Ekat soseet ja rytmi muuttuu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yökyöpelitär
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yökyöpelitär

Vieras
Olen muutaman kerran antanut n.4kk vauvalleni sosetta. Tähän asti vauva on nukkunut yöt todella hyvin, iltayhdeksästä aamukuuteen. Soseiden aloituksen jälkeen hän menee kyllä yhdeksältä nukkumaan, mutta herää yhden maissa ekan kerran, sitten neljän-viiden maissa, ja siitä taas parin tunnin päästä... maha on ilmeisesti vähän kipeänä kun hän kitisee tavallista enemmän, mutta miksiköhän hän on alkanut heräilemään yöllä jota ennen ei ole tapahtunut, ja syö kiltisti ihan himolla ja sitten taas nukahtaa. Onko muilla mennyt näin vai onko ekat kiinteät pidentäneet/parantaneet yöunia? Tietysti olen jo odottanutkin että koska meijän kiltti ja hyvin nukkuva vauva alkaa heräilemään useammin yössä, niin nyt näköjään... kai tää on kausittaista...

Meidän vauva alkoi n. 3,5 kk iässä heräilemään öisin jatkuvasti, aiemmin oli nukkunut ihan hyvin. Soseet aloitimme vasta 5,5 kk iässä, ja nyt vauva täyttää 6 kk ja sama meno on jatkunut koko ajan eli yöllä heräillään monta kertaa. Eli sanoisin että soseiden aloitus voi vaikuttaa yöuniin (onhan se kiinteän ruoan syöminen ihan uus juttu vauvan elämässä), mutta yhtä lailla kyseessä voi olla muu ikäkauteen liittyvä heräily... Itse elän toivossa, että ajan kuluessa kiinteiden syöminen parantaa yöunta kun ei ainakaan nälkään heräile...

Mihin aikaan päivästä annat kiinteää ruokaa? Minua neuvottiin antamaan kiinteitä ja varsinkin uusia ruoka-aineita ensin vain aamupäivisin, että mahdolliset mahakivut ja allergiset reaktiot eivät osuisi yöaikaan. Tokihan ne voivat tulla vasta yölläkin, vaikka olisikin antanut kiinteää jo aamupäivällä.

Meillä ei kiinteiden aloituksella ollut mitään vaikustusta yöuniin, vauva nukkui ilman heräämisiä jo ennen soseita ja jatkoi niiden aloituksen jälkeen samaan tahtiin. Levottoman yöunen kausia tulee ja menee.

Annan aamupäivällä tai päivällä. Kakan tulon kanssa on ollut vähän ongelmia, ja annan luumusosetta. Pierettämään se ainakin saa!
Mutta ei vauva kuitenkaan iltaisin itke mitenkään erityisen paljon, ja nukkumaan menee ihan hyvin, nukahtaa melkein heti kun sänkyyn hänet vie. Että ei hän varmaan vatsavaivoihin herää, vaan nälkään... hassua, kun on tosiaan niin hyvin nukkunut tähän asti...voihan se tästä kohta taas rauhoittua tämä yöherääminen...

Yhteistyössä