Ekaluokkalainen on kovin väsynyt nykyään. Vähentäisitkö liikunnan määrää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Veen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Veen äiti

Vieras
Lokakuussa 7v täyttänyt ekaluokkalainen poika on nykyään kovin väsynyt. Nukkuu 11 tuntia yössä (noin klo: 20-7) eli mielestäni tarpeeksi, herää aamuisin itsekseen aina samoihin aikoihin ennen kuin minä lähden töihin. Koulu alkaa välillä 9:ltä ja välillä 10:ltä. Koulumatkaa on 2,5 km/suunta, jonka kulkee kävellen. Siitä tulee jo 5 km päivässä. IP-kerhostakin (joka on koululla) kävelee kotiin.

Tuon 5 km/päivä kävelyn lisäksi harrastaa kerran viikossa uintia tunnin kerrallaan ja kaksi kertaa viikossa jalkapalloa tunnin kerrallaan. Onko tämä liikaa? Lisäksi oman perheen kanssa käymme useamman kerran viikossa hiihtämässä/luistelemassa/uimassa jne. Teemme oman perheen kanssa jopa 10 km:n hiihtolenkkejä, myös ekaluokkalaisemme hiihtää pitkät lenkit. Käymme myös luistelemassa ja kävelemme silloin 1,5 km per suunta luistinkentälle+luistelut päälle. Uimahalliin kävelemme myös 2 km matkan.

Ongelmana on nyt, että poika on tosi väsynyt nykyään. Valittaa ihan väsymystään, mutta ei kuitenkaan nukahda päiväunille. Liikunnan jaksaa ihan hyvin, mutta koulusta tultua makoilee sohvalla pitkiä aikoja eikä oikein jaksa leikkiä. Perheen kanssa tehdyn hiihtolenkin jälkeen sama juttu. Kaverit kun hakee leikkimään, niin ei yleensä jaksaisi mennä.

Tuli vaan mieleen, että onko liikuntaa nyt kuitenkin jo liikaakin? Vai mikähän on väsymyksen syynä? Alkuun elo-syyskuussa pistin koulun alkamisen piikkiin (läksyt jne), mutta edelleen poikaa väsyttää usein, päivittäin, jatkuvasti.

Syö terveellisesti, monipuolisesti ja paljon! Lisäksi syö Sanasol-tabletteja ja D-vitamiinia.

No on liikaa! Karsikaa joko harrastukset tai oman perheen rankat liikunnat pois noin pieneltä lapselta! Jo toi 5km kävelyä on tosi paljon. Itsellä 8v ja meidänkin lapsi kävelee koulumatkat 3km yhteensä/pvä. Lisäksi harrastaa partiota ja sählyä, molempia kerran viikossa. Muu ulkoilu on leikkiä kavereiden tai perheen kanssa.

Mikä tahansa koulun ja ip:n päälle on jo paljon.

Meillä poika oli kanssa ekalla tosi väsynyt. Se on rankkaa ensin olla koulussa ja sitten vielä ip-kerhossa. Sama kun aikuisella 2 työpaikkaa. Kun tokalla poika vähensi harrastuksia ja lopetti ip.n on jaksanut paljon paremmin.

Ok, kiitos sulle. Itse olen myös miettinyt lääkäriajan varaamista, mutta ajattelin nyt ensin vielä kysellä täältä, koska mielessä on käynyt tuo meidän liikuntamäärä, että voisiko se väsyttää niin paljon. Toisaalta meillä esikoinen nyt 3. luokalla jaksaa oikein hyvin saman määrän ja on jaksanut myös jo ekaluokkalaisena. Tämä kuopuspoika on hieman rauhallisempi ja "väsyneempi" ollut kyllä ainakin, mutta tänä syksynä selkeästi aiempaa enemmän ja jatkuu vielä vaan.

[QUOTE="vieras";27862853]Meillä poika oli kanssa ekalla tosi väsynyt. Se on rankkaa ensin olla koulussa ja sitten vielä ip-kerhossa. Sama kun aikuisella 2 työpaikkaa. Kun tokalla poika vähensi harrastuksia ja lopetti ip.n on jaksanut paljon paremmin.[/QUOTE]

Ok, kiitos. Tätäkin mä mietin, että ehkä on ihan vaan sitä kuitenkin. Tiedä sitten. Eskarissa viime vuonna ei kävellyt matkoja, joten ero on huima jo siinä + läksyt. IP-kerhosta lähtee kävelemään kotiin klo: 15 ja itse olen kotona klo: 16 aikaan eli illat eivät kuitenkaan mahdottoman pitkiksi veny siellä IP:ssä.

Alkuperäinen kirjoittaja Veen äiti;27862865:
Ok, kiitos. Tätäkin mä mietin, että ehkä on ihan vaan sitä kuitenkin. Tiedä sitten. Eskarissa viime vuonna ei kävellyt matkoja, joten ero on huima jo siinä + läksyt. IP-kerhosta lähtee kävelemään kotiin klo: 15 ja itse olen kotona klo: 16 aikaan eli illat eivät kuitenkaan mahdottoman pitkiksi veny siellä IP:ssä.
Meillä on suunnilleen sama tuo koulumatka ja ip.ssä oli klo. 15 asti. Monesti meilläkin poika vaan makasi sohvalla. Kun tuli kavereita saattoi silloinkin vaan maata lattialla hetken leikittyään. Keväällä oli jo niin väsynyt, että itkun kanssa teki läksyjä. Toki on varmaan hyvä käydä lääkärissäkin mutta tutulta tuo kuulostaa.

on tuo todellakin liikaa. Muutenkin ekaluokka väsyttää muutenkin lapsia ja esim. meidän pojan kouluterkkari sanoi suoraa, että ei kannata aloittaa mitään uutta harrastusta ekaluokalla. meillä poika kävelee koulumatkat + oman perheen päivittäiset liikunta jutut ( luistelu, uinti, kävely, koiran lenkitykset jne. ) meillä nuo on ihan riittävästi ja siltikin on väsynyt vaikka nukkuu myös todella hyvin.

Minäkin olen sitä mieltä, että on liikaa, ja samaa sanoivat opettajat koulun alussa, että liikaa aktiviteettia ei pidä olla.

Saanen kysyä, miksi poikanne "pitää" noin paljon liikkua?

Okei... Olimmekin ajatelleen, että uimaseuran uinnin voisi jättää pois. Poika nimittäin on nyt oppinut uimaan kunnolla ja eri lajeja. Jalkapalloa jos yeittäisi jatkaa, sillä se on pojalle tosi mieluista. Minä ja mies teemme istumatyötä joten perheen yhteinen liikunta on meille mieluinen tapa viettää vapaa-aikaa, mutta täytynee vähentää toistaiseksi sitä tuon ekaluokkalaisen osalta, esim. minä tai mies jäätäis silloin tällöin kuopuksen kanssa kotiin kun toinen menisi vanhemman lapsen kanssa liikumaan ja katsoa onko sillä vaikutusta...

Ei kuulosta hyvältä ettei jaksa kavereiden kanssa lähteä, yleensä silloin väsyt unohtuu viimeistään, näin ainakin oman poikani kohdalla, tosin ei fyysisesti liiku läheskään noin paljon.

Liikkumisen vähentäminen tai ensin jopa varmuuden vuoksi lääkärikäynti voisi ehkä olla paikallaan, jos omani olisi niin lääkäriin veisin ensin ja sen jälkeeen miettisin muita mahdollisia toimia.

Tolla tahdilla pojalle ei taida jäärä paljoakaan "vapaata" aikaa, leikkiä sisällä mitä haluaa, leikkiä pihalla yksin tai kavereiden kanssa tai olla vaan. Kokonaan vapaasta illasta puhumattakaan.

Ihan liikaa aktiviteettia ekaluokkalaiselle, vanhemmat lienevät kohtuullisen kunnianhimoisia ja intomielisiä liikkujia? Lapsi tarvitsee aikatauluttamatonta vapaata, joka päivä.

Meidän ekaluokkalainen kävelee kouluun 1,2km edestakaisin. Tosin tulee suoraan kotiin koulusta, ei mene ip:hen. Tekee läksyt, syö välipalan ja menee kaveriden kanssa ulos tai leikkimään muuten. Tulee kotiin, syö ja kolmena päivänä viikossa lähtee voimistelureeneihin 1,5-2h kerrallaan. Sieltä tullessa sitten lepäilee, tekee iltahomma syö ja menee nukkumaan. Nukkuu 10-11h yössä.

Viikonloput muuten vapaat, sunnuntaisin on reenit. Usein liikkuu kyllä muutenkin kuten tänään esim. hiihtämässä isovanhempiensa kanssa. Mutta 10km hiihtoa en missään nimessä pistäisi tekemään koulun, ip:n ja reenien lisäksi. Tuo ekaluokkalainen hiihti kyllä 10km kevyesti pari kertaa viikon aikana,ja kevyesti lasketteli puoli päivää muina päivinä, mutta se oli lomalla. Liika liikuntakin on liikaa... Vanhemmat tehköön lenkkinsä ilman lasta. Lapsella on liikuntakiintiö noilla kyllä jo täynnä.

Meillä lapsi 8 v. saman mittaiset koulumatkat ja IP-kerho, eikä harrasta tällä hetekellä mitään. Lapsen oma toivomus, jota kunnioitan.

Aikaisemmin harrarsti kerran viikossa olevaa liikuntakerhoa. Liikuntakerhon loputtua harrasti hetken jalkapallloa, harjoitukset 2 kertaa viikossa ja lisäksi peli, se lopetettiin 3 kk:n jälkeen, oli aivan liian rankkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;27862842:
voisko olla kyse siitä, että pojalla olis alhainen hemoglobiini. tulee kyllä myös mieleen, että voisko olla diapedes? näiden tutkimisesta kannattais lähteä liikkeelle

Oi miten ihanan oikein tuo "diapedes" on kirjoitettu :)

Aika paljon liikuntaa, ja se todellakin alentaa hemoglobiinia. Ostaisin monivitamiinitabletteja joissa rautaa mukana ja ehkä vähän voi liikuntaa vähentää ainakin kokeeksi.

Todellakin on liikaa liikuntaa. En ymmärrä näitä vanhempia, jotka tappavat lapsiltaan liikunnan ilon jo näin pieninä. Alakoululaiset tarvitsevat reilusti vapaata aikaa kavereidensa kanssa ja ihan muuten vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Veen äiti;27863000:
Okei... Olimmekin ajatelleen, että uimaseuran uinnin voisi jättää pois. Poika nimittäin on nyt oppinut uimaan kunnolla ja eri lajeja. Jalkapalloa jos yeittäisi jatkaa, sillä se on pojalle tosi mieluista. Minä ja mies teemme istumatyötä joten perheen yhteinen liikunta on meille mieluinen tapa viettää vapaa-aikaa, mutta täytynee vähentää toistaiseksi sitä tuon ekaluokkalaisen osalta, esim. minä tai mies jäätäis silloin tällöin kuopuksen kanssa kotiin kun toinen menisi vanhemman lapsen kanssa liikumaan ja katsoa onko sillä vaikutusta...

Kyllä ekaluokkalainen nyt varmaan pärjää yksin kotonakin jonkun lenkin ajan, jos ette ihan puolta päivää viivy.

Yhteistyössä