Ekaa odottavat; milloin maha alkoi näkyä?

  • Viestiketjun aloittaja rv 17 ja näkyy!
  • Ensimmäinen viesti
rv 17 ja näkyy!
Heipsan,
Tässä pari päivää olen "kauhistellut" (ihaillutkin kovasti ;) ) kun vatsani on alkanut pullottamaan, siis odotus näkyy jo selvästi! Olen hoikka ja suht pitkä, neuvolassa sanottiin että alkaa näkyä ulospäin vasta lähemmäs 20 raskausviikolla ja monet ensiodottajat kertoneet että heillä alkoi näkyä vasta 20 viikon jälkeen. Mies totesi rv 16:lla että oho, kylläpä vatsasi on pyöristynyt. Mietin, olenko syönyt liian tukevasti vai onko tämä jo ihan asiaankuuluvaa..? Muutenkin mulla kaikki kilot kertyvät aina vatsaan. En ole kertonut odotuksesta vielä töissä, mutta nyt taitaa olla pakko..
 
19.viikko
Mä laitoin viime viikolla ekan kerran mammahousut jatkaan kun viimeisetkin normaalit housut rupes ahdistamaan. Nyt siis 19.viikko alussa. Itse olen pyöreähkö jo entuudestaan joten muut eivät varmaan vielä osaa erottaa vauvamahaa läskien seasta, mutta itse kyllä huomaan selvästi kovan kohdun siellä läskien alla. :)
 
heippati
Mulla alkoi vatsa näkyä muistaakseni viikolla 16 tai 17. Olen normaalisti hoikka ja pienikokoinen. Mulla kaikki kilot tuli vaan vatsaan, eli selkäpuolelta ei huomannu raskautta ollenkaan ei edes ihan loppuvaiheessa. Mulla vatsa kasvoi välillä tosi nopeasti ja sitten saattoi olla monta viikkoa ettei muutosta tapahtunut ollenkaan...
Täällä odotellaan josko sais pian taas itsekin ihailla vauvamahaa ;)
 
syys/loka
ensimmäinen raskaus näkyi ulkopuolisille vasta joskus syyskuun lopussa/lokakuun alussa, ja vauva syntyi joulukuun alussa.
seuraavat raskaudet onkin näkyneet jo kolmannen kuun alussa jo ;-)
 
Maijustiina
Mulla oli ennen raskautta melko litteä maha, mutta turvotus alkoi näkyä melko pian. Viikolla 5 kysyttiin ekan kerran, että olenko raskaana. Omat housut alkoi kiristää 10. viikolla, jolloin siirryin mammafarkkuihin ja viikkoon 12 mennessä kaikki tutut olivat jo huomanneet kasvaneen mahani, mikä keskenmenoriskin vuoksi ei ollut niin toivottavaa. Nyt 21. viikolla masu on tiellä kun yrittää venytellä!
 
Ulpu74
Ekaa oottaessa maha alkoi kasvaa just noilla viikoilla 17-18. Muistan, että ystäväni häihin jouduin ostamaan isommat housut, kun mitkään entiset ei mahtuneet, ja olin silloin rv 18. Ulkopuolisille maha ei varmaan silloin vielä kummemmin erottunut, kun oli talvi ja muutenkin niin paljon vaatetta päällä.
Nyt olen rv 11+2 ja masu on jo jotenkin turvonnut. Farkuissa ei voi enää pitää ylänappia kiinni. Housujen ostoon pitäis päästä.
 
Jelli
Mulla on kohtu eteenpäin kallistunut ja olen (ollut :)) hoikka, muistelen, että jo viikolla 14 oli hankala käyttää tavallisia housuja ja työmatkalla viikolla 16 vieraat onnittelivat vauvasta, joten hyvin aikaisin alkoi näkymään....
 
masukas
Mulla vatsa pullistui tosi aikaisin. Rv 10 aloin käyttää äitiyshousuja! Turvotustahan se tietysti aluksi oli... Sitten rv 20 paikkeilla tuntui, etteihän mulla ole vatsaa juuri lainkaan. :)
 
C81
Pääasiassa mulla huomasivat ulkopuoliset elokuun alussa (l.a. 25.2.2008) eli joskus rv 9-10.. Samoihin aikoihin jouduin lopettamaan tavallisien housujen pidon. Aiemminkin se on jo näkynyt (turvotusta kai sitä ennen), ja ihmiset huomanneet. Liekö johtuu lyhkäsestä varrestani, kun kohtukin pitäisi olla taaksepäin kallellaan..
 
Peppi31
Olen 165 cm ja hoikka ja huomasin itse vatsan kasvaneen viikolla 18 - 19. Muut ihmiset tajusivat mahan vasta viikoilla 25-30 riippuen siitä, olivatko miehiä vai naisia. Miehet huomasivat vatsan paljon harvemmin kuin naiset.
 
Lumi26
Minulla näkyi varhaisessa vaiheessa, noin viikko 10 paikkeilla lähimmäiset alkoivat huomaamaan. Tämä johtui varmasti siitä, että olen normaalisti litteä vatsainen ja minulla on kohtu aika edessä. Muistaakseni viikon 12-13 jälkeen ostin ensimmäiset mammahousut, mitä aloin myös pian pitämään, koska entiset housut kyllä sopi, mutta painoivat ikävästi varsinkin alavatsan kohdalta.

En kokenut ikävinä näitä mammahosuja, koska se resori ei näy paidan alta ja se tukee kivasti mahaa. Ja nykyään ne ovat myös kivan näköisiä, ei erotu tavallisista housuista, muuten kuin tuon resorin vuoksi. Itseasiassa eilen viimeksi eräs tuttavani kysyi, kuinka voin pitää vielä farkkuja, vaikka mahani on noinkin iso.(viikkoja 30) Hän hämmästyi kun kerroin, että jalassani on mammafarkut:
 
hippimama
Täällä 13+2 ja viikon verran äitiyshousuja jo käytetty. En tiedä mihin kohtu on kallellaan, istukka ainakin on ihan tuossa edessä että vaikuttaakohan sekin :)
Olen aika pyöreä muutenkin mutta tuo vauvamasu on selkeästi ihan erilainen kun läskimakkarat, semmoinen kiinteä pallo.

Vau.fi sivuilla on se raskaus animaationa viikko viikolta, siitä saa aika hyvän käsityksen mahankin kasvusta, toki aina yksilöllistäkin kuten tästäkin ketjusta ilmenee..
 
Nti80
Mä olen pitkä ja hoikka, ja maha ollut aina tosi timmi. Odotan nyt ensimmäistä lastani ja rv 10 aloin näyttää siltä, että olin syönyt tosi tukevasti ja maha vähän pömpötti. Rv 11 aloin saada kommentteja kavereilta, jotka tiesivät minun olevan raskaana, että "sullahan on jo maha!". Muut varmaan vaan ajattelivat minun vähän pyöristyneen. :) Mutta vähän tuon jälkeen se kyllä pulpahti sen verran selvästi näkyviin, että ei ollut enää epäselvyyttä, mistä oli kyse.
 
Sudenmarja
Minulla oli heti viikoilla 7-10 sen verran turvotusta, että maha oli kyllä omiin silmiin isompi kuin normaalisti ja painoakin oli pari kolme kiloa normaalia enemmän ensimmäisellä neuvolakäynnillä viikolla 9. Viikon 12 tienoilla näkyi jo sen verran, että kaverit huomasivat. Nyt on viikko 20 ja vieraatkin varmaan huomaavat riippuen siitä, mitä on päällä. Tavalliset housut mahtuvat vielä, mutta eivät ne tiukimmat farkut enää.
 
mami
Mulla alkoi näkyä 13-14 viikolla, mutta vatsa onkin kasvanut koko ajan tasaisesti yläkäyrällä ja olen suhteellisen pienikokoinen. Sitten kun menin naimisiin rv 19, kaikki jo huomasivat raskauden, siitä ei ollut epäilystäkään! ;)
 
_mamma
Itselläni menossa nyt rv 12+5 ja masu on alkanut näkyä. Mammahusutkin olen jo joutunut ostamaan parisen viikkoa aikaisemmin, koska vanhat sen kun pienenevät :) Toki osa on varmasti turvotusta, mutta alavatsan pinkeydestä ei voi erehtyä.
 
zein
Ostin ekat mammafarkut viikolla 28 ja nyt menossa viikko 30. Tähän mennessä yksi ainoa ihminen on huomannut mahan kasvun ilman että asiasta on mainittu.. En ole käyttänyt mitään tosi löysiä paitoja enkä ole lähtöpainoltani ylipainoinen. Tällä hetkellä painoa on tullut lisää 6kg.
 
Mama to be
Ensimmäistä odotellaan ja 7 viikolla vaihdoin jo tyytyväisenä mammafarkkuihin. Turvotti niin vietävästi vatsaa, ettei yhdetkään omat housut enää mahtuneet jalkaan. Nyt viikolla 14 ja kyllä sen vaan huomaa. Turvotus on laskenut, mutta nyt selvästi toisenlainen vatsa tekee tuloaan.
 

Yhteistyössä