Ekaluokkalaisten äidit!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Adelade
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Adelade

Aktiivinen jäsen
11.10.2006
4 780
0
36
Miten omatoimisia nuo teidän pienet koululaiset on, ts. miten paljon katotte perään esim. onko aamupala syötynä, sopivasti vaatetta päällä, oikeet kirjat repussa, läksyt tehtynä jne.? Meillä tuo neiti on joinakin aamuina ihan patisteltava tapaus, tuntuu ettei pukeminen, syöminen tms. edisty ollenkaan vaan saa suunnilleen vierestä vahtia. :/

Esim. tää aamu oli ihan syvältä, hirmuset kiukuttelut kun ei saanu vaatetta päälleen. Kello käy ja käy ja neiti vaan kiukkuaa vaatekasan vieressä, sanoin kyllä et voit lähtee pyjamassakin mut pikkasen voip viluttaa (pakkasta -25 joten aika lämpimästi piti pukeutua).

Mietin että oonkohan liian helpolla pitäny tuota, kun on tullu aina huolehdittua että sillä on oikee vaatetus, ja reppu pakattuna (kysyn, ite tarkistaa) ja läksyt nyt katon muutenkin että on tehtynä. Kotona kun oon niin joutaa, jos töissä kävisin niin vois olla pikkasen eriasia...
Pitäiskö tolle nyt pikkuhiljaa ruveta antamaan itelleen enempi vastuuta?
Esikoinen kyseessä niin tuntuu että välillä on oikeesti "pulassa" näitten juttujen kanssa. :/

Mä laitan lapselle aamupalan, ja laitan vaatteet valmiiksi esille. Tai sitten lapsen isä tekee, jos on lähdössä samaan aikaan töihin. Repunkin tarkistan, että on puhelin, kirjat, lompakko.

Nykyisin ei enää tarvitse huomauttaa montaa kertaa, että syö, syö, syö, toisin kuin vielä eskari-ikäisenä. Lapsi on kovin aamu-uninen, niin kuin minäkin, joten mun mielestä homma menee näin kivuttomammin. Kyllä mä silti esim joka kerralla sanon lapsen syötyä, että käy vessassa ja pese kasvot ja hampaat, ja pue sen jälkeen päällesi. Läksyt mä tarkistan kun on tehnyt ne, tekee ne välipalan jälkeen yleensä. Tosin niiden suhteen on kyllä itse tunnollinen.

Seuraan että läksyt on tehty- avaan kirjat jatarkistan. pakkaa itse repun, valisee itse vaatteet ja pukee.osaa ottaa välipalaa, huoneen siivoaa itse- imuroikin joskus. hoputtaa saa toisinaa aamuisin - osaa jo jonkin verran kellonaikoja(tasat ja puolet).

niin ja esikoinen tämä koululainen mullakin.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Mä laitan lapselle aamupalan, ja laitan vaatteet valmiiksi esille. Tai sitten lapsen isä tekee, jos on lähdössä samaan aikaan töihin. Repunkin tarkistan, että on puhelin, kirjat, lompakko.

Nykyisin ei enää tarvitse huomauttaa montaa kertaa, että syö, syö, syö, toisin kuin vielä eskari-ikäisenä. Lapsi on kovin aamu-uninen, niin kuin minäkin, joten mun mielestä homma menee näin kivuttomammin. Kyllä mä silti esim joka kerralla sanon lapsen syötyä, että käy vessassa ja pese kasvot ja hampaat, ja pue sen jälkeen päällesi. Läksyt mä tarkistan kun on tehnyt ne, tekee ne välipalan jälkeen yleensä. Tosin niiden suhteen on kyllä itse tunnollinen.

Joo aamu-uninen tuokin on, välillä heräämisetkin on hirveetä tuskaa vaikka meneekin ajoissa nukkumaan.
Mut suunnilleen noin meilläkin mennään, läksyt tekee yleensä aina käskemättä ja ihan omatoimisesti vaikka muut jutut sit aina välillä meinaa tökkiäkin. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Adelade:
Joo aamu-uninen tuokin on, välillä heräämisetkin on hirveetä tuskaa vaikka meneekin ajoissa nukkumaan.
Mut suunnilleen noin meilläkin mennään, läksyt tekee yleensä aina käskemättä ja ihan omatoimisesti vaikka muut jutut sit aina välillä meinaa tökkiäkin. :whistle:

Meillä tökkii nämä aamut, eli muuten sujuu välipalat, yms. Mutta aamu on aina hankala, vaikka miten menisi nukkumaan. Joten mä pääsen helpommalla, kun muistutan. Ja lapsikin oppii samalla pikku hiljaa sen rutiinin, onneksi voidaan tehdä näin kuitenkin :D

Puuron keitän, muut mitä aamulla syö ottaa itse. Joskus täytyy hoputtaa, tosin ei sen takia että hidastelis vaan kun syö joskus niin paljon :D Itse laittaa reppunsa, pukee ja hoitaa aamupesut. Herääminen on kans joskus aika vaikeeta... Välillä unohtuu aamulla omiin touhuihin jolloin pitää hoputtaa.

Kuinkas kauan teillä menee aamutoimissa?

Alkuperäinen kirjoittaja Vinja:
Kuinkas kauan teillä menee aamutoimissa?

Herää aamulla puoli kahdeksan maissa, koulu alkaa klo 9 ja linja-auto tulee puol 9. Eli vajaa tunti on aikaa, se kyllä menee hyvä jos riittääkään...
Torstaisin on kympin aamu, sillon jää aikaa vielä enempi kun tänäkin aamuna heräsi vähä jälkeen puol 8 ja ysiltä tarvii olla linja-autolla.

On tuo ekaluokkalainen ihan pieni vielä! Läksyt tekee itse, joskus tarkistetaan (mutta pitää kyllä patistella läksyjen tekoon muutamaan kertaan). Ollaan katsottu mitä laittaa päälleen aamuisin. Kyllä tuo neiti osaisi varmasti itsekin pukea, mutta tuleepahan varmistettua että on riittävästi vaatetta. :) Aamupala laitetaan valmiiksi, mikään ei meinaa kyllä niin aikaisin toiselle maistua..

Välillä neiti unohtaa pakata kirjat reppuunsa takaisin ja jonkun kerran ne olivat jopa hukassa (mikä oli aika opettavaista;)). Kyllä se vielä on meidän vanhempien tehtävä tarkistaa, että kaikki on mukana ja kunnossa kun neiti astuu ulos ovesta.

Meillä kans varataan aina tunti, joskus meinaa olla nafti aika mutta sit taas joskus hoitaa hommat 20 minuutissa. Yli tuntia ei ainakaan 8 aamuina viitsi varata kun joudutaan lähtemään jo 7.15 niin menis kauheen aikaseksi herääminen.

Ainiin noi läksyt, ne tarkistetaan joka kerta. Yleensä kerran oon sanonu että menis tekee läksyt, muuten jäis varmaan tekemättä... Kyllä mäkin yleensä aamulla kysyn onko kirjat, penaali ja puhelin mukana. Ja ulkovaatteista keskustellaan aamulla aina mitä laitetaan. Mutta periaatteessa itse hoitaa.

Alkuperäinen kirjoittaja maranooka:
Kyllä se vielä on meidän vanhempien tehtävä tarkistaa, että kaikki on mukana ja kunnossa kun neiti astuu ulos ovesta.

Tätä nimenomaan haen takaa, että miten paljon tommoselle voi/pitää antaa vastuuta, että olenko päästäny liian helpolla kun huolehdin, mut ilmeisesti en. =)

miten teillä joilla itse valitsee vaatteet, niin osaa valita säähän sopivat???
Esim meidän ekaluokkalainen otti tänään trikoopaidan ja jouduin huomauttaa että -20 pakkasella laitetaan kyllä fleecepaita..

Kyllä se vielä on meidän vanhempien tehtävä tarkistaa, että kaikki on mukana ja kunnossa kun neiti astuu ulos ovesta.

Tätä nimenomaan haen takaa, että miten paljon tommoselle voi/pitää antaa vastuuta, että olenko päästäny liian helpolla kun huolehdin, mut ilmeisesti en. =)

Minun anoppini on ollut opettajana jo ties kuinka kauan ja hän painottaa aina vanhempainilloissa, että alakoululaiset ovat vielä lapsia. Ja vanhempien tehtävä on huolehtia oleellisista asioista (varsinkin pienillä koululaisilla). :)

Me tehdään tosiaan niin, että neiti itse tekee, sitten äiti/isi varmistaa kysymällä onko kaikki mukana ja lopuksi tarkistetaan.. Useimmat asiat lapsi saa itse hoidettua, mutta aika usein jotain unohtuukin. ;)

Näinpä. Ja vaikka meillä paljon itse huolehtii, ei se tarkoita etten silti tarkista =)

Kyllä varataan tietenkin vaatteet valmiiksi, miten ihmeessä muuten osaisi tietää, miten kylmää ulkona on? Nytkin esim. paksumpi hattu ja paksummat rukkaset ja kuomat villasukilla.

Lapsetkin niin erilaisia. Meillä eka- ja kolmasluokkalainen. Ekaluokkalainen on varsin omatoiminen. Tekee innolla läksyt, ja kun ne tarkistan, on lähestulkoon aina kaikki oikein. Tyttö haluaa huolehtia itse aamupalastaan, tekee esim leivän itse. Toki seuraan vierestä touhuja kun siinä läsnä olen, mutta apua hän ei juuri tarvitse. On kovin omatoiminen ja innokas tekemään kaiken ITSE.

Kolmasluokkalainen poika taas... Vähän semmonen huithapeli ja hälläväliä tyyppi... :D Hidastelee, mietiskelee ja pohdiskelee. Kaikki kestää, ja mieluummin tykkää, et joku muu laittaa esim aamupalan valmiiksi, katsoo vaatteet valmiiksi ym. Tarvitsee apua läksyissä, sekä aikuisen huolehtimaan, että läksyt ylipäätään on tehtynä.

Et minusta ole päästänyt liian helpolla. Sen mukaan mennään, mikä lapsen luonteeseen tai taitotasoon sopiin, näin pienten lasten kanssa. Meillä taas tästä ekaluokkalaisesta seuraava, 5-vuotias, on aivan erilainen. Hän herää aikaisin ja on heti siinä silmänräpäyksessä virtaa täynnä. Muuten kyllä uskon, että on huithapelimpi kuin isompi, mutta just tällaiset pukemiset ja lähtemiset sujuu paremmin.

Meillä toisaalta kuitenkin ekaluokkalainen kulkee todella reippaasti koulumatkat bussilla, on pitkään saanut käydä itse kirjastossa, kaupassa jne. Läksyt katson, ei tarvitse niissä koskaan apua ja ne ovat aina oikein, niitä tulee tosi vähän kun on niin nopea tekemään koulussa. Mutta kun nämä aamut on mitä on, niin huolehdin niistä sitten erityisen paljon. Ja jos tuo lapsi itse valitsee vaatteensa, niin ihan varmasti ottaa ne kaikkein rönttöisimmät mitä kaapistaan löytää, vaikka minä niitä olen nostellut ylähyllylle :D

Herätän ekaluokkalaiseni. Aamupala valmiina pöydässä, kehoitan sen jälkeen menemään hammaspesulle, jos meinaa jäädä haaveilemaan, joskus laitan hammastahnan valmiiksi harjaan.., vaatteet laitan valmiiksi lattialle, siitä pukee. Illalla suihkussa autan tyttöä peseytymään, pitkät hiukset kun on. Läksyt tarkistan. on kyllä omatoiminen, eli selvitytyy tarvittaessa itse. Erittäin reipas koululainen on. Paljon kavereita ja harrastuksia. Kännykkä käytössä

Mä herätän pojan ja laitan aamupalan, mutta pukemiset ja hammaspesut hoitaa itse. Lisävaatetusta muistutan laittamaan näin kovilla pakkasilla. Syödessä usein kysyn, että onko kakkahätä, muuten se lukee Akua viime tippaan ja kun pitäis lähteä, niin ilmoittaa, että täytyy mennä vessaan :D Ulkovaatteiden pukemisessa täytyy hoputtaa, kun jää aina haaveilemaan. En luottais, että yksinään osais hoitaa aamutoimet niin, että ehtii ajoissa kouluun.

mun vastuulla on mutta tyttö tekee 99% asioista ite. varmistan vaan että kaikki menee niin ku pitää. tyttö on muutenkin rauhallinen ja järkevä. kysyn kyllä ootko syöny, ootko tehny läksyjä, onko välipala pakattu mukaan jne. harvoin joutuu käskeä. :)

Yhteistyössä