Ekaluokkalaisen koulumatkasta... vielä kerran?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pienten koululaisten äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pienten koululaisten äiti

Vieras
Meillä ekaluokkalaisella koulumatkaa n 2kilometriä/suunta. Suht turvallinen reitti, kävelytietä suurimmaksi osaksi, pari pientä pätkää hiljaista autotietä ja 3 isompaa tien ylitystä. Ei kuulu kyydityksen piiriin koska matka alle 3 kilometriä. Sinänsä tuo matka ei ole ongelma koska yleensä olen kotona laittamassa matkaan/saattelemassa kouluun tai sitten menee aamulla aamuhoitoon josta sitten kyyti koululle. Itse olen nyt opettanut että kävellen mennään, tulee samalla hyötyliikuntaa sekä lapsille että äidille. Nyt sitten sain vain "ohjeen" yhdeltä tutulta että pitäisi "vaatia" sitä kyytiä, että tuon ikäisille kuuluisi koulukyyti. Varmaan tuo kyytiasia järjestyisikin (pienempi sisarus pääsee kyydillä eskariin) mutta itsellä vähän sellanen ristiriitanen olo että olenko aivan kamala, sadistinen äiti kun pistän lapset (nuorempikin kävelee jos menevät samaan aikaan kouluun) kävelemään kouluun enkä "taistele" tai "vaadi" kyydityksistä. Niin paljon kuin nykyäänkin puhutaan tuosta lasten kasvavasta ylipaino-ongelmista kun joka paikkaan kuljetaan autolla. Onko tuo kaksi kilsaa mitenkään kohtuuton matka kävellen kulkea 7- ja (6-) vuotiaalle?

Jos sä oot sadistinen, ni sit meitä on kaksi.... Mun mielestä 2 km ei ole ylivoimaisen pitkä matka sen ikäiselle, saman matkan meijän ekaluokkalainen kulkee. Jos esim. ei olis lainkaan pyörätietä ja vilkkaasti liikennöity tie, niin maksaisin vaikka itse kuljetuksen, mutta en itse makan, vaan turvallisuuden takia.

Alkuperäinen kirjoittaja Helmi-Kana:
Jos sä oot sadistinen, ni sit meitä on kaksi.... Mun mielestä 2 km ei ole ylivoimaisen pitkä matka sen ikäiselle, saman matkan meijän ekaluokkalainen kulkee. Jos esim. ei olis lainkaan pyörätietä ja vilkkaasti liikennöity tie, niin maksaisin vaikka itse kuljetuksen, mutta en itse makan, vaan turvallisuuden takia.

Tuo matka ei sinänsä tosiaankaan ole se ongelma mutta tuntuu vaan että ihan yleinen mielipide on että pitäisi autolla päästä/kulkea kouluun ja itse taas näen sen erittäin hyvänä hyötyliikuntana.

No ei tulisi mieleenkään VAATIA koulukyyditystä tollaisen matkan takia. :o

Olen ennenkin taivastellut täällä tätä nykymenoa, kun lapset saatellaan kouluun autolla, vaikka matkaa ei olisi edes kilometriä..
Ei ne lapsukaiset opi ikinä kulkemaan liikenteessä, jos kuskataan joka paikkaan.

Jos siinä itsekin aina mukana kävelet, niin et vaadi liikaa. Mutta jos laitat eskarilaisen kävelemään yksinään koululaisen kanssa. Itse olen aina kulkenut vähän vajaat 3 km yksin kouluun, lukioikaan pidemmänkin matkan. Hyvää päivittäistä liikuntaa siinä saa ja jos matkaa ei oikeasti ole vaarallinen, niin eipä tuota kuljetusta välttämättä kovin helposti saa.

Taksikuljetustenkin kanssa on omat odottamisensa, milloin taksi on minkäkin verran myöhässä...

Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
No ei tulisi mieleenkään VAATIA koulukyyditystä tollaisen matkan takia. :o

Olen ennenkin taivastellut täällä tätä nykymenoa, kun lapset saatellaan kouluun autolla, vaikka matkaa ei olisi edes kilometriä..
Ei ne lapsukaiset opi ikinä kulkemaan liikenteessä, jos kuskataan joka paikkaan.

PEESI!

Kyllä ekaluokkalainen jo tuon matkan kävelee ihan sujuvasti.

Minä en edes tarjoa noille omille lapsilleni mahdollisuutta koulukyytiin, matkaa noin 1.5 km. Ekalla ja talvisin kävelevät ja syksyin/keväin pyöräilevät. Mitään isompia valituksia ei ole tullut, vaikka bussit/koulutaksi menevätkin meiltä vierestä koulun viereen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja viillettäjä pihapiirissä:
se raja koulu kyytiin on ekaluokkalaisellakin se kolme kilsaa, että ei teidän ekalainen sitä kyytiä edes saa.

Kyllä sen saa, kun koulutie on tarpeeksi vaarallinen.

Mikä sitten tekee reitistä tarpeeksi vaarallisen? Onko tarpeeksi jos osa matkasta on kapealla tiellä (ei jalkakäytävää ), missä nopeusrajoitus 60km/h näin esimerkkinä?

Meillä lapset saa eskarista-tokaluokalle asti taksikuljetuksen vaarallisen tien takia. Tie on kapea, ei pyöräteitä, mutkainen, 60rajoitus on mutta käytännössä siinä ajetaan 8kymppiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
Alkuperäinen kirjoittaja Helmi-Kana:
Ennen vanhaan sentää hiihdettiin koulumatkat, kesät talvet! Ja matkaa oli aina vähintään 50 kilsaa... :laugh:

No niimpä ja ryssät ampu nilkkoihin, mut hiihdettävä vaan oli! :laugh:

*reps ja kops* :laugh:

Juu en vaatis kyytiä minäkään, kyllähän nyt 2km menee varsinkin jos itte pääset saattamaan, ihan heittämällä. Eriasia tosiaan jos ois vaarallisia tienylityksiä tms.

Minusta olet erittäin fksu äiti kun opetat lapselle jo pienestä pitäen ettei joka paikkaa ole pakko mennä autolla vaan ihmisellä on kaksi jalkaa ihan kävelyä varten. 2km on ihan sopiva matka kävellä ja samalla lapsi saa sekä liikuntaa että raitista ilmaa, niin että todennäköisesti on koko päivän pirteämpi kuin autolla tuleet lapset ja talvenmittaan varmasti terveempikin. Ja ihan hyvä opettaa sille eskari-ikäisellekin että voi isomman sisaruksen kanssa kävellä yhdessä silloin un samaan aikaan menevät.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Meillä lapset saa eskarista-tokaluokalle asti taksikuljetuksen vaarallisen tien takia. Tie on kapea, ei pyöräteitä, mutkainen, 60rajoitus on mutta käytännössä siinä ajetaan 8kymppiä.

Onko teillä tuollasta kuinka iso osamatkasta? Aattelin kun meillä tulee sitten joskus olemaan niin että n. 800 metriä matkasta on tuollaista tietä eikä ole edes katuvaloja osassa... Toki tuon voi kiertää, mutta sillon tulee n. kilometri lisää matkaa...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos siinä itsekin aina mukana kävelet, niin et vaadi liikaa. Mutta jos laitat eskarilaisen kävelemään yksinään koululaisen kanssa. Itse olen aina kulkenut vähän vajaat 3 km yksin kouluun, lukioikaan pidemmänkin matkan. Hyvää päivittäistä liikuntaa siinä saa ja jos matkaa ei oikeasti ole vaarallinen, niin eipä tuota kuljetusta välttämättä kovin helposti saa.

Taksikuljetustenkin kanssa on omat odottamisensa, milloin taksi on minkäkin verran myöhässä...

Siis jos eskarilainen on mukana niin silloin olen saattelemassa ja ainakin toistaiseksi olen tuon ekaluokkalaisenkin saattanut kouluun ja koulusta takaisin kotiin koska ei itse ole halunnut yksinään kävellä. Eli keskenään ei tarvitse kulkea. Tuntuu vaan että (saamieni kommentien perusteella) tuo 2 kilsaa on aivan liian pitkä matka pienille koululaisille kävellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:

Onko teillä tuollasta kuinka iso osamatkasta? Aattelin kun meillä tulee sitten joskus olemaan niin että n. 800 metriä matkasta on tuollaista tietä eikä ole edes katuvaloja osassa... Toki tuon voi kiertää, mutta sillon tulee n. kilometri lisää matkaa...

Koko matka, se pari kilsaa mitä meiltä on koululle. Enkä nyt muista onko siinä valaistustakaan.

Uusimmat

Yhteistyössä