi (tyttö kulki kyllä loppuvuodesta yksin omasta tahdostaan) kuljettiin yhdessä tuota matkaa.
Mun mielipide on se, että täytyy pientenkin koululaisten opetella kulkemaan liikenteessä. Jos kuljetetaan vuosikausia autolla kouluun, voi vaan ihmetellä kun ei osata kulkea liikenteessä ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
Esikoinen on nyt kolmannella.

Eka- ja tokaluokalla koulumatkaa oli 1,5KM suuntaansa. Yksi iso tienylitys.
En missään nimessä olisi kuljettanut, vaikka olisi ollut mahdollisuus. Enkä myöskään saatellut kävellen, eskarivuosi (tyttö kulki kyllä loppuvuodesta yksin omasta tahdostaan) kuljettiin yhdessä tuota matkaa.
Mun mielipide on se, että täytyy pientenkin koululaisten opetella kulkemaan liikenteessä. Jos kuljetetaan vuosikausia autolla kouluun, voi vaan ihmetellä kun ei osata kulkea liikenteessä ollenkaan.

kyllä me vaan ihan kävellen lasta vietiin ja haettiin sen koulumatkan (1,8km). Siinähän sitä tulee opeteltua kun aikuisen kanssa matkaa taittaa. 3-luokasta lapsi siis ollut koulumatkalla itsenäisesti.

Meillä koulumatka on hieman alle 3km. Aluksi saatellaan kävellen ja pyörällä, mutta tietenkin menee matkan jossain vaiheessa omineen.

Autolla kuskataan joskus,mutta ei aina. Liikunta ja raitis ilma tekevät lapsille hyvää.

Yhteistyössä