Ektopia? Endometrioosi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kertokaa nyt joku kiltti jooko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kertokaa nyt joku kiltti jooko

Vieras
Oon kärsiny jumalattomista alavatsakivuista jo monen monta kuukautta. Mitään syytä ei ole suolistopuolelta löydetty. Kovasti oon koittanut itte ettiä tietoa siitä, mikä mulla mahdollisesti on. Kivut alkaa käymään sietämättömiksi.

Gynekologisessa tutkimuksessa kävin puolivuotta sitten. Nyt lueskellessa papereita huomaan, että lääkäri on kirjoittanut papereihin "pientä ektopiaa"

Tämän käynnin jälkeen on lääkärit keskittyneet tutkimaan suolistopuolta.

Omasta mielestäni mun oireet viittaa endometrioosiin.. Voiko tää ektopia (en oiken saa lukemallakaan tarkkaa käsitystä siitä, mitä se on) olla missään yhteydessä endometrioosiin?

Mulla on ollut laaja ektopia nuorempana.Poltettiin pois.Useiden vuosien kuluttua tästä todettiin kaavinnassa, että sairastan endometrioosia.

Ektopia tarkoittaa kohdun kaulakanavan lieriöepiteelin leviämistä kohdunnapukan ulkopinnalle ja mitä nuoremmasta naisesta on kyse, sitä tavallisemmin näin on. Iän lisääntyessä lieriöepiteeli korvautuu kulutusta paremmin kestävällä levyepiteelillä ja alueen ulkonäkö muuttuu. Valitettavasti jotkut etenkin vanhemmat lääkärit pitävät ektopiaa edelleen jotenkin poikkeavana, vaikka kyseessä on varsin normaali naisen fysiologiaan liittyvä ilmiö. Sana suomennetaankin usein "haavaumaksi", vaikka varsinaisesta haavasta ei todellakaan ole kyse.

Syy pelkän ektopian polttamiseen voi olla mm toistuva ja häiritsevä ylimääräinen verinen vuoto esim yhdynnän jälkeen. Tätä mulla oli useiden vuosien ajan nuorempana.

Yhteistyössä