Ekaluokkalaisen vanhempi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ennen toisin?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ennen toisin?

Vieras
Tuleeko teillä kotiin paperilla tai reissuvihkoon viestiä, jos seuraavana päivänä on esim. eri aikaan kouluun meno tai jotain muuta tavallisesta päivästä poikkeavaa?
Meillä ei tule vaan opettaja luottaa siihen että ekaluokkalainen muistaa itse sanoa koulun jälkeen. Meiän ei aina muista sanoa vaan tuumaa että jotai piti sanoa mut ei muista enää tarkkaan.
Sitten pitää alkaa soittelemaan muille että miten se nyt olikaan..
Välillä ärsyttää että ei voi ope reissuvihkoon vaikka raapustaa, kait se on niin aikaa vievää vaikka ei noita päiviä kyllä usein ole.

Meillä on täälläpäin semmoinen käytäntö, että opettaja kirjoittaa taululle tommoiset asiat, ja oppilas kirjoittaa sen itse sit reissuvihkoon. Meillä saa kyllä arvailla puolet sanoista, mutta asia on tullut kyllä selväksi.

meillä on reissuvihko käytössä .
samoin tulee "viikkokirje " ( = yksi a4 paperi) joka maanantai jossa mm. koko tulevan viikon läksyt on etukäteen merkattu sekä jos on poikkeuksia tms.samoin netin kautta toimii yhteydenpito.
eli ei todellakaan jätetä vain ekaluokkaisen muistin ja käsityksen varaan.

meillä on reissuvihko käytössä .
samoin tulee "viikkokirje " ( = yksi a4 paperi) joka maanantai jossa mm. koko tulevan viikon läksyt on etukäteen merkattu sekä jos on poikkeuksia tms.samoin netin kautta toimii yhteydenpito.
eli ei todellakaan jätetä vain ekaluokkaisen muistin ja käsityksen varaan.

Kun tulis edes niitä läksyjä... Juuri jokin aika pohdin tätä
http://kaksplus.fi/keskustelu/pluss...-jotenkin-outo-kun-mua-ottaa-paahan-se-ettei/

Musta on hienoa että läksyistä tulee tieto kotiin noinkin tarkasti!

Kun tulis edes niitä läksyjä... Juuri jokin aika pohdin tätä
http://kaksplus.fi/keskustelu/pluss...-jotenkin-outo-kun-mua-ottaa-paahan-se-ettei/

Musta on hienoa että läksyistä tulee tieto kotiin noinkin tarkasti!

minäkin tykkään, että lapseni ope on ihan mahtava,kun tuollai jaksaa etukäteen suunnitella ja kirjata ylös mitä minäkin päivänä tehdään :) läksyjä näillä tulee joka päivä 1-2 kirjasta. perjantai on vain läksyvapaa :)

Kyllä tulee. Ei meidän ekaluokkalaisesta ole vielä itsenäisesti tuollaisia muistamaan välttämättä. Muistaa kyllä läksynsä ja huolehtii hienosti ja kynät ja kaikki tarvikkeet. Huolehtii konkreettiset asiat siis hienosti.

Mutta kun ei osa kelloa vielä, ja kaikki mikä liittyy kronologiseen aikaan on abstraktimpaa. Kun koulussa oli kysytty, mitä hän on tehnyt syyslomalla, niin oli kertonut istuneensa telkkarin edessä ja koneella. Ja kun muistutin mitä kaikkea muuta olimme tehneet (kotioloissa, joo, mutta silti), on käyty elokuvissa, kirjastoissa, museoissa, soitettu yhdessä. Niin hän sanoi, että eihän tuo ollut syyslomalla, vaan aikaisemmin. Jotenkin se viikko oli kai lapselle niin pitkä, että hän muisteli syyslomana vaan ehkä paria viimeistä päivää.

Missä iässä se lapsen abstraktimpi ajattelu ja ajanhallinta kehittyy? muistelen että vasta 8-vuotiaalla alkaa abstrakti ajattelu kehittyä. voin olla väärässä.

Sama käytäntö ku jollain edellisellä tässä.Eli ope kirjottaa taululle josta lapsi itse kirjoittaa sen vihkoonsa. Olenki miettiny että mitäs ne joiden lapset ei näytä kotona vihkoa, ei kirjoita, ei ehdi tavata koko hommaa loppuun tunnilla tms... Meidän lapselle ei ole ongelma, eikä myöskää muistamisen kans, eli muistais kyl vaikka ei kirjottaskaan, mutta otan osaa, uskon että muilla voi olla hankalaakin.

Yhteistyössä