ekaluokkalaisten vanhemmat - kysymyksiä pukkailee ..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja endie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

endie

Aktiivinen jäsen
07.05.2007
14 918
6
36
Miten tarkkaan aiotte tarkistaa lastenne läksyt - sanotteko, jos huomaatte että siellä on virheitä ( ja jos niin korjaatteko ne lapsen kanssa yhdessä ? ) vai katsotteko, että riittää, että on tehty -oli väärin tai oikein ?

Ja miten annatte muksun huolehtia repun sisällön ? tarkistatteko, etä siellä on aina oikeat kirjat ja muut mukana vai annatteko lapsen unohdusten kautta oppia tarkemmaksi ?

Kiitos jos vaivaudutte vastaamaan, edes joku .
Meillä ei ole vielä muutaman päivän jälkeen noihin rutiineita tullut ja mietin, mite muut ovat asiat tehneet tai aikovat tehdä ..

Hyvä kysymys muuten. Pisti oikein miettimään :)

Uskoisin, että sanon tyyliin "oletko aivan varma että tämä on oikein?" jos huomaan virheen, ja lapsi saa sitten itse tarkistaa tehtävän, kysyä vaikka multa neuvoja, mutta vastauksia en aio antaa vaan hän keksiköön ne itse.

Lapsi pakkaa repun, minä tarkistan että kaikki on mukana. 6½ v ei välttämättä tajua ottaa mukaan esim. kaikkia liikuntatunnilla tarvittavia varusteita.

Mä itse sanon tai siis ekaa päivää oli esikoinen tänään koulussa,mutta sanoin jo eilen illalla että pakkaa reppu valmiiksi mutta en tarkistanut että oliko pakannut. Ehkä sitten kun on jo enemmän aikaa käynyt niin jossain määrin olen kyttäämässä onko sillä kaikki mukana vai ei.Läksyt kyllä tarkastan tarkasti tein sitä jo eskarissa ja kerron aina jos huomaan että on joku virhe.Muutenkin meillä eskarissa tehtiin läksyt aina yhdessä tai niin että lapsi teki mutta olin siinä läsnä ja tarkistin sitten miten meni. Tänään tuli neidille jo läksyä ja vieressä olin koko ajan kun niitä teki. Jokseenkin pitää ottaa myös itse vastuu esim kirjoista ja vaatteista mutta kuitenkin koen että on se vielä pieni ettei kaikkea voi sekään tehdä ja muistaa joten ajattelen ainakin ekan vuoden olevani siinä se joka viimeksi katsoo mitä siellä repussa on ja mitä piti olla.

Meillä on tuo poika niin tunnollinen et on riittäny ku vaan kysyy et onks läksyt tehty. En ole tarkistellut enkä korjaillut paitsi jos lapsi itse niin on halunnut. Itse on myös hoitanut reppunsa. Hyvin on mennyt eikä opettajalta juurikaan oo tullu palautetta esim unohduksista, tietysti joskus kuitenkin niinkuin varmaan kaikilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Bouli:
Mä itse sanon tai siis ekaa päivää oli esikoinen tänään koulussa,mutta sanoin jo eilen illalla että pakkaa reppu valmiiksi mutta en tarkistanut että oliko pakannut. Ehkä sitten kun on jo enemmän aikaa käynyt niin jossain määrin olen kyttäämässä onko sillä kaikki mukana vai ei.Läksyt kyllä tarkastan tarkasti tein sitä jo eskarissa ja kerron aina jos huomaan että on joku virhe.Muutenkin meillä eskarissa tehtiin läksyt aina yhdessä tai niin että lapsi teki mutta olin siinä läsnä ja tarkistin sitten miten meni. Tänään tuli neidille jo läksyä ja vieressä olin koko ajan kun niitä teki. Jokseenkin pitää ottaa myös itse vastuu esim kirjoista ja vaatteista mutta kuitenkin koen että on se vielä pieni ettei kaikkea voi sekään tehdä ja muistaa joten ajattelen ainakin ekan vuoden olevani siinä se joka viimeksi katsoo mitä siellä repussa on ja mitä piti olla.

ok. minua kiinnostas, ettäm iten sitten sellainen tilanne, että kertoo, että virhe on ja lapsi ei sitä tarkistuksistaan huolimatta tajua / huomaa mitä sitten ? =)

Näin meillä myös. :)
Läksyt tehdään yhdessä, kuten eskariaikanakin. Jos on virhe, sanon.
Nyt luulen että kun tuo lukujärjestys saadaan niin täytyy vain illalla pakata yhdessä (ainakin alkuun) kaikki seuraavan päivän tarvittavat kirjat.
Mitä enemmä vutta mennään eteenpäin, sen paremmin hommakin alkaa varmaan luistamaan itsenäisesti. :)

Alkuperäinen kirjoittaja endie:

ok. minua kiinnostas, ettäm iten sitten sellainen tilanne, että kertoo, että virhe on ja lapsi ei sitä tarkistuksistaan huolimatta tajua / huomaa mitä sitten ? =)

Sitten annetaan pieni vinkki. :)

Tarkista läksyt ja on jo mun kolmas ekaluokkalainen nyt tänä syksynä aloittanut. Siis reppu pitää kollata ja reissuvihko päivittäin sekä läksyt tarkistaa =) ja tän kun alottaa heti alusta niin on hyvä jatkaa. Ekaluokkalainen on vielä liian pieni ottamaan kokonais vastuuta elämästään, senhän useimmat ymmärtää kyllä =) Siis tukea pienille koululaisille.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Miten tarkkaan aiotte tarkistaa lastenne läksyt - sanotteko, jos huomaatte että siellä on virheitä ( ja jos niin korjaatteko ne lapsen kanssa yhdessä ? ) vai katsotteko, että riittää, että on tehty -oli väärin tai oikein ?

Ja miten annatte muksun huolehtia repun sisällön ? tarkistatteko, etä siellä on aina oikeat kirjat ja muut mukana vai annatteko lapsen unohdusten kautta oppia tarkemmaksi ?

Kiitos jos vaivaudutte vastaamaan, edes joku .
Meillä ei ole vielä muutaman päivän jälkeen noihin rutiineita tullut ja mietin, mite muut ovat asiat tehneet tai aikovat tehdä ..

Mulla jo tokaluokkalainen, mutta kerron miten tein viime vuonna alkusyksystä

Lapsi teki läksyt yksin (minä vieressä tai lähellä jotta sai tarvittaessa kysyä apua). Valmiit läksyt katsottiin yhdessä läpi ja jos huomasin virheitä pyysin lasta tarkistamaan ko tehtävän. Mutta koskaan en siis itse kertonut oikeata vastausta.

Koulusta kotiin tuli aina vain ne kirjat, joista oli läksyä ja samat kirjat lähti aina aamulla kouluun. Alkuun vielä tarkastin, että ovat varmasti repussa.

Ulkoliikuntapäivinä kerroin lapselle, että laita kassiin esim villasukat ja luistimet, mutta tarkistin vielä aamulla että kaikki tarpeellinen on varmasti mukana.

Vähitellen tarkistamista sai vähentää ja loppukeväästä teki tehtävänsä jo itsenäisesti.

Tarkistan, että tehtävät on tehty, en sitä että onko ne oikein tai väärin. Repun sisällöstä tarkistan, että siellä on kirjat ja muut tarvittavat tavarat esim. avain tai liikuntavarusteet.

Itse ainakin kun huomaan sen virheen sanon että esim katsoppas uudestaan tätä kohtaa ja näytän esim yleisesti sitä tehtävää.Sitten jos ei tajua niin tulen vieläkin lähemmäksi ja näytän tyyliin sitä kohtaa missä se virhe on että onko tässä kaikki oikein. Meillä eskarissa on monesti tälläinen tilanne ollut ja tuollain olen sen hoitanut. Tänään tosiaan ekalle meni ja heti oli tehtävä missä piti laittaa yhtä monta palloa kun on numero.Neiti oli laittanut yhteen 4 vaikka piti olla 3 ja siinä kysyin että huomaatko mitään,kävi kaikki kohdat läpi ja sieltä se tuli että yksi liikaa laatikossa.

Yhteistyössä