Hae Anna.fi-sivustolta

Eläinlääkärin epäpätevyys

Viestiketju osiossa 'Lemmikit' , käynnistäjänä Sonja, 15.10.2005.

1. Sonja Vierailija

Meidän 4 1/2 doggi uroksemme rupesi viime talvena ontumaan oikeata etutassuaan. Ajateltiin sit että varmaan joku nyrjähdys, korkeintaan murtuma olisi tullut (talvikeleillä). Käytettiin sitä sitten Jämsän kunnan eläinlääkärillä joka ensinnäkin oli hyvin epäkohtelias ja tyly miehelleni joka koiraamme sinne vei tutkittavaksi. Vastasyntyneen lapsemme takia jouduin jäämään kotiin kun mieheni lähti minun äitini eli hänen anoppinsa kanssa
    käymään paikallisessa eläinlääkärissä. Eläinlääkäri (vanha mies) kutsui koiramme sisään. Mieheni sitten lähti koiran kanssa. Tämä lääkäri ei kuitenkaan kuunnellut mieheni sanomisia ja huuteli koiran omistajaa käymään sisään. (Koira nim. minun nimissäni) Loppujen lopuksi äitini meni sisälle ja yritti vielä selittää ukolle ettei ole kyseisen koiran omistaja vaan tämän äiti, eipä kuunnellut. No, diagnoosiksi tämän lääkärin mukaan tuli murtuma. Ja hoito-ohjeeksi side. Kuitenkin muutaman päivän kuluttua veimme vielä rakkaan doggimme jyväskylään kuvauksiin että kuinka paha vamma on. Sieltä selvisi että doggimme sairastaakin luusyöpää. Ja noin 80 kg koiralle ei eturaajan amputoiminen ole suotavaa.
    Vaihtoehtona sitten jäi lopetus. Minä (tyhmänä) en uskonut mieheni juttua niin kamalasta eläinlääkäristä ja halusin viedä koiramme sinne viimeiselle piikille. Rauhoituslääkkeen annettuaan tämä lääkäri potkaisi meidän doggiamme koska tämä mukamas kaikkine ruhoineen oli tiellä. Jo silloin teki mieli ..... Doggimme oli aivan rauhallinen ja katsoi minuun kuin tietäisi miten sille käy, voi luoja että olisi mieleni tehnyt viedä se pois. Se heilutti häntäänsä.. Sitten tämä eläinlääkäri tulee ja vaatii että laitamme sille kuonokopan. Koiralle joka ei ole ikinä satuttanut ketään. Tähänkin vielä myönnyimme kyynelsilmin. Lääkäri laittaa kuolettavan.. Koiran pää on vielä ylhäällä ja katsoo meihin aivan kuten se tietäisi ettei kaikki ole kunnossa. Seuraavassa hetkessä putoaa lattiaan, käy ikävä pamaus, se kuoleman rohahdus. Ei sen näin pitänyt mennä, koiramme piti lipua rauhassa uneen. Verta vuotaa paikasta johon piikki laitettiin. Tajuan että rakkaamme on poissa.
    Tämän jälkeen lääkäri ilmoittaa että laskun aika ja että kantakaa TUO ulos täältä. Olisi todellakin tehnyt mieli..........!!

Jerryn muistoa kunnioittaen.

2. Tyttis Vierailija

Kauheaa...kyyneleet tuli väkisin silmiini, kuin luin juttuasi.

Olettehan tehneet asiasta valituksen Jämsän kunnalle, jonka palkkalistoilla ko. eläinlääkärin hirvitys on?

3. Mute Vierailija

Eipä hyvälle kuulosta tuo tekstisi.Paha mieli tulee lukiessakin, saati jos olisi Jerryn emäntä.

4. Viper Vierailija

Tulipa paha mieli koirasi tarinaa lukiessani. Oli kuinka taidoiltaan pätevä eläinlääkäri tahansa, niin jos häneltä puuttuu työssään inhimillisyys ja empatia, niin häntä ei voi hyväksi eläinlääkäriksi kutsua. Ehkä eläinlääkärin työssä pikkuhiljaa paatuu, kun joutuu näkemään kaikenlaisia eläinten kohtaloita.Silti soisi eläinlääkäriltä inhimillisyyttä ja ymmärrystä riittävän, varsinkin jos kyseessä on niinkin surullinen ja tunteikas hetki, kuin lopullinen luopuminen eläinystävästä.

Anna ihmeessä asiasta palautetta - eihän se toki tapahtunutta enää miksikään muuta, mutta ehkä saattaisi estää muiden eläintenomistajien joutumista samanlaisen kohtelun uhriksi.

5. Koiran omistaja Vierailija

Olen itse törmännyt ko. eläinlääkärin huonoon käytökseen ja olen siksi vaihtanut toisen kunnan eläinlääkäriin vaikka matkaa tulee enemmän en halua kuitenkaan lemmikkieni kärsiä vaan haluan niiden parasta.
    Olen pahoillani, että olet joutunut toteamaan eläinlääkärin epäpätevyyden tällaisessa tilanteessa jolloin olisi tarvittu lohdutusta ja huomioonottamista. Korpilahdella on huomattavasti parempi palvelu, suosittelen.

6. S+P Vierailija

Voi että, mitä olette joutuneet kokemaan! Aivan kauheaa!

Oma hauva lähti 1.8., ja vaikka kokemus ei tietysti koskaan ole miellyttävä, voi eläinlääkäri vaikuttaa siihen suuresti.

Edelleenkin harkitsen eläinlääkintälautakunnan tutkimusta, joka kylläkin maksaa 100 €, mutta käsittääkseni senhän voi vaatia takaisin tehtävässään erittäin huonosti, jopa ala-arvoisesti suoriutuneelta lääkäriltä.

Järkyttävää on todeta, miten paljon jopa kuntien / kaupunkien eläinlääkintäviranomaisissa on väkeä, joille en lemmikkini / perheenjäseneni terveyttä, hyvinvointia tai turvallisuutta uskoisi edes minuutiksi.

Otan osaa suureen suruunne, jota asintunteva, asiansa osaava, edes hitusen empatiaa / sympatiaa omaava eläinlääkäri olisi varmasti voinut helpottaa.

- törkeää kohtelua -

Patun muistolle.

7. Santra Vierailija

Olen pahoillani puolestanne....Jerryn lepopaikka taitaa olla meidän pupsin vieressä Jämsän lemmikkien hautausmaalla? ainakin saman niminen dogi on siinä vieressä...

Hyvä tietää etukäteen tuollaisesta eläinlääkäristä, osaa karttaa viimeiseen asti. Itse asun Korpilahdella ja kuten joku jo sanoikin, voin suositella ainakin sen kokemuksen puitteissa mitä meillä täältä on. Tosin vain rokotuksia ja muita pikku juttuja=)

Tuollaisesta toiminnasta kannattaa aina ilmoittaa eteenpäin. Jos negatiivista palautetta ei tule, ei parannustakaan tapahdu ainakaan niin kauan kuin sama henkilö on virassaan...

8. kissaihminen Vierailija

Samoin Keuruulla ja Kuorevedellä on tosi mukavat eläinlääkärit.

9. höh Vierailija

Jos tuo on totta, niin eläinlääkärillä on mielenterveyshäiriö.

10. Santra Vierailija

Nostan tämän, siltä varalta ettei laittamani linkki eräälle henkilölle toimi. Löytää ainakin viestin paremmin=)

11. Naksu Vierailija

Minäkin nostan nyt tätä vähän...

... aivan karmea tarina, kaikinen merkillisine yksityiskohtineen.
    Ensinnäkin, eikö sen rauhoituspiikin tarkoitus ole nimen omaan rauhoittaa (=nukuttaa) koira? Jos koira ei nukahda vaan katsoa killittää ja heiluttaa vielä häntäänsä, rauhottavan lääkkeen annostus on ollut väärä = lääkärin moka, jonka olisi voinut paikata antamalla lisää rauhoittavaa. (Tässä tapauksessa ei olisi ollut edes vaaraa ylianostuksesta! Kuonokopan käyttö tilanteessa oli täysin naurettavaa, isotkin eläimet saadaan rauhotetuksi lääkkeillä.)
    Toiseksi, oikeasti -- kuka täyspäinen eläinlääkäri (tai muukaan ihminen) potkii eläimiä??? Eläviä tai kuolevia?
    Kolmanneksi, ihan yleisesti -- asiakkaita ei kohdella noin.

Kuulostaa siltä, että siinä olisi ollut eläinsuojeluilmoituksen paikka. Noin teoriassa. Käytännössähän se tuskin olisi onnistunut, koska vastapuolella on eläinlääkäri.

Runsas vuosi sitten jouduimme viemään koiravanhuksemme lopetettavaksi. Tilanne oli vaikea, mutta sitä helpotti suuresti eläinlääkärin ystävällinen, rauhallinen, hienotunteinen ja kuitenkin asiallinen asennoituminen. Hän selosti tarkkaan prosessin kulun (sanoi vielä senkin, että rauhoituspiikin saatuaan koira saattaa ulostaa, äännähtää tai liikehtiä hetken), antoi koiralle aikaa nukahtaa ennen viimeistä piikkiä ja lopuksi kantoi nätisti ikiuneen uupuneen koiramme takahuoneeseen, josta se sitten toimitettiin tuhkattavaksi.

Eipä tarvinnut kahta kertaa miettiä, kenen eläinlääkärin hoiviin uuden pentumme uskoimme. On mukava nähdä, että ihminen pitää aidosti työstään, karvaisista potilaistaan ja jopa heidän omistajistaan.

Jerryn muistoa kunnioittaen.

12. Sisko Vierailija

Itse olen hämmästellyt, miten inhimillisiä ja ystävällisiä juuri eläinlääkärit ovat. Aivan suurenmoisia sattunut kohdalle. Hyvä tietää, ettei sekään ole itsestäänselvää ja osaan kunnioittaa saamaani palvelua vielä enemmän. Käyn lääkärillä maaseutukunnassa ja olen käynyt myös Espanjassa ja Virossa.
    Valittaisin kyllä tuosta kohtelusta. Ei yksi valitus mitään muuta, mutta tulöeepahan tietyissä piireissä selväksi, millainen ihminen on kysymyksessä.Alkaa tieto kulkea.

13. Mari Vierailija

Aivan kamala alkuperäinen tarina. Kyyneleet silmissä kirjoitan tätä.
    Vein kissamme, jolla ei varmaan kaikkien ihmisten mielestä ole samanlaista arvoa kuin koiralla, lopetettavaksi keuhko-ongelmien takia. Olin laittanut kissan alle itse virkkaamani peiton, ja koska en pystynyt olemaan paikalla, lähdin siksi aikaa pois paikalta.
    Kun tulin takaisin, oli kissa lähtenyt kissojen taivaaseen ja eläinlääkäri oli hyvin kauniisti kietonut kissamme peittoon ja laittanut tuomaani laatikkoon. Pahoitteli vielä ettei pystynyt enää auttamaan. Myötätunto oli läkähdyttävä.
    Näin meillä Hirvensalmella.

14. Sansku Vierailija

Kamalaa. Tee valitus kyseisestä lääkäristä eläinlääkäri liittoon, saa varmaan huomautuksen. Myös voisit kertoa kaikille mahdollisille ihmisille kokemuksestasi, ehkä kaikki harkitsisivat toista lääkäriä. Voimia sulle, meiltäkin lähti heinäkuussa viim.Matkalle 12v kultsu.. Suru oli musertava, onneksi toinen vielä jäi!

15. vierailija Vierailija

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri