Ekaluokkalaista on ruvennut pelottamaan kotona olo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "maikki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"maikki"

Vieras
Aikaisemmin ei siis edes halunnut mennä iltapäiväkerhoon, vaan halusi tulla kotiin/lähteä yksin kouluun. Kuitenkin ollaan iltapäiväkerhoon "pakotettu", koska joutuisi olemaan joskus jopa 4,5h yksin kotona.

Nyt on sitten tullut ongelma myös näihin aamuihin, kun joutuisi olemaan 1,5-3h yksin kotona. Tuo 3h onkin paljon jo ja olen itse pyrkinyt vaihtamaan vuoroa iltavuoroon, jos on ollut aamuvuoro.

Mutta nyt siis ongelmana on nuo aamut kun poika menee 9 kouluun ja mies menee 8 töihin (joutuu lähtemään jo 6.30 kotoa viemään nuorempaa päiväkotiin) ja mulle sattuu myös aamuvuoro (menen 5.3/6.30/7 töihin). Täällä ei ole aamupäivään mitään kerhoa/hoitoa ja aina mä en vaan pysty vaihtamaan vuoroa, vaikka kuinka yritän. Mitä ihmettä mä teen?! Pitääkö mun vaan ruveta palkkaamaan tänne joku hoitaja 3pv/vk? Isovanhemmat ovat vielä työelämässä ja isoisoäitille olisi aika rankkaa tulla 6 aikoihin meille.

Voisiko isoisoäiti tulla teille satunnaisesti yöksi? Entä tuntisitko jonkun eskarilaisen, jonka vanhemmat ovat kotona aamuisin, jos lapsesi voisi mennä sinne?

Mitä lapsesi pelkää?

Herääkö lapsi jo silloin kun te muut lähdette töihin ja hoitoon. Meillä aamuista yksinoloaika on saatu minimiin sillä, että lapsi herää vasta myöhemmin. Mä lähden töihin aamukuudelta, yhtenä aamuna ekaluokkalainen menee kouluun vasta kymmeneen. Meillä on helpottanut myös se että lapsi tietää että voi soittaa mulle koska tahansa.

Isoisoäiti on aika huono tulemaan yöksi ja ikääkin kuitenkin on. Muutenkin 6.00 on aikaisin, kenelle vaan. :/ Tuttuja ei juuri ole tässä alueella tai sitten ovat aamuisin töissä ja lapset hoidossa.
Pelkää ääniä (ollaan kaikki äänet käyty läpi, mitä kuuluu ja mistä tulevat) ja kotiin tullessaan kuulemma pelkää, että joku roisto on täällä odottamassa, nyt siis menee ihan pieneksikin ajaksi iltapäiväkerhoon (aikaisemmin tuli kotiin, jos yksinoloa oli n. 1h). Mä olen AINA puhelimen päässä ja sanonut, että saa vaikka 100 kertaa soittaa jos tuntuu.

Kirjoitin tuossa jo aiemmin, että täällä ei ole aamupäivähoitoa/-kerhoa, vain iltapäiviksi. Mun mielestä muutenkin on typerää, että ekaluokkalainen menee esim. 10.00 kouluun....

[QUOTE="vieras vaan";27561690]Herääkö lapsi jo silloin kun te muut lähdette töihin ja hoitoon. Meillä aamuista yksinoloaika on saatu minimiin sillä, että lapsi herää vasta myöhemmin. Mä lähden töihin aamukuudelta, yhtenä aamuna ekaluokkalainen menee kouluun vasta kymmeneen. Meillä on helpottanut myös se että lapsi tietää että voi soittaa mulle koska tahansa.[/QUOTE]

Poika oikein vahtii, milloin me noustaan ylös ja on haukkana hereillä. Vaikka ollaan puhuttu siitä, että voisi nukkua pidempään. Ollaan myös sovittu, että voi katsoa lastenohjelmia mahd. pitkään ja sitten vasta alkaa aamutoimiin eli saadaan koko aika "täytettyä".

Meillä vielä paritalo, yritin sitäkin selittää ettei mitään tapahdu kun naapurit on seinän takana (ovat kuitenkin sellaisia, ettei heiltä apua voi pyytää)

Mitä ekaluokkalaisesi tekee ollessaan pitkään aamulla yksin kotona?
Onko mitään sellaista mielekästä puuhaa, joka veisi ajatuksia äänistä tms. pois.
Vaikken sinänsä liputakaan ainaisen television katselun tai tietsikalla pelaamisen suhteen, olen valjasanut ne avuksemme kakkosluokkalaisen kohdalla, sinä aamuna, jona hän menee kymmeneksi- muiden lähteissä kotoa ja varhemmin.
Pystyykö teistä vanhemmista toinen tai kenties molemmat soittamaan sellaisen turvallisuudentankauspuhekun? Ja voisiko tämä isoisoäiti toimia vaikka tarvittaessa sellaisena puhelinpäivystäjänä, jolle voisi soittaa, jos alkaa tuntua pelottavalta?

Nuo kymppiaamut ovat kyllä hankalia.:|

Oisko hänellä joku luokkakaveri lähellä, jonka luokse voisi aamulla mennä? Mun tyttö meni kymmenen aamuina yhden luokkakaverinsa luo, hänellä on äiti äitiyslomalla kotona. Tai vähän kauempanakin, jos voitte vaikka aamulla hänet sinne heittää.

Mitä ekaluokkalaisesi tekee ollessaan pitkään aamulla yksin kotona?
Onko mitään sellaista mielekästä puuhaa, joka veisi ajatuksia äänistä tms. pois.
Vaikken sinänsä liputakaan ainaisen television katselun tai tietsikalla pelaamisen suhteen, olen valjasanut ne avuksemme kakkosluokkalaisen kohdalla, sinä aamuna, jona hän menee kymmeneksi- muiden lähteissä kotoa ja varhemmin.
Pystyykö teistä vanhemmista toinen tai kenties molemmat soittamaan sellaisen turvallisuudentankauspuhekun? Ja voisiko tämä isoisoäiti toimia vaikka tarvittaessa sellaisena puhelinpäivystäjänä, jolle voisi soittaa, jos alkaa tuntua pelottavalta?

Nuo kymppiaamut ovat kyllä hankalia.:|

Mä olen AINA puhelimen päässä aamulla ja iltapäivällä (vaikka en saisikaan työpaikalla olla) ja on vielä mun työnumerotkin, jos en omasta vastaa. Telkkaria kyllä saa katsoa niin paljon kuin huvittaa, jos se oloa helpottaa. Nykyään vaan kun pelkää sitäkin, et jos sieltä kuuluu joku ääni....

Anteeksi sotkeutuminen ketjuun, mutta oikeastiko päiväkotilainen herätetään kuudelta?? Johan hänen täytyy mennä viim. 18-19 nukkumaan, että jaksaa herätä. Ei ole paljon yhteistä aikaa perheellä kyllä, jos neljän aikaan kotona ollaan, niin parin tunnin päästä pienin menee jo unille.

[QUOTE="Neiti";27561764]Anteeksi sotkeutuminen ketjuun, mutta oikeastiko päiväkotilainen herätetään kuudelta?? Johan hänen täytyy mennä viim. 18-19 nukkumaan, että jaksaa herätä. Ei ole paljon yhteistä aikaa perheellä kyllä, jos neljän aikaan kotona ollaan, niin parin tunnin päästä pienin menee jo unille.[/QUOTE]

No juu, mulla on vuorotyö ja aamuvuoro alkaa jopa 5.30 ja mies menee 7.45 töihin. Bussi joka kulkee ennen tuota, lähtee 6.40. Eli on se vaan noustava 6 jälkeen. Kaikki kun ei käy perus 8-16 töissä.
Ja näitä ei kovin usein ole, kun mä meen iltavuoroon. Joskus on, joskus ei.

Poika oikein vahtii, milloin me noustaan ylös ja on haukkana hereillä. Vaikka ollaan puhuttu siitä, että voisi nukkua pidempään. Ollaan myös sovittu, että voi katsoa lastenohjelmia mahd. pitkään ja sitten vasta alkaa aamutoimiin eli saadaan koko aika "täytettyä".

Meillä vielä paritalo, yritin sitäkin selittää ettei mitään tapahdu kun naapurit on seinän takana (ovat kuitenkin sellaisia, ettei heiltä apua voi pyytää)

Meilläkin lapsi haluaa että herätän hänet kun lähden töihin mutta pystyy jatkamaan unia vielä sen jälkeen. En tiedä uskaltaako tätä oikein edes tunnustaa mutta meillä lapsi katsoo tv:tä koko aamun, syö aamiaisenkin sohvalla Pikku-Kakkosta katsoen. Sulkee telkun vasta sitten kun lähtee pukemaan ulkovaatteita. Tv:n avulla lapsen ajatukset pysyvät pois siitä että hän on yksin kotona ja ehkä se myös peittää pelottavia ääniä. On tää aika kamalaa, olkaa onnellisia te jotka voitte olla kotona lähettämässä lapsianne aamulla kouluun!

[QUOTE="Neiti";27561764]Anteeksi sotkeutuminen ketjuun, mutta oikeastiko päiväkotilainen herätetään kuudelta?? Johan hänen täytyy mennä viim. 18-19 nukkumaan, että jaksaa herätä. Ei ole paljon yhteistä aikaa perheellä kyllä, jos neljän aikaan kotona ollaan, niin parin tunnin päästä pienin menee jo unille.[/QUOTE]

No onko vaihtoehtoja, jos työmatka on pitkä? Kaikki eivät asu vartin ajomatkan päässä työpaikalta.

[QUOTE="vieras vaan";27561786]En tiedä uskaltaako tätä oikein edes tunnustaa mutta meillä lapsi katsoo tv:tä koko aamun, syö aamiaisenkin sohvalla Pikku-Kakkosta katsoen. Sulkee telkun vasta sitten kun lähtee pukemaan ulkovaatteita. Tv:n avulla lapsen ajatukset pysyvät pois siitä että hän on yksin kotona ja ehkä se myös peittää pelottavia ääniä.[/QUOTE]

Mä olen sitä mieltä, että tarkoitus pyhittää keinon :). Mä olisin valmis melkein mihin vain, että lapsella olis turvallinen olo yksinollessa.

Oisko hänellä joku luokkakaveri lähellä, jonka luokse voisi aamulla mennä? Mun tyttö meni kymmenen aamuina yhden luokkakaverinsa luo, hänellä on äiti äitiyslomalla kotona. Tai vähän kauempanakin, jos voitte vaikka aamulla hänet sinne heittää.

No ainut kenelle voisi mennä, on eräs tyttö ja poika ei sinne vaan suostu menemään. Mieluummin pelkää, mikä ei taas ole kiva minusta. Ja vielä kurjemmalta tuntuu, kun soittaa minulle töihin ja itkee kun kuulee jonkun äänen (viimeksi ääni oli sade, joka osui ikkunalautaan)

Mä olen sitä mieltä, että tarkoitus pyhittää keinon :). Mä olisin valmis melkein mihin vain, että lapsella olis turvallinen olo yksinollessa.

Kiitos :) Meillä varmasti auttaa se että lapsi joutuu olemaan joka aamu yksin, on raukka jo tottunut siihen.

Niin ja kyllä tämäkin lapsi päivähoidossa ollessaan vietiin hoitoon klo 6.00, pakkohan se oli kun työt alkaa klo 7 ja matkaankin menee aikaa.

Voi ei,meillä vähän sama juttu tytön kanssa.Tai siis se että vaikka isosisko(teini) olis kotona vielä aamust,kun ekaluokkalainen lähtee kouluun,niin se on alkanu pelätä tota koulumatkaa,mennessä että tullessa.Ja meijän teinihän ei tosiaan lähde tota saattamaan.No.mä ratkasin asian niin että aina kun mulla on 7 meno,niin ekaluokkalainen menee kasiin toisen isosiskon kanssa,on 4 lk. samassa koulussa,Eli vaik menis oikeesti ysiin,niin menee jo aiemmin kouluu,tekee siellä kirjastossa tai omas luokas jotain toisen ryhmän kanssa.
Iltapäivästä menee iltapäiväkerhoon silloin kun on tarve,se on onneks melko lähellä koulua.Mutta noi kotiin tulot on aina sitä et mun pitää mennä vastaa.

Just ton takia teen osittaista työaikaa - sovitan työajat lapsen aamujen kanssa. Iltapäivällä menee tarvittaessa iltikseen. Mieskin pystyy tekemään töitä liukuvalla työajalla. Oletteko varmasti miettineet kaikki vaihtoehdot omien töiden kannalta?

Mä herätän meidän eskarilaisen aamuvuoroina 5.30, että hän ehtii syödä ja katsoa yhden piirretyn. Sitten kun kävellään päiväkodille, niin ollaan siellä 6.30. Kävelyyn menee 20min, eli valmistautumiseen ja aamuhommiin reilu 30min.
Nukkumaan hän menee 21.00, ei tule uni aiemmin. Miksi pitäisi mennä nukkumaan jo 18.00?

[QUOTE="vieras vaan";27561786]Meilläkin lapsi haluaa että herätän hänet kun lähden töihin mutta pystyy jatkamaan unia vielä sen jälkeen. En tiedä uskaltaako tätä oikein edes tunnustaa mutta meillä lapsi katsoo tv:tä koko aamun, syö aamiaisenkin sohvalla Pikku-Kakkosta katsoen. Sulkee telkun vasta sitten kun lähtee pukemaan ulkovaatteita. Tv:n avulla lapsen ajatukset pysyvät pois siitä että hän on yksin kotona ja ehkä se myös peittää pelottavia ääniä. On tää aika kamalaa, olkaa onnellisia te jotka voitte olla kotona lähettämässä lapsianne aamulla kouluun![/QUOTE]

Meillä katsotaan telkkaria aamuisin ja olen kotona. Aivan takuulla monissa muisakin perheissä. miksi ei katsottaisi?

Just ton takia teen osittaista työaikaa - sovitan työajat lapsen aamujen kanssa. Iltapäivällä menee tarvittaessa iltikseen. Mieskin pystyy tekemään töitä liukuvalla työajalla. Oletteko varmasti miettineet kaikki vaihtoehdot omien töiden kannalta?

No mä oon hoitajana paikassa jossa voin kyllä tehdä lyhennetty, mutta lyhennys tulee iltapäivään eli ei auta tähän. Mies tekee jo lyhennettyä päivää, on koululla töissä ja siellä työt alkavat ennen 8 ja kun joutuu pienemmän viemään päikkyyn ja bussilla kulkemaan,niin aikaa menee

No ihan oikeasti on niitä päiväkotilaisia jotka herätetään 6. Meilläkin sellanen ja se vaihtelee riippuen mun vuoroista. Ja mulle töihin aikasimmat lapset tulee 5.20. Että ei ne kaikki lapsukaiset saa nukkua sinne 7 tms aamusin. Tosin sitten vaik tänään vien myöhemmin ja vapailla ei mene ollenkaan.